تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
رسول منتحب‌نیا در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نخبگان و عقلا خانه‌نشین شده‌اند/ به هر کس بیشتر چاپلوسی کند مقام بهتری می‌دهند

حجت الاسلام رسول منتجب نیا در تحلیل شرایط کنونی کشور می‌گوید شرایطی پیش آمده که نخبگان و عقلا خانه‌نشین شده‌اند و به هر کسی بیشتر چاپلوسی کند مقام بهتری می‌دهند.

رسول منتحب‌نیا

رویداد۲۴ سعید شمس: رسول منتحب‌نیا دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی که از اصلاح‌طلبان باسابقه به‌شمار می‌رود، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به‌واکاوی هزینه گزاف حاشیه‌نشینی افراد کارنامه‌دار و شایسته‌ها و بالطبع میدان‌داری تندرو‌ها پرداخته است:

*‌ حل مسائل و رفع مشکلات به عقلانیت و اعتدال نیاز دارد. با این‌حال، چرا همچنان شاهد تریبون‌داری تندرو‌ها و حاشیه‌نشینی معتدلان هستیم.

به نکته خوبی اشاره کردید. از دیدگاه اسلام عقل و خرد میزان و معیار ارزیابی هر شخص، هر عمل و هر حکومت و البته هر جامعه‌ای است. حتی در روایات آمده است در قیامت خداوند همه را با عقل‌شان مجازات کرده و پاداش خواهد داد.

در واقع حکومت‌ها باید جلوی تندروی و ظلم و بی‌انصافی‌ها را بگیرد و اعتدال را حاکم کند و در صورتی این مهم محقق خواهد شد که مسئولان و تصمیم‌گیران حکومتی و صاحبان تریبون و بلندگو، خردمند عادل منصف و متعادل باشند.

اگر بنا شود حکمرانی از این الزام‌ها محروم باشد، حاکمیت حتما خاصیت و فلسفه‌اش را از دست خواهد داد. چرا که در جامعه عده‌ای افراط و تفریط می‌کنند و دست به ظلم می‌زنند و در نتیجه به گروهی ظلم می‌شود که حکومت باید از انحراف‌ها ممانعت به‌عمل بیاورد؛ بنابراین عقل و تدبیر در حکومت ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و اگر چنین چیزی نباشد، حاکمیت فلسفه وجودی‌اش را از دست خواهد داد و به دستگاه ترویج ظلم و ستم تبدیل خواهد شد و بنا را بر جنگ با انصاف و عدالت خواهد گذاشت.

مستی قدرت بدتر از مستی شراب است

دلیل این تغییر منفی چیزی جز این نیست که حکومتی که باید با افراط و تفریط مقابله کند، خودش افراطی و تفریطی و از عدالت خارج شده است. در واقع نفس قدرت عوارضی به وجود می‌آورد؛ به این معنی که قدرت غرور و مستی ایجاد می‌کند. در روایات آمده است که یکی از انواع مستی‌ها مستی قدرت است. مثلاَ وقتی افراد، مدیرکل و استاندار و نماینده مجلس و ... می‌شوند در حالیکه تا دیروز جواب سلامش را نمی‌دادند و امروز که عده‌ای زیر دستش هستند و امر و دستورش موثر است، برای او نوعی مستی به وجود می‌آید. با این توضیح که مستی قدرت هم مثل مستی شراب، عقل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دیگر نه‌تنها به عقلا و اندیشمندان و مردم توجه نمی‌کند، بلکه خودش را عقل‌کل و عقل‌مطلق می‌داند و همه را جاهل و نادان فرض می‌کند و خودش را در راس عقلا می‌خواند.

این مستی که حاصل شود، آن‌وقت است که فرد نمی‌تواند در خدمت جامعه و در خدمت مردم باشد. او عربده می‌کشد و لازم نیست عربده‌اش مثل مست‌های قدیم باشد که در کوچه‌ها تلو تلو می‌خوردند. بلکه در عمل، در شعار و در سخنرانی‌اش این مستی، غرور و خودشیفتگی ظاهر می‌شود و حرف‌هایی می‌زند که با هیچ عقل و اندیشه‌ای منطبق نیست، کار‌هایی می‌کند که عقلای عالم آن را نمی‌پذیرند.

چند جمله از پیشوایان دین و بزرگان برای شما عرض می‌کنم که ببینید چگونه صاحبان حکومت در معرض خلاف، خطا و سقوط هستند. یک روایتی از پیامبر و از امیر المؤمنین نقل شده که فرموده‌اند «قدرت مانند گرگ، درنده است و مانند روباه فریبنده است» یعنی هم انسان را فریب می‌دهد، هم انسان را می‌درد و دیگران را هم پاره‌پاره می‌کند.

یک جمله‌ای از «ویل دورانت» برای شما نقل می‌کنم. او می‌نویسد «فساد پذیری در سرشت هر حکومتی است، زیرا قدرت هر دستی را که با آن تماس داشته باشد زهرآگین می‌کند»

این یعنی ضرر مستی قدرت از مستی شراب بیشتر است. مستی شراب خودِ شخص را از بین می‌برد، عقل او را زائل می‌کند و نهایتا ممکن است باعث شود سیلی به گوش کسی بنوازد و لگدی در جواب دریافت کند. اما مستی قدرت بر سرنوشت دیگران تاثیر می‌گذارد.

کسی روز جمعه پشت تریبون نماز جمعه حرف می‌زند و صدای او در دنیا پخش می‌شود. این قدرتی است که در دستان او قرار گرفته است. آن کسی که بالای منبر می‌رود یا مثلا به سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های تلویزیونی می‌رود و صحبت می‌کند، قدرتی دارد؛ قدرت بیان یا قدرت قلمی دارد و کسی نمی‌تواند بگوید این مربوط به مسئولان حکومتی است.

اتفاقا ما روحانیون بیشتر در معرض قضاوت و البته خطا هستیم. چون توجهات به ما بیشتر است و انتظارات از ما به مراتب بیشتر است؛ لذا اگر ما بلغزیم یا مغرور شویم، فساد آن دامنگیر می‌شود. بی‌شمار روایات از پیامبر داریم که هرگاه یک عالِمی فاسد شود، عالم و جهان فاسد می‌شوند.

من خودم روحانی هستم و به روحانیت اعتقاد دارم، لذا وظیفه خودم می‌دانم این انتقاد را داشته باشم و بگویم روحانیون یا طلبه‌هایی که با قدرت انقلاب و مردم، مسئولیتی گرفته‌اند، گاه چنان مغرور می‌شوند، چنان فریاد می‌زنند و همه را تهدید می‌کنند که در نهایت این موجب انحراف می‌شود.



مشکل اصلی بی‌عقلی مسئولان است

مسئله اصلی ما بی‌عقلی است، یعنی نبود خرد در مسئولان، احساسی عمل کردن، مغرور شدن و خودشیفته شدن آن‌ها که این به مراتب خطرناک‌تر از افراد و اشخاص عادی جامعه است؛ بنابراین بنده به شدت معتقد هستم درصد بسیار زیادی از حوادث که اتفاق می‌افتد، به دلیل بی‌عقلی یا کم‌عقلی مسئولان مربوطه است.

یعنی بسیاری از مسائل را می‌شود با عقل و تدبیر حل کرد و اجازه نداد که این مسئله منجر به یک بحران اجتماعی شود. برای شما نمونه‌ای خواهم گفت. سال ۸۸ و آن قضایای تلخی که اتفاق افتاد، با من مصاحبه کردند و گفتم راه حل مسائل این است که کار را به دست عقلا و انسان‌های عاقل بسپارند و مدیریت اوضاع را از دست افراد احساسی، عقده‌ای، کینه‌توز و بی‌عقل خارج کنند. به من گفتند منظور شما چه کسی است؟ منظور شما از عقلا اصلاح‌طلبان است؟ گفتم خیر، عقلا را می‌گویم، چه اصلاح‌طلب باشد چه اصولگرا باشد یا تفکر دیگری داشته باشد. گفتند مثلا چه کسی؟ گفتم آقای مهدوی‌کنی، آقای ناطق‌نوری، آقای خاتمی. امور را به دست این‌ها و امثال این‌ها بسپارید تا کار‌ها جمع شوند. در این قضایا هم همینطور.

الان یک قضیه‌ای اتفاق افتاده است، یک دختری به هر دلیلی از دنیا رفته است. اینکه مقصر چه کسی بوده یا نبوده موضوعی است که نمی‌خواهم به آن وارد شوم، بالاخره این دختر که تهرانی هم نبوده و از کردستان آمده، در نیروی انتظامی حادثه برایش اتفاق افتاده است. آیا جا نداشت مسئولان عذرخواهی کنند؟ جا نداشت بگویند اشتباهی رخ داده و دو مسئول را عوض کنند یا یک جا‌بجایی صورت بگیرد؟ واقعا نباید اینکار را می‌کردند؟

آنها داستان را کش دادند و از کسانی که این کار را انجام دادند، دفاع کردند و آن را به پزشکی‌قانونی احاله دادند و گفتند هیچ کسی در اینجا مقصر نبوده است بلکه آن دختر بیماری زمینه‌ای داشته است. خب این چیز‌ها قضیه را داغ کرد. یعنی نه فقط پدر، مادر و بستگان آن شخص بلکه احساسات ملت و مردم را جریحه‌دار کرد.

آیا این برای حکومت زشت است که از مردم عذرخواهی کند؟ اگر اشتباهی رخ داده باید بگویند اشتباه شده، یک یا دو مورد هم نیست. اگر بخواهم موارد را ذکر کنم فراوان است! اشتباهاتی رخ داده که خودشان هم قبول دارند، اما می‌گویند اگر ما این فرمانده یا استاندار را جابجا کنیم به نظام لطمه وارد می‌شود. آیا این به نظام لطمه وارد می‌کند یا اینکه مردم را عقده‌دار کنید و عذرخواهی هم نکنید؟

تصمیمات تحت تاثیر کینه‌توزی و افراط است

این موارد در سیستان و بلوچستان، در کردستان و در خیلی جا‌ها بوده و این نشان از این دارد که عقلی در تصمیم‌سازی و تصمیم گیری‌ها یا وجود ندارد یا تحت‌الشعاع احساسات، کینه‌توزی‌ها و افراطی‌گری‌ها است. در نظام ما عقلا و مسئولان عاقل فراوان هستند، چه بسا من هم آن‌ها را می‌شناسم و می‌دانم که آن‌ها هم ناراحت و گله‌مند هستند که چرا اینطور برخورد می‌شود؟ این نشان می‌دهد که عقلا هم تحت‌الشعاع افراطی‌گری‌ها هستند، عقلا هم تحت تاثیر آن‌ها قرار می‌گیرند و به آن‌ها اجازه نمی‌دهند با عقل و تدبیر عمل کنند؛ بنابراین موارد زیادی بوده که با بی‌عقلی و بی‌تدبیری کار را به جا‌های خطرناک رسانده‌ایم. در صورتی که می‌توانستیم با یک عذرخواهی، با یک تدبیر صحیح و با بهره‌گیری از عقلا دلجویی کنیم.

از قضا این کشور سرشار از انسان‌های اندیشمند، نخبه و تحصیل کرده است، چرا از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم؟ چرا وقتی مسئولان یک پستی گرفتند فکر می‌کنند تمام عقل عالم و آدم در آن‌ها خلاصه شده و دستشان را به طرف عقلا دراز نمی‌کنند؟ چرا از فرهیختگان و نخبگان استفاده نمی‌کنند و پیشنهادهای‌شان را جمع کنند؟ اگر هم بخواهند پیشنهادی جمع کنند، چند نفر از طرفداران خودشان را می‌آورند که آن‌ها هم به‌به و چه‌چه و چاپلوسی می‌کنند.

چاپلوسی متملقان مسئولان را به فساد کشیده است

یکی از چیز‌هایی که مسئولان ما را به فساد کشیده و می‌کشاند وجود متملقان و چاپلوسان است؛ چاپلوسانی که در رده بالای مسئولیت‌ها هستند، در رده بعضی از روحانیون هستند، در رده بعضی از تریبون‌دار‌ها هستند. در واقع حرف‌هایی می‌زنند و دروغ‌هایی را جعل می‌کنند برای اینکه مقامات بالادست را خوشحال کنند. باید در دهان این‌ها بزنند. چرا ما فرمایش پیامبر را گوش نمی‌دهیم؟ مگر پیامبر نفرمود به صورت و دهن متملق‌ها و چاپلوسان خاک بپاشید، آیا شما خاک پاشیدید؟ آیا انتقاد کردید که چرا این حرف دروغ را گفتید؟ یکی از این آقایان چیزی را جعل می‌کند و در یک تریبونی آن را می‌گوید و بعد هم می‌گوید ببخشید من دروغ گفتم. چنین کسی را باید کنار بگذراند و او را در امور دخالت ندهند تا برود خودش را تربیت کند.

به هر کسی بیشتر چاپلوسی کند پست و مقام بیشتری می‌دهند

اینکار‌ها را با لباس روحانیت می‌کنند و بعد می‌گویند چرا جوان‌ها به روحانیت اعتقادی ندارند یا چرا با روحانیون چنین برخوردی می‌شود؟ در واقع اینکار‌ها را کردند و آبروی اسلام و روحانیت را بردند، آبروی نظام دینی را بردند! من از مسئولین گله‌مند هستم که چرا در دهان این‌ها نزدند و نمی‌زنند. چرا نمی‌گویند این دروغ‌ها را نگویید و تملق نکنید؟ وقتی این‌ها را نمی‌گویند، به هر کسی که بیشتر چاپلوسی کند پست و مقام بیشتری می‌دهند و آن‌هایی که انتقاد می‌کنند منزوی می‌شوند. شما ببینید؛ نخبگان و عقلای کشور و آن‌هایی که عقل، عدل و انصاف را رعایت می‌کنند خانه‌نشین شده و کنار زده شده‌اند و میدان، میدان متملق‌ها، افراد بی‌سواد و افراد کم اطلاع شده است.

وقتی کسی بخواهد تلویزیون تماشا کند می‌بیند افراد بی‌سواد و متملق تمام شبکه‌های تلویزیون را پر کرده و دیگر جایی برای آیت‌الله جوادی‌ها و بزرگان دیگر نمانده است. البته اگر لازم شود اسم شهید مطهری را می‌برند. وگرنه میدان، میدان متملقان است. به قول یکی از بزرگان ما، جامعه‌ای که ما ساختیم، منافق می‌پروراند. یعنی هر که منافق باشد وضعش بهتر است و هر کس صداقت داشته باشد، کنار زده می‌شود و منزوی می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رسول منتجب نیا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
SR
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
1
20
احسنت
قاسملو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
20
1
آقای منتجب نیا شما و بقیه اصلاح طلب ها پماد ضد سوختگی استعمال کنین یا بذارین توو آب خنک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
ایشون طرف صحبتش با تو بود وقتی از بی عقلی صحبت می‌کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
چه طرز صحبته
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
اقای منتجب نیا چرا اینقدر از عدالت می گوید از قانون نمی گوید ؟ چرا دفاع از مجری قانون نمی گوید؟طفل ایده ای اصرار می کند به پدرش که اینبار حرف گوش پلیس کن برگرد اما کو گوش شنوا بعد شهادت این طفل. مکانی که قاضی و شاهد یکی باشد خود را در شهادت این طفل چقدر مقصر می دانید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
7
2
داداش این خاصیت حاکمیت است! در زمان امام(ره) هم که در بخشی از حاکمیت جریان شما حضور داشت همین گونه عمل می کردید خیلی فاز حکمت و خرد به خود نگیرید! هر چند در همان زمان هم اصل قدرت در دست همین جریان حاکم بود و امام (ره) سعی داشتند که موازنه و وحدت ایجاد کنند و جریان حاضر قدرت و حاکمیت با سالوسی تظاهر به تبعیت و همراهی با امام (ره) فعالیت مشهودی نداشتند، اما در اصل کل ارکان قدرت در دست این جریان بود و بعد از رحلت امام (ره) هم کردند آن کاری که نباید می کردند و تمام قدرت را در انحصار خود گرفتند هر چند سر سهم خواهی بیشتر بعضی ها در ادامهٔ راه کنار گذاشته شدند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
کلا خاصیت قدرت است هر گروهی قدرت می‌گیرد
+6645
|
Germany
|
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
1
13
پاسخهای شما به سوالات خبرنگار محترم را نخواندم.
اما در جواب شما باید گفت بعلت اینکه سیستم بصورت فرد محوری است همچون کشورهای سوسیالیستی و شرقی نه سیستم محور مانند کشورهای لیبرالی غربی این چنین میشود که فرد زیر دست برای بالا بردن جایگاه شغلی خود و رسیدن به مقام بالاتر و چابلوسی میکند.همه چیز باید در جهت رضایت مقام بالاتر باشد. همه چیز و تخت هر شرایطی
ماحصل کار هم این میشود که شاهد فرار مغزها هستیم زیرا انها اصول چابلوسی را نمیدانند و یا خانه نشین میشوند یا اواره کوی برزن ! و پخمه های انقلابی رانتدار و والا چماقداران استاد دانشگاه و... میگردند
امیدوارم جناب سردبیر بعلت انتقاد از سیستم سوسیالیستی در کامنت به دل نگیرند و کامنت را تایید بفرمایند.
عزت زیاد!
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
من سوسیالیستوووونمی دانم اما خانم های ایران در زمان بی حجابی ومشروب و کاواره و عدم تحریم و ژاندارم منطقه حدود ۲۰٪ باسواد بودند امابعد از سی سال در حکومت به دروغ شما چاپلوسی و تحریم و ۸ سال دفاع مقدس حدود ۷۰٪ بانوان مدرک علمی داشتند نه سواد. حال حاضر در سیستم حجاب حدود ۴۰٪ پزشکان بانوان هستند بانوان که به دروغ محدود بودن چنیین پیشرفت داشتن خانم های غربی که محدود نبودن چرا چنیین پیشرفتی نداشتند رتبه علمی ۱۵ جهان سازمانهای بین‌المللی اعلام کردن. کشوری که قبل از انقلاب ژاندارم منطقه بوده و هیچگونه تحریمی هم نبوده یک سیم خردتر برای حفاظت قادر به ساختش نبودند اما امروز پهپاد در عمق اقیانوس هند دشمن را تحت کنترل می گیرد موشک ماهوار علم ژنتیک. چاپلوسان به اسم مغز برای برده گی به غرب نوکری می کنند مغزها قبل از انقلاب وطن مادری را رها کردن با اینکه کاواره شراب فروشی ووو بود اینهای که اینقدر به پیشرفت در جامعه بوجود اوردند چون انسان‌های آزاده ای بودند مغز به حساب نمی آیند
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
12
برخلاف دستورحضرت علی(ع)که به صورت چاپلوس خاک بپاشید
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
فرزندی به پدرش احترام می گذارد چاپلوسی است؟ فردی منافعش را در چاپلوسی می بیند مثل فرقه بهائیت سوره منافقون آیه ۴
ورا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
3
و البته کت کشی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
10
وقتی اولویت منافع شخصی باشه شایسته در حاشیه و ناشایست در مرکز قرار میگیره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
8
1
راست میگه این بنده خدا از روزی که من میشناسمش ۳۰ ساله واسه یه مقام چرب داره التماس میکنه
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
اگه ثناگوی حاکمیت بود که الان تو قدرت بودنه منتقد...
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
4
1
زمین سبز فرهنگ هنر
انسانیت آدمیت هم
درستی و فهم و عقل
معرفت دوری از جهل
وای بحال خنجر و زهر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
مثل ادم نظرت رو بنویس
قرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
1
9
مگسانند بدور شیرینی
منوچهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
1
13
فعلاکه حکومت ایران دچارتمامی فسادها.چه اقتصادی وچه اخلاقی وچه سیاسی شده است"
بادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
3
5
لطفا چهارتا نخبه نام ببر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
1
10
حاجی پس به نوعی قبول داری دیگه دیر شده!!!
منفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
5
1
آقای منتجب نیا ، متاسفانه با غیر غم لباسی که پوشیده اید و باید براساس ظاهر گفتار خودتان معتدل و منصف باشید در مورد مسئولان به ظاهر عام قضاوت می کنید گویا بعد از هرگونه تغییری در مدیریت کشور همه کسانی که برسر کار می آیند چون نظر جنابتان ملحوظ نشده باطل و محکوم به اخراج از دایره کار در کشور هستند و به خیال شما خوبان مورد تایید شما در گوشه انزوای منزل شما پنهان شد ده اند لطفا از لاک خودساخته سرتان را کمی بیرون بیاورید و از همین فرصت رسانه ای حرف بدرد بخور ارائه کنید . یا برگردید به همان روضه های نذری دوران پدری تا اجرش را بیشتر ببرید.
پاسخ ها
Ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
پیشنهاد خوبی است آنچه من گرفتم این است که از امثال ایشان استفاده می کنند بعد از رای آوردن اینها را می زنند کنار و خودشان مثلا می شوند مقیم غرب یا جا پای برای آقازاده ها و
ژن‌های خوب در غرب مثل اعضای مجلس ششم و یا اعضای دولت خاتمی از اینها برای رای آوردن استفاده بعد از فریب مردم خودشان سکان را بدست گرفتند و چرخانند به تمسخر قانون و مجریان قانون
مهتاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
3
متاسفانه در هر دوسوی این مناقشه وضع مشابه است در سوی مخالفان هر کس بلندتر فریاد بزند و بی‌پرواتر بتازد و هیچ ملاحظه ی جان مردم و آینده کشور را نکند مورد اقبال قرار می‌گیرد و آنهایی که معتدل ترند با الفاظ سخیف و نسبتهای زشت به کنار رانده می‌شوند
پاسخ ها
بینام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
همه.تون.دورغگو.وفاسد.هستید
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
5
3
حالا همین ایشون که بره تو مسند قدرت همه این حرفا یادش میره.بابا اینا تا توی حاشیه هستن میشن خردمند بعد که میان وسط...
ناشناس
|
France
|
۱۸:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۸
0
1
تا تعریف شما از نخبگان و عقلا چی باشه؟ مملکت الان یک رئیس جمهور نخبه !!!
مخمور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
1
1
دیگه از موعظه گذشته زمان عمل است...
Ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
2
0
اقای محترم بی قانونی در کشور اولین بار توسط همفکران تو زمانی از لباست استفاده کردند رای آوردن کنار زدندت بوجود آمد شما تاب و توان مجریان قانون را گرفتید
این مطلب اکراین است با عرض معذرت تکرار می کنم
طفل ایده ای به پدرش می گوید بابا اینبار حرف گوش پلیس کن برگرد. اما کو گوش شنوا می روند جلوتر این طفل به شهادت می رسد اقای منتجب نیا تعدادی شاید به اندازه دست مجریان مورد تمسخر تو و همفکران غربزده آت با ان تخصص و تجربه برخورد با افراد بزهکار از اینکه جوانان مظلوم آلوده به میکروب ایدز نشوند جای عذر خواهی دارد ؟؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
2
0
افاضه هایی برای دیده شدن اصلاح طلب ها دچار مرگ سیاسی شده اند الحمدالله
Amin
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۲
0
0
"لقمان را گفتند ادب از که آموختی؟ گفت از بی ادبان . "
آدم عاقل کسیه که حرف حق رو از هرکی بشنوه قبول کنه حتی اگه طرف دشمنش خونیش باشه .
به نظرم تقریبا تمام حرفایی که ایشون زدن درسته بدون در نظر گرفتن اعمال و حرفهای گذشته اش .
نظرات شما
پیشخوان