تاریخ انتشار: ۱۰:۴۰ - ۱۵ بهمن ۱۴۰۱

خطرات لوازم آرایش برای کودکان

آرایش‌کردن برای همه مضر و زیان‌آور است به‌ویژه برای کودکان که پوستی نازک و حساس دارند. کودکان و به‌ویژه دختران در سنینی به سمت آرایش‌کردن می‌روند و اگر مورد تشویق قرار گیرند به آن ادامه می‌دهند.

خطرات استفاده از لوازم آرایش در کودکان

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: آرایش‌کردن برای همه مضر و زیان‌آور است به‌ویژه برای کودکان که پوستی نازک و حساس دارند. کودکان و به‌ویژه دختران در سنینی به سمت آرایش‌کردن می‌روند و اگر مورد تشویق قرار گیرند به آن ادامه می‌دهند.

کودکان در دوران زندگی خود و در هر برهه‌ای به چیزی علاقه‌مند می‌شوند و به‌زودی هم از آن عبور می‌کنند و شاید حتی به یاد نیاورند تا چند روز پیش عاشق ماکارونی بودند که امروز هیچ علاقه و کششی به خوردن آن ندارند.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از کار‌هایی که کودکان و به‌ویژه دختر‌ها در دوره‌ای انجام می‌دهند رفتن به سمت لوازم آرایش و استفاده از آن است. کاری که اگر با تشویق پدر و مادر و اطرافیان و توجه و خنده آن‌ها شود در کودک نهادینه می‌شود و به سمت آن گرایشش همیشگی و تثبیت می‌شود.

پدر و مادر و خاله و مادربزرگ و عمه و دایی گاه با گفتن عباراتی مانند این‌که وای عزیزم چه زیبا شدی و تعریف از آرایش کودک سبب تشویق او و احتمال افزایش احتمال استفاده از لوازم آرایش در او می‌شوند البته این به معنای آن نیست که تنبیه می‌تواند اثری در انجام‌ندادن این کار در کودک بگذارد که تجربه نشان داده است تنبیه کار را بدتر هم می‌کند.

در دنیای امروز شوربختانه آرایش رواج دارد و معمولا زنان از آن برای جوان‌تر و زیباتر کردن خود استفاده می‌کنند و این کار به طورکلی به نوعی عادت در میان افراد بدل شده است. بسیاری از کودکان آرایش‌کردن را به تقلید از مادر یا یکی از نزدیکان خود انجام می‌دهند و ذهنیتی در مورد آن ندارند.

آرایش‌کردن در کودکان سبب بلوغ زودرس در آن‌ها می‌شود و مشکلات زیادی و منفی‌ای را برایشان به همراه خواهد آورد.

آرایش کردن در کودکان

چرا کودکان به آرایش‌کردن علاقه دارند؟

همان‌گونه‌که اشاره کردیم کودکان از ماهیت آرایش‌کردن چیزی نمی‌دانند بل‌که در هر دوره از زندگی خود و با رشد و بزرگ‌شدن دوست دارند هر آن‌چه می‌بینند و دنیای بیرونی خود کشف و تجربه کنند درواقع آرایش‌کردن را می‌توان بخشی از مراحل رشد کودک دانست بنابراین ترس و خشونت پدر و مادر درست نیست.

آرایش‌کردن در کودکان می‌تواند دلیل دیگری هم داشته باشد که چندان مثبت نیست و آن تاکید زیاد خانواده روی زیبایی ظاهری و ارزش‌گذاری فردی به زیبایی نسبت به ارزش‌های اخلاقیست.

اگر خانواده مدام روی زیبایی ظاهری تاکید داشته باشند به‌وجودآمدن چنین چیزی اصلا غیرطبیعی نیست. پدر و مادر باید تلاش کنند تا جای ممکن ضمن ارزش‌نهادن روی ظاهر ارزش‌های اخلاقی را هم ارج گذارند و فرزند خود را با آن‌ها و کتاب و شعر آن‌چه در فرهنگ ما وجود دارد آشنا کنند. کسی که ارزش‌های اخلاقی و آشنایی با بزرگانی، چون سعدی و مولانا و نویسندگان برتر دنیا آشنا شده باشند و با آن‌ها انس داشته باشد هرگز نمی‌تواند تنها به ظاهر توجه داشته باشد و میان ظاهر و درون تعادل خوبی برقرار می‌کند.

عوارض و مضرات آرایش برای کودکان

در این‌جا به برخی از عوارض و زیان‌های آرایش‌کردن در کودکان اشاره می‌کنیم:

 بلوغ زودرس 

بحران هویت

از بین بردن اعتمادبه‌نفس

فرهنگ‌سازی نادرست

بستن منافذ پوست و بروز جوش و آکنه

بروز کم‌خونی‌های شدید نیاز به درمان (لوازم آرایش دارای فلزات سنگینند که به‌مرور وارد بدن می‌شوند)

به‌وجودآمدن آلرژی پوستی

حساسیت پوستی به نور خورشید و کهیر


بیشتر بخوانید:  دلایل پنهان‌کاری فرزندان دربرابر پدر و مادر


یکی از بدترین عوارضی که آرایش‌کردن در میان کودکان از خود برجای می‌گذارد ازبین بردن اعتمادبه‌نفس در آن‌هاست به‌گونه‌ای که در بزرگ‌سالی هرگز نمی‌توانند در جامعه بدون آرایش حضور پیدا کنند و همواره تصور می‌کنند بدون آرایش بسیار زشتند. زن و یا مردی که مدام از روی ظاهر داوری شده است هرگز نمی‌تواند خود واقعی و راستین خود را نشان دهد و این موضوع بیش‌از هر چیز خود او را به شدت آزار می‌دهد و ناراحت می‌کند.

آرایش در کودکان 

‌رفتار مناسب والدین با کودکانی که از لوازم آرایش استفاده می‌کنند

پدر و مادر‌هایی که فرزندانشان آرایش می‌کنند یعنی از هنگامی‌که کودکشان آغاز به این کار می‌کند نگران می‌شوند و نمی‌دانند دقیقا باید با او چه برخوردی داشته باشند. باید بدانید هرگونه رفتار نادرست و اشتباه می‌تواند این رفتار را در کودک تثبیت کند پس در این مورد دقت کنید.

بهتر است گه‌گاه به کودک خود هنگامی‌که در خانه است و نمی‌خواهید بیرون روید اجازه دهید آرایش کند اگر این کار را انجام ندهید و مدام بخوانید او را از این کار منع کنید او نسبت به آن ولع پیدا خواهد کرد و شاید این کار را در خفا و به شکل پنهانی انجام دهد.

تلاش کنید تا می‌توانید خودتان این کار را کم‌تر انجام دهید و اگر گاهی آرایش کردید به کودک خود توضیح دهید برخی از کار‌ها مختص بزرگ‌ترهاست و برای کودکان زیان‌آور است.

تلاش کنید برای آن‌ها لوازم آرایش نخرید و اجازه دهید گاه از لوازم آرایش شما به شکل بسیار کم و محدود استفاده کنند و البته برای خود هم لوازش آرایشی بخرید که استاندارد و جزو برند‌های خوب باشند.

اگر کودکتان به لوازم آرایش علاقه دارد بهتر است برای او به شکل اختصاصی کرم ضدآفتاب ویژه کودکان و مرطوب‌کننده بخرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان