تاریخ انتشار: ۰۹:۱۳ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
«میدل ایست آی» تحلیل کرد:

پیام فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه به ایران چیست؟

شهریار حیدری، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، هفته گذشته گفت که تهران علاوه بر هواپیماهای جنگی سوخو-۳۵، تجهیزات نظامی دیگری از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، سامانه‌های موشکی و بالگردها را به روسیه سفارش داده است.

پیام فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه به ایران چیست؟
رویداد۲۴ رسانه انگلیسی میدل ایست آی نوشت: انتظار می‌رود ایران تا اوایل بهار جنگنده‌های سوخو-۳۵ روسیه را دریافت کند. شهریار حیدری، یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ایران، هفته گذشته گفت که تهران علاوه بر هواپیما‌های جنگی سوخو-۳۵، تجهیزات نظامی دیگری از جمله سامانه‌های پدافند هوایی، سامانه‌های موشکی و بالگرد‌ها را به روسیه سفارش داده است.

 در ادامه این مطلب آمده است: حمیدرضا عزیزی، کارشناس ژئوپلیتیک و امنیت خاورمیانه در یک موسسه مطالعاتی آلمانی می‌گوید: اظهارات حیدری اولین تأیید رسمی بر خرید جنگنده‌های سوخو ۳۵ توسط ایران است.

ایران ۲۴ فروند از پیشرفته‌ترین جت‌های روسیه را سفارش داده است. با این حال و با وجود اعلام ایران، روسیه هنوز چنین معامله‌ای را تایید نکرده است.

عزیزی به میدل ایست آی گفت: در طرف روسی، بیشتر شایعاتی در سطح کانال‌های غیررسمی مانند تلگرام درباره این مبادلات نظامی وجود داشته و به همین ترتیب، در طرف ایرانی هم فرماندهان عالی رتبه نظامی، هنوز چنین مسئله‌ای را تایید نکرده‌اند.

عزیزی گفت: برخلاف اظهارات گذشته، این بار صحبت‌ها در مورد هواپیما‌های جنگنده «جدی تر» است. این اولین بار است که این بعد از انتشار چنین گزارش‌هایی، روسیه و ایران آن‌ها را رد نمی‌کنند.»

با کاهش سریع ذخایر موشکی روسیه، مسکو به ایران روی آورده است تا به روشی سریع و مقرون به صرفه، جلوی پیشرفت‌های نظامی اوکراین و از دست دادن قلمرو بیشتر را بگیرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که روسیه صد‌ها پهپاد ایرانی خریداری کرده و هزار فروند دیگر نیز سفارش داده است. عزیزی گفت: آخرین معامله یعنی هواپیما‌های جنگنده، در صورت تحقق این فروش، به این معنی است که "همکاری نظامی ایران و روسیه وارد مرحله کاملاً جدیدی شده است که در تاریخ روابط دو طرف بی سابقه است. "


بیشتر بخوانید: آیا ایران بالاخره به وصال سوخوی روسی خواهد رسید؟


تغییر موازنه قوا

روسیه در گذشته نسبت به برتری نظامی ایران در منطقه محتاط بوده است. عزیزی گفت: سیاست روسیه در خاورمیانه همواره بر حفظ تعادل بین ایران و رقبایش مانند عربستان سعودی، اسرائیل و سایرین استوار بوده است.

در حالی که ایران و روسیه برای مدت طولانی روابط خوبی داشته اند و در جنگ سوریه در دهه گذشته شریک بوده اند، انزوای جهانی مسکو بر سر اوکراین، با توجه به اتکای فزاینده روسیه به ایران، این روابط را به سمتی نامشخص سوق می‌دهد.

عزیزی گفت: «تن‌ها چیزی که ایران عملاً در حوزه نظامی فاقد آن است و واقعاً نیاز به ارتقاء آن دارد، قدرت هوایی است که دلیل آن کمبود هواپیما‌های جنگنده پیشرفته است».

کمبود نیروی هوایی البته در درجه اول باعث پیشرفت پهپاد‌ها و موشک‌های ایران در دهه‌های اخیر شده است.

تعداد جت‌های موجود در این قرارداد تنها تا حدی پاسخگوی نیاز‌های ایران است. عزیزی گفت: باید در نظر داشت که تعداد هواپیما‌های جنگنده‌ای که ممکن است روسیه در اختیار ایران قرار دهد چندان قابل توجه نیست. بنابراین، این فروش به شکل قابل توجهی قدرت هوایی ایران را تقویت نخواهد کرد.»

با این حال، این توافق می‌تواند به این معنا باشد که روسیه ممکن است به طور فزاینده‌ای با ایران در مورد مسائل منطقه‌ای همسو شود، یا می‌تواند منجر به سوگیری کشور‌های منطقه بر علیه روابط نزدیک فزاینده بین دو کشور شود.

عزیزی می‌گوید «مطمئناً این مسئله باعث تغییر در نوع نگاه و مواجهه با مسکو خواهد شد. گزارش‌ها در مورد جنگنده‌های سوخو۳۵ هر چه که باشد، واضح است که هر دو طرف در حال تلاش برای ارتقای همکاری‌های نظامی خود هستند».

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
اصغر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
0
پیامش اینه که به ایران حمله میشه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
0
پیامش اینه :
ما با همه دنیا میخواهیم بجنگیم همه رو بزنیم و پیشرفت کنیم !!
تورم اگه بالای صد درصد هم باشد مهم نیست ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱
0
0
روسیه بعیده هواپیما بفروشه میخواد حمایت موشکی و پهپادی ایرانو کسب کنه اخرشم ول معطلند تازه بر فرض بده 24 تا میده که دردی برای ایران دوا نمیکنه دست کم ایران به 300 هواپیما نیاز داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
0
0
باید بیشتر هواپیما بگیریم ، مثلاً ۱۴۰ فروند
نظرات شما
پیشخوان