تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۶ آذر ۱۴۰۱

تقسیم ارث بدون انحصار وراثت امکان دارد؟

مشاوره حقوقی آنلاین؛ یکی از سوالات رایج در خصوص ارث و تقسیم کردن آن، این مورد است که آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت و داشتن حکم شورای حل اختلاف، دراین‌خصوص، ممکن است؟

تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

رویداد۲۴ تقسیم ارث بدون انحصار وراثت یکی از استثنائات در قانون است. گواهی انحصار وراثت برگه‌ای است که از سوی شورای حل اختلاف صادر می‌شود و باتوجه‌به اینکه جز در موارد خاص، بدون مشخص‌بودن وراث قانونی و شرعی، امکان تقسیم ارث وجود ندارد و برخی افراد، بدون گرفتن این گواهی اقدام به تقسیم ارث می‌کنند، ضروری است تا به این استثنائات بپردازیم.

تقسیم ارث بدون انحصار وراثت

یکی از سوالات رایج در خصوص ارث و تقسیم کردن آن، این مورد است که آیا تقسیم ارث بدون انحصار وراثت و داشتن حکم شورای حل اختلاف، دراین‌خصوص، ممکن است؟ در این قسمت قصد داریم به این پرسش پاسخ دهیم و مراحل ضروری آن را بررسی کنیم.

هدف از تقسیم ارث به طور معمول این است که مالکیت اموال متعلق به متوفی با سند، به وراث قانونی و شرعی او، انتقال یابد و آن‌ها، بتوانند به موجب سند مثبت حق مالکیت خود، در اموالشان، تصرفاتی نظیر فروش، انتقال، اجاره و مواردی ازاین‌دست را انجام دهند.

در این خصوص باید گفت باتوجه به اینکه گرفتن سند رسمی به نام وراث در خصوص سهم‌الارثشان یا تقسیم کردن دارایی‌های موجو در حساب بانکی یا دارایی‌های به موجب اسناد رسمی، مثل سهام و مواردی از این قبیل، صرفا با دادن مدارک لازم که از مهمذترین آن‌ها گواهی انحصار وراثت است، بنابراین پاسخ به این سوال که تقسیم ارث بدون گواهی انحصار وراثت امکان دارد؟ منفی است و این اقدام ممکن نیست.

تنها در فرضی که متوفی، ورث محجور یا غایب همچنین حساب بانکی و اسناد تجاری و مال دارای سند رسمی نداشته باشد و تمامی وراث، بر تقسیم ارث، به‌موجب یک تقسیم نامه، توافق داشته باشند یا بخواهند، صرفاً در جهت استفاده از مال به ارث رسیده، نظیر زمین کشاورزی یا ملک متوفی، تقسیم ارث انجام دهند، نیاز به گواهی انحصار وراثت نیست.  ولی باتوجه به مشکلات ناشی از تقسیم ارث بدون انحصار وراثت، بهتر است وراث اقدام به این امر کنند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان