تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۲۸ دی ۱۴۰۱

انجام این کارها شادتان می‌کند

این روزها شاید حال بسیار از ما خوب نباشد و آلودگی هوا هم که مزیت بر علت شده است و توانی برایمان باقی نگذاشته است. اما می‌دانیم که باید ادامه دهیم و به هر شکلی که شده خود را شاد و سرپا نگه داریم.

انجام این کارها شادتان می‌کند

رویداد۲۴ این روز‌ها شاید حال بسیار از ما خوب نباشد و آلودگی هوا هم که مزیت بر علت شده است و توانی برایمان باقی نگذاشته است. اما می‌دانیم که باید ادامه دهیم و به هر شکلی که شده خود را شاد و سرپا نگه داریم.

حتما شما هم حالات بی‌حالی را تجربه کرده‌اید این‌که نمی‌توانید از رخت‌خواب برخیزید یا به طور کلی و در درازای روز حال و حوصله ندارید گویی هیچ‌چیز و هیچ‌کس نمی‌تواند شما را شاد کند. در این وضعیت هر اندازه هم بخوابید اوضاع تغییری نمی‌کند و شما همین حس و حال را با خود خواهید داشت.

در چنین اوضاعی برخی به سراغ دارو‌های شیمیایی و قرص‌هایی می‌روند تا شاید حالشان بهتر شود، اما گاهی هم بد نیست که به سراغ طب سنتی برویم و توصیه‌های این دانش درباره خوردن و خوابیدن و دوش‌گرفتن را دنبال کنیم شاید بتواند به ما در خارج‌شدن از این وضعیت کمک کند.

به گزارش رویداد۲۴ این مهم است که بدانیم چه و کی بخوریم یا چه هنگام بخوابیم و یا حتی دوش بگیریم تا خستگی و کسالت از ما دور باشد و به آن دچار نشویم و یا کم‌تر به آن مبتلا شویم.

چه بخوریم تا کسالت و بی‌حالی رفع شود؟

خوراکی‌های گوناگون در به‌وجودآوردن و رفع کسالت و بی‌حالی موثرند و می‌توانند ما را سرحال و پرانرژی و یا کسل و بی‌حال کنند. خوردنی‌ها و آشامیدنی‌هایی که طبع سرد دارند مانند ماست، خیار و عدس سبب کسالت و خواب آلودگی می‌شوند درحالی که به و سیب، از میوه‌های شادی بخشی هستند که توصیه می‌شود به صورت میوه تازه، مربا، خورش و آب میوه از آن‌ها استفاده شود.

البته باز هم میوه‌های تازه بسیار بهتر از هر چیز دیگر مانند مرباست که در آن شکر می‌افزاییم.

مواد غذایی که طبع گرم دارند مانند زرده تخم مرغ عسلی، گوشت گوسفندی و نخود و کره و هویج و انواع لوبیا و ارده و بادام‌زمینی و بادام شیرین و گردو و زیره و خرما سبب افزایش جریان خون خون لطیف در بدن و به دنبال آن احساس نشاط و شادابی می‌شوند.

چه کنیم که دچار کسالت نشویم؟

نخستین و مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید تا در درازای روز کسل و خواب‌آلوده نباشید این است که در ابتدای روز صبحانه خوبی میل کنیدو خوردن یک صبحانه مقوی و با کیفیت می‌تواند تمام روز شما را پرانرژی نگه دارد. مقدار انرژی دریافتی در صبحانه برای خانم‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری و در آقایان نزدیک به ۵۰۰ کالری است. برای صبحانه می‌توانید از این مواد و پیشنهادات استفاده کنید:

۱- غذا‌هایی که از غلات (گندم، جو و..) تهیه شده و با شیر مصرف می‌شوند که البته شیر باید کم چرب باشد. شاید برایتان جالب باشد که شیر کم‌چرب کلسیم بالاتری نسبت به دیگر شیر‌ها دارد و نیاز بدن به این ماده را تامین می‌کند.

۲-کیک و کلوچه خانگی

۳-املت یا نیمرو و یا هر خوراک دیگری که با تخم‌مرغ درست می‌شود‌

۴-کره بادام زمینی

۵-میوه‌هایی مانند موز و هندوانه

۶-انواع آجیل

۷-آب‌میوه
توجه داشته باشید در صبحانه و البته به طور کلی همیشه از نان‌هایی استفاده کنید که سبوس دارند و نان کامل محسوب می‌شوند.

به گزارش رویداد۲۴ شما برای این‌که بتوانید در درازای روز فعالیت ذهنی و جسمی داشته باشید و سرحال و پرانرژی باشید نیاز به کربوهیدرات دارید. کربوهیدرات سوخت اصلی مغز و عضلات است بنابراین نقش بسیار مهمی در بدن دارد و کمبود آن در بدن سبب بروز مشکلاتی می‌شود. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افزودن پروتئین به کربوهیدرات، تمرکز را افزایش می‌دهد و از نظر ذهنی و جسمی احساس بهتری پیدا می‌کنید.

برخی بر این باورند که می‌توان صبحانه را کامل و با کیفیت خورد و در عوض ناهار را حذف کرد و تنها به خوردن یک میوه یا سالاد اکتفا کرد درصورتی‌که این کار کاملا اشتباه است. معمولا افرادی این کار را می‌کنند که یا وقت کافی برای خوردن ناهار ندارند و یا به‌دنبال کم‌کردن وزن خود هستند.


بیشتر بخوانید: راز جوش نزدن چیست؟


حذف یک وعده غذایی در روز بزرگ‌ترین اشتباهیست که هر کسی می‌تواند انجام دهد. باید به این نکته توجه داشته باشید که سالاد پروتئین ندارد به همین دلیل اگر ناهار تنها سالاد میل کنید در بعدازظهر دچار کسالت و کم‌شدن انرژی می‌شوید. اما ما برایتان پیشنهادی هم داریم که اگر می‌خواهید و روی خوردن سالاد برای ناهار پافشاری دارید می‌توانید در آن از تخم مرغ، حبوبات یا مرغ خرد شده استفاده کنید.

برخی دیگر گمان می‌کنند برای وعده ناهار می‌توانند هر اندازه که می‌خواهند غذا بخورند و اهمیتی هم ندارد که آن غذا تا چه اندازه چرب است. به این موضوع دقت کنید که برای ناهار از خوردن غذا‌های چرب دوری کنید. این غذا‌ها در دستگاه گوارش مدت زیادی می‌مانند و دیرهضم هستند بنابراین به شما احساس پری بدی دست می‌دهد با این‌که پرکالری هستند، اما باز هم حس می‌کنید انرژی کافی ندارید، چون آنقدر حس پُری و سنگینی آن‌ها زیاد است که شما را کسل و بی‌حال می‌کنند.

شاد بودن

استفاده از میوه‌های قرمز رنگ برای رفع کسالت

جالب است بدانید در میان میو‌ه‌ها آن‌هایی که قرمزرنگند خواص بیش‌تری دارند. سلامت قلب و افزایش توانایی مغز برخی از این خواص بی نظیر و بی‌مانندند. یکی از این میوه‌های قرمز رنگ آلوست که می‌توان آن را معدنی از خواص و ویژگی دانست که به برخی از آن‌ها در این بخش اشاره می‌شود.
آلو دارای طبع خنک و مقدار زیادی قند و هیدرات کربن دارد و خواص زیادی دارد؛ سرشار از ویتامین‌های B و A و C و آهن و کاروتن است. همچنین، مقوی برای ورزشکاران و دارای فسفر، کلسیم، پتاسیم و پروتئین است.

اگر بی‌حالید شکلات بخورید

شکلات میزان سروتونین و اندروفین خون را زیاد می‌کند و این دو هورمون باعث شادمانی می‌شود. سعی کنید گاهی شکلات بخورید، تا این احساس در شما تقویت شود. زنان به خوردن شکلات علاقه‌مند هستند، زیرا تحقیقات نشان داده که شکلات باعث می‌شود حالات و روحیات افراد تغییر کند.

توصیه‌های طب سنتی برای رفع کسالت و بی حالی

طب سنتی کیفیت خواب وبیداری افراد را براساس سن، موقعیت، مزاج و جنس افراد بررسی و تعریف می‌کند برای نمونه برای جوانی که روز پرکاری در پیش دارد توصیه ۶ ساعت خواب شبانه مفید دارد.

به این موضوع دقت کنید با کیفیت‌ترین خواب مربوط به ساعات ۹ شب الی ۱ نیمه شب است، به طوری که جالب است بدانید هر یک ساعت خواب در این ساعات معادل دو ساعت خواب پس از نیمه شب است.

ورزش منظم و دست‌کم ۲۰ دقیقه پیاده‌روی در روز از دیگر توصیه‌ها در طب سنتیست.

رفع کسالت با ازدواج به موقع

از دیگر توصیه‌های جالب در طب سنتی ازدواج‌کردن به هنگام مناسب است. ازدواج به موقع و داشتن روابط زناشویی سالم و متعادل شادابی و نشاط را در افراد افزایش می‌دهد و ازسوی دیگر بالا رفتن سن ازدواج و افراط وتفریط در رابطه جنسی موجب کسالت و افسردگی می‌شود.

حمام رفتن

حمام و شناکردن و به‌طورکلی تن را به آب زدن انسان را شاداب و سرحال می‌کند و به او احساس آرامش می‌دهد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان