تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۱ دی ۱۴۰۱

بورس و دلار همگام می‌شوند؟

بازار سرمایه در واکنش به تحولات آخر هفته گذشته بانک مرکزی، امروز با آبشار عرضه‌ها مواجه شد. با این حال آیا نوار گام صعودی بورس تهران به انتها رسیده است؟

پیش بینی بازار سهام

رویداد۲۴ با شروع جریان معاملات، امروز بورس تهران با عرضه قدرتمند از سوی فروشندگان روبه‌رو شد. فعالان بازار سرمایه معتقدند دیدگاه‌های محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی در راستای تثبیت نرخ دلار نیما در محدوده 28 هزار و 500 تومان و همچنین افزایش احتمالی نرخ بهره بانکی، سرمایه‌گذاران بازار سرمایه را از آینده ترسانده است.

نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته با کاهش 3.45 درصدی، سقوط 56 هزار و 817 واحدی را تجربه کرد. سرانجام در روزی که نقشه بازار عموما به رنگ سرخ بود، شاخص کل با از دست دادن کانال مهم 1.6 میلیونی در محدوده 1 میلیون و 590 هزار و 497 واحد ایستاد.

از سوی دیگر شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با همتای خود در سمت سرخ دامنه نوسان اما با شیب کمتری نسبت به نماگر اصلی گام برداشت. در پایان جریان دادوستدهای امروز شاخص کل هم‌وزن 2.43 درصد افت کردکه این افت موجب کاهش 11 هزار و 674 واحدی ارتفاع این شاخص شد و آن را در محدوده 469 هزار واحدی قرار داد.

اعداد و ارقام بازار نشان از چه دارد؟

ارزش معاملات خرد (سهام + حق تقدم‌ها) در روز جاری در محدوده 8 هزار و 917 میلیاردی قرار گرفت تا همچنان سطح بالای خود را حفظ کرده است. از سوی دیگر اما بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از خروج سرمایه این افراد از بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه، خبر از خروج 807 میلیارد پول از بورس می‌دهد که نشان از ترس نسبی حاکم بر فضای معاملات دارد.

آینده بورس در سایه سیاست‌های جدید

بورس تهران واکنشی تند به گردوخاک ریاست جدید بانک مرکزی داشت. طی روزهای گذشته محمدرضا فرزین پس از انتصاب به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی در مورد سیاست‌های اتخاذی جدید در مورد نرخ ارز اظهار نظر کرده است. سوال اصلی اینجاست که تقابل گام‌های صعودی اخیر بازار سرمایه با این سیاست‌ها، شاخص کل را به کدام سو پرتاب خواهد کرد؟

امیرعلی امیرباقری کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در پاسخ به این سوال بیان کرد: کلیت بازار سرمایه دستخوش تغییر نشده است، چرا که به لحاظ فاندامنتال، شرایط فروش و ارزندگی که برخی از نماد‌ها نسبت به بسیاری از بازارهای موازی دارند، بازار سرمایه‌ کماکان ارزندگی خود را داراست.

وی افزود: مباحث مطرح شده توسط آقای فرزین در دو روز گذشته در راستای تثبیت نرخ دلار نیما در 28 هزار و 500 تومان ناگریز تغییر خواهد کرد. اتخاذ چنین سیاست‌هایی بسیار بعید است که به این معنی دوام پیدا کند و بتواند خودش را به بازار سهام تحمیل کند.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در زنجیره تولید و تامین حتی اگر شما قیمت یک کالای خرد مانند یک پیچ را به شکل دستوری تعیین کنید، فسادی به وجود خواهد آمد که کل زنجیره را در بر خواهد گرفت. وظیفه سیاست‌گذار صرفا تعیین قواعد کلان بازی است نه میخکوب کردن قیمت آن‌هم در اتمسفر تورمی اقتصاد ایران که قیمت‌ها به طور مداوم در حال تغییر است.

امیرباقری معتقد است که صحبت‌های مطرح شده صرفا به عنوان یک نقطه شروع می‌تواند مدنظر قرار گیرد. اما تصوری که اهالی بازار سرمایه دارند مبنی بر اینکه ارز شرکت‌های صادرات محور در یک نرخ ثابت 28 هزار و 500 تومانی عرضه شود در حالی که این پتانسیل برای این شرکت‌ها وجود دارد که در بازارهای دیگر کالا خود را با نرخ‌های بالاتری به فروش برسانند، بعید است بحثی پایدار و مداوم باشد.

بیشتربخوانید: پیش‌بینی بلند مدت از روند بورس

استدلال بانک مرکزی در اتخاذ سیاست جدید

فرزین ریاست جدید بانک مرکزی در صحبت خود تلویحا اشاره کرد اگر اجازه دهیم نرخ فروش با قیمت‌های بالا باشد آن موقع ردیف هزینه‌ها هم به نوعی آزاد سازی خواهد شد.

امیرباقری در بررسی این گفته بیان کرد: در چنین شرایطی که دولت در حال حاضر در تنگنای کسری بودجه و تنگنای ارزی قرار دارد و شار ورودی ارزی کشور تا حدود زیادی کاهش یافته است، بسیار بعید است ذخایر استراتژیک ارز جهت میخکوب کردن نرخ ارز به بازار تزریق شود.

این کارشناس در خصوص علت غلط بودن سیاست کنترلی نرخ ارز گفت: از سوی دیگر تنها اگر یک شرکت دولتی و در اختیار دولت باشد می‌توان برای آن با چنین سیاست‌هایی تعیین تکلیف کرد اما زمانی که شرکت‌ها سهامی‌عام هستند و منافع سهامداران در گرو این سیاست‌هاست چگونه می‌توان با یک تصمیم یک‌شبه منافع سهامداران را با این شدت تحت تاثیر قرار داد؟

تنها حالت موفقیت سیاست نرخ ثابت دلار نیما

امیرباقری کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: اگر نرخ ارز را با سیاست ثابت نگه‌ داشتن، در یک قیمت خاص قرار دهیم تنها و تنها اگر برای کالاهای استراتژیک که سهم عمده‌ای در تورم به ویژه تورم موثر بر دهک‌های پایین در نظر گرفته شود قابل قبول است.

وی افزود: ولی اگر بخواهید طیف بازار و اقتصاد را زیر چتر این نرخ قرار دهید مکانیسم‌های اقتصادی به ویژه اقتصاد ایران که در معرض فضای متغیر سیاسی حال حاضر قرار دارد، بارها و بارها به ما اثبات کرده است که تعیین نرخ ثابت مانند دلار هزار و 226 تومان یا دلار 4 هزار و 200 تومان و حتی 28 هزار و 500 تومان جوابگو نخواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
پیشخوان