تاریخ انتشار: ۱۴:۲۷ - ۰۹ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

سرد شدن نوک انگشتان دست و پا نشانه چیست؟

در این مطلب تمامی علائم هشدار دهنده در مورد سرد شدن نوک انگشتان دست و پا که باید به آنها توجه داشت را برای شما توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

علت سردی انگشتان دست و پا

رویداد۲۴ در بیشتر موارد سردی نوک انگشتان دست و پا نگران کننده نیست و تنها به این دلیل که دمای بدن تنظیم شود، نوک انگشتان دست و پا سرد می شود. اما اگر دست و پا همیشه سرد هستند و این سرما با تغییر رنگ همراه است، می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی در بدن باشد و باید برای درمان آن اقدامات لازم را انجام داد. علت این سردی و تغییر رنگ ممکن است به دلیل مشکلاتی اعم از مشکل اعصاب، مشکل در گردش خون بدن، آسیب به بافت های دست و پا و... باشد. 

علائم هشدار دهنده سرد شدن نوک انگشتان دست و پا

همانطور که اشاره کردیم، در برخی از موارد سردی نوک انگشتان دست و پا با علائمی همراه است که باید به آنها توجه داشت و برای درمان این مشکلات باید اقدامات لازم را انجام داد.

اگر سرد شدن نوک انگشتان دست و پا شما همراه با علائمی از جمله: تغییر رنگ نوک انگشتان دست و پا به رنگ آبی و سفید، بی حس شدن نوک انگشتان به همراه سوزش، سرد شدن انگشتان به همراه زخم و تاول و سفت شدن پوست نوک انگشتان بود، باید به دنبال علت این مشکلات بگردید و برای درمان به دکتر متخصص مراجعه کنید.

ممکن است سرد شدن نوک انگشتان دست و پا با علائمی که در بالا گفتیم همراه نباشد اما باز هم نشان دهنده یک مشکل جدی در بدن باشد. اگر سردی انگشتان دائمی و شما را آزار می دهد، امکان دارد از مشکلاتی که در ادامه معرفی میکنیم، رنج می برید.

علت سرد شدن نوک انگشتان دست و پا

با اینکه در بیشتر مواقع سردی نوک انگشتان دست و پا طبیعی بوده و برای تنظیم درجه حرارت بدن این اتفاق رخ می دهد، برخی اوقات ممکن است این سردی نشان دهنده یک مشکل و بیماری باشد و توصیه میکنیم اگر به صورت دائمی نوک انگشتان دست و پا شما سرد است، برای چکاپ به یک متخصص مراجعه کنید. از دلایل عمده سردی نوک انگشتان دست و پا می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

کم خونی:

کمبود هموگلوبین در بدن باعث می شود که اکسیژن رسانی به انگشت های دست و پا به درستی انجام نشود و این قسمت از بدن دچار سردی خواهد شد و همچنین فقر آهن باعث احساس خستگی، ضعف و سردی در بدن می شود.

فقر آهن بیشتر به دلیل مصرف مواد غذایی نامناسب، انواع سرطان، مشکلات گوارشی، دوره پریودی و... است و این مشکل به راحتی با استفاده از مواد غذایی سرشار از آهن حل خواهد شد.


بیشتربخوانید: مواد غذایی نامناسب در فصل پاییز


فشار خون پایین

فشار خون پایین می تواند علت های بسیاری مانند کم آبی بدن، کم خونی، استفاده از برخی از دارو ها و اختلال در غدد درون ریز، داشته باشد.

هنگامی که فشار خون شما پایین است، بدن برای خونرسانی به اندام های حیاتی، خون را از اندام های انتهایی به اندام های حیاتی پمپاژ می کند و به همین علت انگشتان دست و پا سرد می شوند.

فشار خون پایین معمولا با علائمی مانند سرگیجه، حالت تهوع، خستگی، ضعف و تاری دید همراه است و اگر این علائم را داشتید باید به متخصص فشار خون مراجعه کنید.

بیماری بورگر

در این بیماری، رگ های خونی در انگشتان دست و پا متورم و مسدود می شوند و خون به این قسمت از بدن نمی رسد. سرد شدن نوک انگشتان دست و پا در این بیماری با تغییر رنگ پوست به سفید همراه است.

بیماری لوپوس

لوپوس یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن دچار التهاب می شود و به دلیل اینکه در بیماری لوپوس سیستم ایمنی به بافت های بدن حمله می کند، سرد شدن نوک انگشتان  دست و پا می تواند به این دلیل باشد.

کم کاری تیروئید: اختلال در عملکرد غده تیروئید باعث می شود که بدن شما نسبت به رما حساس شود و در اکثر مواقع احساس سرما کنید.

کم کاری تیروئید با علائم دیگری همچون افزایش وزن، خستگی و یبوست همراه است؛ پس اگر این علائم را داشتید آنها را نادیده نگیرید و برای درمان به یک متخصص غدد مراجعه کنید.

درمان سرد شدن نوک انگشتان دست و پا

در بیشتر مواقع با تغییر در سبک زندگی و استفاده از مواد غذایی مناسب می توانید مشکل سرد شدن نوک انگشتان دست و پا خود را برطرف کنید؛ اگر در برخی از موارد این مشکل به وسیله تغییر سبک زندگی قابل درمان نیست و باید سراغ روش های دیگر بروید.

در بیماری هایی مانند لوپوس، بورگر، کم خونی و.... مشکل سردی انگشتان را باید با مراجعه به پزشک و مصرف دارو حل کرد.

اما در برخی از موارد مشکل شما بسیار جدی نیست و با انجام روش هایی مانند موارد زیر سردی دست و پا را درمان کنید:

استفاده از مکمل روغن ماهی

مصرف مکمل هایی مانند روغن ماهی، می تواند در بهبود سردی انگشتان دست و پا موثر مواقع شود و همچنین از باریک شدن رگ های خونی جلوگیری می کند.

انجام طب سوزنی

طب سوزنی یکی از درمان های رایج در تمام دنیاست و با استفاده از این روش درمانی، گردش خون بدن بهبود می یابد و سردی دست و پا را می توان با این روش درمان کرد.

بیوفیدبک

بیوفیدبک یک نوع ورزش ذهن است که در آن می توان با استفاده از ذهن، درجه حرارت بدن را تنظیم کرد. در واقع بیوفیدبک هدایت ذهن به افزایش دمای بدن است که این کار به وسیله تنفس عمیق و برخی از ورزش های مخصوص صورت می گیرد. برای انجام این تکنیک باید به یک روانشناس مراجعه کنید تا او آموزش های لازم را به شما بدهد.

اگر مشکل سرد شدن نوک انگشتان دست و پا شما با روش های گفته شده حل نشد، بهتر است برای درمان به یک متخصص مراجعه کنید تا با بررسی و آزمایش های لازم ابتدا متوجه مشکل شما شود و سپس برای درمان اقدامات لازم را انجام دهد. ممکن است پزشک برای درمان، استفاده از داروها را توصیه کند.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۹
0
0
باخت به امریکا
نظرات شما
پیشخوان