تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۰۷ آذر ۱۴۰۱

راهنمای خرید گوشی موبایل تا ۴ میلیون تومان

شاید اگر چند سال پیش برای خرید گوشی هوشمند سری به بازار می‌زدید در عرض چند ساعت بهترین را انتخاب و خریداری می‌کردید. اما حالا دوره و زمانه عوض شده و هر ماه چندین گوشی جدید وارد بازار می‌شوند و جای تعدادی گوشی قدیمی‌تر را می‌گیرند. در راهنمای خرید گوشی موبایل گوشی‌های متفاوت را معرفی می‌کنیم تا به شما کمک کنیم با در نظر گرفتن بودجه خود بهترین را انتخاب نمایید.

راهنما خرید موبایل

رویداد۲۴ در این راهنمای خرید گوشی موبایل از معرفی گوشی‌های غیر هوشمند اجتناب کرده‌ایم و تنها به مدل‌های با سیستم اندروید پرداخته‌ایم.

در این بررسی اصلی‌ترین معیاری که در راهنمای خرید گوشی موبایل برای انتخاب گوشی‌ها در نظر گرفتیم نسبت «قیمت به کارایی» است. همچنین فقط مدل‌های رجیستر شده و با گارانتی اصلی معرفی شده‌اند. در مورد مشخصات سخت‌افزاری، تنها گوشی‌های با حداقل رم ۲ گیگابایت را انتخاب کرده‌ایم و مدل‌های لوکس، با تولید محدود یا مدل‌هایی که در بازار به سختی یافت می‌شوند در این لیست جایی ندارند.

در این رده قیمتی گوشی‌های اقتصادی معمولا با رم ۲ یا ۳ گیگابایت و حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت قابل انتخاب هستند. 

موتورولا موتو E۲۰ مدل ۲/۳۲ گیگابایت؛ ۲۹۰۰۰۰۰ تومان

با در نظر گرفتن قیمت، این مدل بهترین گوشی موبایل تا ۳ میلیون تومان است. این گوشی به نمایشگر ۶.۵ اینچی مجهز شده و چیپ نسبتا جدید Unisoc T۶۰۶ به آن نیرو می‌دهد. این چیپ در مقایسه با تراشه‌هایی که در گوشی‌های با قیمت مشابه به کار رفته قدرت بالاتری دارد و حتی در حد و اندازه یکی از چیپ‌های گوشی‌های گران‌تر یعنی اکسینوس ۸۵۰ ظاهر می‌شود.

یکی از مزایای موتو E۲۰، همراه شدن با اندروید ۱۱ نسخه گو است که نسخه‌ای سبک‌تر از اندروید و ویژه گوشی‌های اقتصادی محسوب می‌شود. از دیگر مشخصات موتو E۲۰ باید به حسگر اثر انگشت روی قاب پشتی و لایه محافظ در برابر نفوذ آب اشاره کرد. البته نباید انتظار مقاومت بالای گوشی در برابر آب را داشت. دوربین اصلی ۱۳ مگاپیکسلی این گوشی نیز با در نظر گرفتن رده قیمتی، عملکرد قابل قبولی دارد.

نوکیا C۳۰ مدل ۳/۶۴ گیگابایت؛ ۲۹۰۰۰۰۰ تومان

نوکیا C۳۰ را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین گوشی‌ها در این بازه قیمتی دانست. اصلی‌ترین ویژگی که این دستگاه را از رقبایش متمایز می‌کند، باتری غول‌پیکر ۶۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی است. به لطف استفاده از چنین باتری حجیمی، شارژدهی نوکیا C۳۰ طولانی‌مدت خواهد بود و احتمالا می‌توانید بدون نیاز به شارژر تا دو یا حتی سه روز از آن استفاده کنید.

البته استفاده از باتری پر ظرفیت در این گوشی به افزایش وزن و ضخامت منجر شده و مجبور هستید تا با ضخامت ۱۰ میلی‌متری و وزن ۲۳۷ گرمی آن کنار بیایید. قدرت‌بخش نوکیا C۳۰ تراشه ۲۸ نانومتری Unisoc SC۹۸۶۳A است که چندان پرقدرت و بهینه نیست، اما کارتان را راه می‌اندازد. این گوشی در سه مدل با ۲ یا ۳ گیگابایت رم و ۳۲ یا ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار شده که مدل ۳/۶۴ گیگابایتی آن با قیمت حدود ۳ میلیون تومان بهترین گوشی موبایل در این رده به‌شمار می‌رود.

نمایشگر IPS LCD دستگاه نیز اندازه ۶.۸۲ اینچی دارد و همین باعث می‌شود تا با گوشی بزرگ‌تری نسبت به رقبا مواجه باشیم. نوکیا C۳۰ از دوربین اصلی دوگانه با دوربین عریض ۱۳ مگاپیکسلی و عمق‌سنج ۲ مگاپیکسلی بهره می‌برد. دوربین سلفی این گوشی خیلی باکیفیت نیست و وضوح ۵ مگاپیکسلی دارد. حسگر تشخیص اثر انگشت نیز در این دستگاه تعبیه شده است.

گلکسی A۰۳ مدل ٣/٣٢ گیگابایت؛ ۲٧۰۰۰۰۰ تومان

گلکسی A۰۳ ارزان‌ترین نماینده سامسونگ در این راهنمای خرید محسوب می‌شود که از ارزش خرید مناسبی نیز برخوردار است. مغز متفکر این گوشی اقتصادی چیپست Unisoc T۶۰۶ محسوب می‌شود که عملکرد خوبی را برای آن به ارمغان می‌آورد. سامسونگ این دستگاه را در مدل‌های مختلفی با ۳ یا ۴ گیگابایت رم به همراه ۳۲، ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی روانه بازار کرده که مدل ۴/۶۴ گیگابایتی آن مورد پیشنهاد ماست.

برای عکاسی با این گوشی باید از دوربین اصلی دوگانه ۲+۴۸ مگاپیکسلی آن استفاده کنید که کیفیت مناسبی دارد. اگر شارژدهی برایتان اهمیت دارد، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی این گوشی نوید شارژدهی مناسب را می‌دهد. این گوشی از جک هدفون هم بهره می‌برد، اما در عوض شاهد به‌کارگیری پورت منسوخ شده MicroUSB ۲.۰ در آن هستیم. همچنین خبری از حسگر اثر انگشت در گلکسی A۰۳ نیست و این موضوع می‌تواند برای برخی علاقه‌مندان دلسرد کننده باشد. نکته مهم این است که نسل جدید این گوشی یعنی گلکسی A۰۴ نیز معرفی شده، اما از آن‌جایی که عملکرد سخت‌افزاری آن ضعیف‌تر بوده و قیمت بیشتری نیز دارد خرید آن را پیشنهاد نمی‌کنیم.

راهنمای خرید گوشی موبایل تا ۴ میلیون تومان

در این بخش راهنمای خرید گوشی موبایل گوشی‌هایی با چیپست اقتصادی قوی‌تر و مشخصات بهتر قابل خرید هستند. اگر به دنبال تهیه یک گوشی مقاوم اقتصادی هستید نیز یک مدل نسبتا ارزان هم نیز برایتان در نظر گرفته‌ایم.

راهنمای خرید بهترین گوشی - پوکو C۴۰

زیرمجموعه شیائومی یعنی پوکو، جدیدترین گوشی اقتصادی خود را با نام Poco C۴۰ روانه بازار کرده که از مشخصات متفاوتی بهره می‌برد. این دستگاه اقتصادی که در مدل ۴/۶۴ گیگابایتی قیمتی حدود ٣.٣ میلیون تومان دارد، از باتری حجیم ۶۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی انرژی می‌گیرد. پوکو C۴۰ از فناوری شارژ سریع ١٨ واتی نیز پشتیبانی می‌کند. یکی از نکات عجیب در رابطه با این گوشی اقتصادی، استفاده از چیپست ناشناخته JLQ R۵۱۰ در آن است. سازنده این تراشه کمپانی نوظهوریست که ظاهرا سرمایه‌گذاران زیادی به رشد آن امید دارند. عملکرد تراشه JLQ R۵۱۰ را می‌توان در حد چیپست‌های اسنپدراگون ۴٣٩ و مدیاتک Helio G۳۷ دانست.

دوربین اصلی تعبیه شده در Poco C۴۰ که شامل سنسور‌های ١٣ و ٢ مگاپیکسلی می‌شود انتظارات زیادی را برآورده نمی‌کند. دوربین سلفی این گوشی نیز وضوح ۵ مگاپیکسلی را داراست. همچنین پوکو از اندروید ١١ پیش‌فرض روی نماینده اقتصادی خود استفاده کرده که نسخه قدیمی محسوب می‌شود. از جمله سایر قابلیت‌های پوکو C۴۰ می‌توان از نمایشگر ۶.٧١ اینچی، پورت USB-C و حسگر اثر انگشت روی قاب پشتی نام برد.

گوشی مقاوم دوجی S۴۰ مدل ٣/٣٢ گیگابایت؛ ۳۶۰۰۰۰۰ تومان

در واقع گوشی‌های مقاوم برای کاربرانی طراحی شده‌اند که کار‌های پر چالشی انجام می‌دهند یا زیاد به طبیعت‌گردی می‌روند. یکی از ارزان‌ترین گوشی‌های مقاومی که می‌توانید تهیه کنید، دوجی S۴۰ نام دارد.
دوجی S۴۰ از استاندارد‌های مختلفی مانند IP۶۹K و IP۶۸ بهره می‌برد که مقاومت بالای آن در برابر نفوذ آب پر فشار و گرد و غبار را تأیید می‌کند. در کنار این‌ها، استاندارد نظامی MIL-STD-۸۱۰G هم به گوشی مقاوم دوجی اعطا شده که از مقاومت بالای آن در برابر ضربات حکایت دارد. نمایشگر دستگاه توسط شیشه کورنینگ گوریلا گلس ۴ محافظت می‌شود. دوجی S۴۰ را می‌توان همراهی اقتصادی برای کاربران ماجراجو دانست.
همان‌طور که گفتیم، باقی مشخصات دوجی S۴۰ ویژگی خاصی برای کاربران عادی در این رنج قیمتی ندارد. از جمله مشخصات این گوشی می‌توان به وزن بالای ٢٣٨ گرمی، تراشه مدیاتک MT۶۷۳۹، اندروید ۹، نمایشگر ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۴۸۰p و دوربین اصلی دوگانه اشاره کرد. پس تنها در صورتی که اهل ماجراجویی هستید خرید دوجی S۴۰ را به شما توصیه می‌کنیم.

ردمی ۱۰C مدل ۴/١٢٨ گیگابایت؛ ٣٧۰۰۰۰۰ تومان

ردمی ۱۰C یکی از بهترین گوشی‌های اقتصادی شیائومی محسوب می‌شود که ارزش خرید بالایی بین محصولات این کمپانی در کشورمان دارد. این گوشی ویژگی‌های جذابی را در اختیار کاربران می‌گذارد. به عنوان مثال، مغز متفکر ردمی ۱۰C تراشه ۶ نانومتری اسنپدراگون ۶۸۰ بوده که در گوشی گران‌تری مانند ردمی نوت ۱۱ به کار رفته است. این محصول اقتصادی به دوربین اصلی دوگانه شامل دوربین عریض ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین عمق‌سنج ٢ مگاپیکسلی مجهز شده، هرچند که فقدان دوربین فوق‌عریض در این گوشی اقتصادی احساس می‌شود.

نمایشگر IPS LCD ردمی ۱۰C بزرگ است و سایز آن به ۶.۷١ اینچ می‌رسد. رزولوشن این نمایشگر نسبت به گلکسی A۱۳ پایین‌تر است. در ادامه این دستگاه به ویژگی‌هایی مانند حسگر تشخیص اثر انگشت، باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و پشتیبانی از سرعت شارژ ١۸ واتی تجهیز شده و با وجود ارائه نسخه جدید اندروید، شاهد استفاده از اندروید ۱۱ در این گوشی هستیم که سبب می‌شود با گوشی به‌روزی از لحاظ ترکیب نرم‌افزاری مواجه نباشیم. مدل ۴/١٢٨ گیگابایتی ردمی ۱۰C قیمتی حدود ٣.٧ میلیون تومان دارد و پیشنهاد می‌کنیم که اگر قصد خرید گوشی شیائومی تا ۴ میلیون تومان را دارید، حتما این مدل را تهیه کنید.

گلکسی A۱۳ مدل ۴/۶۴ گیگابایت؛ ۴۰۰۰۰۰۰ تومان

گلکسی A۱۳ یکی از جدیدترین نمایندگان اقتصادی سامسونگ است که جانشین بر حق محبوب‌ترین گوشی سال گذشته این کمپانی در ایران، یعنی گلکسی A۱۲ ناچو محسوب می‌شود. این دستگاه برتری‌های بسیاری نسبت به گلکسی A۱۲ ناچو دارد. از جمله این برتری‌های مهم می‌توان به ارائه با اندروید ۱۲ پیش‌فرض و پشتیبانی نرم‌افزاری طولانی‌مدت‌تر، نمایشگر IPS LCD با رزولوشن +FHD و طراحی مدرن‌تر اشاره کرد.


بیشتر بخوانید: چگونه از اندروید به آیفون فایل انتقال دهیم؟


گلکسی A۱۳ مانند گلکسی A۱۲ ناچو از تراشه اکسینوس ۸۵۰ استفاده می‌کند که قدرت مناسبی در انجام کار‌های روزمره و نه چندان سنگین دارد. دوربین اصلی این محصول مجهز به دوربین عریض ۵٠ مگاپیکسلی و چند دوربین دیگر است که البته نمی‌توان روی این دوربین‌های فرعی حساب باز کرد. انرژی گلکسی A۱۳ از طریق باتری با ظرفیت ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت تأمین می‌شود. در کل خرید مدل ۴/۶۴ گیگابایتی این گوشی بیشتر از سایر مدل‌ها پیشنهاد می‌شود، زیرا بیشترین ارزش خرید را دارد و باقی مدل‌ها نسبت به هزینه‌ای که می‌پردازید چندان با ارزش نیستند.

گلکسی F۱۳

سامسونگ گوشی‌های اقتصادی دیگری از جمله گلکسی M۱۳ و گلکسی F۱۳ را نیز عرضه کرده که قیمت آن‌ها در بازار ایران تقریبا با گلکسی A۱۳ یکسان است. غالب مشخصات دو مدل دیگر شبیه به گلکسی A۱۳ بوده و مهم‌ترین تفاوت‌های آن‌ها، طراحی متفاوت و ظرفیت باتری بیشتر به شمار می‌آید. جالب این‌که قیمت دو مدل مذکور حدود ٣.٨ میلیون تومان است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان