تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۲۶ دی ۱۴۰۱

۹۰ درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند

دبیر اجرایی هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران از رشد ۵.۵ برابری شمار افراد چاق در ایران طی ۴ دهه گذشته خبر داد و گفت: ۹۰ درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند.

۹۰ درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند

رویداد۲۴ محمد هاشمی، با بیان این‌که بیش از نیمی از مردم ایران مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستند، اظهار کرد: چاقی تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی شامل مصرف بیش از حد مواد غذایی و کاهش فعالیت بدنی بروز می‌یابد‌.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته آمار بالاتری در زمینه چاقی و اضافه وزن نسبت به ایران دارند، افزود: روند شیوع چاقی در کشور ما نیز رو به افزایش است و از سال 1359 تاکنون، شمار افراد چاق در ایران 5.5 برابر شده است که این امر ناشی از تغییر سبک زندگی بوده است.

چاقی از عوامل بروز نازایی 

هاشمی گفت: چاقی زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر شامل فشار خون، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی، سکته مغزی ، انواع سرطان‌ها، کمردرد و تخریب مفاصل، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، نازایی ، کبد چرب و ... است. 

ابتلای بیش از 15 درصد کودکان و نوجوانان به اضافه‌وزن و چاقی

وی ادامه داد: بیش از 15 درصد کودکان و نوجوانان کشور ما به چاقی مبتلا هستند. بروز چاقی در کودکان و نوجوانان یک معضل بهداشتی بسیار مهم است چرا که چاقی در کودکان باعث می‌شود در آینده جمعیت جوان‌ترِ مبتلا به بیماری‌های غیرواگیر را داشته باشیم. در همین راستا سازمان جهانی بهداشت برنامه‌ای تحت عنوان "خاتمه چاقی کودکان" را راه‌اندازی و راهکارهایی را به کشورها ارائه کرده است. دو نفر از اعضای کمیته‌ای که در سازمان جهانی بهداشت این استراتژی‌ها را تدوین کرده‌اند ایرانی هستند و این راهکارها مبتنی بر سیاستگذاری‌های کلان کشوری در حوزه تغذیه سالم و فعالیت بدنی است.

90 درصد ایرانی‌ها تحرک کافی ندارند

وی با بیان این‌که حدود 90 درصد ایرانیان تحرک کافی در طول روز ندارند، بیان کرد: داشتن فعالیت بدنی یکی از پایه‌های زیست سالم به شمار می‌رود و این روزها شاهد کاهش فعالیت بدنی افراد به دلیل سبک زندگی نادرست و گسترش شهرنشینی هستیم و بسیاری از افراد تحرک کافی برای برقراری تعادل میان انرژی دریافتی و مصرفی را ندارند.

دبیر اجرایی هشتمین کنگره پیشگیری و درمان چاقی ایران ادامه داد: میزان فعالیت بدنی کافی برای هر فرد بسته به وزن، جنس، سن و جثه او متفاوت است اما به طور کلی می‌توان گفت که افراد روزانه باید حداقل نیم ساعت پیاده‌روی داشته باشند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان