تاریخ انتشار: ۱۰:۲۰ - ۲۲ دی ۱۴۰۱

راه‌کارهای برای بهبود رابطه پدر و پسر

بسیاری از خانواده‌هایی که پسر دارند با مشکل نداشتن رابطه خوب میان پدر و پسر روبه‌رو و از آن گلایه دارند. این مشکلات با ورود فرد به سن نوجوانی تشدید می‌شود و با گذر از این دوران این اختلافات کم‌تر خواهد شد.

رابطه پدر و پسر

رویداد۲۴ بسیاری از خانواده‌هایی که پسر دارند با مشکل نداشتن رابطه خوب میان پدر و پسر روبه‌رو و از آن گلایه دارند. این مشکلات با ورود فرد به سن نوجوانی تشدید می‌شود و با گذر از این دوران این اختلافات کم‌تر خواهد شد.

در خانواده‌هایی که پسر دارند ممکن است در سنینی خاص مانند نوجوانی با خانواده و به‌ویژه پدرشان به مشکل برخورد کنند که البته این موضوع اگر خوب و درست مدیریت شود پس از گذر از این دوران به‌کلی از بین می‌رود و اثری هم از آن باقی نمی‌ماند.

در این دوران اگر نتوان روابط میان پسر و پدر را مدیریت و کنترل کرد می‌تواند آسیب‌های جدی به خانواده و پسر زند به‌گونه‌ای که جبران آن شدنی نباشد. بدون در نظر داشتن دلیل به‌وجودآمدن این اختلاف و دعوا؛ باید به دنبال راهی مناسب برای پیش‌گیری از این موضوع باشیم و یا روابط بین پدر و پسر را به بهترین وجه تقویت کنیم، به همین دلیل درباره دعوای میان پدر و پسر به ارائه راه‌کار‌های مناسب برای تقویت رابطه بین آن‌ها می‌پردازیم، البته با کمک گرفتن از مشاور هم می‌توان نسبت به این مسائل اطلاعات بیش‌تر و بهتری به دست آورد.

دلایل اختلافات بین پدر و پسر

عواملی که می‌تواند سبب بروز اختلافات میان پدر و پسر شود تفاوت و شکاف نسلیست که میان این دو نسل وجود دارد. در خانواده اگر افراد یاد نگرفته باشند با هم گفتگو کنند و با روحیات هم آشنا نباشند این مشکلات بیش‌تر خود را نشان می‌دهد.

همه بچه‌ها در سنین کودکی از پدر و مادر خود حرف‌شنوی دارند و دنباله‌رو و تابع دیدگاه‌ها و نظرات آن‌ها هستند. کودکان فعالیت‌هایشان محدود به خانه و خانواده است اگر هم به جایی و کلاسی می‌روند با نظارت و کنترل پدرومادرشان است بنابراین اختلافی هم به‌وجود نمی‎آید، اما با ورود فرزندان به سن نوجوانی؛ جسم، رفتار و خلق خوی آن‌ها دچار تغییرات و دگرگونی می‌شود و همین موضوع هم سبب به‌وجودآمدن چالش‌ها و اختلافاتی میان آن‌ها می‌شود و زمینه درگیری میان پدر و پسر را فراهم می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین دلایل دعوای پدر و پسر می‌پردازیم:

اختلاف و شکاف نسلی

یکی از مشکلات اساسی اختلاف و شکاف نسلی میان پدر و مادر و فرزندان است که زمینه‌ساز اختلاف میان آن‌ها می‌شود. همین مسئله سبب می‌شود پدر از خواست و سلیقه پسر خود درک درستی نداشته باشد و نتواند آن‌گونه‌که باید آن را درک کند و همین مسئله زمینه‌ساز دعوا و اختلاف میان آن‌ها می‌شود.

از جمله موارد اختلاف سلیقه می‌توان به موارد جزئی مانند چگونگی لباس پوشیدن، کوتاه کردن مو و... اشاره کرد که می‌تواند مسئله بزرگی شود به‌گونه‌ای که سبب به‌وجودآمدن درگیری میان پدر و پسر شود. پدر باید بتواند فرزند پسر و نوجوان خود را درک کند و راه‌های درست برقراری ارتباط با او را بیاموزد و از آن‌ها استفاده کند.
تلاش برای تربیت

پسران باید به‌گونه‌ای بار بیایند و تربیت شوند تا بتوانند در آینده از عهده زندگی خود و دیگری برآیند و مسئولیت خانواده‌ای را بپذیرند و همین موضوع می‌تواند یکی از دغدغه‌های اصلی پدر و حساسیت او نسبت به فرزندش شود و البته زمینه‌ساز بروز مشکلات و تنش‌ها میان آن‌ها. پدر‌ها باید این کار را از راه درست و با گفتگو و حتی به شکل غیرمستقیم انجام دهند و از بروز هرگونه درگیری میان خود و فرزندشان جلوگیری کنند.

تجربه نشان داده؛ در رابطه با تربیت جنسیتی آن چیزی که بیش‌تر از همه مهم است و تاثیر بیش‌تری بر نوجوان می‌گذارد این است که؛ الگوی پسران در واقع رفتار پدرشان است، بنابراین بهترین راهکار برای تربیت او این است که یک الگوی مناسب باشید.

به گزارش رویداد۲۴ باید به یاد داشته باشید چیزی که می‌تواند در تربیت فرزندتان تاثیر زیادی داشته باشد و همه چیز از جمله مسئولیت‌پذیری را به او آموزش دهد داشتن الگوی مناسب که همانا شما هستید است. تلاش کنید برای او الگوی مناسب و خوبی باشید تا او هم به مرور و به شکلی غیرمستقیم این کار را از شما بیاموزد.

بهبود رابطه پدر و پسر

حس استقلال طلبی

استقلال‌خواهی یکی از احساساتیست که هر کودکی با پاگذاشتن به دوران نوجوانی می‌خواهد و دنبال آن است. یک نوجوان می‌خواهد مستقل باشد و این موضوع را در همه ابعاد زندگی خود می‌خواهد و برای آن هم مرزی قائل نیست. این حس به معنای نشان دادن بزرگ شدن است، او می‌خواهد به همه القا کند که می‌تواند بدون کمک والدین یا بزرگ‌ترهایش کار‌ها را انجام دهد، همین موضوع می‌تواند زمینه‌ساز نگرانی والدین باشد بنابراین تلاش می‌کنند نظارت خود را بیش‌تر کنند که همین مسئله هم تنش‌ها را میان آن‌ها بالا می‌برد.

تلاش کنید فرزندتان را آزاد بگذارید و در مورد برخی مسائل مهم با او گفتگو کنید و در نهایت آن را به خودش واگذار کنید، اما فراموش نکنید که نظارت خود را به شکلی نامحسوس داشته باشید و البته فرزندتان را حتی در صورت اشتباه کردن حمایت کنید. اجازه دهید او بداند همواره از حمایت شما برخوردار است این کار سبب می‌شود نسبت به شما احساس نزدیکی بیش‌تری کند.

آسیب‌های ناشی از دعوا‌های میان پدر و پسر

در بالا به دلایل به‌ووجودآمدن درگیری و تنش میان پدران و پسران پرداختیم. باید بدانید این موضوعات به‌هرروی تاثیرات خود را برجای می‌گذارند و اگر شما نتوانید به درستی از عهده آن برآیید ممکن است با آسیب‌های جبران‌ناپذیری روبه‌رو و درگیر شوید.

میان پدر و پسر تنش‌ها و مشاجرات گوناگون و با درجات مختلفی به‌وجود می‌آید و معمولا از یک بحث کوتاه آغاز می‌شود و ممکن است به دعوا‌های طولانی و بد بینجامد. این موضوعات سبب می‌شود میان پدر و پسر و رابطه میان آن‌ها سردی رخ دهد و آن‌ها روزبه‌روز هم از دورتر شوند. اگر پسر از خانواده و پدر خود دور شود مشکلاتش را با آن‌ها مطرح نمی‌کند و ممکن است درگیر آسیب‌های اجتماعی شود.


بیشتر بخوانید: چگونه "نه" گفتن را تمرین کنیم


پدر خانواده باید دقت کند که تنش و مشاجره با فرزندش از حد نگذرد و به‌محض روی‌دادن آن به‌سرعت برای رفع و حل آن اقدام کند. باید برای نوجوان چهارچوب‌هایی را روشن و مشخص کرد و بدون دستوردادن و رفتار‌های بد تلاش کرد مشکلات را با گفتگو و دوستانه حل کرد. به نوجوان خود توضیخ دهید که برای نمونه به چه موضوعاتی اهمیت می‌دهید و او باید به آن‌ها توجه و آن‌ها را رعایت کند مورد ادامه تحصیل، احترام به بزرگ‌ترها، دوری از موادمخدر و ممنوعات اجتماعی می‌تواند برخی از این خواسته‌ها باشد.

نوجوان شما در این مرحله از زندگی هویتش شکل می‌گیرد بنابراین باید بتواند از این دوران به‌خوبی و با بهترین شکل و حالت عبور کند. نوجوان در این مرحله از زندگیست که باید بیاموزد می‌تواند مشکلات را با شکیبایی و اندیشیدن و مشورت با شما و کسانی‌که در آن زمینه موفقند حل کند.

رفتار درست با فرزند

راه‌کار‌هایی بهبود ارتباط پدر و پسر

نخستین راه‌کاری که برای بهبود روابط میان پسر و پدر وجود دارد این است که در هر چالشی و با به‌وجودآمدن هرگونه تنش از بحث و جدل با هم دوری کنند، چون بحث‌های طولانی و هر روزه سبب به‌وجودآمدن سردی در رابطه می‌شود و این‌گونه هم مشکل هرگز حل نمی‌شود.
برای کاهش دعوا‌ها و رفع اختلافات می‌توان از روش‌های زیر کمک گرفت:

اختلافات را با آرامش حل کنید

در حل مشکلات و مسائل نخستین چیزی که باید مدنظر داشته باشید حفظ آرامش است. به هنگام گفتگو درباره مشکلات اگر آرامشتان را حفظ کنید بهتر می‌توانید مشکلات را پیدا و حل کنید.

در صورتی که درباره مشکلاتی که وجود دارد صحبت کنید و آرامش داشته باشید؛ می‌توانید تا حد زیادی مسائل را حل و فصل کنید. شما با گفتگو می‌توانید احساسات و خواسته‌هایتان را با هم در میان بگذارید همچنین از سطح توقع و انتظارات همدیگر اطلاع پیدا کنید.
زمانی را برای گفتگو گزینش و انتخاب کنید که از نظر جسمی و روانی در آرامش هستید در این حالت آماده صحبت با فرزند خود هستید و اگر اختلافی وجود داشته باشد قابل حل شدن است.

انجام فعالیت‌های مشترک

به‌عنوان پدر باید بتوانید برای خانواده و فرزندان خود وقت بگذارید. تلاش کنید با پسر خود فعالیتی مشترکی ترتیب دهید و برنامه‌ریزی کنید و هر هفته کاری با هم انجام دهید برای نمونه می‌توانید در روزی از هفته با هم به استخر بروید. دقت کنید کار و فعالیتی را انتخاب کنید که مورد توافق و علاقه هر دوی شماست.

نظرخواهی از فرزند

شما به عنوان یک پدر می‌توانید برای تقویت احساس استقلال طلبی پسرتان از او نظر بخواهید و با راهنمایی، نظارت خودتان آن را اجرا کنید. همین موضوع سبب می‌شود فرزندتان متوجه شود خواسته‌ها و دیدگاه‌هایش برای شما اهمیت دارد و او نیز برای انجام دادن بسیاری از کارهایش همین نظرخواهی را انجام می‌دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان