تاریخ انتشار: ۱۲:۰۳ - ۱۱ آذر ۱۴۰۱

رفتارهای مخرب در رابطه زناشویی

زندگی زناشویی و رابطه ازدواج مانند هر رابطه انسانی دیگری دچار فراز و فرودهایی می‌شود و اگر از بحث و دعواهای آن درس نگیریم نمی‌توانیم این رابطه را درست پیش بریم.

رفتارهای مخرب در رابطه زناشویی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: زندگی زناشویی و رابطه ازدواج مانند هر رابطه انسانی دیگری دچار فراز و فرود‌هایی می‌شود و اگر از بحث و دعوا‌های آن درس نگیریم نمی‌توانیم این رابطه را درست پیش بریم.

هیچ رابطه انسانی میان هم‌جنس و غیرهم‌جنس نمی‌توانید پیدا کنید که دچار تنش نشود. انسان‌ها هر یک از فرهنگ و خانواده‌های گوناگون و با نگرش متفاوتند بنابراین هیچ دو انسانی نیست که بتواند با دیگری رابطه داشته باشد، اما آن رابطه در برخی موارد به مشکل و چالش برخورد نکند.

به گزارش رویداد۲۴ این‌که انسان‌ها در روابط خود دچار مشکل می‌شوند هیچ ایرادی ندارد اتفاقا بحث و جدل گاه به شناخت بیش‌تر افراد از هم و در نتیجه نزدیکی بیش‌تر می‌انجامد به شرطی که در حین دعوا و جدل احترام هر دو سو حفظ شود و دو طرف تلاش کنند مشکل را پیدا و منصفانه با آن برخورد کنند و در تلاش برای پیداکردن راه‌حل برای آن باشند. به‌راستی چه می‌شود که زن و مردی که عاشقانه زندگی خود را آغاز کرده‌اند پایشان به دادگاه کشیده می‌شود؟

عادات و رفتار‌هایی وجود دارند که اگر هر دو سو در زندگی و در رابطه خود انجام دهند سبب می‌شود ترک بزرگی روی رابطه آن‌ها شکل بگیرد که شاید دیگر نتوان آن را درست کرد. در این‌جا به برخی از این عادات و رفتار‌های مخرب در رابطه زناشویی می‌پردازیم. تلاش کنید اگر در رابطه شما چنین رفتار‌هایی وجود دارد به سرعت آن را قطع کنید و کوشش کنید رابطه خود و همسرتان را بهبود بخشید.

رفتار‌های مخرب در رابطه زناشویی

همان‌گونه‌که گفتیم هیچ رابطه‌ای وجود ندارد که در آن بحث و دعوا نباشد و بدانید که اگر در ازدواج و رابطه با دیگری دعوا نداشته باشید دلیل بر شاد و خوب بودن آن رابطه نیست. رابطه می‌تواند سالم و شاد باشد، اما همسران در آن دچار اختلاف‌نظر هم باشند. در این مطلب به چند عامل و رفتار مخرب می‌پردازیم که زندگی را به محاق جدایی می‌برند پس درباره آن‌ها بیش‌تر دقت کنید.

رفتارهای مخرب در رابطه زناشویی

انتقاد کردن زن و شوهر

یکی از هنر‌هایی که همه ما باید بیاموزیم درست انتقادکردن است. ما باید بدانیم که انتقادکردن با شکاست و گلایه متفاوت است. هنگامی‌که شکایت می‌کنید درواقع از خود و خواست‌هایتان سخن می‌گویید این‌گونه طرف مقابل بیش‌تر با خواست و دیدگاه و نیاز‌های شما آشنا می‌شود و در نتیجه شناخت بهتر و بیش‌تری از شما پیدا می‌کند و می‌دانید که هر چه دو فرد در زندگی زناشویی از هم شناخت بیش‌تر و بهتری داشته باشند بهتر می‌توانند یک‌دیگر را درک کنند و به تقویت زندگیشان منجر خواهد شد.

هنگامی‌که شکایت می‌کنید درواقع از یک رفتار یا رویداد خاص گله می‌کنید مانند احساسی که دارید یا رخداد خاصی که روی داده است و خواست و نیاز و چشم‌داشتتان را بیان می‌کنید. این با انتقادکردن به‌کلی متفاوت است.

انتقاد معمولا هنگامی رخ می‌دهد که شما دیدگاهی منفی نسبت به کار و رفتار طرف مقابل خود دارید. انتقاد و سخن‌گفتن از رفتاری که شما از آن خوشتان نمی‌آید عادیست، اما هر چیزی که به عادت تبدیل و در زندگی عادی شود می‌تواند خطرناک باشد.

زن و شوهرها از تحقیر کردن بپرهیزند

یکی از بدترین رفتار‌هایی که هر انسانی می‌تواند با دیگران داشته باشد تحقیرکردن آن‌هاست و اگر این دیگری شریک زندگی و همسر باشد که صدبرابر بدتر خواهد بود. تحقیرکردن نوعی رفتار است که انسان‌ها انجام می‌دهند و نشان از برتردیدن خود از آن‌هاست.

هنگامی‌که کسی را تحقیر می‌کنیم ضمن این‌که سراسر کاریست غیرانسانی و اخلاقی افکار منفی خود را بیش‌ازپیش به آن فرد منتقل می‌کنیم و سبب می‌شویم او مدام احساس بد و بدتری داشته باشد. هنگامی‌که کسی را تحقیر می‌کنیم نمی‌خواهیم مشکلی را حل کنیم و مسئله‌ای را از بین ببریم و این‌گونه کسی هم که تحقیر می‌شود نمی‌تواند کاری برای بهبود روابط انجام دهد درواقع این منفی‌نگری، شنیدن نظر و دیدگاه برای تغییر و فضا برای بهبود را برای هر دو طرف دشوار می‌کند.


بیشتر بخوانید:  بحران میانسالی و طلاق پس از ۳۰ سال زندگی مشترک!


تحقیرکردن همان چیزیست که هر رابطه‌ای را به‌کلی نابود می‌کند و در زندگی زناشویی تحقیر همان خوییست که می‌تواند روابط عاطفی را از بین ببرد و همسران را از هم دور و دورتر کند تا جایی‌که به غریبه تبدیل شوند و ادامه زندگی برایشان ناممکن شود.

رفتارهای مخرب در رابطه زناشویی

داشتن حالت دفاعی در رابطه زناشویی

یکی دیگر از رفتار‌های مخربی که زندگی زناشویی و ازدواج را به نابودی می‌کشاند داشتن حالت دفاعیست. ما باید بدانیم هنگامی‌که رابطه‌ای را آغاز می‌کنیم می‌خواهیم یک زندگی سرشار از آرامش با روابطی مبتنی‌بر انسانیت و خلاق داشته باشیم. هنگامی‌که دو تن در آغاز یک رابطه چنین فکری داشته باشند از لاک دفاعی خود خارج می‌شوند و به‌اصطلاح رو بازی می‌کنند.

کسانی‌که در زندگی زناشویی حالت دفاعی دارند همواره خود را در نقش قربانی جلوه می‌دهند و شریک زندگی خود را نه به شکل یک دوست و همراه بل‌که به‌سان شد دشمن می‌بینند دشمنی که باید با هر شیوه‌ای او را از پا درآورند غافل از این‌که در رابطه میان همسران از پا درآمدن یکی برابر است با آسیب به دیگری. چنین نگاه و واکنشی به قطع ارتباط هر یک از شرکا به جای گفتگو و صحبت برای ترمیم رابطه و از بین بردن مشکل می‌انجامد.

بهانه‌تراشی همسر

داشتن رفتار و کردار بد زندگی را به کام همه تلخ می‌کند. در زندگی زناشویی که زن و مرد با هم رفتار خوب و مناسب و اخلاقی ندارند زندگی برای هر دوی آن‌ها طاقت‌فرسا می‌شود و شادمانی را از آن‌ها می‌گیرد.

هنگامی‌که شما با رفتار‌های نامناسب یا خاصی در زندگی مشترک خود روبه‌رو می‌شوید، شریک عاطفی شما دست به انجام کار یا کار‌هایی می‌زند که به عنوان بهانه‌تراشی و سنگ‌اندازی شناخته می‌شود.

در رابطه‌ای که هر دو ناراحت برخی از زوجین واکنشی که نشان می‌دهند این است که از هر چیز کوچک و بزرگ بهانه می‌گیرند و به‌اصطلاح گیر می‌دهند و بهانه می‌گیرند تا به اصل موضوع نپردازند.

گاه حتی زن یا مرد از زیر بار رابطه‌برقرارکردن و گفت‌وگو با دیگری سرباز می‌زند و هر کاری می‌کنند تا با دیگری روبه‌رو نشوند. درواقع برخی از زوجین برای ارتباط‌برقرارنکردن کاری که نمی‌کنند هیچ سنگ‌اندازی هم می‌کنند برای نمونه هنگام بحث ناگهان ساکت می‌شوند و به این سو و آن سو یا گوشی تلفنشان نگاه می‌کنند و خود را به بی‌خیالی می‌زنند کاری که طرف مقابل را خشمگین و از ادامه بحث منصرف می‌کند.

دقت داشته باشید که هر رابطه نیازمند توجه و ارج و احترام و مهر است و اگر بر سر هر موضوعی بی‌احترامی را جایگزین احترام و بی‌خیالی و بی‌توجهی را جایگزین گفتگو برای حل مسئله کنیم به سرعت رابطه را به سوی ویرانی هدایت می‌کنیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان