تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱

فنگ‌شویی چیست؟

فنگ‌شویی یک فلسفه چینی باستانی است که به دنبال یافتن تعادل و هماهنگی بین عناصر است. ترکیب فنگ‌شویی فراتر از اصول طراحی غربی در مورد راحتی یا زیبایی است. در عوض بر سلامت جسمی و روانی، موفقیت و روابط سالم تأکید دارد که از طریق جریان انرژی مثبت ایجاد می‌شود.

فنگ‌شویی چیست؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: فنگ‌شویی که اغلب به‌عنوان هنر قراردادن نامیده می‌شود، در ساده‌ترین عبارت، در مورد قراردادن عناصر مختلف برای بهینه‌سازی انرژی است. این اصطلاح از دوکلمه "فنگ" به معنی باد و "شوی" به معنای آب تشکیل شده است. این دو عنصر نه‌تن‌ها برای وجود انسان اساسی و حیاتی هستند، بلکه در سراسر جهان حرکت و جریان دارند.

درحالی‌که اصول فنگ‌شویی برای بسیاری از عناصر زندگی وجود دارد، معمولاً در طراحی داخلی نیز اعمال می‌شوند؛ زیرا ابزار‌های مورداستفاده در تجزیه‌وتحلیل فنگ‌شویی را می‌توان به‌راحتی در زمینه یک خانه به کار برد.

عناصر فنگ‌شویی

پنج عنصر مهم فنگ‌شویی چوب، فلز، خاک، آب‌وآتش است.

چوب

نماد رشد و سرزندگی است. قراردادن وسایل چوبی در فضای اطراف باعث رشد شخصی می‌شود. گیاهان و مبلمان چوبی راه‌های آسانی برای افزودن این عنصر هستند.

فلز

نماد منطق و هوش است. از دانش و وضوح ذهنی پشتیبانی می‌کند. این عنصر را با قاب‌ها یا مجسمه‌های فلزی به فضای اطراف خود اضافه کنید.

زمین

نماد ثبات و تعادل است. به زمین و تثبیت کمک می‌کند. عنصر زمین را با سنگ‌ها، کریستال‌ها و تصاویر منظره به داخل محیط زندگی‌تان بیاورید.

آب

نماد خرد و آرامش است. به‌وضوح و آرامش کمک می‌کند. آینهها، سطوح بازتابنده و آکواریوم‌ها راه‌هایی برای افزودن عنصر آب به فضای زندگی‌تان هستند.

آتش

نماد شور و انرژی است. این نماد نماینده دگرگونی، گسترش و نوسان است. از شمع‌ها و اشیای قرمزرنگ برای تقویت فضای اطراف خود با آتش استفاده کنید.

تاریخچه ریگ‌شویی و سنت‌های باستانی آن

درباره ریشه و تاریخچه فنگ‌شویی مباحثی وجود دارد. بااین‌حال، آنچه واضح است این است که تاریخ آن حداقل ۳۰۰۰ سال است. در واقع، این مفهوم حتی ممکن است تا ۶۰۰۰ سال پیش مورداستفاده قرار گرفته باشد.

فنگ‌شویی یک‌رشته کاملاً پیچیده است، یک ژئومانسی با تاریخچه بسیار طولانی که شدیداً با طالع‌بینی و متافیزیک چینی درآمیخته شده است. برخی از محققان استدلال کرده‌اند که نماد‌های فنگ‌شویی را می‌توان در تائوئیسم و بودیسم یافت که نشان می‌دهد تاریخ آن با این سیستم‌های اعتقادی باستانی پیوند خورده است.

فنگ‌شویی چیست؟

فنگ‌شویی و قطب‌نمای چینی

برای قرن‌ها، چینی‌ها معتقد بودند که نیرو‌های نامرئی در اطراف ما در حال فعالیت هستند. سپس آن‌ها پی بردند که این نیرو‌های نامرئی با نیرو‌های مغناطیسی زمین تطابق دارند. این درک منجر به یکی از بزرگ‌ترین اختراعات در تاریخ بشر شد؛ قطب‌نما مغناطیسی که "قطب‌نمای فنگ‌شویی" نیز نامیده می‌شود.

اگرچه در ابتدا به‌عنوان ابزاری برای پیشگویی استفاده می‌شد، قطب‌نما مغناطیسی چینی بعداً توسط سلسله سونگ در طول قرن یازدهم برای ناوبری استفاده شد. امروزه، لوپان سنتی هنوز توسط تمرین‌کنندگان فنگ‌شویی برای تعیین بهترین مکان اشیا استفاده می‌شود.

فنگ‌شویی در چین مدرن

اصول فنگ‌شویی هنوز به طور گسترده در چین امروزه برای تعیین مکان ایدئال برای مقبره‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شود. اصول فنگ‌شویی نیز اغلب در طراحی داخلی استفاده می‌شود. این شیوه‌ها هنوز در میان افراد مسن چین بسیار رایج است و نقش مهمی در فرهنگ مدرن چین ایفا می‌کند.

هنگام طراحی یا خرید خانه، بسیاری از افراد جهت و موقعیت ساختمان را باهدف بهینه‌سازی آن‌ها مطابق با اصول فنگ‌شویی در نظر می‌گیرند.

برخی حتی ممکن است یک استاد حرفه‌ای فنگ‌شویی را استخدام کنند تا در مورد خوش‌شانس‌ترین چیدمان و طراحی فضای خانه یا محل کار خود مشاوره دهد تا از شانس بهینه و یک محیط هماهنگ اطمینان حاصل کنند.

فنگ‌شویی و طراحی داخلی

اگرچه فنگ‌شویی به طور سنتی در چین برای تعیین مکان‌های ایدئال برای مقبره‌ها و ساختمان‌ها استفاده می‌شد، اما می‌توان آن را در طراحی داخلی نیز به کار برد. در خارج از چین، استفاده از اصول فنگ‌شویی در طراحی داخلی به طور فزاینده‌ای محبوب شده است، زیرا اعتقاد بر این است که انجام این کار می‌تواند اثرات مثبتی برای افراد در فضای موجود ایجاد کند.

تمرین‌کنندگان مدرن فنگ‌شویی از روش‌ها و نظریه‌های وام گرفته‌شده از شیوه‌های سنتی فنگ‌شویی چینی برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند:

نقشه انرژی باگوا

به گزارش رویداد24 نقشه باگوا یک نقشه انرژی هشت ضلعی است که از هشت ناحیه در اطراف یک مرکز تشکیل شده است. این شبکه به‌عنوان یک شبکه انرژی عمل می‌کند که به‌عنوان طرحی برای طراحی پلان‌های طبقه برای هر نوع فضایی استفاده می‌شود.

به‌منظور تزیین خانه مطابق با اصول فنگ‌شویی، نقشه باگوا بر روی پلان طبقه قرار می‌گیرد و پایین نقشه باگوا در امتداد همان محور درب ورودی یا ورودی اصلی قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب می‌توانید ببینید که هر قسمت از باگوا کدام قسمت‌های خانه را پوشانده است.

هر ناحیه باگوا دارای ویژگی‌های متفاوتی است و شما می‌توانید یک منطقه را با واردکردن رنگ، عنصر یا شکل خاص آن «فعال کنید». فراموش نکنید که هر باگوا یک تریگرام مرتبط با آن دارد. این تریگرام‌ها نماد‌های چینی باستانی هستند که از یی چینگ، کتاب تغییرات سرچشمه گرفته‌اند. هر سه خط با ۳ خط نشان داده می‌شود و طول خطوط نیز تعیین می‌کند که ناحیه داده شده یین یا یانگ غالب است.

فنگ‌شویی چیست؟

موقعیت فرماندهی

در هر فضای معین، موقعیت فرمان نقطه‌ای است که دورترین نقطه از در است و در خط مستقیم با آن نیست (عموماً به‌صورت مورب در مقابل، اما همچنان رو به درب قرار دارد).

برای تنظیم موقعیت فرمان در خانه یا هر فضای دیگری، مهم‌ترین قسمت مبلمان (مانند تخت یا میز) باید به‌صورت مورب در عرض و رو به ورودی اتاق قرار گیرد.

موقعیت فرماندهی قدرتمند و نمادین است. این شما را در بهترین موقعیت برای مقابله با هر چیزی که ممکن است "از درب وارد شود" قرار می‌دهد. این به این دلیل است که شما می‌توانید درگاه را بدون قرارگرفتن در خط مستقیم با آن ببینید که به شما زمان و فضای کافی می‌دهد تا از نظر ذهنی و فیزیکی برای هر چالشی که ممکن است پیش بیاید آماده شوید.

یک مثال ساده

باتوجه‌به آنچه در بالا در مورد اصول فنگ‌شویی آموختیم، می‌توانید ببینید که چگونه یک اتاق ممکن است برای بهینه‌سازی انرژی آن تزئین شود. به‌عنوان‌مثال، هنگام استفاده از نقشه باگوا بر روی یک پلان، یک اتاق‌خواب ممکن است در منطقه شرقی قرار گیرد.

ازآنجایی‌که منطقه ژن با عنصر چوب و رنگ‌های آبی و سبز مرتبط است، اتاق ممکن است دارای یک دیوار یا اشیا متعددی باشد که حاوی رنگ‌های سبز و آبی متنوعی باشد. یک گیاه کوچک درختی (مانند گیاه بونسای یا بامبو) یا سایر عناصر چوبی (مانند یک مجسمه چوبی یا یک تخت با قاب چوبی) نیز ممکن است در اتاق قرار داده شود.

تخت همچنین در موقعیت فرمان قرار می‌گیرد، به این معنی که به‌صورت مورب روبرو درب اتاق‌خواب باشد. یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تغییر فنگ‌شویی در اتاق، اضافه‌کردن یا جابه‌جایی یکی از پنج عنصر مرتبط با مکان اتاق است.

زیبایی فنگ‌شویی

فرقی نمی‌کند به فنگ‌شویی معتقد باشید یا نه فنگ‌شویی می‌تواند راهی سرگرم‌کننده برای آوردن فرهنگ سنتی چینی به خانه شما و ایجاد محیطی آرام در همان زمان باشد.

فنگ‌شویی در هسته خود چیزی بیش از ایجاد یک فضای هماهنگ با استفاده از عناصر و رنگ‌هاست. این در مورد ذهن‌آگاهی وجودی، هماهنگی با محیط و تصدیق وجود انرژی نیروی حیات و عناصر متافیزیکی است که ما را احاطه کرده‌اند، اما هر روز موردتوجه قرار نمی‌گیرند.

مزایای فنگ‌شویی

  • تمرین مؤثر فنگ‌شویی در خانه، محل کار یا حتی کسب‌وکار فواید زیادی دارد. جدای از بارزترین آن‌ها یعنی داشتن محیطی با طراحی بهتر، مزایای تکمیلی دیگری نیز وجود دارد که هزاران سال است که مردم در سراسر جهان از آن‌ها بهره می‌برند.

  • استفاده از فنگ‌شویی در خانه یا هر فضایی که دوست دارید با آن کار کنید، مزایای بسیار دیگری نیز دارد.

  •  سلامتی بهتر؛ زیرا جریان بهتری از انرژی و هوا در اتاقی که در آن خواهید بود وجود خواهد داشت. خواب خوب نیز در تقویت سلامتی تأثیر زیادی دارد.

  •  ایجاد روابط بین‌فردی عالی از طریق نیروی جاذبه قدرت شادی، استقبال و آرامش در محیط؛ متوجه خواهید شد که افراد بیشتری می‌خواهند در محیطی که شما هستید باشند و روابط ایجاد کنند.

  • استرس کمتری تجربه می‌شود؛ زیرا ذهن می‌تواند موقعیت‌ها را به طور مؤثرتری فکر و پردازش کند، زیرا انرژی بسیار خوبی در اطراف شما وجود دارد.

  •  جذب شانس و کامیابی نتیجه بسیار خوبی از استفاده مناسب از منابع طبیعی موجود در جو است. متوجه خواهید شد که انرژی مثبت اطراف شما در ساختن چیز‌هایی که نیاز دارید همیشه به سمت شما جذب می‌شود.

سخن پایانی

کلمه "فنگ‌شویی" ترکیبی از کلمات چینی برای باد و آب است و تقریباً می‌تواند به‌عنوان "راه باد و آب" ترجمه شود. فنگ‌شویی یک مفهوم فلسفی باستانی چینی است که مبتنی بر ایده "اشغال آگاهانه" و هماهنگ‌سازی فضا است، باهدف به ارمغان آوردن انرژی مثبت و تأثیرگذاری برای افرادی که در جهان، فضا را اشغال می‌کنند.

گفته می‌شود انرژی یانگ که به طور سنتی با مردان مرتبط است فعال و سبک است، درحالی‌که انرژی یین یا "مؤنث" به‌عنوان انرژی تاریک و منفعل گفته می‌شود. یین و یانگ با هم نشان‌دهنده دوگانگی نیرو‌های متضاد هستند که همه چیز در جهان را تشکیل می‌دهند. اصول فنگ‌شویی نشان‌دهنده طرحی است که در صورت رعایت آن می‌تواند به تعادل و ایجاد هماهنگی بین این انرژی‌های حیاتی کمک کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان