تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

مسیح مهاجری: وقتی مردم در فقر دست و پا می‌زنند، حوزه‌های علمیه نباید از بودجه عمومی تغذیه کنند

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود به قلم مسیح مهاجری از بودجه های دولتی برای حوزه های علمیه انتقاد کرده و پیشنهاداتی را مطرح کرد.

مسیح مهاجری: وقتی مردم در فقر دست و پا می‌زنند، حوزه‌های علمیه نباید از بودجه عمومی تغذیه کنند

رویداد۲۴ در سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی به قلم مسیح مهاجری آمده است: هر ساله در فصل مطرح شدن بودجه کل کشور در مجلس شورای اسلامی فهرستی از ردیف‌های بودجه دستگاه‌های مختلف فرهنگی از جمله حوزه علمیه و بعضی نهاد‌های مرتبط با آنان به رسانه‌ها و به ویژه فضای مجازی راه می‌یابد که عملاً به آن شایعات و تبلیغات منفی کمک می‌کند این فهرست بقدری تأثیرگذار است که هرکس آن را می‌بیند تصوری غیر از آنچه با هدف شایعه سازان و دست اندرکاران آن تبلیغات منفی منطبق باشد به ذهنش خطور نمی‌کند. طبیعی است که در کوران این تبلیغات پرحجم، واقعیت تلخی مانند روزگار بسیار سخت طلاب حوزه‌های علمیه و روحانیون مناطق مختلف کشور و تنگنا‌های معیشتی آن‌ها کاملاً به فراموشی سپرده می‌شود و کسی به آن فکر نمی‌کند. نکته تأسف‌آور اینکه این قشر تنگدست و بشدت فقیر، اکثریت قشر روحانی کشور را تشکیل می‌دهند و تأسف بالاتر اینکه تصور عمومی شکل گرفته از آن شایعات و تبلیغات منفی، درست عکس این واقعیت را باور دارد!

درباره آن فهرست کذائی که واقعیت هم دارد، توجه به این نکته رنج‌آور ضرورت دارد که یکی از کارکردهایش دامن زدن به همان شایعات و تبلیغات منفی است. افکار عمومی با دیدن این فهرست به این تصور نادرست می‌رسد که این پول به طلاب داده می‌شود و هر روحانی در هرجا که باشد از آن سهمی دارد، غافل از اینکه این پول بودجه دستگاه‌های بی‌خاصیتی است که به رسم بوروکراسی امروزی به جیب عده‌ای کارمند پشت میز نشین می‌رود. روشن‌ترین دلیل بی‌خاصیت بودن این دستگاه‌ها هم اینست که حوزه‌های علمیه قبل از به وجود آمدن این دستگاه‌های عریض و طویل، بدون وجود آن‌ها اداره می‌شدند و خروجی بسیار بهتری هم داشتند. این پول، بود و نبودش تفاوتی برای طلاب حوزه‌های علمیه و روحانیون مناطق مختلف کشور ندارد. البته وجود این ردیف بودجه این خاصیت را دارد که حوزه را به دولت‌ها وابسته می‌کند و از مستقل بودن محروم می‌نماید. اکنون که در لایحه بودجه سال آینده (۱۴۰۲) ۶۰ درصد افزایش پیش‌بینی شده، ۶۰ درصد هم به وابستگی اضافه خواهد شد.


بیشتر بخوانید: سهم نهاد‌های خاص در لایحه بودجه ۱۴۰۱ چقدر است؟/ از بودجه مقابله با اعتراضات تا مخارج عقیدتی


امام خمینی که زیر بار پول گرفتن حوزه علمیه از دولت نرفت به همین دلیل بود که می‌خواست استقلال حوزه حفظ شود. مرحومان حضرات آیات فاضل لنکرانی و صافی گلپایگانی هم بشدت با وابسته شدن حوزه از طریق دریافت پول از دولت مخالفت می‌کردند و در میان مراجع کنونی هم کم نیستند بزرگانی که بر همین اعتقادند و داشتن ردیف بودجه در بودجه کل کشور را برای حوزه زیانبار و منافی استقلال روحانیت می‌دانند. آنچه مهم‌تر است افکار عمومی است که حرفش اینست که وقتی مردم در فقر دست و پا می‌زنند، حوزه‌های علمیه نباید از بودجه عمومی کشور تغذیه کنند. حوزه‌های علمیه باید به شیوه همیشگی با پول و امکاناتی که مردم در اختیارشان قرار می‌دهند اداره شوند تا از یکطرف استقلال خود را حفظ کنند و از طرف دیگر مردمی بودن که در طول تاریخ ویژگی اصلی روحانیت بوده را از دست ندهند.

بهترین اقدام اینست که بزرگان حوزه علمیه پیشقدم شوند و با نگارش نامه‌ای به دولت و مجلس، نسبت به ردیف بودجه‌ای که برای دستگاه‌های مختلف حوزه‌های علمیه در نظر گرفته شده اعلام بی‌نیازی کنند. این اقدام، اعتقاد و اعتماد مردم به روحانیت را صد چندان خواهد کرد و توده مردم با هدایا و وجوه شرعیه خود هزینه‌های حوزه‌های علمیه را همچون گذشته تأمین خواهند نمود. این اقدام، هم اسلامی است، هم انقلابی، هم مردمی و هم شجاعانه. آیا بزرگان حوزه از چنان شجاعتی برخوردار هستند که به این پیشنهاد عمل کنند؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
17
رویدادسلام ازمازندران قطب کشاورزی کشورمی نویسم درسال چدیداستاندارمازندران پدرکشاورزان رادراورده باحرفهای دورع وعیرکارشناسانه چونکه خودوتیم اوازوزارت اطلاعات مامورخدمت دراستاندرای مازندران شدن یک روزقرارمی شود به دورع برنچ به روسیه صادرکند یک روزپرتقال درحد۵۰هزارتن به روسیه صادرکند ویک روزدرساری هواپیمای کارگو بیاوردبرای صادرات وتاالان فقط تبلیعات بوده وهیچ کارعملی برای کشاورزی استان نداشت قیمت پرتقال وکیوی رابه بدترین وصع درتاریخ رساند وصدهاهزارتن محصول برنچ درانبارهابدون مشتری وخودشخص استاندارهرروزمشعول مصاحبه های تبلیعاتی می باشد وطاهراخودرابرای وزارت درتهران اماده می کند بنابرین ازرویدادانتطاراست یک گزارش تحقیقی ازکارکردهای استاندارسوپرانقلابی اماده کند باتشکر
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
30
1
معمولا مسیح مهاجری درک درستی از مسائل دینی ،اجتماعی ، سیاسی ندارد و نمی داند چرا انتقادهای دشمن پسند می کند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
شریعت نداری! درک درستی از همه چیز جهان دارد از مصرف گه گربه برای سوخت در اروپا گرفته تا بستن تنگه هرمز !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
چون ساندیس خور نیست!!1
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
چون مثل عرزشی ها جیره خوار و پاچه خوار نیست!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
21
بودجه حوزه قطع بشه که باز علما بعد چهل و اندی سال یاد اسلام و حکومت عدل علی بیفتند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
16
حق
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
20
حوضه شده بله قربان گو دولتها حالا فکر کن از بودجه بگذره چاپلوسی میکنه فقط بخاطر پول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
همون حوضه !
کوروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
1
18
هه هه هه. آقای مهاجرانی، دوزار بده آش ، به همین خیال باش. آخوند از خیر پول نمیگذره.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
19
این پول حوزه‌های علمیه را به جای دینی کردن سیاسی میکنه و پیامدش هم دوری ‌مردم از روحانیته چیزی که امروز می‌بینیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
9
بعله جانم ،چرابودجه آ نهم ازکلانش نگیرند،مگرنه اینکه تولیدات غذایی ،صنعتی اختراعات،اکتشافات،وووو،راهمه آ نان پیش برده،وهمه روزه توسعه میدهند همه روزه آ نان راعرق ریزان وخسته آ خرهای شب میبینبم که ازسرمزارع وکارگاههابرمیگردندوناندارند،خیلی دلم برایشان میسوزد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۴
0
11
۴۴ سال یعنی ۱۱ برابر دوره حکومت علی ع ! دارید حکومت می کنید تمام بیتالمال هم دستتان است یک هزارم علی به دستورات اسلام عمل نکردید ! در حالی که علی ع بعد کمتر از چهار سال حکومتش به مردم گزارش کار داد وفرمود اکنون در کوفه وجاهایی که دست من می رسد عموم مردم از نان گندم مرغوب ! واب سالم وسقفی بر فراز سرخویش برخوردارند ! نفرمود این قدر مسجد اخرالزمانی ساختم واینقدر روحانی بی عمل وجاه طلب ومفتخور تحویل جامعه دادم که شب سیر می خوابند ومردم کشوشان گرسنه اند وهنوز جانماز دین اب می کشند ! ومدعی مسلمانی اند !
بین اسلام علوی واسلام حلبی !خیلی فاصله است اسلامی که خلیفه اش وکارگزاران حکومتش پایینتر از مردم عادی اند ونان جو می خورند وپیراهن وصله دار می پوشند وهمواره پاسخگوی مردمند تا اسلام اخرالزمانی معاویه که حاکمان وکارگزارانش در کار چپاول وغارت اند ومسولیت را غنیمت می شمارند وهمواره طلبکار از مردم ! ومشغول فریب ودروغ وریاکاری !
باران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
0
0
به نطر من که یک فرد عادی هستم و با عامه مردم نشست و برخاست دارم در حال حاضر بهترین تبلیغ و تبیین برای دین و مذهب و روحانیت اینست که کلا این قشر هیچ پول و بودجه ای از دولت نخواهد .شما بودجه میخواهید برای گسترش دین ، خب اگر پولی نگیرید و آن را به مردم برگردانید تبلیغ عملی دین را کرده اید.
نظرات شما
پیشخوان