تاریخ انتشار: ۱۴:۳۴ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۱

چرا آنتی بیوتیک‌ها کشنده‌اند؟

نتایج یک مطالعه نشان داده است که مصرف حتی نصف دوز آنتی بیوتیک‌های تجویز شده به افزایش مقاومت ضد میکروبی کمک می‌کند.

چرا آنتی بیوتیک‌ها کشنده‌اند؟

رویداد۲۴ یافته‌ های مؤسسه تحقیقات پزشکی کنیا (Kemri) نشان داد: اکثر فروشندگان دارو در جامعه به مشتریان توصیه می ‌کنند که فقط کسری از دوز تجویز شده را مصرف کنند و بقیه را بعداً دریافت کنند که در اغلب اوقات، دریافت بقیه دارو عملا نادیده گرفته می شود.

نتایج تحقیقات و نظر سنجی ها نشان داد :در بیشتر مواقع دریافت کنندگان داروهای آنتی بیوتیک، نسخه ندارند و داروخانه ها نیز از مشتریان درخواست نسخه نمی ‌کنند. در این مطالعه مقطعی، پژوهشگران از عفونت‌های دستگاه ادراری به عنوان بیماری منتخب استفاده ‌کرده و نتایج استفاده بیماران از آنتی بیوتیک ها را بررسی کردند.

جالب اینجاست که حدود ۸۷ درصد از بیماران بدون ارائه نسخه دارو دریافت کردند. و فقط ۲۵ درصد از مسئولان داروخانه درباره سابقه بیماری، باردار بودن و عوارض پیشین دارو سوال کردند. به گفته محققان، استفاده غیرمنطقی و بیش از حد از آنتی بیوتیک ها از عوامل کلیدی در افزایش مقاومت ضد میکروبی در سطح جهان است. بر اساس یافته های مطالعات، بیش از هشتاد درصد از مردم از مقاومت ضد میکروبی پس از مصرف آنتی بیوتیک ها آگاهی ندارند.

پژوهشگران هشدار می دهند: طیف گسترده ای از داروهای ضد باکتریایی و ضد قارچ بدون نسخه فروخته می شوند که شامل آموکسی سیلین، فلوکونازول، سیپروفلوکساسین، آزیترومایسین، داکسی سایکلین و نیتروفورانتوئین، سفیکسیم، لووفلوکساسین و مترونیدازول چهار درصد است. این مطالعه به این نتیجه رسید که فروش بدون نسخه دارو به راحتی می تواند نظارت مصرف آنتی بیوتیک ها را از مسیر خود خارج کند.


بیشتربخوانید: علاج درد کمبود دارو؛ آنتی بیوتیک هندی/ وزارت بهداشت پاسخگو باشد


دکتر جان ندمی (John Ndemi) محقق ارشد این مطالعات می‌ گوید: به‌ ویژه، فروش آنتی بیوتیک های اساسی که برخی از آن‌ها در لیست سازمان بهداشت جهانی قرار دارند، خطر افزایش مقاومت‌ ها را افزایش  داده و گزینه‌ های درمانی را محدود می ‌کند. وی خاطرنشان کرد که برای کاهش خطر ظهور مقاومت ضد میکروبی، نیاز مبرم به تقویت قوانین و تبعیت از فروش دارو فقط با نسخه پزشک، وجود دارد.

به گفته دکتر فرد سیوی (Fred Siyoi) مدیر اجرایی هیئت داروسازی و یکی دیگر از محققان این مطالعات، مقاومت ضد میکروبی یکی از بزرگترین تهدیدها برای سلامت عمومی جهانی است. او می افزاید، اگر کاری انجام نشود، پیش ‌بینی می ‌شود مرگ و میر سالانه ناشی از عفونت ‌های مقاوم به دارو از ۷۰۰ هزار  نفر به ۱۰ میلیون نفر در جهان تا سال ۲۰۵۰ افزایش یابد. محققان تخمین می زنند که مقاومت ضد میکروبی باکتریایی باعث مرگ ۱٫۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۹ شده است.

دکتر سیوی توضیح می دهد: نگرانی اصلی ظهور و گسترش باکتری های مقاوم به چند دارو است، جایی که احتمالا گزینه های درمانی ما در حال اتمام است. به گفته او، علاوه بر این، باید به مقاومت های نوظهور در برابر داروهای ضد میکروبی مورد استفاده برای درمان HIV، سل و مالاریا توجه بیشتری شود.

در صورت استفاده مناسب، آنتی بیوتیک ها می توانند از بیماران در برابر عفونت های بالقوه کشنده محافظت کنند و نتایج بیماری را در روش های پیچیده درمانی مانند جراحی و شیمی درمانی در افراد دارای نقص سیستم ایمنی، بهبود بخشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آنتی بیوتیک
نظرات شما
پیشخوان