تاریخ انتشار: ۱۵:۱۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۷ نظر

زنگ خطر مهاجرت دسته جمعی تجار از ایران

کارشناس مهاجرت گفت: در ماه‌های گذشته متاسفانه با پدیده مهاجرت دسته جمعی تجار و بازرگانان ایرانی به کشور‌هایی رو به رو هستیم که فرصت‌های مناسب برای رشد اقتصادی دارند.

زنگ خطر مهاجرت دسته جمعی تجار از ایران
رویداد۲۴ مهاجرت یکی از آسیب‌های اجتماعی در هر کشور است که می‌تواند ضرر‌های جدی و بلند مدتی را به هر کشوری وارد کند. از سال‌ها پیش مهاجرت نخبگان و نیرو‌های کار و متخصصان جوان از ایران مورد بحث و بررسی کارشناسان اجتماعی بود. با ایجاد موانع برون مرزی برای گسترش اقتصاد در ایران و بخشی از مدیریت‌های غیرمتخصص داخلی در حوزه اقتصاد، کارشناسان حوزه مهاجرت این روز‌ها از موج کوچ بازرگانان از ایران خبر می‌دهند. خبری که به حتم باید مدنظر مدیران استراتژیک کشور قرار گیرد. نکته مهمی که در این بخش باید بیشتر در مرکزیت چاره جوری قرار گیرد، مقصد بازرگانان ایران است. مقصد‌هایی که دور نیست.

جهان بخش مهرانفر، کارشناس مسائل مهاجرت تصریح کرد: با یک پدیده‌ای در کشور روبه رو هستیم که طی آن تجار و بازرگانان ایرانی که هم اکنون دارای واحد‌های تولیدی فعال در کشور هستند، تصمیم به مهاجرت برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی به دلیل نوسانات اقتصادی در کشور گرفته اند و این مساله تبعات جبران ناپذیری برای جامعه و اقتصاد کشور خواهد داشت.

تشکیل اتاق فکر بخش خصوصی برای یافتن مقصد مهاجرت کم خطر!
وی با اشاره به اینکه مساله مهاجرت در حال تبدیل شدن به یک همه گیری در حوزه اقتصادی است، افزود: این بسیار تامل برانگیز و شوکه کننده خواهد بود اگر به یکباره با خروج سرمایه و توقف تولید در بخش‌های مختلف اقتصادی در کشور روبه رو شویم و امیدواریم تدبیری برای این مساله اندیشیده شود.

این صاحب نظر حوزه مهاجرت یادآور شد: برخی از این سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال تشکیل اتاق فکر برای پیدا کردن مقاصد با ریسک پایین برای سرمایه گذاری هستند و اگر این مساله به صورت تصاعدی اتفاق بیافتد اثرات فزاینده‌ای خواهد داشت و تاثیر آن بر تشدید بیکاری قابل توجه خواهد بود.

کارشناس مسایل مهاجرت اضافه کرد: ما در ادبیات مهاجرت در سطح دنیا یک مدل از مهاجرت داریم که ناشی از جنگ اتفاق می‌افتد یا ناشی از مدل‌های نخبگانی که در اغلب کشور‌ها وجود دارد، اما با مدل‌های اینچنینی که می‌تواند منجر به توقف سرمایه گذاری و خروج گروهی سرمایه داران از کشور شود یک مدل منحصر به فردی از مهاجرت است.

بیشتربخوانید: رونمایی از سالنامه مهاجرتی ۱۴۰۱؛ مهاجرت کاری سالانه ۱۲ هزار ایرانی به اروپا، آمریکا و استرالیا

مهاجرت فعالان حوزه آی تی با افزایش اختلالات حوزه اینترنت
مهرانفر یادآور شد: بسیاری از فعالان حوزه آی تی نیز با توجه به مسایل پیش آمده در ماه‌های گذشته و اختلالات حوزه اینترنت نیز در حال مهاجرت هستند و با توجه به بازار بزرگی که این حوزه در سطح دنیا دارد و انگیزه لازم برای این کار نیز وجود دارد.

نخبگان به اروپا و آمریکا می‌روند، تجار به ترکیه و کشور‌های حوزه خلیج فارس
وی در خصوص مقاصد مهاجران ایرانی، اظهار داشت: عمده مهاجرین دانشگاهی و نخبگانی به سمت کشور‌های اروپایی و آمریکایی است و مهاجرت‌های اقتصادی بیشتر به کشور‌های حوزه خلیج فارس و ترکیه انجام می‌گیرد و بازار این کشور‌ها از منابع مالی و سرمایه‌های انسانی ما بهره مند می‌شوند.

منبع: رکنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مهاجرت از ایران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
1
28
هر کس که می تواند باید مهاجرت کند , زندگی در ایران کنونی , همه اش استرس و اضطراب و دلشوره وبلاتکلیفی و برزخ گونه است , این گذر ثانیه ها و دقیقه ها و ساعتها , برای اغلب ایرانیان اسمش زندگی نیست , بلکه حرکتی آرام ومداوم به سوی مرگ ونیستی است , زندگی واقعی یعنی نشاط , امید , دلخوشی , سرور و شادمانی و آرامش روحی و روانی که متأسفانه همه اینها از اغلب ایرانیان دریغ شده است , سال گذشته همین موقع قیمت دلار بیست وهفت هزار تومان بود , امسال شده چهل وچهار هزار تومان , پراید یکصد وهشتاد میلیون تومان بود , الان شده سیصد میلیون تومان , سکه تمام دوازده میلیون تومان بود , درحال حاضر قیمت سکه حدود بیست ودو میلیون تومان است و قس علیهذا
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰
0
15
سیستم ناراحت که نمی شه خوشحال هم میشه ! چون بخور بخور شرکتسهامی اختلاسگران ودولت سایه راحت تر وبیشتر میشه !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
1
چرا اختلاس گران را در دادگاه علنی برگزار نمی شود این حق مردم است که مردم در جریان باشند مردم ما خوبند توقع دارند که در جریان حکم صادره از دادگاه باشند و نتیجه اختلاس گران را ببینند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
3
والا بخدا حق داره هر كي ميره اخه اين چه مملكتيه هرجاشو نگاه ميكني كلي ايراد داره اقتصادي،اجتماعي،سياسي،امنيتي،محيط زيست،مملكت تركيد نه اينده اي نه اميدي نه ارامشي
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
3
0
نفرین ابدی بر تجار بیشرن بی ایمان که خون مردم رو توی شیشه کردن شکم پرستان حریص برید ازین کشور گم شید بذارید ملت یه نفس راحت بکشن
انگلهای پولدار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
4
زنگ خوشحالی برای سیستم، مشکل تار موی زنان!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۱
0
4
بله هر کس که میتواند می رود و باید برود.ارامش و امنیت در ایران کنونی نیست.انها هم که ماندند مجبورند.چرا فقط تجار را میگوئید مسئولین هم دارند میروند.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان