تاریخ انتشار: ۱۵:۲۲ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱

راهکارهای از بین بردن کرم برنج

کرم‌های موجود در برنج سفید با نام‌هایی مانند لاور، شپشک و جوجو شناخته شده اند. روند تولید این شپشک‌ها به کرم بوده و جالب از آن کرم‌ها تولید به شپشک می‌کنند. به طور کل باید گفت شپشک با سوراخ کردن برنج سفید و تخم گذاری داخل آن شروع به تخم گذاری می‌کند.

راهکارهای از بین بردن کرم برنج

رویداد۲۴ برنج همواره در معرض آفت‌های گوناگون بوده، یکی از آفت‌هایی که برنج را درگیر می‌کند کرم برنج است. این کرم زدگی برنج برای بیشتر افراد اتفاق افتاده و نام دیگر این کرم‌ها شپشک است که طول عمر مفید آن‌ها ۶ الی ۸ ماه بوده، اما آن‌ها در طول روز چهار تخم می‌گذارند و به همین خاطر روز به روز به جای کم شدن افزایش می‌یابند. به همین دلیل لازم است هنگام مواجه شدن با کرم برنج سریع شروع به از بین بردن آن کرد.

کرم برنج چیست؟

کرم‌های موجود در برنج سفید با نام‌هایی مانند لاور، شپشک و جوجو شناخته شده اند. روند تولید این شپشک‌ها به کرم بوده و جالب از آن کرم‌ها تولید به شپشک می‌کنند. به طور کل باید گفت شپشک با سوراخ کردن برنج سفید و تخم گذاری داخل آن شروع به تخم گذاری می‌کند.

شرایط متفاوتی باعث پیش آمدن کرم برنج می‌شود مانند آفت زدگی و شرایط هوایی گرم و مرطوب که جز اصلی‌ترین شرایط پیش آمدن کرم برنج می‌شوند. تخم‌ها بعد از گذر مدت کوتاهی تبدیل به کرم‌های کوچک سفید یا لاور شده اند و پس از آن این کرم‌های سفید تبدیل به شپشک می‌شوند، اگر این روند را متوقف نکنید همان طور ادامه پیدا می‌کند و کل برنج را در بر می‌گیرد.

راه‌های از بین بردن کرم برنج

هنگامی که شما با کرم برنج مواجه می‌شوید ممکن است راه حل‌های زیادی در فکر شما بیاید. یکی از روتین‌ترین راه‌ها برای از بین بردن کرم برنج که زمان زیادی می‌برد تا از بین روند، ریختن برنج درون یک سینی و قرار دادن جلوی نور آفتاب است یا شستن برنج با آب جوش و حتی قرار دادن برنج درون فریزر که هر کدام از آن‌ها در از بین بردن کرم برنج مؤثر بوده و راه‌های دیگری نیز برای از بین بردن کرم برنج وجود دارد که عبارتند از:

  •  قرار دادن یک جعبه کبریت درون کیسه یا ظرف برنج برای از بین بردن کرم برنج مؤثر بوده، زیرا کرم‌ها از بوی گوگرد متنفر هستند هنگامی که این بو به مشامشان می‌خورد سریع فرار می‌کنند.

  •  استفاده از برگ مو درون برنج، این گیاه با بوی خاص خود باعث شده تا همه کرم و آفت درون برنج، سریع فرار کنند.

  • برگ گردو نیز مانند برگ مو با قرار گرفتن در برنج باعث فرار کرم‌ها و آفت می‌شود.

  •  ریختن نمک در لا به لای برنج باعث شده تا شپشک‌ها تکثیر نشوند و تعداد آن‌ها بالا نرود.

  •  استفاده از قرص سیر ضد بید یکی از راه‌های از بین بردن کرم برنج است و بسیار مؤثر بوده؛ این قرص‌ها را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید و داخل برج قرار دهید.

  •  زنجبیل‌های خشک شده در لا به لای برنج باعث از بین رفتن کرم برنج و آفت می‌شوند.

  •  استفاده از میخک از روش‌هایی مؤثر در از بین بردن کرم برنج و حشرات است.

  • گذاشتن مقداری فلفل چیلی در نزدیکی برنج باعث شده تا کرم‌ها و آفت‌های موجود درون برنج کاملا فرار کنند و از بین بروند.

راهکارهای از بین بردن کرم برنج

راه‌های پیشگیری از کرم برنج

  •  هنگام خرید برنج حتما از آفت زدگی آن و آلوده نبودن برنج اطمینان حاصل کنید.

  •  محل مورد نظر برای قرار دادن برنج را حتما از هر نوع آلودگی را رفع کنید و به طور مرتب این مکان را تمیز کرده تا از کرم زدگی جلوگیری شود.

  • خرید به مقدار زیاد برنج لازم نبوده و بهتر است که به طور کم خریداری شود.

  •  اگر برنج از سال قبل دارید به هیچ وجه با برنج تازه خریداری شده مخلوط نکنید.

  • برنج‌ها را در مکانی که هیچ رطوبتی به آن نرسد و همچنین دمای مکان نگهداری نسبتا خنک باشد.

  •  از ظروف یا کیسه‌های مخصوص نگهداری برنج استفاده کنید.

  •  استفاده از محصولات ضد آفت راه دیگر پیشگیری از کرم برنج بوده است.

مضرات کرم برنج

خوشبختانه کرم موجود در برنج هیچ آسیبی به سلامتی افراد نمی‌زند، زیرا این کرم‌ها تنها فقط از خود برنج تغذیه می‌کنند و هیچ جنبه منفی برای افراد ایجاد نمی‌کنند. پس به طور کلی کرم برنج تأثیری در بیماری افراد ندارد و تنها فقط از نظر مالی و روان آسیب می‌رساند.

کلام آخر

دیدن کرم‌های درون برنج برای هر شخصی اذیت کننده بوده و افراد همواره به دنبال رفع و پیشگیری آن هستند تا این مشکل برای برنج رخ ندهد. کرم‌ها به دلیل تغذیه از برنج به سرعت تکثیر می‌شوند و همین موضوع از بین بردن آن‌ها را دشوار می‌کند بهتر است تا هنگام کوچک‌ترین کرم موجود در برنج شروع به از بین بردن آن کنید تا کل برنج شما را در بر نگیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان