تاریخ انتشار: ۱۶:۳۴ - ۰۲ اسفند ۱۴۰۱

بلینکن: پایدارترین راه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است

وزیر خارجه آمریکا گفت: همچنان باور داریم که در رابطه با برنامه هسته‌ای موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با این چالش از طریق دیپلماسی است.

بلینکن: پایدارترین راه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است

رویداد۲۴ به نقل از رویترز، وزیر خارجه آمریکا امروز سه‌شنبه اعلام کرد که موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با برنامه هسته‌ای ایران، دیپلماسی است.

آنتونی بلینکن در یک کنفرانس خبری در آتن پایتخت یونان اظهار داشت: همچنان باور داریم که در رابطه با برنامه هسته‌ای موثرترین و پایدارترین راه برای تعامل با این چالش از طریق دیپلماسی است.

وی با اینحال افزود که در این لحظه این اقدامات اولویت کمی دارند، زیرا ایران به شیوه معناداری تعامل ندارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد:، اما از این به بعد در‌ها به روی دیپلماسی باز است. خیلی به این بستگی دارد که ایران چه می‌گوید و چه کار می‌کند و اینکه آیا تعامل می‌کند یا خیر.

واشنگتن پیش از این هم در مورد باز بودن در‌های دیپلماسی برای به نتیجه رساندن مذاکرات وین اظهار نظر کرده، اما آنچه در عمل مشاهده می‌شود ایالات متحده با اعمال تحریم‌ها علیه ایران جلوی تمام راه‌های منتهی به دیپلماسی را بسته است.

ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت، اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.


بیشتر بخوانید: آیا ایران در حال تولید اورانیوم با غنای ۸۴ درصد است؟


اجرای نامتوازنِ این توافق از یک طرف و فشار‌های ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، درنهایت درتاریخ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ می ۲۰۱۹) شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند، اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت گرفت.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرداما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده و همزمان با حوادث داخلی ایران، تمرکز خود را بر ناآرامی و اتهام استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین قرار داده است.

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: آنتونی بلینکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان