تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۱ دی ۱۴۰۱

علائم ابتلا به ویروس RSV چیست؟

متخصص عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از شیوع بیماری تنفسی سین‌سیشیال تنفسی (آر اِس‌ وی) خبر داد و گفت: این بیماری تنفسی واگیردار عمدتا در فصول سرد سال بروز می‌کند و علامت‌هایی شبیه به سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا دارد.

علائم ابتلا به ویروس RSV چیست؟
رویداد۲۴ دکتر عبدالله کریمی متخصص عفونی اطفال دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به این‌که ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس RSV سبب بروز عفونت‌هایی می‌شود که ریه‌ها و مسیر تنفسی را درگیر می‌کند، اظهار کرد: کودکان زیر دوسال بیش از سایرین در معرض ابتلا به این ویروس هستند اما ویروس RSV می‌تواند افراد بالغ را نیز آلوده کند.

وی افزود: علامت‌های این بیماری در افراد بالغ و کودکان سالم معمولا خفیف و عمدتا شبیه به یک سرماخوردگی معمولی است.

کریمی خاطرنشان کرد: ویروسRSV سبب ایجاد عفونت‌های شدید در برخی افراد به‌ویژه نوزادان نارس و افراد بالغ سالمند که به بیماری‎‌های قلبی یا ریوی مبتلا هستند یا کسانی که ضعف سیستم ایمنی دارند، می‌شود.

وی با اشاره به این‌که علائم عفونت ناشی از ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس ار اس وی اغلب در طول چهار تا شش روز در بدن ظاهر می‌شود، گفت: آر اس وی معمولا در کودکان شیرخوار دیده می‌شود، به این شکل‌که اگر فردی در تماس با کودک شیرخوار باشد می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

این متخصص عفونی اطفال پرهیز از مصرف خودسرانه دارو در زمان ابتلا به بیماری‌های ویروسی را خواستار شد و تاکید کرد: یکی از علل تغییر علامت‌های بالینی بیماری مصرف داروهای خودسرانه است چراکه اغلب در تشخیص بیماری‌های ویروسی به دلیل مصرف داروهای خودسرانه توسط بیمار دچار اختلال می‌شود.

کریمی با اشاره به علامت‌های بیماری تنفسی "آر اس وی" توضیح داد: این بیماری مانند سایر بیماری‌های تنفسی نظیر سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا با تب، سردرد، بدن‌درد، سرفه و آبریزش بینی در بدن ظاهر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که بیماری‌های ویروسی عمدتا درمان ندارند، تصریح کرد: درمان بیماری‌های ویروسی درحقیقت درمان‌های نگه‌دارنده است، یعنی پزشکان با تجویز دارو عفونت‌هایی را که در پی بیماری‌های تنفسی در بدن ایجاد می‌شود درمان می‌کنند و از بین می‌برند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه به افرادی‌ که دارای نشانه‌های بیماری‌های تنفسی هستند، توصیه کرد: افرادی‌که دارای علائم ابتلای بیماری هستند حتما باید از ماسک استفاده کنند، روند واکسیناسیون را کاملا طی کند، شست و شوی دست‌های خود را در اولویت قرار دهند، از خوددرمانی پرهیز کنند و تا جایی که ممکن است در تجمعات شرکت نکنند و با حضور به موقع در مراکز درمانی از شدت و انتشار بیماری جلوگیری کنند.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وی در خاتمه تاکید کرد: باید مسائل بهداشتی به درستی اجرا شود چراکه به‌دنبال ابتلا به این بیماری، میکروب‌هایی در بدن فعال می‌شوند که می‌تواند عوارض جدی‌تری ایجاد کنند.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان