تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱

طرز تهیه ذرت مکزیکی خانگی، به خوشمزگی ذرت‌های خیابان

ذرت مکزیکی گرچه پرکالری است، اما در این روز‌های سرد نمی‌شود از آن گذشت. با افزایش سرسام آور قیمت ها، خوب است طرز تهیه این خوراکی خوشمزه را فرابگیرید تا با هزینه بسیار کمتر آن را در خانه تهیه کنید.

 

ذرت مکزیکی خانگی
رویداد۲۴
الهام دریابندری: ذرت مکزیکی (به اسپانیایی: Esquites) از خوردنی‌های محبوب در مکزیک است که در دکه‌ها و مغازه‌های فروشندهٔ ذرت عرضه می‌شود.

ذرت گیاهی یک ساله و دارای ارزش غذایی فراوان است. دانه‌های ذرت دارای ارزش غذایی بسیار بالا و مواد مغذی فراوان است. در ۱۰۰ گرم ذرت، ۳.۴ گرم پروتئین، ۱۸.۷ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم فیبر، ۱.۳ گرم چربی، ۶.۲۶ گرم قند و ۸۶ کیلوکالری انرژی وجود دارد. همچنین، حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی فراوانی نظیر ویتامین ب یک، ویتامین ب ۲، ویتامین ب ۳، ویتامین ب ۶، فولات، ویتامین آ، ویتامین ث، کلسیم، روی، مس، آهن، منگنز، منیزیم، فسفر، سدیم و پتاسیم می‌باشد.

مواد لازم برای ذرت مکزیکی

مواد لازم برای تهیه ذرت مکزیکی برای دو نفر

کنسرو ذرت:یک عدد

قارچ:۱۰۰ گرم

کره:۱۰۰ گرم

آویشن:دو قاشق چایخوری

پنیر پیتزا:۱۰۰ گرم

کالباس:۱۰۰ گرم

سس مایونز:۴ قاشق غذاخوری

آبلیمو: یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه ذرت مکزیکی

روش تهیه ذرت مکزیکی

در مکزیک ذرت مکزیکی از دانه‌های پخته شده ذرت در آب جوش، به همراه نمک، پیاز، گیاهی به نام چای مکزیکی Epazote و سایر ادویه گیاهی معطر تهیه می‌شود که بنا بر ذائقه به آن آب لیموترش، سس مایونز، فلفل تند و پنیر رنده شده نیز افزوده می‌گردد.اما ما در این دستور پخت مطابق با آشپزی ایرانی و تغییراتی که این خوراکی در ایران داشته است، به شما آموزش می دهیم.

به منظور تهیه ذرت مکزیکی خانگی به این روش، در ابتدا در داخل قابلمه‌ای کره بریزید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید تا ذوب شود، سپس ذرت را بیفزایید، در صورتی که از کنسرو ذرت استفاده می‌کنید، آب آن را جدا کرده و بعد ذرت را در قابلمه بریزید.

اندکی صبر کنید تا ذرت کمی نرم شود، سپس قارچ‌ها را با دستمال نم دار تمیز کنید، بعد از شست و شو و آبکش کردن قارچ ها، بر روی تخته آشپزخانه به شکل نگینی کمی درشت خرد کنید و به ذرت بیفزایید، حرارت زیر قابلمه اکنون باید خیلی کم باشد.

به طور مداوم مواد داخل قابلمه را هم بزنید، مقداری لیمو ترش نیز به آن بیفزایید، تا رنگ قارچ‌ها تغییر نکنند، سپس درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا قارچ‌ها کمی نرم شوند، حدود ۵ دقیقه بعد به آن سر بزنید، احتمالا قارچ‌ها آب انداخته اند، بنابراین حرارت زیر قابلمه را بیشتر کنید و مواد را هم بزنید تا زمانی که آب قارچ‌ها تبخیر شود، اکنون حرارت را کم کنید و آویشن، فلفل سیاه و کمی نمک را روی مواد بپاشید و هم بزنید، سس مایونز را نیز افزوده و دوباره همه مواد را هم بزنید.

در این مرحله، نوبت افزودن پنیر پیتزا به مخلوط ذرت مکزیکی است، لازم است دوباره آن را هم بزنید تا پنیر به طور یکدست با مواد ترکیب شود، سپس درب قابلمه را بگذارید و حرارت زیر آن را خاموش کنید تا پنیر ذوب شده و کشدار شود.

کالباس را نیز به مواد ذرت مکزیکی اضافه کنید، بعد از حدود ۳ دقیقه می‌توانید درب قابلمه ذرت مکزیکی را بردارید و آن را بعد از ریختن در ظرف موردنظرتان نوش جان کرده و لذت ببرید.

ذرت مکزیکی بدون کالباس و قارچ

در صورتی که تمایل دارید ذرت مکزیکی را به صورت کاملا ساده و بدون موادی مانند قارچ و کالباس تهیه کنید، کافی است که این مواد را از لیست مواد لازم حذف کنید. روش تهیه ذرت مکزیکی تفاوتی ندارد و می‌توانید مراحل را مانند دستور بالا انجام دهید.

آشنایی با تاریخچه ذرت در ایران

تاریخچه ذرت در ایران و اینکه دقیقا کی وارد کشورمان شده است خیلی مشخص نیست. در ایران ذرت را با نام بلال یا جواری نیز می‌شناسند. البته جواری نامی چندان مرسوم برای ذرت نیست. اما در فرهنگ معین و دهخدا ذرت با نام جواری معرفی شده است.

برخی معتقدند نخستین بار ذرت را پرتغالی‌ها به ایران آوردند. آن هم در زمانی که با سواحل جنوب کشور داد و ستد داشتند (و البته مدتی نیز برخی مناطق جنوبی را تصرف کردند). اما افرادی دیگر معتقدند تاریخچه ذرت در ایران به زمان شاه اسماعیل صفوی باز می‌گردد. شاه اسماعیل بازرگانان را به ورود این دانه و سپس کشاورزان را به کاشت آن تشویق می‌کرده است. البته این ادعا‌ها خیلی مستند نبوده و بر پایه حدس و گمان هستند.

درباره تاریخچه ذرت در ایران یک فرضیه دیگر نیز وجود دارد. آن هم اینکه ذرت را حجاج از سفر مکه با خود به ایران آورده اند. زیرا زمانی در ایران به ذرت گندم مکه گفته می‌شد. حتی هم اکنون نیز این نام در منطقه آذربایجان رواج دارد. از این رو این فرض نیز محتمل است که ذرت از عربستان وارد ایران شده باشد.

در هر صورت تاریخچه ذرت از هر کجا که شروع شده باشد در حال حاضر این دانه یک محصول کشاورزی مهم به شمار می‌رود. استان‌های مازندران، گلستان، کرمانشاه، خوزستان، خراسان و گیلان قطب‌های تولید ذرت در ایران هستند. ذرت ایرانی کیفیت بالایی داشته و طعم آن نیز دلپذیر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آشپزی ایرانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان