تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
بخشایش اردستانی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بخشی از معترضان از جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند/ نظام فضا را برای شنیدن صدای همه فراهم کند

احمد بخشایش اردستانی نماینده پیشین مجلس ایران می‌گوید: برخی در درون سیستم فکر می‌کنند، اگر مثلا درباره حجاب کمی کوتاه بیایند، نظام باید در همه موارد هم کوتاه بیاید و این خیلی بد است! تا زمانی که این گروه دستِ بالا را در عرصه اداره کشور و تصمیم‌گیری دارند، مشکلات همچنان مشکل خواهد ماند.

احمد بخشایش اردستانی

رویداد۲۴ سعید شمس: احمد بخشایش اردستانی نماینده پیشین مجلس ایران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ درباره اعتراضات مردمی و شرایط کنونی کشور گفته «هرچند اعتراض‌ها وارد چین شده و در آینده به خیابان‌های روسیه خواهد رسید و از شدت اعتراض‌های ایران کاسته شده است. اما با وجود این سراشیبی مردم همچنان اعتراضاتی جدی دارند. چون بخشی از معترضان امروزی از جمهوری‌اسلامی عبور کرده‌اند و به‌همین دلیل معنی و مفهومش این است که مقامات رسمی را قبول ندارند و فکر می‌کنند، مقامات مشکل دارند.»

او می‌گوید: با وجود اینکه این‌روز‌ها موضوع حجاب داغ است، اما اگر سیاست جمهوری‌اسلامی به‌گونه‌ای پیش برود و که بشود، فضای اقتصادی را ترمیم کرد، در نتیجه گره معیشت و ازدواج و ... باز خواهد شد و معتقدم شرایطی رخ خواهد داد که موضع مردم تغییر خواهد کرد. وقتی اکثریت مردم طرفدار نظام شدند، نسبت به اعتراض‌های گروهی که با بهانه‌های مختلفی مثل حجاب به خیابان می‌آیند، واکنش منفی نشان می‌دهند. اما در حال حاضر که بیشتر مردم گرفتاری مالی دارند، بدشان نمی‌آید عده‌ای بریزند و در خیابان به حجاب‌اجباری معترض شوند. چون فکر می‌کنند، از این طریق به مطالبه‌شان که چیزی جز ترمیم اقتصادی نیست، برآورده خواهد شد. در واقع بستر مباحث اقتصادی است اما شعار‌ها تنوع زیادی دارند.


بیشتر بخوانید: چرا معترضان در ایران خیابان را رها نمی‌کنند؟


او در پاسخ به این سوال که تکلیف نظام حکمرانی با آن‌هایی که «از جمهوری‌اسلامی عبور کرده‌اند» چیست، اظهار کرد: در قدم اول که اتفاقا قدمی بسیار مهم است، حاکمیت باید اعتراض‌ها را مثل کشور فرانسه به رسمیت بشناسد. در این صورت عده‌ای می‌آیند و کسب مجوز از وزارت کشور تجمع می‌کنند و در جای معلومی، شعار‌های مشخصی را می‌دهند و کاخ الیزه هم کاری به کارشان ندارد. اما در ایران فقط در حرف، معترضان را جدی می‌گیرند و در عمل تا به‌امروز هیچ معترضی نتوانسته است از دولت مجوز بگیرد.

نماینده ادوار مجلس ادامه داد: این غفلت در حالی است که نظام اگر از صدا و سیما و گروه‌های متکثر بهره ببرد و فضا را برای شنیدن صدای همه فراهم کند، مردم سراغ بی‌بی‌سی و ایران‌اینترنشنال نمی‌روند. به‌ویژه اگر انتخاباتی با فضای باز و با حضور همه سلیقه‌ها داشته باشیم، می‌توانیم به کاهش مشکلات و در نتیجه رضایت‌مندی عمومی امیدار باشیم. البته ناگفته پیداست، هیچ قدمی مهمتر از این قدم نیست که نظام تصمیم‌گیری اجازه بدهد، نمایندگانی روی کار بیاید که به تعبیر امام (ره) در راًس امور باشند. در واقع هیچ جامعه‌ای با نمایندگانی که وکیل‌الدوله هستند، رشد نخواهد کرد.

او توضیح داد: راه دیگر این می‌تواند باشد که مثل «میخائیل گورباچف» نباشیم که همزمان هدف‌های سیاسی و اقتصادی داشت. یعنی اصلاحات سیاسی را کنار بگذاریم و فقط در پی اصلاحات اقتصادی باشیم. حرف من این است، در کلاس دانشجو‌های زیادی به من می‌گویند، مساله اصلی‌شان حجاب نیست و معیشت است.

بحشایش اردستانی خاطرنشان کرد: صدا و سیما و همچنین روند انتخاباتی رویه‌ای غلط دارند که از نظر مردم، سیاست صداوسیما و روش انتخابات را حاکمیت تعیین می‌کند و به‌همین دلیل مردم با اصحاب قدرت زاویه پیدا می‌کنند. اگر بخواهیم تعصب را کنار بگذاریم و واقعیت را ببینیم، نظام برای بقا باید یک‌مقداری آزادی اجتماعی را بیشتر کند و البته ساختار را برای بازشدن گره‌های اقتصادی آماده کند، حتما می‌تواند در جلب اعتماد مردم موفق شود.

بخشایش می‌گوید: با تداوم سیاست‌های یک‌جانبه‌نگرانه، رویه غلط صدا و سیما، محدودیت دانشگاه و دانشجو، ترویج تبعیض، بی‌تفاوتی نسبت به مشکلات مالی و ... نظام با چالشی بسیار بسیار دشوار خواهد شد. مشکل این است، برخی در درون سیستم فکر می‌کنند، اگر مثلا درباره حجاب کمی کوتاه بیایند، نظام باید در همه موارد هم کوتاه بیاید و این خیلی بد است! تا زمانی که این گروه دستِ بالا را در عرصه اداره کشور و تصمیم‌گیری دارند، مشکلات همچنان مشکل خواهد ماند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
19
7
بخشی از معترضان بله همه معترضان نخیر عبور نکردن بیشتر مردم معترضن اما عبور نکردن از نظام چون توحش پژاک و کومله و مزاحمین خلق و دموکرات و جندالله و جیش العدل و الهام علی بی مخ و دیدن و گزینه های غرب برای آینده ایران داغونتر از نظام فعلیه بیشتر معترضان هم مجازین تو دنیای واقعی خیابون نمیرن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
1
14
معلومه مقامات مشکل دارن
مریم ر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
11
6
مسؤلان از هررطیف نمرات قابل قبولی در دانشگاهها گرفتند
هرچند دانشجویان آقای رییس گزینشی بود اما در کمال ادب و ااحترام با دانشجوها برخورد شد
رفتار بهادری هم عالی بود مثل یک پدر بزرگ با وجود سن کم در بین دانشجوها از همه لحاظ فکری همرنگ جماعت شد و با آنها همدردی و همراهی کرد مشخص بود دانشجو ها گزینشی نبودند رفتار بقیه هم عالی بود با نرمش بود معاون اول و.بقیه

اما رفتار زاکانی بسیار بسیار بیشرمانه بود با وجود اینکه بیشتر دانشجوها گزینش بودند
من به عنوان یک زن جواب توهین زاکانی به تمام زنان ایران را میدهم که به دانشجوی زن وتوهین کرد در واقع به تمام زنان ایران توهین کرد اگر به خاطر وجود نظامی ها در ایران عزیز و ترکیه و نود درصد عراق و عربستان و قلب اروپا و آمریکا و چین و.روسیه.امارات ،کویت ....به زنان جهان تعرض نشد اما شما مسؤلان تندرو در این ده سال تحریم صد بار از پشت به ملت کردید زن و.مرد و.کودک و.جوان بله
ادب از که آموختی از بی ادبان
کپی هم در تمام خبرگزاری های داخلی می گذارم که حق مطلب ادا کرده باشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
3
17
رویداد گویا دلش را به معدود فیلم‌های آماتوری شب ۱۶ آذر خوش کرده .
اگر شما از ساعت ۱ تا غروب در سراسر انقلاب و آزادی ، چشمتان را باز می‌کردید، میفهمدید اعتراضها نه تنها فروکش نکرده ، بلکه مدنی تر و فراگیرتر شده و بخش زیادی از قشر خاکستری را هم به میدان کشیده .
پیشنهاد میکنم اعتراض سکوت بعدی را اگر نمی‌ترسید، با فاصله چند کیلومتری از معترضین رصد کنید تا واقعیت دستتان بیاید . سخنان شما از ساچمه های بسیجیان ، درد آورتر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
مثبت اشتباهی اعتراضات فروکش کرده نه که مردم معترص نباشن هستن ولی با چاله میدونیها نمیخوان انقلاب کنن کا بشه مثل ۵۷ اگر قراره بشه مثل ۵۷ همین الان همونجوری هستیم نیلزی به انقلاب دوم نداریم
کسری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
ما که چیزی ندیدیم خواهشاً عقل ما رو به بازی نگیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
3
22
مردم بزودی خودشان فضا را برای همه چیز مهیا و فراهم خواهند کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
17
3
لطفا شما غرب زدگان وایران. فروشان در باره این سرزمین عزیز نظر ندهید و به بردگی اربابانتان بپردازید ، ایران راه و مسیر رشد وبهبود خود را یافته است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
2
10
درفراخوان اخیربیش از۷۰درصدکسبه اعتصاب کردند
پاسخ ها
نعیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
بهتر نیست آمار دروغ اعلام نکنی حتی ده درصد از کسبه حمایت نکردن
حسین اراکی جمالو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۰
شهرمااراک بین ۷۰ تا۸۰درصدکسبه تعطیل بودند
همدرد بلوچ مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
1
10
بخشی از نعترضان ؟!!!
زرنگ جون ، همه معترضان ، مضافا اکثریت قاطع اونایی که فعلا برای اعتراض به میدان نیومدن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
1
9
نظام و حاکمیت نه تنها اعتراضات را به رسمیت نمی شناسد و مجوز نخواهد داد،بله صدای بقیه معترضان را در نطفه خفه می‌کند و خفقان خواهد شد...
محمدرضا کیانفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
1
4
.
احمد بخشایش اردستانی کارشناس سیاسی گفت: برخی معترضان از جمهوری اسلامی عبور کرده‌اند حاکمیت باید اعتراض‌ها را مثل کشور فرانسه به رسمیت بشناسد.

آقای بخشایش،
فرانسه دویست سال تجربه‌ی دموکراسی دارد و احزاب مخالف نظام فرانسه از حقوق مساوی با احزاب موافق برخوردارند بدون دادن مجوز تأسیس حزب مخالف نظام اعتراض‌ها مانند سال 57 فاجعه می‌آفریند.
فعل آتش را نمی‌دانی تو برد، گرد آتش با چنین دانش مگرد.
علم دیگ و آتش ار نبود تو را، از شرر نه دیگ ماند نه ابا.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.
پارسا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۸
4
0
متاسفانه هنوز ملت به این بلوغ فکری نرسیدن که اعتراض رو بصورت آرام و بدون خشونت انجام بدن تا زمانی که اکثریت خواستار تغییر نباشن تغییری حاصل نمیشه فعلا جامعه دوقطبی اجازه این تغییر مثبت رو نمیده پس بهتر اینه اول خودمون اصلاح کنیم بعد به فکر اصلاح جامعه و نظام باشیم
نظرات شما
پیشخوان