تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۱۴ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

یک کارشناس: مردم را با خرید خودرو از بورس فریب می‌دهند

کارشناس صنعت خودرو معتقد است: با سیاست عرضه خودرو در بورس کالا بستر برای کوچ سلاطین جدید به این فضا فراهم می‌شود و این روش تنها تظاهرسازی دولت برای کنترل قیمت خودرو است و هیچ تأثیری در حمایت از مردم ندارد.

خرید خودرو از بورس

رویداد۲۴ مریم بهنام راد- چند سالی از نوسان گاه و بی‌گاه قیمت خودرو در بازار می‌گذرد. در طی این سال‌ها اختلاف فاحش میان قیمت کارخانه و بازار، عرصه را بر خریداران اصلی این بازار تنگ کرده و فرصت برای دلال بازی سودجویان به گونه‌ای فراهم شده که همواره از تبدیل خودرو به کالای سرمایه‌ای نام می‌برند و نبض بازار را با همین واژه به دست گرفته اند.

البته از همان ابتدا بسیاری از کارشناسان با انتقاد از تسلط دلالان بر این بازار نسبت به ضرورت شفاف سازی سازوکار عرضه خودرو‌های تولید داخل و ایجاد فاصله کم قیمت محصولات تولیدی خودروسازان با حاشیه بازار تأکید دارند.

همین انتقاد‌ها باعث شد دولت به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا برود و در راستای تحقق این برنامه در چند نوبت عرضه‌هایی صورت گرفت.

فعالان و کارشناسان این بازار ایراداتی به عرضه‌های فعلی خودرو در بورس کالا وارد کرده اند چراکه خریداران اصلی هنوز حضور دلالان در بازار خودرو را بدون هیچ کاستی حس می‌کنند و ارتباط مستقیم خودروساز و مشتری در یک ساختار شفاف، این تصمیم دولت را به مقصد نهایی نرسانده است. 

بیشتربخوانید: وزارت صمت: قیمت بازار آزاد را قبول ندایم، از بورس خودرو بخرید!

پای سیاست دستوری دولت در بورس کالا هم باز شد

با این حال مزیت‌های عرضه خودرو در بورس با توجه به سیاست‌های دستوری دولت در بازار تأثیری نشان نداده است. درهمین رابطه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرد: سیاست‌های دولت در بازار‌ها مثل بازار خودرو همواره باعث حضور سلاطین و دلالان شده که همین موضوع دلیلی بر ایجاد تورم و گاهاً کمبود در بازار‌ها شده است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: ابتدای سال بازار خودرو در رکود شدیدی فرو رفته و خودروسازانی که همچنان در تولید مشکل دارند، عرضه کم محصولات به بازار را نتوانسته مدیریت کنند و با روش پیشنهادی دولت، تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا گرفتند.

به گفته زاوه، دلیل اصلی این رکود رشد قیمت خودرو‌های صفر تولید داخل با وجود دلالی و تعیین نرخ‌های غیر واقعی از سوی سفته بازان بوده است. همین موضوع وضعیت عرضه خودرو در بورس را با مشکل مواجه کرده است چرا که عرضه محدود و در نهایت قیمت گذاری به سبک مزایده در بورس تاکنون در هیچ جای دنیا اجرایی نشده و در هیچ کجای دنیا چنین رسمی در عرضه خودرو متداول نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: با تغییر در پلتفرم‌های عرضه خودرو در زمانی که نرخ تورم همواره در حال سبقت گیری از وضعیت موجود در بازار است، تاثیر خاصی در شرایط قیمت ایجاد نمی‌شود؛ در واقع عرضه خودرو در بورس تاثیری در قیمت نهایی و تعداد واسطه‌ها با توجه به نحوه عرضه و قیمت گذاری نخواهد داشت.

زاوه گفت: وزارت صمت با ارائه چنین طرحی به دنبال حذف دلال بازی در این بازار است، اما باید باور کرد بورس کالا هیچ وقت نمی‌تواند محل مناسبی برای عرضه خودرو باشد چراکه این نوع عرضه طبق ادعای مسئولان مبنی بر کنترل قیمت ها، نوعی جیب بری و ایجاد کاسبی جدید برای عده‌ای خاص به نام دلال است و به راحتی مردم را با خرید در بورس کالا فریب می‌دهند. 

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
0
2
جلوی واردات آزاد خودرو گرفته اند و اجازه نمی دهند واردات براساس تقاضا انجام شود سپس در بازار تشنه و تضمینی فروش، حراجی برگزار می کنند!!
جناب مخبر مشابه همان سیاست مصادره اموال مردم در ستاد اجرایی را دولت پیاده کرده است!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
0
1
خدالعنت این دولت ووزیزصمت رولعنت کنه که پای کثیفشان را باحقه بازی وفریب گذاشتن روی گلوی مردم آخه این چه حقه ای است بورس کالا. آدم های ساده ای که راه های دورزدن وحقه بازی روبلدنیستن چکارکنن
این دولت پدر این مردم رودراورده ۳سال دیگه چطوری تحملش کنیم اولاغ هم نمیتونیم بخریم آرزوی خرید یک پراید به دل خانواده ام مونده
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان