تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۵ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سردار محمد کرمی استاندار سیستان و بلوچستان کیست و چه سابقه‌ای دارد؟

سردار محمد کرمی فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق کشور که تقریبا همه‌کاره دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان بوده، به جای حسین مدرس خیابانی به ساختمان استانداری در زاهدان رفت. رویداد۲۴ در این گزارش سابقه او را بررسی کرده و نشان داده سردار کرمی چه ویژگی‌هایی داشته که هیات دولت او را انتخاب کرده است.

سردار محمد کرمی

رویداد۲۴ رایان حسینی: این هفته با رای اعضای هیات دولت، سردار محمد کرمی فرمانده قرارگاه قدس جنوب شرق کشور به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان انتخاب شد و دوران پرتلاطم حسین مدرس خیابانی در این استان به پایان رسید. در شکل طبیعی انتخاب استاندار اتفاقی معمولی است که در دنیای سیاست رخ می‌دهد اما این بار دو موضوع مهم در میان بود؛ اول اینکه چرا مدرس خیابانی برکنار شد و دوم آنکه سردار محمد کرمی چه ویژگی‌هایی داشت که جایگزین او شد.

وعده‌های رئیسی برای استان سیستان و بلوچستان

پیش از آنکه ابراهیم رئیسی به ریاست جمهوری انتخاب شود، به تمام استان‌های کشور رفته بود و قول‌های زیادی برای بهبود وضعیت هر استان داده بود؛ یکی از استان‌ها، سیستان و بلوچستان بود که بخش عمده سبد رای آن معمولا برای اصلاح‌طلبان بود؛ با این حال در انتخابات ۱۴۰۰ وقتی تمام گزینه‌ها به نفع رئیسی حذف شدند، افراد ذی‌نفود و ریش‌سفیدان سیستان و بلوچستان نیز از رئیسی حمایت کردند تا مگر با این حمایت، در وضعیت این استان تغییری ایجاد شود؛ حتی این وعده داده شد که برای دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان، استاندار ویژه منصوب خواهد شد که به شکلی متمایز از هر استانی در کشور به آنها رسیدگی شود. ابتدا حتی بحث‌هایی بود که چهره‌هایی همچون محسن رضایی و سعید محمد به عنوان استاندار منصوب شوند؛ با این حال نه تنها چنین نشد که معمولی‌ترین استاندارها به این مناطق رفتند؛ از جمله اینکه صادق خلیلیان به خوزستان رفت که از همان ابتدا انتقادهایی بسیاری به او وجود داشت و حسین مدرس خیابانی هم به سیستان و بلوچستان رفت و این انتخاب نه تنها صدای اهالی استان، که صدای حامیان دولت را هم درآورد.

چرا مدرس خیابانی در سیستان و بلوچستان موفق نبود

در حالی که در عمده استان‌های کشور، استاندارن نظامی و فرماندهان سپاه منصوب شدند، استان سیستان و بلوچستان از معدود استان‌هایی بود که یک فرد اقتصادی متصدی اداره آن شد. ظاهرا بنای دولت در انتخاب مدرس خیابانی این بود که با حضور یک گزینه اقتصادی، برنامه توسعه در استان بیشتر تقویت شود و دیگر مشکلات موجود در استان از مسیر «اقتصاد» حل شود، اما دو مشکل بزرگ وجود داشت: اول اینکه نه مدرس خیابانی این کاره بود و سابقه او نیز نشان می‌داد در دهه‌ها دوره مدیریتش اتفاق و تصمیم خاصی به نام او ثبت نشده که بتوان او را «نماد تحول» نامید.

مشکل دوم درباره مدرس خیابانی این بود که او علاوه بر «نداشتن ابتکار خاص در رزومه‌اش»، وصله ناجور مجمع استانداران نیز محسوب می‌شد؛ چنانکه او از یکسو بازمانده دولت روحانی در دولت سوپراصولگرای رئیسی بود و از سوی دیگر «نظامی» هم نبود. در شرایطی که استان سیستان و بلوچستان در ملتهب‌ترین دوره خود به سر می‌برد، تغییر استاندار طبیعی‌ترین تصمیم بود؛ تصمیمی که از یک ماه گذشته بحث آن مطرح بود اما به دلیل عدم انتخاب جایگزین مناسب به تعویق افتاده بود.

انتخاب سردار محمد کرمی به جای مدرس خیابانی در حقیقت دو هدف عمده را دنبال می‌کرد؛ اول اینکه گزینه‌ای انتخاب شود که همچون عمده استانداران نظامی باشد تا با هماهنگی بیشتر با نهادهای نظامی، برخورد با اعتراضات سیستان و بلوچستان ساده‌تر انجام شود و دوم اینکه در عین نظامی بودن، چیزهایی از توسعه و اقتصاد هم بداند. برای گزینه دوم هم سابقه فرماندهی قرارگاه قدس جنوب شرق نیروی زمینی سپاه کافی بود؛ چه اینکه این قرارگاه پیش از این چند پروژه اقتصادی اجرا کرده بود. برای دولت رئیسی هم اجرای سه چهار پروژه همچون «ساخت شهرک سلامت» و «پخش کیسه آرد بین محرومان» و ... کافی است تا تصور کند گزینه‌ای کاربلد و متخصص انتخاب کرده است؛ چنانچه با همین رزومه در حکم سردار محمد کرمی گفته شده «با بهره‌گیری از ظرفیت‌های متنوع انسانی سیستان و بلوچستان و با همراهی همه قشرها، اقوام و مذاهب همت خود را بر حل مشکلات اقتصادی قرار دهید ... تا با مشارکت عمومی و گسترش و رونق فعالیت‌های اقتصادی شاهد نشاط و پیشرفت هر چه بیشتر سیستان و بلوچستان باشیم.»

وضعیت سیستان و بلوچستان

به گزارش رویداد۲۴ احتمالا تنها استانی که بخش عمده‌ای از مردم هر جمعه منتظرند تا ببینند چه اتفاقی در انجا رخ خواهد داد، سیستان و بلوچستان باشد. پس از حاشیه‌هایی که بر سر شایعه تجاوز به یک دختر در چابهار رخ داد، در استان سیستان و بلوچستان اعتراضاتی آغاز شد؛ اعتراضاتی که تقریبا دو روز پیش از ماجرای درگذشت مهسا امینی در گشت ارشاد بود و به یکی از حوادث تلخ در کشور منجر شد؛ حادثه‌ای که طی آن از یک پاسگاه کلانتری مردم معترضان به رگبار بسته شدند و آنگونه که حجت الاسلام علی اکبری نماینده رهبری روایت کرده بود حتی کسانی تیر خورده بودند که در تجمعات نبودند و در صحن مسجد حضور داشتند.

ماجرای کشتار در سیستان و بلوچستان در نماز جمعه اهل سنت زاهدان به امامت مولوی عبدالحمید بازتاب زیادی داشت و در آن نماز جمعه تندترین انتقادات به حاکمیت مطرح شد و اعتراضات در منطقه نیز به اعتراضات مردمی سراسر کشور پیوند خورد و به این ترتیب هر هفته روز جمعه در زاهدان و برخی شهرهای دیگر در سیستان و بلوچستان، راهپمیایی‌هایی صورت می‌گیرد که تندترین شعارها در آن سر داده می‌شود.

مدرس خیابانی در کنترل وضعیت موجود توان کافی نداشت و احتمالا مهمترین ضعف او، عدم هماهنگی با نیروهای نظامی و امنیتی بود؛ آنچنانکه نیروهای نظامی از جمله سپاه در منطقه ایده‌هایی دارند و طبیعی است که با ایده‌های یک فرد اقتصادی همسویی نداشته باشد؛ از منظر می‌توان گفت که پس از آغاز اعتراضات در استان سیستان و بلوچستان، مدرس خیابانی توسط نیروهای امنیتی فقط تحمل شده است و آنها هر لحظه منتظر برکناری او بودند.


بیشتر بخوانید: حضور نظامیان در وزارت کشور دولت رئیسی چه پیامی دارد؟


سردار محمد کرمی کیست؟

سردار محمد کرمی پیش از آنکه به عنوان استاندار سیستان و بلوچستان منصوب شود، فرمانده پیشین دانشگاه علوم و فنون نظامی امیرالمومنین و همچنین فرمانده  قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه جنوب شرق کشور بوده است. نکته مهم درباره سردار کرمی این است که یک تفاوت ویژه با دیگر استانداران نظامی دارد؛ سایر همتایان او «سرتیپ دوم» هستند اما او یک ستاره هم کنار درجه سرداری خود دارد و به لحاظ درجه‌بندی نظامی همتراز سردار احمد وحیدی وزیر کشور است. این یعنی یک نظامی تمام‌عیار برای مدیریت استان سیستان و بلوچستان انتخاب شده است.

اما درباره قرارگاه قدس و یگان نظامی سردار کرمی، این نکته قابل توجه است که این قرارگاه از قرارگاه‌های ده‌گانه نیروی زمینی سپاه است که دو استان کرمان و سیستان و بلوچستان را زیر نظر دارد و لشکر ۴۱ ثارالله کرمان و تیپ ۱۱۰ سلمان سیستان و بلوچستان از مهم‌ترین یگان‌های آن به شمار می‌روند و فرماندهی آن برعهده کرمی بوده است. در حقیقت تصمیم‌گیر اصلی در دو این استان قرارگاه قدس است که در مواردی حتی به عنوان نیروی مهمتر از فرماندهی انتظامی فعالیت می‌کرده است. با این وصف می‌توان گفت وقتی به صورت غیررسمی همه کاره استان قرارگاه قدس بوده، با انتخاب سردار کرمی به این رویکرد وجهه رسمی داده شده است.

اگر مجموعه مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های بی‌شمار سردار کرمی در مدت اخیر را هم مرور کنیم، متوجه می‌شویم که عمده اظهارات او در مواردی بوده که اساسا وظیفه یک نیروی نظامی نیست و ابعاد آن سخنان تقریبا همه حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی و حتی عمرانی را در برمی‌گرفته است. در حالی که استان سیستان و بلوچستان درگیر مشکل اعتراضات و ناآرامی‌ها بود، این سردار محمد کرمی بود که به جای مدرس خیابانی مصاحبه می‌کرد و از وضعیت استان سخن می‌گفت. حتی در مسائل بهداشت و درمان، این وزیر بهداشت یا رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان نبود که نظر می‌داد، بلکه این سردار کرمی بود که درباره نیازهای بهداشتی و ساخت شهرک سلامت و بیمارستان صحرایی و حضور کادر درمانی سپاه در استان و ... اظهار نظر می‌کرد. اگر استان مشکل زیرساخت‌های ورزشی داشت، مدیرکل ترتبیت بدنی استان و حمید سجادی وزیر ورزش دخالتی نداشتند، بلکه سردار محمد کرمی باز هم در میانه بود تا درباره سرانه ورزشی و ورزشگاه‌های منطقه سخن بگوید و از طرح‌های ورزشی سپاه سخن بگوید. در موضوعات اقتصادی باز هم مدرس خیابانی کاره‌ای نبود و طرح‌ها و وعده‌های معیشتی و اقتصادی همچون «امنیت غذایی» و «توزیع بسته‌های معیشتی» و از زبان کرمی بیان می‌شد.

یکی از کلیدواژه‌های مصاحبه‌های سردار کرمی، موضوع اقلیت‌ها اقوام بود که یک جستجوی ساده در گوگل نشان می‌دهد میزان سخنرانی‌های او در این زمینه چقدر بوده است. احتمالا اگر مصاحبه‌های دستیار اقوام و اقلیت‌های رئیسی را بشماریم، به تعداد اظهارنظرهای سردار کرمی نخواهد شد.

سردار کرمی تا کنون استاندار در سایه سیستان و بلوچستان بوده و بدون اغراق تصمیمی در استان بدون نظر او گرفته نمی‌شده است. او اکنون به صورت رسمی به عنوان استاندار منصوب شده و اگر تا کنون مسئول تصمیمات و اقدامات او، استاندار بوده، از این بعد مسئولیت تصمیماتش با خودش و نهاد نظامی اوست. آیا این سردار خواهد توانست آرامش را به سیستان و بلوچستان بازگرداند یا راه حل نظامی و سرکوب را انتخاب خواهد کرد؟ این سوالی است که برای پاسخ به آن فقط تا جمعه و پس از خطبه‌های مولوی عبدالحمید باید صبر کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶۶
نادری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
9
60
حکومت نظامی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
حاکم واقعی و مطلق خدا و معصومین ع هستند خداوند برای دین خودش فرموده: لااکراه فی الدین/ اکراه در دین نیست و امام معصوم ع هم فرموده از من دلیل بخواهید.
امام باقر ع فرمود: چون به شما ازچيزی خبردهم ازمن بپرسيد کجای قرآن است آنگاه حضرت ضمن گفتارش فرمود: پيغمبر ص ازقيل وقال وتباه ساختن مال وزيادی سوال نهی فرموده است،بحضرت عرض شد،پسرپيغمبر! همينکه فرموديد درکجای قرآن است؟ فرمود:خدای عزوجل ميفرمايد:(آيه114س4) دربسياری ازسرگوشيهای مردم خيری نيست جزآنکه بصدقه يا نيکی يا اصالح ميان مردم دستور دهد. وفرمود: (آيه5س4) اموالتان را که خدا قوام کارشما قرارداده به کم خردان مدهيد، وفرموده:(آيه111س5) ازچيزهائيکه اگربرشما عيان شود غمگينتان کند سوال نکنيد.(کافی ج1ص77ش5)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
5
42
این هم از وضع مملکت داری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
بیشتر ضربه اقتصادی که به کشور وارد شده بخاطر ورود سپاه به این موضوعه بیشتر پروژه های عمرانی کشور دست سپاه که بخش خصوصی نمیتونه باهاش رقابت کنه کلی مافیا و رانت توی قسمت‌های مختلف اقتصاد دارن کلی شرکت مهم کشور بصورت پنهانی زیر نظر سپاه هست مثل هلدینگ داروگر که بهترین شرکت‌های کشور رو به خاک سیاه نشوندن بنادر و مرزهایی که در اختیار سپاه هست برای ورود خروج اجناس که کسی جرات نظارت بهشون رو نداره خلاصه بیشتر از ۵۰ درصد اقتصاد فلج کشور بخاطر ورود سپاه بهش هست دلیلش هم اینکه هر چه از انقلاب گذشت سپاه گسترش یافت مشکلات اقتصادی هم بیشتر شد
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
5
21
درجه غیرتمندی
راه بهشت
و
درجه دروغین
جاده جهنم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
5
49
اگر در کشوری نظامیان بر سیاست و حکومت مسلط شدند فاتحه آن کشور و نظام خوانده شده است!! چنانکه در دوره های گذشته نیز چنین بوده است...!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
شبه نظاميان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
در کشور ما تنها نیروی شبه نظامی بسیج می باشد و نیروی شبه نظامی دیگری نداریم،اگر چه خود بسیج تحت کنترل سپاه پاسداران می باشد...!
محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
6
41
انتخاب سردار کرمی بعنوان استاندار سیستان و بلوچستان معنایش جیزی جز این نیست که قرار است مولوی عبدالحمید از امام جماعت برکنار شود و اگر اعتراضی متعاقب آن صورت بگیرد به خوبی مدیریت شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
بخوانید اگر اعتراضی صورت گیرد که به احتمال زیاد صورت خواهد گرفت به خوبی … شود!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
5
47
یعنی خفقان کامل!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
خدا به مردم مظلوم سیستان بلوچستان رحم کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
فکر نمی‌کنم کشوری مثل مصر که چندین ساله قدرت دست نظامی هاست اندازه سپاه ایران در هما امور کشور وارد شده راشند
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
39
10
در تمام کشورهای دنیا هست این مقوله ای عجیبی نیست نمونه اش وزیرخارجه امریکا بلینکین سرهنگ نیروی هوایی ارتش بوده وزیر انرژی امریکا ژنرال آیزنهاور عجیب نیست میگین نظامی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
واقعا جالب است! آمریکایی‌ها و کلا غربی ها در بقیه امور دشمن ما هستند اما نوبت به این چیزا که می رسه می‌شوند معلم و الگوی ما!! نمیدونم این برادران ارزشی چرا اینقدر از غرب و آمریکا مثل می‌زنند!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
اينها در ايران شبه نظامي اند و نظامي نيستند. فرق فوكوله عجيجم
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
3
41
بد بخت مردم سیستان که این شده استاندارشون.
پاسخ ها
Human rights
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
بدبخت اونایی هستن که صبر بلوچ ،کرد،لر،عرب،فارس و ایرانی رو می‌خوام بسنجند...
بلوچها هم با توجه به شرایط عادت کردن چجوری با اینا برخورد کنند...
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
2
31
پروردگارا !مارو از شر همه ی اینها نجات بده ورهایی بخش! " آمین یا رب العالمین"!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
الهی آمین یا رب العالمین...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
2
27
در حکومت های نظامی تمام مسئولان نظامی بی واهمه لباس نظامی میپوشند و لی اینها وجود این رو ندارن بی محابا بگن حکومت نظامی شده
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
2
20
فکر کنم فردا به جای رئیسی هم تصمیم گیری کنه ، ولی علی ایحال
مشکل مملکت سردار و سرلشکر نیست ، مشکل تو این مسئله است که هیچی سر جاش نیست
تا روابط با جهان درست نشه و مردم در تصمیمات کشور نقش نداشته باشند ،هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
پاسخ ها
اکبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
اصلا مگه رییسی فکر کردن و تصمیم گرفتن هم بلده؟!
لیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
47
9
خیلی هم عالی. به امید بهترینها برای سردار نازنین . از اول هم باید ایشون یا سردار محمد انتخاب میشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
حتما برای تو عالیه تو از نادان هم نادان تری برو خودت را دار بزن
ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
فعلا که ۲۳ تا متفی لایک شدی تا بفهمی نظرت اندازه ۲۳ تا … ارزش داشت
عبدالحمید
| Germany |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
استانداری عالی است.بعدا خواهیدفهمید.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
8
4
یک مشت اراجیف تحویل مردم می دهید.
بلوچ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
5
9
بنده چند نکته منصفانه خواهم گفت بعنوان یک بلوچ واهلسنت از دیار بلوچستان
تمام ویژگی هایی که برای آقای کرمی بیان شده حقیقت محض است
مثلا تشکیل بیمارستان صحرایی
توزیع بسته های معیشتی به اقشار نیازمند
ساخت مسکن رایگان هم در این استان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساخته شده
اتمام کار منازل نیمه کاره و سرویس بهداشتی نیمه کاره برای مستضعفین
ساخت سرویس بهداشتی کامل برای بعضی از عشایر


اما اینکه چرا سردار کرمی به استانداری انتخاب شده بطور قطع و یقین بخاطر سرکوب معترضان بوده

وگرنه مدرس خیابانی طرح ها و پروژه های عمرانی زیادی را کلنگ زنی کرد و به اتمام رساند و دنبال خدمت های نوینی بود در طی خدمت محدودی که داشتند

تنها علت حذف آقای مدرس خیابانی قتل عام گسترده نبود
چون اینجا اگه معترضان کشته شدن آقای مدرس خیابانی نقشی نداشت و حتی دستوری بر این مبنا نداده بود


حالا برخی از مردم که بسیجی هم هستن میگن علت حذفش کشتار ۸مهرماه زاهدان و ۱۳ آبان خاش بوده که چگونه شخص اول استان باشه اما جلوی این کارها رو نگیره و بابت این ادعا برادران بسیجی استدلال میکنند به برکناری فرمانده کل نیروی انتظامی استان و فرمانده کلانتری که به مردم زاهدان شلیک کرده و تصریح میکنند مدرس خیابانی هم راه مثل اونا برداشته شده


اما آحاد مردم میگن صرفا جهت خفقان و سرکوب

والله اعلم
کدام راست و کدام کذب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
30
7
بعضی دوستان حتی تا حالا یک بار زاهدان نیامدند و برای ما ناراحتی میکنند؛شماذهر وقت آمدی با وجود این همه اشرار اینجا زندگی کردی بعداً حق داری حرف بزنی
پاسخ ها
یونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
والاماکه زاهدان اومدیم اشرارندیدیم چرادروغ میگی مردم رونترسون خواهشن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
ما سالها زاهدان بودیم
این وصله ها به بلوچهای به تمام معنا انسان ، نمی چسبه .
Jim
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
2
17
سرداران اینجا،سرداران آنجا،سرداران همه جا. چرا کلا کشور رو حکومت نظامی اعلام نمی کنید؟اگرچه سالیان سال هست( بغیر از چند سال اول انقلاب )که حکومت نظامی و نظامیان در کشور حاکم بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
برای همین هم کلا همون چند سال اول وضع اقتصاد یکمی بهتر بود و بعدش افتضاح شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
2
9
امام خمینی بعد جنگ فرمودند نظامیان بر گردند به پادگان وتو سیاست دخالت نکنند ولی متاسفانه الان کل کشور را دادن دست سپاه ومردم را فلج کرده یک پوند شده 52 هزار تومان 20 روز پیش 32 هزار تومان بود
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
2
11
انتخاب استانداران نظامی کشور را به سمت یک نظام میلیتاریسم پیش می برد که حتی با قدرتی که دارند انتخابات را هم تحت تاثیر قرار می دهند و این برای آینده کشور و نظام خوشایند نیست. گماردن این همه استاندار نظامی نمی دانم چه توجیهی دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
4
5
ما دوستدار سپاه هستیم رشادت سپاه در کشور . دفاع مقدس فراموش نمیکنیم اما چرا این همه دانشگاهی با استعداد در کشور داریم قحط الرجال است که باید حتما سپاهی باشد بقیه مردم چه وزیر سپاهی تا رده پایین استاندار فرماندار بخشدار این که نشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
7
3
۸ سال ژنرالها اومدن صداتون در نیومد؟
نکنه ژنرال درجه نظامی نیست؟
یا شاید اون پرادعاهای کوتوله شبه امنیتی نبودن؟
درد اینه که رسانه دارها و رویدادنویس‌ها در ایران مسئولیت کارهاشون رو قبول نمیکنن و مستغرق در مجاز و کنایه اند!
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
2
9
این گزارش حتما توسط دست نشانده خود سردار تنظیم شده است وگرنه اینهمه خدمت باید سمت بالاتری بهش می‌دادند نه استاندار می‌گذاشتند وزیر کشور یا زبونم لال رئیس جمهوری چیزی بیشتر لایقش هست
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
2
11
فقط اینو می‌خوام بگم این آقا بغیرز رشته جنگ و نظامی‌گری چی داره و از چه تجربه ای میخواد استفاده کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
نیمرو هم بلده درست کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
2
6
این یعنی آخرین تیر خشاب نظام در سیستان و بلوچستان! خدا آخر و عاقبت کار را ختم به خیر کند!
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۶
0
4
اگه استاندار جدید بتونه جلوی سارقین زاهدان رو بگیره کلی غیرت کرده توی 20روز از دو کوچه معلم زاهدان 3تا پژو سرقت کردن.اگاهی هم پروندتو میندازه تو کشو میگه برو گیر اومد خبرت میکنیم.خیلی زحمت میکشم.حالا ببینیم.تو مقوله جان .مال مردم آقای استاندار چه زحمتی بکشن،،‌
؟؟؟!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
13
3
قطعا ایشان موفق خواهد شد و روسیاهی به زغال خواهد ماند
امت حزب الله مقتدارنه پشت دولت انقلابی ایستاده اند و اجازه مخواهند داد وز وز مگسان پرورش یافته اکبر رفسنجانی بیش ازین کثافت کاری کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
مگس اونایی هستند که دور ساندیس و کیک میچرخن .
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۱
زارت
غلام بسیری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۶
بی ناموسی و بی شرفی هم حدی دارد..به ملت معترض ایران که ۹۰ درصد ملت وطن پرست ایران به گرانی و آلودگی هوا و خشکسالی اعتراضات دارن میگی اغتشاشگر و نوکر رفسنجانی؟؟؟؟!!! اغتشاشگر و بی شرف اون ماموران دیکتاتوری هستند که ملت معترضان ایران را در خیابان با تفنگ و باتوم قتل عام کردن و ۷۰۰ نفر شهید راه وطن شدند... فهمیده ای مزدور ساندیس خور؟؟؟!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۷
4
2
یعنی معلومه چقدر این متن با غرض و بغض نوشته شده
بهتر بود امید آفرینی می کردید نه یاس و نامیدی ...

رسالت خبری این روش مقاله نویسی نیست
این خیانت است
حسین اراکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
2
2
من شخصا بامسئولیت اجرایی نظامیان مخالفم ودرناچاری برای سیستان و بلوچستان ارتشی ترجیح می دهم ببینیم این سردارچه می کند این گوی واین میدان خدمتگزاری بسم الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
2
5
وضعیت بدتر می کند کرمی
خانم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
3
2
این افرادی که الان دم از جمعه خونین ودفاع ازبلوچ ها میزنن
زمانی که عبدالمالک‌نزدیک درحال قتل عام شیعیان استان بود کجا تشریف داشتن
توی استان مردم باوحدت باهم زندگی می‌کردن نه مثل حالا پراز بغض وکینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
میگی کینه ؟
کینه رو چه کسانی ایجاد کردند ؟
من سالها زاهدان بودم .
اهل تسنن هیچ کینه ای ندارن ‌
اما مسئولین با نادیده گرفتن حقوق و تحقیر اونها و گذاشتن مسئولین غیر بلوچ به اونها ظلم مستمر میکنن .
کُشما جمعه رو دیگه تموم دنیا فهمید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
خب مقصر جمعه خونین کی بود محاکمه شد یا خون یه نفر توی تهران بیشتر از خون وون همه ادمه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
1
5
این چه وضع مملکت داریه ؟
مگه قحط الرجاله ؟
این رئیسی با وحیدی ، تخت گاز دارن میرن ته درّه با این کارهاشون .
کشورو خالص کردن پادگان .
عاقبت خوبی پیش بینی نمیکنم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
0
5
سردار کرمی ....جوجه رو آخر پاییز میشمارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۲
9
2
آرزوی سلامتی موفقیت برای سردار بزرگ اسلام سردار کرمی داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۳
7
2
وقتی چیزی از سردار کرمی نمیدونید لطفا نظر ندید بهترین انتخاب قطعا ایشون بوده یک مدیر جهادی
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
4
1
نظر خاصی ندارم انشاالله خیر باشد هرچه به صلاح مردم ودولت باشد فقط دشمن شاد نشیم
علی میر
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
6
1
انتخاب سردار کرمی یکی از بهترین گزینه ها بود که به عنوان استاندار انتخاب شد و از این موضوع همه مردم استان خوشحال هستن و با وجود سردار کرمی در استان مطمعن باشین آرامش و وحدت در بین قوم شبیه وسنی بر خواهد گردید و مث قبل درکنار هم مث برادر زندگی خواهند کرد برای سردار عزیز آرزوی سلامتی وموفقیت دارم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
1
3
همیشه می‌گویند آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اما کوچکترین اتفاقی که تو کشور می افتد سریع ربطش میدن به دشمن یعنی آمریکا حالا ما موندیم آمریکا می‌تواند غلطی بکند یا نه
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
0
0
واقعا چجوریه که الان یه سریا زاهدان نیستند ولی واسه اونجا نسخه پیچی میکنند شمای که میگی منطقه امنه خب کی این امنیت بوجود آورده این همه کار انجام شده
محض رضای خدا حقایق ببینیم چون نظامی شده استاندار قرار همه جا نظامی بشه این چه استدلالیه خب کارهای که انجام شده را ببینید
بنام قادر مطلق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲
1
1
این مصلحت خداوند است .
سپاه برای سرکوب نیامده . ان شا الله
جان خود را کف دست گذاشته .
اگر الله یارش باشه .تمام
احسان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۹
2
1
احتمالا نویسنده چیزی از استان سیستان و بلوچستان نمیدونسته ؛ آقای کرمی بصورت جهادی و خلاقانه داره برای مردم مستضعف کار میکنه
حسن صادقی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
1
1
سلام بهترین انسان وزحمت کش و بی ریا شجاع و کار بلد
باورهای‌جم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۰
0
0
بعنوان کسیکه از اول دهه ۵۰ به بعد کلیه تحولات مدیریتی سیاسی وبخصوص فرهنگی را درین منطقه تحلیل نموده‌ام ، معتقد هستم مشکلات این استان فراتر ازاین است که دل‌خوش به‌این‌باشیم که با آمدن این ویا دیگری کار تمام شده‌است !! خیر ابدا چنین نیست ، اینکه جناب کرمی باتوجه به روزمه ای که سراسر غلط‌املایی ازاو‌دراین‌صفحه اورده‌شده‌ است‌ باید گفت ازین‌بهتر نمیشد ، ولی بازهم گره‌این‌منطقه امکان ندارد یا زشود ؟ داوری خودم‌را از مراسم تودیع معارفه ایشان آغاز میکنم که امیدوارم خواننده این سطور گرایش‌ مذهبی نداشته‌باشد وبا نگاه ایرانی این‌یادداشت‌را‌ارزیابی‌کند ، البته دراینستاگرام‌و...تلگرام دیدگاه‌ سخنرانان این مراسم نقد‌نموده ام‌ ودراینجا دریچه دیگری را باز خواهم نمود ،‌لذا دکتر شهریاری نماینده چنددوره‌مجلس اززاهدان بعد نزدیک‌به یکسال آمد و انتصاب کرمی را‌مستمسک غیبت خویش وبسیاری‌مساعل‌دیگر‌قرارداد ودرواقع نطقی بر علیه خود سرداد !!! چرا ؟؟ شهریاری اگر دکتر نورا زنده بود امکان نداشت درتریبون قرار بگیرد ، بنابراین آنچه گفت دقیقا رفتاری آریستوکراسی بود ...به مطالعه‌ ادامه یادداشت دعوت میکنم ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
هر که ملیت و مذهب را جدا کند و در تقابل قرار دهد نادانی بیش نیست که چنین کردید شما نیز.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان