تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۵ بهمن ۱۴۰۱

پیش‌بینی دما و بارش نرمال در تهران طی بهمن‌ماه/ استان همچنان درگیر کم‌بارشی

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با بیان اینکه بارش‌های دی ماه نسبت به بلند مدت ۳۹ درصد و دمای هوا ۱.۴ درجه سلسیوس کاهش یافته است، اظهارکرد: میزان بارش‌ها و دما در بهمن نیز به‌طور خوشبینانه در حد نرمال خواهد بود، اما بارش‌های احتمالی هم کم‌بارشی‌های گذشته را جبران نخواهد کرد.

پیش‌بینی دما و بارش نرمال در تهران طی بهمن‌ماه/ استان همچنان درگیر کم‌بارشی

رویداد۲۴ مازیار غلامی در گفتگو با ایسنا درباره پیش‌بینی دما و بارش در بهمن‌ماه ارائه داد واظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که طی سه ماه آینده متوسط دمای هوا در سطح استان بالاتر از نرمال برآورد شده (۰.۵ تا ۱ درجه بالاتر از نرمال) است و متوسط بارش استان در بهترین شرایط و خوشبینانه‌ترین حالت در حد نرمال پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: از نظر توزیع ماهانه بارش نیز انتظار می‌رود که به‌تدریج طی بهمن ماه بارش به شرایط نرمال گرایش پیدا کند. در عین حال با توجه به کاهش بارش انباشته شده از ماه‌های قبل، بارش‌های احتمالی آتی نمی‌تواند کم‌بارشی را جبران کند و کماکان لزوم صرفه‌جویی مصرف آب در بخش‌های مختلف عمومی (مردم) و اختصاصی (بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و...) کماکان وجود دارد.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران تاکید کرد: مدیریت دقیق منابع و مصارف آب، اقدام فوری و برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های کشاورزی در ماه‌های بهار و تابستان ۱۴۰۲ همچنین اتخاذ تدابیر و پیش‌بینی‌های لازم توسط بخش‌های مختلف اجرایی توصیه می‌شود.

وی همچنین درباره وضعیت بارش طی دی ماه اظهارکرد: تجزیه و تحلیل آمار‌های دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی این ماه ۱۵.۹ میلی متر باران (به‌صورت پهنه‌ای) در استان تهران اتفاق افتاده است که نشاندهنده کاهش ۳۹ درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت است.

غلامی ادامه داد: این کاهش بارندگی دی ماه نسبت بلندمدت در حالی است که میزان کاهش بارش در استان تهران از ابتدای سال زراعی تا پایان دی ماه و در مقایسه با بلند مدت ۶۳ درصد است البته بیشتر استان‌های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند، به گونه‌ای که کل کشور از ابتدای سال زراعی تا پایان دی ۱۴۰۱ با کاهش ۱۸درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلند مدت روبه‌رو بوده‌اند.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران افزود: بررسی بارش از ابتدای سال زراعی تاکنون نشان دهنده آن است که استان تهران ششمین استان کشور از نظر بیشترین کاهش بارش بوده است.

به گفته غلامی از نظر توزیع مکانی نیز همانند ماه قبل (دی) بارش در همه شهرستان‌های استان در مقایسه با بلند مدت و سال قبل کاهش داشته است وبیشترین کاهش بارش به ترتیب مربوط به شهرستان‌های فیروزکوه، دماوند، شمیرانات، رباط کریم، ری و پردیس بوده است.

وی همچنین درباره وضعیت دمای هوا در دی ماه اظهار کرد: بررسی و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا که شامل متوسط دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه‌های هواشناسی استان می‌شود، بیانگر کاهش دما در دی ماه است. متوسط دمای هوای استان تهران در این ماه،۱ درجه سلسیوس بوده که در مقایسه با بلند مدت ۱.۴ درجه سلسیوس کاهش داشت این درحالیست که متوسط کمینه دما، ۱.۲درجه سلسیوس و متوسط بیشینه دما ۱.۶ درجه سلسیوس کاهش یافت.

غلامی در پایان تصریح کرد: دی ماه ۱۴۰۱ در مقایسه با بلند مدت به‌طور نسبی سردتر بود. از نظر توزیع دما در شهرستان‌های استان نیز تمامی شهرستان‌های استان با کاهش دما روبه‌رو بودند که بیشترین کاهش دما مربوط به شهرستان‌های پردیس، شمیرانات وتهران بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هواشناسی تهران
نظرات شما
پیشخوان