تاریخ انتشار: ۱۴:۴۹ - ۱۰ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

دلیل سفیدی مو در جوانی و نوجوانی

پیش از شروع بررسی دلایل سفیدی مو در نظر داشته باشید، بر اساس منابع تحقیقاتی به مویی برچسب سفیدی زودرس داده می‌شود؛ که قبل از 20 سالگی در سفیدپوستان و قبل از 30 سالگی در سیاه‌پوستان، خاکستری شوند. در زمان انتشار این مقاله، آماری درباره سایر نژادها یافت نشده است.

دلیل سفیدی مو در جوانی و نوجوانی

رویداد۲۴ نازنین احمدی: احتمالاً انتظار داشتید در زمان نوه‌دار شدن موهایتان شروع به سفید شدن، کند؛ اما هم‌اکنون و در سنین نوجوانی و جوانی بسیاری از موهایتان سفید شده‌اند! با دیدن اولین موی سفید مطمئناً از خودتان پرسیده‌اید: «علت سفیدی مو در جوانی و نوجوانی چیست؟» و برای همین در حال خواندن این مقاله هستید. در این مقاله علل سفیدی مو در سنین پایین را بررسی خواهیم کرد، روش‌هایی برای درمان آن پیشنهاد داده و به شما کمک خواهیم کرد کمتر نگران ظاهر موهای خود باشید.

علت سفیدی مو در جوانی و نوجوانی چیست؟

پیش از شروع بررسی دلایل سفیدی مو در نظر داشته باشید، بر اساس منابع تحقیقاتی به مویی برچسب سفیدی زودرس داده می‌شود؛ که قبل از 20 سالگی در سفیدپوستان و قبل از 30 سالگی در سیاه‌پوستان، خاکستری شوند. در زمان انتشار این مقاله، آماری درباره سایر نژادها یافت نشده است.

ممکن است شما یا کودک‌تان از دوران نوزادی تا نوجوانی به دلایل مختلفی دچار سفیدی زودرس مو شده باشید. برخی از رایج‌ترین دلایل سفیدی مو در سنین پایین عبارت‌اند از:

ژنتیک

با توجه به تحقیقات صورت گرفته، ژنتیک مهم‌ترین علت سفیدی زودرس موها است. اگر موهای یکی از اعضای خانواده‌تان در سنین پایین به‌صورت غیرعادی شروع به خاکستری شدن کرده است، به احتمال زیاد دلیل سفیدی موی شما یا فرزندتان به‌خاطر ژنتیک است.

کمبود ویتامین

اگر افراد ویتامین‌ها و مواد معدنی خاصی را دریافت نکنند، می‌تواند منجر به سفیدی زودرس موی آن‌ها شود. این ویتامین‌ها و مواد معدنی عبارت‌اند از:

ویتامین B12

به گزارش رویداد24 به گفته مؤسسه ملی بهداشت (NIH) ویتامین B12 با کم‌خونی و سفیدی زودرس موها در ارتباط است. مصرف این ویتامین می‌تواند سلامت خون را تضمین کرده و از کم‌خونی جلوگیری کند. همچنین محققان در مطالعه‌ای مشاهده کردند میزان ویتامین B12 در شرکت‌کنندگان زیر 25 سال و با سفیدی زودرس مو، بسیار پایین است.

روی و مس

روی و مس از جمله مواد معدنی ضروری برای رشد بدن هستند. یک مطالعه در سال 2022 نشان می‌دهد؛ که سفیدی زودرس مو ممکن است با پایین بودن میزان روی و مس در بدن مرتبط باشد.

اسید فولیک

یکی دیگر دلایل سفیدی مو در جوانی و نوجوانی کمبود اسید فولیک است. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد؛ که شرکت کنندگان زیر 20 سال با سفیدی زودرس مو، کمبود شدید اسید فولیک داشتند.

ویتامین D

دریافت روزانه نور خورشید برای استحکام استخوان‌ها و جلوگیری از سفید شدن موها در سنین نوجوانی و جوانی اهمیت بالایی دارد. یک مطالعه در سال 2013 نشان داد؛ که میزان ویتامین D در دانش‌آموزان دبیرستانی با موهای سفید، پایین است.

شرایط محیطی

استرس اغلب با افزایش موهای سفید مرتبط است. با این حال، در مورد کودکان خردسال که هنوز در حال رشد هستند، استرس فیزیکی یا عاطفی معمولا به‌اندازه‌ای نیست؛ که باعث سفیدی زودرس شود. با این حال استرس محیطی مثل استرس ناشی از شرایط خانواده، می‌تواند باعث سفیدی زودرس موها شود.

علاوه بر این، قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا، اشعه ماوراء بنفش و حتی شامپوهای نامناسب، می‌تواند منجر به سفید شدن موها شود. دود سیگار یکی دیگر از عوامل است؛ که باعث سفیدی مو در جوانی و نوجوانی می‌شود. مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد، افرادی که قبل از 30 سالگی سیگار می‌کشیدند زودتر دچار سفیدی و ریزش مو شده‌اند.

شرایط پزشکی

برخی بیماری‌ها نیز می‌توانند باعث سفیدی زودرس مو در کودکان و جوانان شود. برخی از این بیماری‌ها عبارت‌اند از:

بیماری پیسی

پیسی (ویتیلیگو) بیماری پوستی است؛ که قسمت تولید کننده رنگ فولیکول‌های مو را از بین می‌برد. بنابراین کودک مبتلا به ویتیلیگو ممکن است، دچار سفیدی زودرس مو شوند.

بیماری تیروئید

یک مطالعه تحقیقاتی در سال 2008 نشان داد؛ که هر یک از انواع اختلال عملکرد تیروئید، مانند: کم‌کاری یا پرکاری، می‌تواند تأثیر نابهنجاری روی مو داشته باشد. از سفیدی مو در جوانی و نوجوانی گرفته تا ریزش شدید آن.

آلوپسی آره آتا

آلوپسی آره آتا (Alopecia Areata)، یک بیماری خود ایمنی است؛ که می‌تواند باعث ریزش ناگهانی قسمت‌های مختلف مو شود. هنگامی که موها دوباره رشد می‌کنند، به‌طور موقت یا دائمی سفید می‌شوند.

رژیم غذایی ضعیف

رژیم غذایی ضعیف می‌تواند بر سلامت موی نوجوانان و جوانان تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان می‌دهد؛ که کمبود پروتئین و فقدان سایر مواد مغذی ضروری، می‌تواند باعث کاهش رنگ‌دانه‌‌های مو و سفیدی آن‌ها شود.

نحوه درمان سفیدی مو در جوانی و نوجوانی

متأسفانه، درمان موهای سفید می‌تواند دشوار باشد. هیچ قرص جادویی برای معکوس کردن روند رشد موهای سفید وجود ندارد؛ اما اگر دلیل آشکاری برای سفید شدن زودهنگام موهایتان وجود دارد، می‌توانید با پزشک صحبت کنید؛ تا رشد موهای سالم‌تر را افزایش دهد. برای مثال، اگر به بیماری تیروئید مبتلا هستید، درمان آن می‌تواند رشد موهای خاکستری را متوقف کند.

همچنین می‌توانید از پزشک برای تجویز برخی درمان‌های خانگی یا مکمل‌ها به رژیم غذایی‌تان کمک بخواهید، به‌عنوان مثال، مصرف ویتامین B کمپلکس باعث رشد موهای سالم می‌شود.

چطور کمتر نگران موهای سفید باشیم؟

یکی از راه‌‌های کاهش نگرانی درباره ظاهر موها، رنگ کردن آن‌ها است. می‌توانید موها را طوری رنگ کنید؛ که فقط شامل موهای خاکستری شود. بیشتر رنگ‌ موها برای کودکان و نوجوانان بی‌خطر هستند، اگرچه بهتر است از رنگ‌های دائمی برای کودکان استفاده نکنید.

علاوه بر این، در برخی موارد سفیدی موها ممکن است برگشت‌پذیر باشد، در این صورت بهتر است موهای خاکستری را به حال خود رها کنید؛ تا بریزند و موهای جدید دوباره رشد کنند. و در نهایت اینکه شما با هر رنگ مویی زیبا و دوست داشتنی هستید.

جمع‌بندی

سفیدی مو در جوانی و نوجوانی ممکن است به دلایلی ژنتیکی، آلودگی هوا، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، بیماری‌ها و غیره ایجاد شوند. به‌طور کلی، اگر بیش از چند تار موی سفید دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشکان معاینه کاملی برای واضح شدن دلایل سفیدی مو انجام می‌دهند. علاوه بر این ممکن است تاریخچه خانوادگی و سبک زندگی شما را نیز بررسی کنند؛ تا بتوانند درمان مناسب برای متوقف کردن موهای سفید تجویز کنند.

منبع:

https://www.healthline.com/health/childrens-health/white-hair-in-kids#treatment

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۰
0
1
مالیدن انواع داروها و روغنها به سر و رنگ مو هم موجب سفید شدن موها میشه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان