تاریخ انتشار: ۱۶:۳۸ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۱ نظر

دادگاه آدولف آیشمن به جرم کشتار یهودیان

محاکمه آدولف آیشمن از مقامات بلندپایه حزب نازی، چند سال بعد از جنگ جهانی دوم انجام شد. در دادگاه همه منتظر دیدن چهره‌ای مخوف بودند اما مردی معمولی و گاه بذله‌گو مواجه بودند که معتقد بود باید از او تقدیر شود. هانا آرنت در کتاب «محاکمه آیشمن» به تحلیل این مسئله پرداخت که چگونه جنایتکاران ایدئولوژیک، به شکلی عادی جنایت می‌کنند و همچون مردم معمولی هم زندگی می‌کنند.

ادولف آیشمن

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در سال ۱۹۶۱ که محاکمه آدولف آیشمن به اتهام کشتار سیستماتیک یهودیان و جنایت‌های جنگی همچون سوزاندن انسان‌ها در کوره‌های آدم‌سوزی را نشان می‌دهد. آیشمن مدتی مسئولی اداره اردوگاه‌های کار اجباری و مدتی هم مسئولیت امور مهاجرت یهودیان را برعهده داشت. آیشمن بیشترین نقش را در جنایات هولوکاست داشت.

«در محاکمه‌ آیشمن، با آن‌که واقعیات بی‌نهایت هولناک بودند، شخص مرتکب نه هراس‌انگیز بود و نه دیوانه، تنها ویژگی او در گذشته و نیز در رفتارش در جریان دادرسی و بازجویی‌های پلیس، واقعیتی سلبی بود: حماقت نبود، ناتوانی شگفت‌انگیز و ذاتی اندیشیدن بود.» هانا آرنت، آیشمن در اورشلیم

واقعه هولوکاست چنان سهمگین و گسترده بود که نظیرش را در سراسر تاریخ بشر نمی‌توان یافت. بسیاری از افسران نازی که در این واقعه تلخ دست داشتند پس از شکست آلمان به آمریکای لاتین فرار کردند چرا که دیکتاتور‌های آن مناطق به نازی‌ها و یهودستیزان پناه می‌دادند. از جمله کسانی که نقش بسیار پررنگی در کشتار یهودیان ایفا کرد، آدولف آیشمن بود که پس از جنگ به آمریکای لاتین فرار کرد.

آدولف آیشمن که بود؟

آیشمن در خانواده‌ای معمولی به‌دنیا آمده بود و از زمانی که در ادامه تحصیل دچار مشکل شد، نزد پدر خود کارگری می‌کرد. اما پیوستن به ارتش زندگی او را دگرگون کرد. آیشمن ابتدا جذب حزب نازی اتریش شد و سپس به «اس‌اس» پیوست. «اس‌اس» به معنی واحد حفاظت، ابتدا برای حفاظت از آدولف هیتلر تشکیل و سریعا بدل به نیروی ضربت نازی‌ها در قتل و کشتار مخالفان حزب شد.

مسئولیت آیشمن در «اس‌اس» اداره اردوگاه‌های کار اجباری بود و با نشان دادن وفاداری خود در سمت مذکور، به اداره امنیت رایش سوم منتقل شد و مسئولیت امور مهاجرت یهودیان را بر عهده گرفت که وظیفه‌اش عبارت بود از تصرف اموال یهودیانی که قصد خروج از آلمان و اتریش را داشتند.

نازی‌ها برنامه اخراج یهودیان از کشور و محصور کردن شهروندان یهودی در مناطق خاصی از شهر را از سال‌ها پیش از وقوع جنگ دنبال می‌کردند، اما پس از آغاز جنگ جهانی دوم برنامه جدیدی در دستور کار قرار گرفت که «راه حل نهایی» نامیده می‌شد. راه حل نهایی عبارت بود از برنامه کشتار و حذف سیستماتیک یهودیان و ریشه کن کردن نسل یهود.

سوابق آیشمن در این مساله باعث شد حزب نازی وی را به عنوان مسئول اجرایی «راه حل نهایی» انتخاب کنند و از سال ۱۹۴۱ به دستور آیشمن واحد‌های سیار و کمپ‌های ویژه کشتار در مناطق تحت سیطره نازی‌ها ایجاد شدند تا برنامه حزب عملی شود. یهودیان با قطار‌های ویژه‌ای به کمپ‌های کشتار انتقال داده می‌شدند تا به قتل رسیده و در کوره‌های آدم‌سوزی سوزانده شوند.

آدولف آیشمن در سال‌های جنگ مشغول ساماندهی این کشتار بی‌سابقه بود و پس از شکست آلمان نازی در جنگ به اسارت آمریکایی‌ها درآمد، ولی ناشناخته ماند و از اسات‌گاه آمریکایی‌ها فرار کرد. وی با کمک کلیسای کاتولیک موفق شد به همراه خانواده‌اش به آرژانتین فرار کند و درآنجا چند سالی در با هویت دیگری زندگی کرد.

سازمان اطلاعاتی اسرائیل سال‌های در پی آیشمن بود تا اینکه در سال ۱۹۶۰ رد آیشمن را پیدا کرده و توسط یک گروه ویژه‌ افسران اطلاعاتی وی را دستگیر و به اورشلیم منتقل کرد. آیشمن پس از یک سال در دادگاهی محاکمه شد و با عنوان «جنایت علیه بشریت» مجرم شناخته شد. دادگاه وی بسیار جنجالی بود؛ دادگاهی که رای به اعدام آیشمن داد و وی چند ماه پس از رای دادگاه اعدام شد.

نکته جالب درباره دادگاه آیشمن این بود که توجه بسیاری از متفکران آن دوران، ازجمله هانا آرنت را به خود جلب کرد و بسیاری درباره‌اش نوشتند. آرنت در گزارش خود از جلسات محاکمه آیشمن، به فضای شدیدا سیاسی دادگاه اشاره می‌کند و همچنین از شگفت‌زدگی بسیاری از حضار می‌نویسد. این شگفت‌زدگی از آن جهت بود که کسانی که آوازه این انسان مخوف را شنیده بودند، انتظار مواجهه با هیولایی خوف‌نگیز را داشتند، اما صرفا با یک فرد معمولی و گاه بذله‌گو مواجه شده بودند.

روایت هانا آرنت از دادگاه آیشمن

آرنت می‌نویسد: «ذهن آیشمن تا خرخره با کلیشه‌های و تکیه کلام‌هایی پرشده بود که مرتباً می‌کوشید با استفاده از آن‌ها در برابر دادگاه از خود دفاع کند. حافظه به شدت ضعیف و غیر قابل اتکایی داشت به نحوی که در رخدادی نادر، کاسه صبر قاضی لاندائو را پر کرد و از متهم پرسید: پس شما چه چیزی را می‌توانی به یاد بیاوری؟ اما نکته اینجاست که آیشمن حتی یک جمله از جملاتی را که اینجا یا آنجا به دردش خورده بود تا احساس شعف کند فراموش نکرده بود. هربار که در بازجویی‌ها، قضات تلاش می‌کردند تا به وجدان آیشمن متوسل شوند، با شعف مواجه می‌شدند. برای هر دوره‌ای از زندگی خود، یک کلیشه مشعوف کننده در آستین داشت. با وجود همه تلاش‌های دادستانی، همه می‌توانستند ببینند که این مرد هیولا نیست بلکه صرفاً یک دلقک است.»

دادگاه آیشمن


ببینید: عکس‌های تاریخی از اردوگاه آشویتس


بر اساس گزارش آرنت، آیشمن از منظر خلقیات، و به معنی کلاسیک کلمه، جنایتکار نبود. بلکه صرفا آدمی سطحی و بدون پرنسیپ بود؛ آدمی معمولی که قوانین را می‌پذیرفت و از خود عقیده‌ای نداشت. وی از دوران جوانی فهمیده بود که برای پیشرفت در ساختار حکومت نازی باید مطیع قوانین بالادستی‌ها باشد و چون و چرا نکند. وی در پاسخ به اتهاماتش در دادگاه مدام تاکید می‌کرد که تنها تابع دستور بوده و نه تنها گناهکار نیست بلکه بابت وظیفه‌شناسی از وی تقدیر کنند.

آرنت با اشاره به واقعیت فوق، از خصلت جدید شرارت می‌گوید: «پیش‌پا افتادگی شرارت.» این مفهوم جدید دیگر بر کسی که از روی انتخاب و اراده اعمال شریرانه انجام می‌دهد نیست. بلکه ساز و کاری همه جا حاضر است و به رفتار و سکنات انسان‌ها جهت می‌دهد. در چنین وضعیتی انسان‌ها از تفکر و همدلی تهی می‌شوند و به اطاعت «جسدوار» از بالادستی‌ها تن می‌دهند. همچنین هرگونه نظام اخلاقی به نفع «قانون» و «اطاعت» تعلیق می‌شود. آنگونه که آیشمن مدام تکرار می‌کرد: «من تنها از دستورها پیروی می‌کردم»

چرا جنایتکاران ایدئولوژیک بدون تردید جنایت می‌کنند؟

بنابر تحلیل آرنت، آیشمن و دیگر جنایتکاران نازی ذره‌ای در کار خود تردید نمی‌کردند چرا که خود را همرنگ جماعت کرده بودند. در جنبش‌های فاشیستی توده‌ها به طغیان درآمده و دست به اعمال خلاف عرف و عادت می‌زنند و هرکس که با آن‌ها همراه نباشد را منحرف و غیرخودی می‌خوانند. همرنگ جماعت شدن از ملزومات جنبش‌های فاشیتی است. دیگر «فرد» وجود ندارد و اعمال افراد از سر تطبیق خود با جماعت و دستورهای رهبر انجام می‌پذیرد.

به تعبیر آرنت، عامل تکان‌دهنده در پیروزی توتالیتاریسم، همان بی‌خویشتنی هواداران این جنبش است و هرکجا توده‌ه وجود داشته باشد، شکل‌گیری جنبش توتالیتر امکان‌پذیر است. اصطلاح توده در اینجا تنها به مردمی اطلاق می‌شود که ماهیتاً چیزی بیش‌تر از مجموعه‌ای از انسان‌های بی‌هویت و بی‌تفاوت نیستند. آن‌ها، هر کدام به دلیلی، فردیت خود را تعلیق کرده‌اند و مانند ماده خامی هستند که شکل و جهت‌شان را پیشوا تعیین می‌کند.

آرنت این «سرکوب خودانگیخته» را اصل اساسی فاشیسم می‌داند، اصلی که از خانواده آغاز می‌شود و نهایتا افراد را بدل به «توده» می‌کند: «این نکته‌ای تعیین‌کننده است که جامعه توتالیتر، در همه سطوحش، طردکننده و مانع امکان عمل خودانگیخته است. عملی که پیش‌تر در خانه طرد و منع شده بود. حکومت توتالیتر به جای عمل خودانگیخته، با وضع قواعد بی‌شمار و گوناگون جملگی اعضای خود را به‌هنجار می‌سازد و به رفتار وامی‌دارد و عمل خودانگیخته یا دستاورد خارق عادت را طرد و منع می‌کند.»

بنابرین علت رفتار شریرانه‌ آیشمن تعلیق خرد و فردیت و به تعبیر آرنت «نیندیشیدن» بود. انفصال او از واقعیت اعمال شریرانه‌ای که انجام هیچ درکی نداشت و تنها به دستورها و قوانین عمل می‌کرد. او از «قوه حکم» تهی شده بود.

عبارت اخیر از مفاهیم امانوئل کانت در کتاب «سنجش قوه حکم» است. کانت در این کتاب از استعداد صدور احکام زیبایی‌شناختی و ارزشی بحث می‌کند و در جملاتی نیروی فراگیری آن را چنین بیان می‌کند: «قوه داوری استعداد ویژه‌ای است که تجهیز به آن بیشتر از یادگیری نیازمند تمرین و ممارست است. فقدان قوه داوری معنایش حماقت است و به چنین محرومی از قوه داوری، هیچ کمکی نمی‌توان کرد. بسیاری از انسان‌های باسواد هم اغلب فاقد چنین استعدادی هستند.»

آیشمن مانند دیگر افسران نازی تربیتی مبتنی بر فقدان همدلی و دوری از حکم اخلاقی یا وجدانی داشت. او هرگز نتوانست به درک کاری که می‌کند نائل آید، چون «قادر به اندیشیدن از منظر کسی دیگر نبود. در فقدان این توانایی شناختی، او این جنایت‌ها را در موقعیتی مرتکب شده بود که تقریباً برای او محال بود که بداند یا حس کند در حال ارتکاب چه فعل قبیحی است.»

بنابراین، ورای ارتکاب شر هولوکاست، از فطرتی خبیث و هیولایی شیطانی، یعنی شری که فردی عامدانه و با نیت ارتکاب شر بدان دست زند، خبری نبود. بلکه تنها انسانی مطیع و وظیفه‌شناس بود. آرنت تاکید می‌کند که حتی انگیزه‌ی آیشمن برای پیوستن به حزب نازی عقاید ایدئولوژیک وی نبود، بلکه او در جست‌وجوی هدف و جهت برای زندگی خود به عضویت این حزب درآمده بود.

آرنت از رمان «بیگانه‌» آلبر کامو یاد می‌کند که در آن شخصیت داستان «بر حسب اتفاق مردی را می‌کشد، بدون آنکه بعد از ارتکاب قتل در خود نشانه‌ای از احساس ندامت بیابد. هیچ نیت خاصی یا انگیزه‌ی شرارت‌آمیز روشنی در میان نبود؛ قتل همین‌طوری اتفاق اقتاده بود.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
1
18
شبکه های اجتماعی برای مقصود دیکتاتوری اثر بشدت تخریبی دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
وقتی فردی که ناتوان از تحصیل ویا فاقد توانایی در هرکاری است ودر یک حکومت نرمال پایین ترین پستهای جامعه را اشغال خواهد کرد وگاه از آن هم ناتوان است ناگهان توسط یک حکومت خودکامه به بالاترین مقام وقدرت اجتماعی می رسد خودش هم باورش می شود که ماموریت خاصی دارد که باید به آن عمل کند دراین حالت عامل وجدان که ممکن است یک نیروی بازدارنده باشد با تشویق های آن حکومت ایدئولوژیک سرکوب می شود وفرد باور می کند که هرکار کرده حق داشته و در هیچ کجا از اوسوالی نخواهد شد ومورد باز خواست نخواهد گرفت حتی در قیامت از نمونه های بارز امروزی تر آن می توان شخصیت آقای خلخالی را نام برد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
7
22
هرکی زور داره هرکار بخواد میکنه الان سازمان اطلاعات اسرائیل چکاره حسن بوده که رفته تبعه یک کشور دیگه رو در یک کشور ثالث دستگیر کرده؟ اینم روی دیگه ی سکه ی فاشیسم هست. نازی‌ها در رماتی که قدرت داشتن در حق یهودیان جنایت کردن و یهودیان وقتی قدرت گرفتن پدر بقیه رو درآوردن و عده ای دیگر به نحوی دیگر....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
اون شخصی که تابعیت ی کشور دیگه رو داشته تحت تعقیب دادگاه بین المللی جنایت کاران جنگی بود ی ادم معمولی نبوده تازه فقط همین یکی نبود خیلیهاشون توسط اسراییل ربوده شدن عده ایم که تونستن مفاومت کنن کشته شدن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
2
23
خیلی واضح و روشن بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
آره به در میگفت که دیوار بشنوه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۰
22
15
آخی چقدر این یهودی ها مظلومند خوب عوضش بیاند مارا از خونه زندگیمون بیرون کنند وبیندازند تو کوره تا کمی الامشون تسکین پیدا کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
حواس ما با این حرف ها پرت نمیشه، داستان آیشمن داستان امثال شماست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۶
دوست عزیز در این فقره مذهب افراد فرع موضوع است. آنچه اصل است «انسانیت» است. انسانها نباید چنین رفتاری با هم داشته باشند هیچوقت، هیچ جا.
از ایشمن درس عبرت بگیرند
|
Netherlands
|
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
13
12
افرادی همچون ثابتی و افرادی که دست به کار غیر قانونی میزنند و خود رو پشت اینکه دستور از بالا رسیده و مامور و معذورند قایم میکنند با دیدن سرگذشت آیشمن باید درس عبرتی بگیرند که اقدامات غیرقانونی و غیر انسانی شان نه مشمول زمان میشود نه امکان پاک شدن از تاریخ و حافظه تاریخی مردم رو داره و همچون لکه سیاهی بر پیشانی انها خواهند ماند!
در مورد محاکمه آیشمن از لحاظ حقوقی بحثهای بسیاری در هنگام محاکمه او صورت گرفت که در هنگام اقدامات او در آلمان نازی اساسا کشوری بنام اسرائیل وجود نداشته که در سال 1960 بخواهد محاکمه او را به عهده گیرد. اگر محاکمه ای قرار بود صورت گیرد میبایستی در خاک کشوری که اقدامات در ان صورت گرفته بود یعنی المان شرقی یا غربی صورت میگرفت نه در اسرائیل!به همین منظور خیلی از حقوقدانان محاکمه او را در اسرائیل غیر قانونی قلمداد میکنند.
سرگذشت تمامی جلادان بدنامی و اوراگی خواهد بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
اینطور نیست سرنوشت تمامی جلادان بدنامی وآوارگی نبود چون تاریخ را فاتحان می نویسند چنگیزخان در غربت نمرد وهنوز مجسمه اش در میدان بزرگ اولان باتور با افتخار نصب است ،خلخالی کمتر از ثابتی نبود ولی توسط جریان حاکم تقدیس وتنزیه شد دیکتاتورها با دست خودشان بوجود نمی آیند مردم آنها را می سازند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
1
22
چقدر داستانش آشناست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
چقدر داستانش تابلو آشناست، مو نمیزنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
عجیب آشناست
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
9
16
یهودی ها به ظاهر با همه دوست و در باطن با همه دشمن هستند
Gaber
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۱
16
0
بقدری مطلب کم آورده که سراغ پیروز رفته.خدا را شکر می‌کنه که مرده و مطلبی به کمکش اومده. شاید جک و جانور زیاد دیده که پیروز بهترین جانور در اطرافش هست که اینگونه مهم شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۲
مطلب کم نیاورده، این داستان رو گفت که شباهتش با خودت رو ببینی
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
6
12
درود بر پیشوا
پاسخ ها
پیشوا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
درود به پیشوا بزرگ رایش سوم آدولف
هولوکاس دروغ بیش نیست
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۷
11
7
دارند راجع به چیزی بحث و محاکمه میکنند که اصلا وجود نداشته هولوکاست اصلا از بیخ دروغه داریم راجع به بزرگترین دروغ تاریخ بحث میکنید شما رو به خدا کمی تاریخ بخونید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
کسی که تاریخ منکر میشه حرف از مطالعه تاریخ میزنه !!!! از خود اشویتس تاریخی واقعیت تر داریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
9
8
همه بدبختی مردم جهان از یهود است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۷
4
10
آفرین‌ و‌ احسنت‌ بی‌ پایان‌ نثار‌ نویسنده‌ پر‌توان‌ این‌ مقاله‌...درست‌ حال‌ و‌ روز‌ فعلی‌ اکثریت‌مردم‌ ما‌ با‌ آیشمنهای‌ وطنی‌‌‌...اینها‌ مخوفتر‌ و‌ وحشتناکترن‌...آیشمن‌ یهودیان‌ را‌ میکشت‌ ولی‌ اینها‌ هموطن‌ و‌ هم‌ دین‌ و‌ مذهب‌ خود‌ را‌ میکشن‌...اینها‌ حتی‌ به‌ فرزند‌ دلبند‌ خود‌ هم‌ رحم‌ نمیکنن‌‌...نانوایی‌ که‌ شب‌ خوابید‌ و‌ روزش‌ فرمانده‌ شد‌ به‌ هیچ‌ چیز‌ و‌ هیچ‌ کس‌ رحم‌ نخواهد‌ کرد‌...صد‌ آفرین‌ بر‌ انسان‌ آگاهی‌ که‌ درد‌ مردمی‌ دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
5
5
خوب کاری کرد این حرام زاده ها را کم کرد درود به شرفش
Tiam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
4
5
خدایش بیامرزدش
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
4
4
هیتلر همیشه در قلب من است درود بر آریا
جعفر کوبنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
3
6
هلوکاست همش تخیله یهودی ها و دروغ بزرگی برای گرفتن مشروعیت و اشغال فلسطین بوده و هست
چندین محقق و تاریخدان با ارائه سند و مدرک هلوکاست رو دروغی بزرگ دانستن، هرگز در زمان جنگ جهانی دوم یهودی ها شش میلیون جمعیت نداشتن که آلمان اینهارو بسوزونه بعدش اصلا سوزوند، بقایای ۶میلیون جسد چکار کرد؟ هر جسد سوخته حداقل حدود سه چهار کیلو بقایا داره لابد اون هم آلمانی ها سوپ درست کردن خوردن؟؟؟
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
3
5
بر فرض هولوکاست درست!
چرا صهیونیستها بجای انتقام از المانیها ، فلسطین رو اشغال کردند و مردم رو اواره و یا قتل عام کردن؟!
مرگ بر صهیونیست ها که با دروغ هولوکاست ، و با کمک ام الفساد ( انگلیس) سالهاست جنایت و خیانت میکنند.
ابراهیم درویشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
9
2
در پاسخ این آقای ناشناس که اسم مرحوم خلخالی رو با داستان خودبافته صهیونیستها برای تحمیل قرامات سنگین برملت آلمان و هزاران پدرسوخته بازی وسواستفاده یهودیها وانگلیسیها برآلمانها که رقیب جامانده در اقتصاد،صنعت،دانش،وتکنولوژی ....از آلمانها بودند،پس از جنگ جهانی دوم این داستان نسل کشی یاهولوکاست رو یک کلاغ هزارکلاغ کردن،ولی اهالی آلبانی نشین وتوله های داخلیشون هر موضوعی را فوری به مصداق یه موضوع داخلی قیاس، تا جاییکه رفتارمرحوم خلخالی راحتی بمراتب پررنگترمیدانند
ولی بدنیست اگرقضاوت میکنیم حداقل جوانمردانه وبدورازغرض ورزی قضاوت کنیم. تا تمام کسانیکه مرحوم خلخالی خدابیامرز اعدام کردند قاچاقچیان مواد مخدر که متاسفانه آثارزیانباراین افرادفاسدومفسد روی زمین برجان ومال وخانواده وجوانان ازهمه پاشیدن خانواده ها وچه بچه های نازنین که بخاطرموادمخدردراین مملکت پر پر شدندبرهیچ کسی پوشیده نیست،وافرادقلدر وزورگو لات‌ها واراذل واوباش امثال شعبان بی مخ ها، رمضان یخی،طیب،محسن سگ سبیل ووو ودهها اوباشی که باج سبیل هرمحل وکاسب های هرخیابان سهم هرکدام تقسیم بندی وخون مردم رو تو شیشه کرده بودند، وابستگان منحوس ساؤاک ورجال فاسد حکومت محمدرضایی بی غیرت بود که هرکدام بشکلی هزاران مدل ظلم وبیناموسی وتاراج بیت المال و...کسانیکه شکایت کرده بودندبهتراز منوتو متحمل ظلم وناجوانمردی آنان رادردادگاه انقلاب بعنوان شاکی خصوصی ظلم هارا بدوش کشیده بودند مرحوم خلخالی را بااسناد ومدارک ودلایل و دهها شاهد قانع نمودند که مفسد یا محارب است، شما بهتره در همان آلبانی حداقل این دوروزآخرعمرت از خدا وملت شریف ایران تقاضای استغفار وبخشش کنید و حداقل این آخرعمریه سعی کن دهانت را به انصاف ووجدان باز کنی بلکه خداوند رحمان کمی ازبارگناهآنیکه درحق مردم
روا داشتین سبک‌تر شود
پیشوا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۵
5
3
جانم فدای پیشوا
آریایی روشنی بخش جهان بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۷
0
0
درودبه همه انسانهای نیک اندیش
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان