تاریخ انتشار: ۱۱:۱۹ - ۰۴ بهمن ۱۴۰۱

روش‌هایی برای براق‌کردن سنگ‌ کف‌ خانه

در خانه‌های امروزی مانند گذشته فرش چندانی وجود ندارد بنابراین باید کف خانه تمیز شود و براق‌بودن آن اهمیت زیادی دارد و البته کار سخت و دشواریست. کف خانه‌های گوناگون با هم متفاوت است و ممکن است سنگ یا لمینت و سرامیک و یا چیزهای دیگری باشد که هر کدام روش تمیزی خود را دارد.

براق‌کردن سنگ‌ کف‌ خانه

رویداد۲۴ در خانه‌های امروزی مانند گذشته فرش چندانی وجود ندارد بنابراین باید کف خانه تمیز شود و براق‌بودن آن اهمیت زیادی دارد و البته کار سخت و دشواریست. کف خانه‌های گوناگون با هم متفاوت است و ممکن است سنگ یا لمینت و سرامیک و یا چیز‌های دیگری باشد که هر کدام روش تمیزی خود را دارد.

در گذشته بیش‌تر کف خانه‌ها از فرش پوشیده شده بود بنابراین کف زمین نیازی به تمیزکردن نداشت چراکه فرش تنها با یک جاروبرقی تمیز می‌شوند، اما خانه‌های امروزی کف‌پوش‌هایی به جز فرش دارند و فرش تنها یک بخش کوچکی از کف خانه را اشغال می‌کند بنابراین کف خانه باید تمیز و براق شود تا خانه جلوه زیباتری داشته باشد.

تمیزکردن کف خانه براساس چیزی که به‌عنوان کف‌پوش روی آن قرار گرفته است متفاوت است و هرکدام شیوه خاص خود را برای تمیزی دارد. تمیز کردن سنگ کف ساختمان می‌تواند برای خیلی‌ها کار سختی باشد. ممکن است سنگ‌ها به درستی تمیز نشوند و یا لک‌ها و مواردی دیگر مانند آن به ویژه اگر رنگ سنگ‌ها تیره باشد روی آن باقی مانده باشد. سنگ‌ها و تمیزکردن آن‌ها به‌راستی دشوارند چراکه گاه حتی رد مایع تمیزکننده و تی هم روی آن‌ها باقی می‌مانند.

روش نخست تمیز کردن سنگ کف

در ابتدا و پیش از هر کاری باید کف را جارو بکشید تا آشغال‌ها جمع شوند و کار تمیزکردن ساده و آسان‌تر شود. توجه داشته باشید برای این کار از یک جاروی نرم استفاده کنید تا سنگ‌ها آسیب نبینند و خط نیفتند. هر گوشه یا فضایی در زیر مبلمان که گرد و غبار و کثیفی در آن جمع می‌شود دقت کنید. فرش یا تشک را بلند کرده تا بتوانید به کف زیر آن‌ها دسترسی داشته باشید.

براق کردن سنگ‌های کف خانه

اکنون که کار جاروکردن تمام شده است باید به سراغ زدن تی بروید. برای این‌که کثیفی‌های کف خانه را از بین ببرید به‌ویژه اگر چیزی کف زمین چسبیده است باید از یک تی مربوط استفاده کنید. تمام خانه را تی بزنید و هر بخشی را که تی می‌کشید آن را بشویید و دوباره به تی‌زدن ادامه دهید. هرگز نمی‌توانید تمام خانه را با یک بار تی‌زدن و شستن آن تمیز کنید بنابراین تی را باید بار‌ها و بار‌ها بشویید.
هر روز خاک زیادی برروی کف زمین می‌نشیند پس تی خود را به هنگام تمیزکردن بار‌ها بشویید تا کثیفی به جا‌های دیگر خانه سرایت نکند و زحماتتان به هدر نرود.

نکته: کف‌های سنگی را به طور مرتب جارو و تمیز کنید تا از تجمع کثیفی و آلودگی که می‌تواند به درخشندگی سنگ آسیب برساند، جلوگیری کنید.

سنگ‌ کف‌ خانه

ایده‌های نو برای تمیز و براق کردن سنگ کف

حتما می‌دانید که برای براق و تمیزکردن سنگ باید از پولیش استفاده کنید، اما پیش از این کار بهتر است از یک محصول خانگی که در ادامه آن را به شما معرفی می‌کنیم بهره ببرید. ۱ بخش پراکسید هیدروژن را با ۴ بخش آب و مقدار کافی جوش شیرین مخلوط کنید تا به صورت خمیر غلیظی درآید. تمام لکه‌ها را با خمیر بپوشانید، سپس روی خمیر را با پلاستیک بپوشانید و لبه‌ها را به سمت پایین بچسبانید. بگذارید ۲۴ تا ۴۸ ساعت بماند تا کاملا خشک شود، سپس آن را بردارید و با دستمال مرطوب محل را پاک کنید و با حوله تمیز خشک کنید.

به گزارش رویداد۲۴ نکته جالب در مورد این خمیر این است که سنگ‌ها متخلخل را هم تمیز می‌کند. اگر با این روش لکه‌ها هنوز به صورت کامل از بین نرفته بودند می‌توانید از روش صیقل دادن سنگ با محلول آب و صابون استفاده کنید. در این شیوه کمی مایع ظرف‌شویی را در یک سطل آب بریزید و هم بزنید تا کف کند. توجه داشته باشید که سطل حتما تمیز باشد. بهتر است از مایع ظرف‌شویی‌ای استفاده کنید که با محیط‌زیست سازگار باشد.

تمام چیزی که برای تمیزکردن و صیقل‌دادن به کف سنگ خانه خود نیاز دارید همین محلول است. دقت داشته باشید پاک کننده‌های شیمیایی قوی می‌توانند به سنگ آسیب برسانند و سطح آن را کدر کنند.

کف را با حرکات دایره‌ای کوچک با اسفنج بکشید. در بخش‌های کوچک کار کنید و در حین حرکت اسفنج با حرکات دایره‌ای یا قوس دار کوچک، فشار کمی وارد کنید. در حین کار، اسفنج را بار دیگر خیس کنید تا زمانی که کل کف را با محلول صابون کشیدید.


بیشتر بخوانید: چگونه سر و صدای یخچال را کم کنیم؟


پس از آن‌که کف را به‌خوبی با محلول آب و صابون و اسفنج شستید زمان آن رسیده است تا کف را از این محلول پاک کنید. کف را با آب تمیز و گرم از یک سطل دیگر بشویید. برای این کار یک سطل را با آب گرم تمیز پر کنید و کف را با اسفنج و آب به‌خوبی تمیز کنید.

هشدار: هرگز از هیچ نوع شوینده اسیدی یا پاک کننده‌های شیمیایی روی سنگ‌ها استفاده نکنید وگرنه به آن آسیب خواهید رساند.

ممکن است لکه‌هایی وجود داشته باشند که چنان سرسخت باشند که با اسفنج و روش‌های بالا از بین نروند. اگر این‌گونه است بهتر است کف را به جای اسفنج با یک برس نرم بشویید تا شدت و فشار بیش‌تری به سنگ و لکه‌های روی آن وارد کند.

کفپوش سنگ

هرگز اجازه ندهید آب برای مدت طولانی روی کف سنگ بماند

خشک‌کردن کف اهمیت زیادی دارد بنابراین کف را با حوله‌های نرم و خشک با حرکات دایره‌ای خشک کنید. ممکن است با خود بگویید چرا حرکت دایره‌ای؟ حرکت دایره‌ای سبب می‌شود تا رد حوله و آب روی سنگ باقی نماند. از یک حوله نرم و تمیز مانند پارچه میکروفایبر استفاده کنید. با استفاده از حرکات دایره‌ای، آب را از نواحی شسته شده پاک کنید. این کار باقی مانده صابون را پاک کرده و سنگ را جلا می‌دهد.

استفاده از پولیش

پولیش برای کف سنگ کارایی زیادی دارد می‌توانید هرگونه خراشیدگی را با پودر پولیش پاک کنید. برای این کار مقدار کمی پودر پولیش را روی هر نقطه‌ای که دارای خط و خش است بپاشید. پودر را با یک پارچه مرطوب تمیز با حرکات دایره‌ای روی خراش‌ها بمالید. سنگ را با پارچه مرطوب تمیز دیگری پاک کنید، سپس با پارچه تمیز خشک کنید.
به گزارش رویداد۲۴ به این نکته بسیار مهم توجه کنید که هر پولیشی برای سنگ مناسب نیست بنابراین از پولیشی استفاده کنید تا مخصوص سنگ باشد و هنگامی‌که از محصولی استفاده می‌کنید حتما دستور روی آن را پیش از انجام هر کاری مطالعه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید.

پس از ریختن پولیش و این مواد روی سنگ به سرعت آن را پاک کنید تا از آسیب و لکه‌های دائمی جلوگیری کنید. بسیاری از انواع مایعات می‌توانند لکه‌های دائمی روی سنگ باقی بگذارند. هر زمان که چیزی روی زمین ریختید زود آن را تمیز کنید. کف را با یک اسفنج نرم یا پارچه نرم پاک کنید.

اگر کف خانه شما سنگ است حتما می‌دانید که حتی آب معمولی هم می‌تواند این سطح را کدر کند اگر آب به مدت طولانی روی آن باقی بماند ضمن این‌که آب رسوباتی از خود برجای می‌گذارد که برروی سنگ باقی می‌مانند و پس از مدتی از بین بردن آن‌ها بسیار دشوار می‌شود. مایعات اسیدی مانند سرکه، مرکبات یا شراب به ویژه به سنگ آسیب می‌رسانند. پس اگر این مایعات روی کف سنگ ریخت به سرعت آن را پاک و خشک کنید.

از استفاده از پاک کننده‌های همه منظوره و محلول‌های پاک کننده اسیدی خانگی، مانند آن‌هایی که حاوی آب لیمو یا سرکه هستند، خودداری کنید. این نوع پاک کننده‌ها به سطح سنگ آسیب می‌رسانند و ظاهر آن را کدر می‌کنند. می‌توانید از یک پاک‌کننده که ویژه برای تمیزکردن سنگ است استفاده کنید، اما دقت کنید در ابتدا آن را در بخش کوچکی آزمایش کنید سپس در تمام سطوح آن را به کار برید.

از کشیدن جارو‌های زبر کف سنگ برای جلوگیری از خش افتادن آن خودداری کنید. یک جاروبرقی دارای قطعات سخت زیادی در قسمت زیرین آن است که می‌تواند سطح نرم سنگ سنگ را خراش دهد. برای تمیز کردن منظم فقط از جارو و جاروی نرم استفاده کنید.

به این موضوع هم توجه داشته باشید کف هر مبلمانی که روی سنگ قرار می‌گیرد، پد‌های نمدی بچسبانید. این کار سبب می‌شود هنگامی‌که مبلمان را به اطراف می‌چرخانید، کف را از خراشیدگی محافظت می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان