تاریخ انتشار: ۱۶:۲۷ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

راهکارهایی طلایی برای کاهش وزن در نوروز

به یاد داشته باشید که تعطیلات نوروز فرصت مناسبی که با رعایت چند نکته ساده و یک رژیم غذایی مناسب وزن خود را کاهش دهید.

راهکارهایی طلایی برای کاهش وزن در نوروز

رویداد۲۴ در تعطیلات سال نو داشتن یک رژیم غذایی متعادل و متنوع می تواند در کاهش وزن به شما کمک کند. برای کاهش وزن لازم است قبل از فرا رسیدن نوروز یک سری اهداف را تنظیم کنید.

فاکتورهای لازم برای تنظیم اهداف کاهش وزن

  • تنظیم هدف مبتنی بر راهکارهایی برای داشتن یک فعالیت بدنی
  • نگرش مثبت و انرژی بخش بودن اهداف
  • پاداش و تنبیه در صورت عدم تحقق اهدافتان
  • نوشتن و نصب اهداف در جایی جلو چشم

تحرک داشته باشید

بهتر است به جای اینکه روی مبل لم بدهید و کل روز را با خوردن آجیل ها و شیرینی های خوشمزه بگذرونید مقداری تحرک داشته باشید.

شاید بپرسید چگونه کافی است مقداری از سفره و محیط تنقلات نوروز فاصله بگیرید و سال نو و فصل زیبای بهار را با یک عادت خوبی چون پیاده روی روزانه شروع کنید.

البته شما هر ورزش و تحرکی را می توانید انتخاب کنید ولی بهتر است همراه خانواده و دور از محیط خانه باشد تا کمتر بخورید و اضافه وزن شما هم از بین برود.

برای کمتر خوردن تنقلات برنامه ریزی کنید

یکی از عوامل افزایش وزن در نوروز خوردن بیش از حد  تنقلات غیر ضروری است که دشمن بدن شماست و اما چگونه کمتر بخورید

اول اینکه این تنقلات را در دسترس قرار ندهید.

دوم اینکه در دید وبازدید ها هر وقت آجیل و یا شیرینی به شما تعارف شد به جای همه این تنقلات ، میوه را جایگزین کنید.

سوم اینکه سعی کنید در هنگام گرسنگی به جای استفاده از تنقلات از غذای اصلی استفاده کنید.

غذایتان را وزن کنید!

وقتی تعطیلات نوروز فرا می رسد خیلی ها به سراغ پرخوری می روند. پر خوری را اگر کنار بگذارید سایز و اندام بدنتان رو به کاهش خواهد بود. بهترین راه کم کردن حجم غذاست یک پشقاب کوچک گزینه مناسبی برای شماست.

و البته دقت به کالری موجود در ظرف غذایتان نیز بسیار مهم است. با یک داوری صحیح و منصفانه حجم غذایتان را کاهش دهید تا از اضافه وزن تان  در نوروز کاسته شود.

تمرکز در هنگام غذا خوردن

خیلی ها دوست دارند در ایام تعطیلات و زمان استراحت در حین غذا خوردن کار دیگری هم انجام دهند اما تحقیقات علمی حاکی از آن است که این نوع غذا خوردن باعث افزایش وزن می شود.

یکی از دلایل این موضوع این است که متوجه سیری نمی شوند. پس در تعطیلات نوروز در حین غذا خوردن کار دیگری انجام ندهید و با تمرکز و دقت بر بشقاب غذایتان غذا بخورید.


بیشتربخوانید: برای کاهش چربی بدن چه بخوریم؟


خوب و به اندازه بخوابید.

یکی از دلایل رایج در تعطیلات نوروز پرداختن به تفریحات و کم خوابی است که خود دلیلی بر افزایش وزن اغلب افراد است.

این افراد چون کم می خوابند ناخودآگاه میزان کالری بیشتری برای ادامه فعالیت های خود دارند پس به مراتب بیشتر هم باید غذا بخورند و از طرفی با نخوابیدن سوخت و ساز بدن دچار اختلالاتی می شود که خود باعث اضافه وزن می شود.

استرس خود را کنترل کنید.

 تعطیلات برای همه همراه با آرامش نیست عده ای در تعطیلات نوروز بر اثر عوامل متعددی چون حضور مهمان و یا مهمانی رفتن و یا عوامل متعدد دیگر استرس را تجربه می کنند.

سطح بالای کورتیزول موجود در افرادی که استرس دارند موجب افزایش وزن می شود.پس تا می توانید بر استرس خود غلبه کنید. استرس بالا سبب می شود که شما هر غذایی را بخورید و به سالم بودن غذایتان توجه نکنید.

استرس قدرت تفکر را از شما می گیرد و شما ممکن است مقدار زیادی شیرینی و آجیل و تنقلات دیگر را بخورید بدون اینکه بدانید که بسیاری از این تنقلاتی که میخورید سبب افزایش وزن شما می شود. برای کاهش استرس تا می توانید از ورزش و ورزش های تن آرامی چون مدیتیشن ، یوگا و... استفاده کنید.

حضور پروتئین را در وعده های غذایی حفظ کنید.

غذاها و تنقلات موجود در سفره هفت سین و غذاهای ایام نوروز به طور معمول غنی از کربوهیدرات و فاقد مواد پروتئینی هستند پس حتما در وعده های غذایی خود باید پروتیین را داشته باشید چرا که مواد پروتئینی به سیری شما کمک می کنند و شما مقدار کالری لازم را دریافت می کنید و از طرفی میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می دهد و نیاز ندارید که مواد غذایی زیادی را مصرف کنید و این خود به کاهش وزن شما کمک خواهد کرد.

مقدار مصرف پروتئینی که بدن شما لازم دارد که هم سالم بمانید و هم به تعادل وزن شما کمک کند روزانه بین 25 تا 35 گرم پروتئین است که می تواند شامل مرغ،ماهی، گوشت و لوبیا و... می باشد.

مواد غذایی فیبردار مصرف کنید.

ایام تعطیلات بسیاری از ما عادت به خوردن میوه ها و سبزیجات نداریم و در واقع مواد حاوی فیبر را به طور کلی ناخودآگاه فراموش می کنیم.

اما به یاد داشته باشید موادغذایی فیبردار همانند پروتئین ها با داشتن کالری خوب و مناسب باعث می شوند که شما احساس سیری کنید و کمتر به سراغ مواد غذایی ناسالم و تنقلات سفره هفت سین بروید.

ریزه خواری و یا ناخنک زدن را کنار بگذارید.

تعطیلات نوروز فرصت مناسبی است برای افرادی که دلشان می خواهد در آشپزخانه خودشان غذا درست کنند ولی نکته مهمی که وجود دارد این است که هیچ وقت با گرسنگی آشپزی نکنید چرا که احتمال دارد که مرتب بخواهید غذا را بچشید و یا مزه کنید و اگر خیلی گرسنه باشید باعث می شود دفعات چشیدن و حتی خوردن غذا زیاد شود و دچار ریزه خواری شوید که این خود باعث می شود که کالری اضافه وارد معده تان شود و دچار اضافه وزن شوید پس تا می توانید ریزه خواری نکنید تا دچار اضافه وزن نشوید.

همه دسرها را تست نکنید.

ذاتا دسرها چون شیرین هستند باعث افزایش وزن می شوند. تعطیلات نوروز و روزهای تعطیل ایام دسرهای شیرین است انواع دسرهای خوشمزه ای که شما را فریب می دهد که حتما همه آنها را امتحان کنید ولی این یک دام است تا وزن شما با خوردن این دسرها افزایش یابد وای شما برای کاهش وزن تان لطفاً همه دسرها را امتحان نکنید و فقط به یک دسر مورد علاقه خودتان بسنده کنید.

نوشیدنی های شیرین را کمتر بخورید.

نوشیدنی های شیرین به دلیل داشتن شکر زیاد بدون شک در افزایش وزن خیلی موثرند . نوروز و تعطیلات هم بهانه خوبی است که در تمام دور همی های آن سر هر سفره غذا نوشابه و دیگر نوشیدنی های شیرین را ببینید و بدون شک دل شما هم می خواهد که حداقل یک لیوان را در هر وعده میل کنید اگر می خواهید وزنتان کاهش یابد حتما این نوشیدنی ها را محدود کنید. باور کنید آخر تعطیلات از نخوردن این نوشیدنی ها با دیدن کاهش وزنتان خیلی رضایت خواهید داشت.

خودتان را وزن کنید

وزن کردن راهی است که انگیزه شما برای کاهش وزن افزایش یابد طبق تحقیقات هم نشان داده است که افرادی که خودشان را مرتب وزن می کنند نسبت به بقیه راحت تر وزن خود را کم می کنند.

پس هر روز سر ساعت مشخص در ایام تعطیل بر روی وزنه بروید و وزن خود را یادداشت کنید و وقتی یک نمودار از آن رسم کنید و این کاهش وزن جلو چشمتان باشد انگیزه و هدف شما تقویت می یابد و خیلی برایتان ادامه راه شیرین خواهد بود.

منبع: جامعه 24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تناسب اندام
نظرات شما
پیشخوان