تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۱

حقوق مستمری‌بگیران در این شرایط افزایش می‌یابد

مشاوره حقوقی آنلاین؛ به حقوقی که به اشخاص بازنشسته یا ورثه کارگران و ازکارافتادگان پرداخت می‌شود، مستمری می‌گویند.

افزایش حقوق مستمری بگیران

رویداد۲۴ افزایش حقوق مستمری بگیران یکی از موضوعات مهمی است که در مورد آن بحث می‌شود. پس از فوت متوفی چنانچه شخص مستمری‌بگیر بوده باشد و زیر پوشش بیمه تأمین اجتماعی باشد، بازماندگان متوفی چنانچه شرایطش را داشته باشند، این امکان را دارند که سهم مستمری متوفی را دریافت نمایند.

شرایط دریافت مستمری بازماندگان

  • بیمه شده بازنشسته بوده باشد.
  • بیمه شده ازکارافتاده کلی شده باشد.
  • بیمه شده‌ای که طی ده سال آخر زندگی خود دست‌کم حق بیمه یک سال کار را پرداخت کرده باشد به شرطی که در زمان آخرین سال عمر خویش حق بیمه ۹۰ روز کار را پرداخت کرده باشد.

چنانچه بیمه شده دارای این شرایط نبوده باشد؛ اما به مدت بیست سال پیش از مرگ حق بیمه پرداخته باشد همچنان بازماندگان وی مستمری دریافت خواهند نمود.

حقوق مستمری‌بگیران پس از فوت

حقوق مستمری‌بگیران بعد از فوت به بازماندگان پرداخت خواهد شد. چگونگی احتساب میزان حقوق مستمری بازماندگان مطابق با سال‌های پرداخت بیمه از طریق متوفی مشخص می‌گردد. برابر با هرسال سابقه کار متوفی و پرداخت بیمه، به‌اندازه یک روز از حقوق ماهیانه متوفی پیش از مرگ، مستمری در نظر گرفته می‌شود.

برای مثال اگر متوفی بیست سال پیشینه خدمت داشته باشد، بازماندگان به میزان بیست روز از ماه حقوق دریافت می‌کنند. مقصود از حقوق ماهانه متوفی پیش از مرگ، متوسط حقوق ماهانه دو سال آخر پیش از مرگ است.

شایان‌ذکر است که چنانچه متوفی از پانزده سال کمتر سابقه خدمت داشته باشد، ملاک احتساب همان پانزده سال است.

برای مثال چنانچه پیشینه خدمت متوفی هفت سال بوده باشد، حقوق بازماندگان برابر با پانزده روز از ماه تعیین می‌شود و نیز حداکثر مقدار حقوق پرداختی به بازماندگان برابر با حقوق کامل متوفی در یک ماه (۳۰ روز) است.

حقوق مستمری بگیران

نباید کل مستمری بازماندگان متوفی از مجموع مستمری استحقاقی متوفی بیشتر گردد. اگر که تعداد مستمری‌بگیران به صورتی باشد که کل حقوقشان از مجموع حقوق استحقاقی متوفی بیشتر شود، سهم هرکدام از آن‌ها به نسبت کاهش پیدا می‌کند.

افزایش حقوق مستمری بگیران

ضمناً درصورتی‌که یکی از مستمری‌بگیران بمیرد یا مشمول اخذ مستمری نبوده باشد، سهم مابقی بازماندگان به نسبت افزایش پیدا می‌کند.

در واقع مجموع حقوق مستمری استحقاقی متوفی میان بازماندگان تقسیم‌ خواهد شد و مجموعاً بازماندگان از صددرصد مستمری استحقاقی متوفی برخوردار خواهند شد.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان