تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۰۴ دی ۱۴۰۱

زن فقط در این شرایط از ملک شوهر ارث می‌برد

مشاره حقوقی آنلاین؛ طبق قانون از جمله افرادی که به موجب سبب ارث می‌برند، هر یک از زوجین هستند. بنابراین زن دائم از شوهر خود ارث می‌برد.

مشاوره حقوقی

رویداد۲۴ شرایط ارث ‌بردن زن از ملک شوهر یکی از مواردی است که افراد در مورد آن بسیار سؤال می‌کنند. زن از جمله افراد و وراثی است که مطابق قانون فرض

بر است. این فروض مطابق قانون جدید ارث زن از شوهر از اموال منقول و قیمت اموال غیرمنقول است. 

شرایط ارث بردن زن از مرد به شرح زیر است

  • طبق ماده ۹۴۰ قانون مدنی، زن تنها درصورتی از شوهر خود ارث خواهد برد که عقد دائم باشد.
  • درصورتی‌که زن، شوهر خود را به قتل رسانده باشد ارث نمی‌برد.
  • چنانچه مرد، زن خود را طلاق دهد دیگر زن هیچ حقی درمورد ملک ارثی ندارد.

ارث زن از اموال منقول

طبق مانده ۹۴۶ قانون مدنی، زن درصورتی‌که مرد فرزند داشته باشد، یک‌هشتم از عین اموال منقول و درصورتی‌که هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زن یک‌چهارم از اموال منقول خواهد بود؛ بنابراین زن از کلیه اموال منقول مرد؛ مانند خودرو ارث می‌برد و فقط داشتن فرزند مرد سهم‌الارث مرد را از زیاد به کمتر کاهش می‌دهد.

شرایط ارث بردن زن از ملک شوهر (ارث زن از اموال غیرمنقول)

ارث زن از اموال غیرمنقول باتوجه‌به اصلاحیه سال ۱۳۸۷ ماده مشخص شده است. طبق این ماده: ” زوج از تمام اموال زوجه ارث می‌برد و زوجه در صورت فرزند دار بودن زوج یک‌هشتم از عین اموال منقول و یک‌هشتم از قیمت اموال غیرمنقول اعم از عرصه و اعیان ارث می‌برد. درصورتی‌که زوج هیچ فرزندی نداشته باشد، سهم زوجه یک‌چهارم از کلیه اموال فوق است.”

با توجه به اصلاحیه قانون، شرایط ارث بردن زن از ملک شوهر تعیین شده است. قبل از این اصلاحیه، زن از اموال غیر منقول مرد مانند ملک و خانه ارثی نمی‌برد اما سال ۱۳۸۷ که این قانون اصلاح شد، شرایط ارث بردن زن از ملک شوهر مشخص شده است. برای مثال اگر مرد زمینی داشته باشد که ۵۰۰ میلیون تومان ارزش داشته باشد، فرزند نیز نداشته باشد، ۱۲۵ میلیون سهم‌الارث زن می‌شود که باید به وی پرداخت شود.

اما ممکن است که دیگر وراث نه حاضر به فروش مال غیرمنقول شوند و نه حاضر به دادن سهم زن از قیمت زمین شوند. سؤالی که مطرح می‌شود آن است که در این موارد چه باید کرد؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که زن می‌تواند فروش مال غیرمنقول و دریافت سهم‌الارث خود را از دادگاه بخواهند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان