تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۲۳ دی ۱۴۰۱

نگاهی به بازار پر هیاهوی توکن‌های صرافی

در دنیای کریپتو، برخی صرافی‌های ارز دیجیتال، توکن‌های مخصوص به خود را راه اندازی می‌کنند. به عنوان مثال، صرافی بایننس توکن BNB را منتشر کرد. تریدرها با داشتن مقدار معینی از این توکن‌ها، هنگام فعالیت در صرافی‌های مربوطه، امتیازاتی را دریافت می‌کنند.

 نگاهی به بازار پر هیاهوی توکن های صرافی
رویداد۲۴ در دنیای کریپتو، برخی صرافی‌های ارز دیجیتال، توکن‌های مخصوص به خود را راه اندازی می‌کنند. به عنوان مثال، صرافی بایننس توکن BNB را منتشر کرد. تریدرها با داشتن مقدار معینی از این توکن‌ها، هنگام فعالیت در صرافی‌های مربوطه، امتیازاتی را دریافت می‌کنند. این امتیازات می‌تواند به صورت تخفیف در نرخ ارزها، کاهش کارمزد و… باشد.

فراتر از این ویژگی‌ها، آیا واقعاً ارزش دارد که بعنوان مثال با خرید بایننس کوین و یا خرید یونی سواپ در توکن‌های صرافی، سرمایه‌گذاری کنیم؟

توکن صرافی چیست؟
توکن صرافی، ارز دیجیتالی است که بومی خود صرافی محسوب می‌شود. چرا که توسط شرکتی که صرافی را اداره می‌کند؛ ایجاد می‌شود. این نوع توکن‌ها اغلب به‌عنوان یک «توکن کاربردی» در نظر گرفته می‌شوند، زیرا در صرافی کاربرد دارند.
از معروف‌ترین نمونه‌های توکن‌های صرافی می‌توان به بایننس کوین (BNB) توکن صرافی بایننس، کوکوین توکن (kcs) توکن صرافی کوکوین، یونی سواپ (uni) توکن صرافی یونی سواپ اشاره کرد.

چرا توکن صرافی های ارز دیجیتال توسعه داده می‌شوند؟
یک صرافی ارز دیجیتال ممکن است به دلایل مختلفی توکن خود را راه اندازی کند.
برای مثال به عنوان پاداش به مشتری برای فعالیت‌های خاص در صرافی، پوشش هزینه‌های تراکنش، افزایش سرمایه و نقدینگی و در مواردی که صرافی‌ها توسط DAO اداره می‌شوند، به عنوان یک توکن حاکمیتی ایجاد می‌شوند.

به طور کلی، بیشتر توکن‌های صرافی برای افزایش نقدینگی صرافی، ایجاد انگیزه در فعالیت‌های تجاری یا تسهیل فرآیند حاکمیت اجتماعی صرافی طراحی شده‌اند.

در مورد بایننس کوین، صرافی بایننس در توضیح این توکن می‌گوید: در کنار کارمزد تراکنش‌های شبکه BNB (مشابه Gas در اتریوم)، BNB به عنوان یک توکن حاکمیتی نیز عمل می‌کند. به این ترتیب سرمایه گذاران این حق را دارند که در موارد حاکمیتی شبکه بایننس چین مشارکت کنند.
KuCoin نیز در توضیح خود درباره توکن KCS می‌گوید: دارندگان توکن KuCoin تخفیف‌های ویژه‌ای در کارمزد معاملات و سایر هزینه‌های مرتبط در صرافی KuCoin دریافت می‌کنند. همچنین دارندگان KCS می‌توانند از توکن صرافی برای پرداخت هزینه تراکنش استفاده کنند.
در مورد توکن یونی سواپ نیز توسعه دهندگان آن می‌گویند: مورد استفاده اولیه UNI به عنوان یک توکن حاکمیتی است. همچنین می‌تواند برای پرداخت کارمزد تراکنش، پرداخت پاداش ها، تامین نقدینگی و سرمایه‌گذاری نیز استفاده شود.

نگاهی به بازار پر هیاهوی توکن های صرافی
 
فرصت‌ها و تهدید‌های توکن‌های صرافی
اصلی‌ترین تهدیدها و فرصت‌های که برای توکن‌های صرافی وجود دارد، در ادامه توضیح داده شده است.

فرصت‌ها
توکن‌های صرافی فرصت‌های زیادی را برای کاربران فراهم می‌کنند. برخی از آن‌ها عبارتند از:
1.دسترسی به حق رای در شبکه
2.تخفیف در معاملات
3.شامل شدن برای پیشنهادات انحصاری شبکه
4.دسترسی به ایردراپ‌ها

تهدیدها
1.نبود نقدینگی واقعی (مانند صرافی FTX)
2.ارزش آن‌ها متکی به صرافی است.

توکن‌های صرافی و حواشی اجیر شده با آن‌ها
اخیرا اتفاقی که برای صرافی FTX و توکن آن FTT افتاد، حاشیه و جنجال بسیاری در بازار ارز دیجیتال و جامعه آن به راه انداخت. کل ماجرا به این دلیل بود که بایننس تعداد زیادی توکن FTT به اندازه ۵۲۹ میلیون دلار داشت.

هنگامی که بایننس اعلام کرد کل موقعیت خود را نقد می‌کند و در بحبوحه بحران نقدینگی متعاقب آن، ارزش FTT ۸۵.۶ درصد کاهش یافت.
یکی از عواملی که هنگام سرمایه‌گذاری در توکن‌های صرافی باید در نظر گرفته شود این است که آن‌ها به قدری به پلتفرم‌های خود گره خورده اند، که اگر صرافی شکست بخورد، ارزش توکن نیز به صفر می‌رسد.

برخلاف ارزهای برتر مانند بیت کوین یا اتریوم، که ارزش آن‌ها به صورت ذاتی است، ارزش توکن‌های صرافی به شدت به عوامل بیرونی متصل است.

به بیان ساده، توکن‌های صرافی به اندازه پلتفرمی که به آن‌ها متصل هستند، ارزشمند می‌شوند. اگر یک صرافی فعالیت خود را متوقف کند، توکن آن نیز بی‌فایده می‌شود.

این بدان معنا نیست که باید از آن‌ها دوری کرد. بلکه فقط مردم باید عاقلانه انتخاب کنند که کدام یک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند. به جای تحقیق در مورد رمز ارز، باید در مورد خود پلتفرم پشتوانه آن تحقیق کنید.

از کجا توکن صرافی بخریم؟
توکن‌های صرافی را می‌توان در اکثر صرافی‌های معتبر خارجی و ایرانی، یافت. با این حال، به دلیل تحریم‌های علیه ایران، استفاده از پلتفرم‌های خارجی ممکن است به قیمت از دست دادن کل سرمایه، برای شما تمام شود.

بنابراین برای نبود چنین مشکلی و نیز استفاده از یک صرافی امن که پشتیبانی خوبی ارائه داده و کارمزد تراکنش در آن صفر است،صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت به ادرس iranicard.ir/crypto/ را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
در این صرافی شما می‌توانید توکن‌های صرافی و بیش از ۵۰۰ رمز ارز دیگر را خریداری کرده یا به فروش برسانید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ارز دیجیتال
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان