تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

وضعیت جنگ روسیه و اوکراین پس از یکسال/ کدام کشور برنده است؟

یک سال از جنگ روسیه و اوکراین گذشته و  شواهد نشان می‌دهد این جنگ قرار است چندین سال دیگر به طول بینجامد. پس از یکسال می‌توان از این صحبت کرد که وضعیت جنگ چگونه است؛ چقدر هزینه شده و در جبهه دو کشور چه خبر است؟ رویداد۲۴ در این گزارش وضعیت جنگ روسیه و اوکراین پس از یکسال را بررسی کرده است.

جنگ روسیه و اوکراین

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: با ورود به سال دوم جنگ روسیه و اوکراین، غرب از خودش می‌پرسد که آیا اوکراین ارزش این همه حمایت را دارد؟ آیا بحران تغییرات آب و هوایی مهم‌تر نیست؟ تصور کنید که پولی که برای تسلیح اوکراین توسط غرب خرج می‌شود می‌توانست صرف توسعه جهان شود. اما اصولا پاسخ غربی‌ها مشترک است. آن‌ها معتقدند پیروزی روسیه در اوکراین، به معنای تسری جنگ بعدی به قلب اروپا است و  این احساس عمومی را تقویت می‌کند که قدرت غرب، و ارزش‌های جهانی آن رو به افول است. اظهارات پوتین در سالگرد حمله به اوکراین هم نشان می‌دهد در آن سوی جبهه‌های نبرد هم کسی پشیمان نشده است. اما واقعا این جنگ چه ابعادی داشته است؟ چرا جنگ وسیع‌تر نشده و چرا هنوز تمام نشده است؟ پیروز جنگ روسیه و اوکراین چه کسی بوده است؟

هزینه‌های جنگ اوکراین چقدر بوده است؟

بر اساس برآورد‌های یک اندیشکده آلمانی به نام موسسه کیل، بین نوامبر ۲۰۰۰ تا ژانویه ۲۰۲۲ جمعا ۴۰ کشور در حدود ۱۰۸ میلیارد یورو معادل ۱۱۵ میلیارد دلار کمک مالی و نظامی به اوکراین کرده‌اند. آمریکا بیشترین کمک مالی و نظامی را به این کشور کرده که نزدیک به ۵۱.۲ میلیارد دلار برآورد شده است. از این مقدار، ۲۴ میلیارد دلار مستقیما کمک نظامی و ۱۶ میلیارد دلار کمک مالی و ۱۰ میلیارد دلار کمک‌هایی به عنوان کمک بشردوستانه بوده است.

بانک سرمایه‌گذاری اروپا و شورای اتحادیه اروپا دومین حامی مالی اوکراین بوده‌اند که سرجمع بیش از ۳۷.۳ میلیارد دلار کمک مالی و نظامی به اوکراین کرده‌اند. انگلیس به تنهایی ۷.۶ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است. جدول زیر سهم هر یک از کشور‌ها در حمایت مالی از اوکراین را نشان می‌دهد.

میزان حمایت‌های مالی کشورهای دنیا از اوکراین

نتیجه جنگ روسیه و اوکراین

برآورد‌ها نشان می‌دهد اوکراین تا یک دهه دیگر و حتی بیشتر به کمک‌های مالی و نظامی نیاز دارد. اکونومیست در گزارشی تخمین زده که در حال حاضر اوکراین در هر ماه به اندازه یک سال تولید گلوله در آمریکا، گلوله شلیک کند. کارزار بهاره اوکراین به مهمات، قطعات یدکی، سیستم‌های دفاع هوایی، توپخانه دوربرد و در نهایت هواپیما نیاز دارد. پس از جنگ، به زرادخانه کامل تسلیحات با کیفیت ناتو نیاز دارد.

کشور‌های غربی باید بپذیرند دیگر نمی‌توانند سطح تولید تسلیحات در زمان صلح را ادامه بدهند؛ نه فقط برای حمایت از اوکراین بلکه برای دفاع از خود. آن‌ها باید سیگنال ذخیره طولانی‌مدت مهمات، سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های نظامی و خرید بیشتر تسلیحت توسط اتحادیه اروپا را جدی بگیرند.

از سوی دیگر قدرت‌های غربی باید تعهد خود را به حمایت مالی از اوکراین نشان بدهند. بدیهی است که کمک مالی به این کشور ضروری است. با توجه به اینکه آمریکا سهم اصلی تسلیحات را فراهم کرده است، بیشتر کمک‌های مالی باید از اروپا باشد. این همان اتفاقی است که در اسرائیل و کره جنوبی که هر دو با وجود خصومت چند دهه‌ای با همسایگانشان پیشرفت کرده اند، رخ داده است.

چرا اوکراین عضو ناتو نشده است؟

عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا هم می‌تواند کمک کند. مذاکرات رسمی برای الحاق باید در سال ۲۰۲۳ آغاز شود. زلنسکی در مصاحبه با شبکه نتفلیکس در دسامبر یک شوخی با مجری برنامه، دیوید لترمن کرد و گفت «دو نفر به هم می‌رسند و یکی از آن‌ها از دیگری می‌پرسد چه خبر است؟ دیگری می‌گوید مردم می‌گویند جنگ شده است. اولی می‌پرسد چه جنگی؟ دومی پاسخ می‌دهد روسیه با ناتو درگیر است. اولی می‌گوید جدی؟ دومی می‌گوید بله بله جدی است. اولی می‌گوید چقدر جدی است؟ منظورت چیست؟ اولی می‌گوید آنقدر جدی است که ۷۰ هزار سرباز روس تاکنون کشته شده‌اند، انبار‌های سلاح تقریبا خالی شده است، زیرساخت‌های زیادی نابود شده‌اند. این وضعیت جنگ است. دومی می‌پرسد خب ناتو چطور؟ اولی پاسخ می‌دهد ناتو هنوز نیامده است.»

یورو نیوز پنج دلیل برای اینکه چرا ناتو تاکنون عضویت اوکراین را قبول نکرده ذکر کرده است.

۱) عضویت اوکراین در ناتو، ابعاد جنگ را وسیع‌تر می‌کند. بند ۵ پیمان امنیت جمعی ناتو می‌گوید اگر یک عضو ناتو مورد حمله قرار بگیرد، سایر اعضا موظفند این حمله را به خودشان تلقی کنند.

۲) عضویت در ناتو برای اوکراین «ضروری» نیست. یورونیوز گفته ناتو همین الان هم به اوکراین تعهد دارد و ده‌ها میلیارد یورو کمک نظامی و مالی به اوکراین کرده است.

۳) اوکراین آمادگی عضویت در ناتو را ندارد. قبل از عضویت در ناتو، کشور‌ها باید برخی استاندارد‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی را داشته باشند. کشور‌های عضو ناتو مدعی‌اند که هنوز سال‌های زیادی از برگزاری یک انتخابات کاملا فاسد در اوکراین نگذشته و در نتیجه اوکراین صلاحیت سیاسی عضویت در ناتو را ندارد، چون هنوز به اندازه کافی مدرن، لیبرال و دموکراتیک نیست. (ظاهرا یورونیوز در زمان نگارش این بند توجهی به وضعیت دیگر عضو ناتو یعنی ترکیه نداشته است.)

۴) جلب اجماع همه اعضای ناتو برای عضویت اوکراین کار سختی است. ناتو ۳۰ عضو دارد که برای پذیرش عضو جدید همه اعضا باید موافقت کنند. سوئد و فنلاند هم در زمان عضویت همین مشکل را داشتند و عضویت ترکیه در ناتو در ابتدا با اعتراضات بسیاری همراه بود. در حال حاضر مجارستان با عضویت اوکراین مشکل دارد، چون این دو کشور از سال ۲۰۱۷ سابقه درگیری بر سر حقوق اقلیت مجارستانی در اوکراین دارند و در واقع مجارستان مانع عضویت اوکراین چه در اتحادیه اروپا چه در ناتو شده است.

۵) عضویت اوکراین در ناتو به پروپاگاندای پیروزی پوتین در جنگ تبدیل می‌شود. از زمان شروع جنگ، پوتین یک بهانه داشته و آن تهدید شدن از سوی ناتوست. او در واقع با این ادعا دست به حمله به اوکراین زده است. اگر اوکراین عضو ناتو شود، نیرو‌های نظامی اعضا باید برای دفاع از این کشور وارد خاک اوکراین شوند. همین صحنه کافی‌ است که پوتین ادعا کند جنگش درست بوده است.

سران ناتو در طول این یک سال بار‌ها تاکید کرده‌اند که جنگ فعلی، جنگ «مسکو-کی‌یف» است و قرار نیست به یک درگیری وسیع‌تر بین متحدان اوکراین و روسیه بدل شود. با این حال اوکونومیست در گزارشی گفته اگر قرار باشد جنگ چندین سال به طول بینجامد، اوکراین تنها زمانی پیروز خواهد شد که پوتین به این نتیجه برسد که تجاوز بیشتر، او را در داخل به شدت تضعیف می‌کند. سران کشور‌های غربی در آستانه دومین سال جنگ، باید به سمت طرحی برای یک مبارزه طولانی بروند.

این رسانه پیش‌بینی کرده که پایان جنگ در واقع به شکل یک آتش‌بسی شبیه به آتش بس هفتاد ساله بین کره جنوبی و کره شمالی اتفاق بیفتد هرچند پوتین به این راحتی دست بر نمی‌دارد؛ در نتیجه اوکراین نیازمند یک ضمانت امنیتی برای خودش است و این ضمانت مستلزم عضویت اوکراین در ناتو است. تنها در این صورت است که اگر پوتین دوباره حمله کند، تصمیم به یک جنگ با ابرقدرت‌ها گرفته است.

در کنفرانس امنیتی اخیر مونیخ، چندین کشور با عضویت اوکراین در ناتو اعلام موافق کرده‌اند؛ حتی فرانسه ممکن است به این ایده جواب مثبت بدهد. با این حال، عضویت در ناتو مستلزم اجماع همه کشورها است.

متحدان روسیه و اوکراین در جهان کدامند؟

غرب همه تلاشش را برای ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه روسیه کرد و ۱۴۱ کشور از طرح سازمان ملل برای درخواست از روسیه جهت عقب‌نشینی بی‌قید و شرط از اوکراین حمایت کردند. تنها چهار کشور سوریه، اریتره، بلاروس و کره شمالی به این طرح رای منفی دادند. اما این به آن معنا نیست که غرب در ایجاد یک ائتلاف جهانی علیه روسیه موفق بوده است، چون ۴۷ کشور دیگری که در این رای‌گیری غایب بودند یا رای ممتنع دادند، نقش مهمی در حمایت از روسیه در عرصه بین‌المللی بازی کرده‌اند. ایران، چین، هند، پاکستان و عراق در این دسته قرار می‌گیرند.

حتی در ادامه جنگ، کشور‌هایی که در ابتدا این طرح را امضا کرده بودند به این نتیجه رسیدند که جنگ مشکل آن‌ها نیست و به یک نیروی بی‌طرف در جهان تبدیل شدند. از جمله این کشور‌ها باید به برزیل، امارات و ترکیه اشاره کرد.

نقشه زیر موضع کشور‌ها در جهان در قبال حمله روسیه به اوکراین را بر اساس آرای آن‌ها به چهار قطعنامه ویژه سازمان ملل در ارتباط با این حمله نشان می‌دهد. معنای هر کدام از رنگ‌ها به شرح زیر است:
رنگ خاکستری به منزله رای ممتنع به قطعنامه‌ها
رنگ آبی تیره به معنای رای مثبت به هر چهار قطعنامه
رنگ آبی کمرنگ به معنای رای مثبت به تعدادی از قطعنامه و ممتنع به برخی
رنگ زرد به معنای رای ممتنع به همه قطعنامه‌ها
رنگ نارنجی به معنای رای منفی به تعدادی از قطعنامه‌ها و ممتنع به برخی دیگر
رنگ قرمز به معنای رای منفی به همه قطعنامه‌ها علیه روسیه در مورد حمله به اوکراین

حامیان روسیه و اوکراین در جهان

هزینه جنگ روسیه و اوکراین

بر اساس آخرین آمار‌های منتشر شده توسط موسسه کیل برای اقتصاد جهانی که یک اندیشکده آلمانی است، ۳۲ کشور به اوکراین کمک نظامی کرده‌اند. از این میان ۲۵ کشور عضو ناتو بوده‌اند. از میان کشور‌های عضو ناتو، مجارستان به دلیل نزدیکی به روسیه هیچ کمک نظامی به اوکراین نکرده است.

به جز کشور‌های عضو ناتو، استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، فنلاند و کره جنوبی هم به اوکراین کمک نظامی کرده‌اند که شامل ارسال سلاح‌های متعارفی چون تجهیزات پیشرفته و مدرن زرهی، سلاح‌های ضد جنگنده، سلاح‌های ضد تانک، خودرو‌های زرهی مسلح، پهپاد، هلی کوپتر و قطعات یدکی می‌شود. علاوه بر این سلاح‌ها، بریتانیا، آمریکا و آلمان تانک هم در اختیار اوکراین قرار داده‌اند. ناتو و متحدانش ده‌ها هزار سرباز اوکراینی را آموزش داده‌اند. 

سلاح‌هایی که ناتو به اوکراین داده است

سلاح های استفاده شده در جنگ روسیه و اوکراین

چرا پوتین به اوکراین حمله هسته‌ای نمی‌کند؟

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین همه معتقد بودند که روسیه قطعا از سلاح اتمی در این جنگ استفاده نمی‌کند، اما تا زمانی که این سلاح وجود دارد، احتمال استفاده از آن را هم باید در نظر گرفت. اکتبر ۲۰۲۲، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که قصد استفاده از سلاح اتمی در اوکراین را ندارد. او گفت هیچ نیازی به این کار نیست و نه از منظر سیاسی و نه نظامی به چنین نتیجه‌ای نرسیده است. با این حال پوتین هشدار داده که آماده استفاده از هر گونه ابزاری برای حفظ امنیت روسیه است.

روسیه با ۶ هزار کلاهک هسته‌ای، بزرگترین زاردخانه هسته‌ای جهان را در اختیار دارد. این کشور قادر است با موشک‌های زمین به هوا یا از طریق زیردریایی یا حتی جنگنده، سلاح‌های اتمی خود را بر سر یک منطقه خراب کند.

هر بمب اتم روسیه، قدرت تخریبی برابر صد‌ها کیلوتن تی.ان.تی را دارد. اما استفاده از حتی یک بمب اتم کوچک می‌تواند تبعات انسانی وسیعی داشته باشد. تنها بمب‌های اتمی که در دنیا استفاده شده توسط آمریکا در سال ۱۹۴۵ در هیروشیما و ناکازاکی ژاپن بوده است. یک فقره بمب اتم در هیروشیما ۱۴۰ هزار نفر را به کام مرگ فرو برد. گفته می‌شود بمب اتمی که آمریکا در هیروشیما استفاده کرده، به اندازه کوچک‌ترین بمب‌های اتم روسیه است.

با این حال ترس از استفاده روسیه از بمب اتم، حتی قبل از جو بایدن، در دولت اوباماو در جریان تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۱۴، باعث شده بود کمک‌ها به اوکراین به کمک‌های به اصطلاح «غیر کشنده» محدود شود. دولت ترامپ برای ارسال محموله‌های تسلیحاتی چراغ سبز نشان داد، اما بعداً اعلام کرد که اگر رئیس‌جمهور اوکراین از همکاری در پرونده تخریب جو بایدن خودداری کند، این حمایت‌ها را پس خواهد گرفت.

به گزارش رویداد۲۴ پس از آغاز حمله همه جانبه روسیه به اوکراین، بایدن نسبت به حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا از اوکراین ابراز نگرانی کرده بود و به همین دلیل اعمال تحریم‌های سنگین اقتصادی و دیپلماتیک بر روسیه را در اولویت قرار داد. بایدن حتی در پاسخ به خبرنگاری که از او درباره مقایسه اثر این تحریم‌ها با اثر مخرب موشک‌ها و تانک‌های روسیه در اوکراین سوال کرده بود گفته بود «بله می‌دانم گلوله‌ها و موشک‌ها و تانک‌های روسی در اوکراین موثر واقع شده‌اند، اما اقدام ما هم موثر است.»

البته در این یک سال آمریکا حمایت‌های خود را از اوکراین به حد غیر قابل تصوری افزایش داده و موشک، سلاح‌های ضد هوایی و حتی تانک پیشرفته در اختیار اوکراین قرار داده است. هفته گذشته بایدن سفری به اوکراین داشت و در این سفر وعده کمک مالی نیم میلیارد دلاری به زلنسکی داد و الان در حال مذاکره برای تامین جنگنده‌های F16 است.

با این حال آمریکا هیچ وقت ترس از ورود به یک درگیری گسترده‌تر با روسیه بعد از ورود اولین ضربه هسته‌ای توسط روسیه را کنار نگذاشته و در هر مرحله‌ای از تصمیم‌گیری، این فرض را جدی می‌گیرد. بوریس جانسون نخست وزیر سابق بریتانیا، اوایل این ماه فاش کرد که هشدار‌های مستقیمی از پوتین درباره جنگ هسته‌ای دریافت کرده بود. او گفته پوتین یک بار مرا تهدید کرد و گفت «بوریس، نمی‌خواهم به تو صدمه بزنم، اما با یک موشک، فقط یک دقیقه طول می‌کشد.»

همین فرضیات سبب شد کشور‌های اروپایی در طول این یک سال بگویند ما هر ابزاری را برای دفاع در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم، اما به یک طرف جنگ تبدیل نمی‌شویم. به همین دلیل هم منطقه پرواز ممنوع اعلام نکردند و نیرو‌های ناتو را در اوکراین مستقر نکردند.

غالب تحلیلگران بر این باورند اگر پوتین حمله هسته‌ای را در دستور کار قرار دهد، باید به این نتیجه رسیده باشد که انجام این کار او را به یک هدف نظامی می‌رساند که وزن آن در مقایسه با پاسخ نظامی احتمالی ناتو و همچنین انزوای تضمین‌شده بین‌المللی بیشتر است. چین و هند، متحدان فعلی پوتین نسبت به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داده‌اند. از سوی دیگر فاکس نیوز معتقد است استفاده از تسلیحات هسته‌ای در دکترین نظامی پوتین به عنوان آخرین تاکتیک برای نفوذ به خطوط دشمن در نظر گرفته شده است.

بوریس جانسون به فاکس نیوز گفته «حتی اگر پوتین از بمب اتم استفاده کند، این کار هم اوکراینی‌ها را متوقف نمی‌کند و ما اقتصاد او را چنان فلجی خواهیم کرد که روسیه چندین دهه نتواند از آن خارج شود.»

چه کسی برنده جنگ روسیه و اوکراین است؟

اگر برنده جنگ را بر اساس میزان سرزمین‌هایی که اشغال کرده بسنجیم، روسیه برنده بلامنازع جنگ بوده است. مرکز بلفر وابسته به دانشگاه هاروارد یک کارگروه جنگ روسیه-اوکراین تشکیل داده و هفته گذشته یک گزارش درباره این جنگ ارائه کرده و در آن شاخص‌هایی نظیر پیروزی‌های سرزمینی، تعداد کشته‌ها و میزان خرابی زیرساخت‌ها و همچنین تاثیرات اقتصادی جنگ را برآورد کرده است.

از آغاز حمله روسیه به اوکراین، روسیه ۱۱ درصد سرزمین‌های اوکراین را به خودش ضمیمه کرده که با توجه به ضمیمه شدن قبلی کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴، روسیه مجموعا یک‌پنجم خاک اوکراین را تحت کنترل خود در آورده است. اقتصاد اوکراین در جریان این جنگ از هم پاشیده است. تولید ناخالص داخلی این کشور بیش از یک‌سوم کاهش پیدا کرده و در حال حاضر این کشور وابستگی جدی به کمک‌های سازمان ملل و اروپا دارد تا نه تنها بتواند سلاح مورد نیازش را تامین کند، بلکه بتواند حقوق سربازان و کارکنان و بازنشسته‌هایش را بدهد. چهل درصد زیرساخت‌های اوکراین هم در جریان این جنگ به کلی نابود شده‌اند. جدول زیر میزان خسارت به روسیه و اوکراین را نشان می‌دهد که بر اساس گزارش مرکز بلفر تنظیم شده است.

میزان خسارت جنگ روسیه و اوکراین

چه کسی برنده جنگ روسیه و اوکراین است؟
اگرچه آمارها به نفع روسیه است، اما به آن معنی نیست که روسیه را پیروز قطعی میدان نبرد بدانیم. روسیه و اوکراین حملات جدید و بزرگی را در آینده نزدیک در برنامه دارند و به نظر می‌رسد تحولات با سلاح‌های کشنده‌ای از جمله تانک‌های جنگی که آمریکا و اروپا در اختیار کی‌یف قرار داده، به نفع اوکراین باشد.

نشریه اکونومیست عناوین اصلی شماره این هفته خود را به اوکراین اختصاص داده است. این رسانه در یادداشتی نوشته متحدان اوکراین بر سر دو اصل توافق نظر دارند: اینکه اوکراین باید پیروز شود و اینکه رئیس‌جمهور اوکراین ولادیمیر زلنسکی باید معنای پیروزی را تعریف کند. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه به کی‌یف سفر کرد و این سفر گواه بر پایبندی آمریکا به حمایتش از اوکراین بود. با این حال، حتی باارزش‌ترین اصول هم راهی برای دور زدن دارند!

پوتین معتقد است غرب خسته خواهد شد. به احتمال زیاد، با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید آمریکا در سال ۲۰۲۵ و جلب حمایت قوی‌تر از چین، ممکن است این باور پوتین به وقوع بپیوندد. سخنرانی رئیس جمهور روسیه در این هفته به وضوح نشان داد که او روسیه را برای جنگی بسیج می‌کند که ممکن است یک نسل طول بکشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روسیه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۳
پسر روس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
0
3
بمب های هوا پرتاپ سنگین هست
به سمت ارتش آنها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
11
1
جنگ خوب نیست اما چرا بوجود می اید ؟؟ به خاطر خوی کشورهای غربی که انسانیت در وجودشان مرده است هالیوود و رسانه های غرب با دروغ و شایعه سازی تا کنون کشورها و خانواده ها را غارت تصرف و تجاوز کرده اند موزه های غربی دلیل بر این مدعاست وقتی بایدن از روسیه اجازه ورود به اکراین را می گیرد یعنی کار اکراین تمام است و غربی ها به امریکا التماس کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
9
1
مردم اکراین نمی خواهند طرف غرب باشند حالا آنها هرچه می خواهند تبلیغات کنند وقتی واقعیت روشن شود نمی روند سمت غرب شورویها شطرنج بازهای قوی هستند حال هر دو چگونه از این هنر قدیمی استفاده کنند ؟ اکراین الان پول خوب جمع می کند و غربی ها هم از نانشان می زنند کمک می کنند به اکراین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
7
1
گداترین کشور حال جهان از این فرصت جنگ خوب استفاده می کند تا الان ۲۵٪ خاکش به سرزمین مادری برگشته افراد آن سرزمین هم الان مجهز بر علیه اکراین غربزده در حال جنگ اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
8
0
فرصتی است که غربزده های فارسی زبان در ایران به هم صنفی های خود غربزده های اکراین بپیوندید. خیلی زود دیر می شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
0
7
جنگ برنده ندارد
ناشناس
|
Sweden
|
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
1
9
بر فرض اگر روسیهٔ همین امروز موفق به اشغال همه اوکراین بشود باز,بازنده اصلی‌ این جنگ خواهد بود. روسیهٔ به عنوان کشور مهاجم هزاران زن و کودک را در خانه و کاشانه ‌شان کشته که این جنایت بار و مسوولیت اخلاقی‌ فراموش نشدنی‌ دارد. دهه‌ها طول خواهد کشید تا روسیه دوباره جایگاهی در جوامع اورپأیی داشته باشد. بی‌ اعتمادی تاریخی به روسییه عمیق تر خواهد شد و به موازات آن همکاری اقتصادی بسیار حساب شده و ناچیز میشود. امکان تجزیه مناطقی مثل تاتارستن بسیار زیاد است. طبیعتا نباید فراموش کرد که امکان شورش بر علیه دیکتاتور و به زیر کشیدن آن باعث تغییرات بسیار مثبتی در آینده آن کشور و متحدانش شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
تو خواب خیلی چیزها را می توان دید اما از سال ۲۰۱۴ امریکا پایگاه سازی بر علیه روسیه بوسیله هنر رسانه های فریب غرب مردم تحت تهاجم قرار داده بود که بتواند روسیه را در عمل انجام گرفته قرار دهد که روسیه با پیش دستی با مردمی که فریب غرب را نخورده بودند نقشه آنها را به هم زد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
غربی ها چند هزار زن و بچه عراق و افغانستان را کشتند اموال آنها را غارت کردن الان نظر تو چیه؟؟
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
متاسفانه به دلیل موضع نادرست کشورمان در مورد تهاجم روسیهٔ به اوکراین یک عده ندانسته دنبال این بلوک یا آن بلوک راه افتاده ا‌ند. بله غرب(اروپا و آمریکا) مرتکب جنایت‌های زیادی شده‌اند و کسی‌ هم منکر این نیست. مطمئن باشید اکثریت ما که در غرب زندگی‌ می‌کنیم به اجبار هم که شده اینجا را بهتر از شما میشناسیم. در مورد تهاجم روسیهٔ به اوکراین اصلا میتوان تصور کرد که غرب در مقابل روسیهٔ تله گذشت و فاجعه آنجاست که روسیه در آن تله افتاد و حالا حالا در آن تله گرفتار خواهد بود..
ناشناس
| Sweden |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
متاسفانه به دلیل موضع نادرست کشورمان در مورد تهاجم روسیهٔ به اوکراین یک عده ندانسته دنبال این بلوک یا آن بلوک راه افتاده ا‌ند. بله غرب(اروپا و آمریکا) مرتکب جنایت‌های زیادی شده‌اند و کسی‌ هم منکر این نیست. مطمئن باشید اکثریت ما که در غرب زندگی‌ می‌کنیم به اجبار هم که شده اینجا را بهتر از شما میشناسیم. در مورد تهاجم روسیهٔ به اوکراین اصلا میتوان تصور کرد که غرب در مقابل روسیهٔ تله گذشت و فاجعه آنجاست که رسیه در آن تله افتاد و حالا حالا در آن تله گرفتار خواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
تله روسیه آنجا بود که غربی ها برای گرمایش در صف هیزم بودند و حدود ۱۵۰ میلیارد دلار تا کنون در اکراین آتش زدن ما در اکراین روسیه هستیم بهتر می دانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
1
10
روسیه در آخر ، ایران را به آمریکا و انگلیس و اروپا می فروشد، و از جنگ خارج می شود.
کرامت سلیمی
|
Netherlands
|
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
2
3
جنگ اوکراین یک جنگ کاملا کنترل شده توسط گلوبالیستهاست. و قرار نیست برنده ای داشته باشه. دقیقا مثل یک بازی استراتژیک کامپیوتری،کنترل میشه .( کارگردان ان یک سازمان است )

به خاطر همین است که تضادها و تناقضاتی دیده می شود که همه را بهت زده کرد.

مثلا از روسیه به گونه ای در رسانه ها تبلیغ می شد که ابرقدرتیست که ظرف دو روز اوکراین را اشغال می کند اما یک سال است که ارتش روسیه در حد ارتش یک کشور افریقایی ظاهر شده است و مدام تهدیدات بیهوده و لفاظیهای بی اعتبار می کند.

با اینکه گفته میشد که روسیه دومین صادر کننده اسلحه در جهان است اما عملا می بینیم که روسیه برای تامین مهمات به کشورهای جهان سومی محتاج است.
یعنی ملتها با اطلاعات و باورهای غلط زندگی می کنند و نمی توانند چشم انداز درستی را در ذهنشان ترسیم کنند.

مقصر چشم انداز تاریک بیشتر از همه رسانه ها هستند که در مقابل فهمیدن حقایق مقاومت می کنند.

وقتی رسانه ها نمی خواهند باورهای خاک گرفته و کپک زده شان را دور بریزند،چشم انداز همچنان تاریک خواهد ماند.

اول از همه رسانه ها باید ذهن و باورشان را خانه تکانی کنند و خود را از زندان تعصبات و باورهای موروثی و کهنه ازاد کنند.

حواستان باشد ایران در خطر بزرگی قرار دارد . اگر همچنان بی خیال و بی تفاوت باشید بعد از مدتی وضعیتی شبیه اوکراین خواهیم داشت.

راه نجات وجود دارد اما نیاز به همکاری رسانه ها دارد.

اما ایا رسانه ها همکاری خواهند کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
اول تو باید درمان شوید تا حقیقت را درک کنید اولا روسیه با یک کشور در جنگ نیست با تمام دزدان و اوباش جهان در جنگ است ثانیا روسیه از خود مردم اکراین بر علیه غربزده های اکراینی استفاده می کند ثالثا اگر روسیه در چنیین وضعیت تسحیلاتی است تحریم روی تحریم تجهیزات روی تجهیزات از همه طرف حتی از غربزده های وطن فروش ما هم جنگ تبلیغاتی بر علیه روسیه راه انداختند پس قضیه آنچه رسانه های غرب می گویند نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
2
0
اگر بشریت در محوریت اعتصم و باالله و اتحاد و مهرورزی جهانی تفکر نکنددر این وضعیت که امروز پیش روی خود می بینیم روز به روز بدتر وبدتر خواهد شد حتمآ باید زلزله بیاید و همدیگر را از زیز آوار بیرون آوریم یا فرهنگ خدا باوری الحمدلله رب العالمین را دنبال کنیم گزینه آخر ارحم ترحم را پیش گیریم انشاالله
عباس
|
United States of America
|
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
1
3
اتفاقاً بازندگان اصلی این جنگ روسیه و اوکراین هستند برندگان واقعی غرب و آمریکا وچین و هند هستند کشورهای هوشیاری که منافع ملی خود را با این جنگ گره نزدند هم زیانی نمی بینند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
امریکا تا کنون چندین میلیارد دلار هزینه کرده و چند انقلاب رنگی در آنجا راه انداخته و هر روز هم تعداد مردم در امریکا با کرونا قتل عام می شوند غربزدهها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
3
4
بازنده جنگ روسیه و اوکراین، ایران است. ای کاش به تبعات این جنگ برای ایران هم می پرداختید هرچند اطمینان دارم خانم لیلا فرهادی در یک گزارش مجزا به این مقوله هم خواهد پرداخت. غرب قطعا به اندازه ای که اقتصاد ایران را در این سالها تحت فشار قرار داده، در مورد روسیه موفق نخواهد بود چرا که روسیه تامین کننده اصلی انرژی اروپاست و هیچ آلترناتیوی ندارد. کما اینکه همین الان هم از طریق ترکیه ترانزیت انرژی به اروپا از روسیه در حال انجام است. بنابراین غرب به اجبار یک بار دیگر خواستگاری روسیه خواهد رفت اما در مورد ایران ماجرا فرق می کند. ایران به عنوان یک کشور منزوی که به خوبی می داند به زودی از نقشه جغرافیا حذف خواهد شد همه تخم مرغ هایش را در سبد روسیه گذاشته و دست و پای آخر را می زند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
2
6
در آخر ایران بازنده این جنگ میشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
منظورت ایران خانم که در دامان غرب است ؟؟ خخخخ ا‌وپوزیسیون معلوم در غرب داره خیلی سختی می کشند می خواهند بیایند وطن فروخته و رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
1
7
نفرین بر پوتین و حامیانش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
لعنت بر ظالمین خائنین و دزدان اموال مردم و بی حجابان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
خاک بر سرت که دزد اموال وظالم وخائن رو با زنان به خاطر مو یکی میدانی تو دیگه از پشت کدوم کوه وکمر در اومدی ابله ???!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
اگر اتفاق غیر خاصی نیفتد همه ما خاک رویمان می ریزند اما بی حجاب دزد هزینه امنیت و سلامت جامعه است لعنت خدای مستضعفین مظلومین بر بی حجاب و طرفدارانش امین
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
2
2
برنده واقعی این جنگ چین و تا حدی هندو قطر و عربستان هستند غرب و روسیه دارند کلی هزینه میکنند چین هم باسیاست خودشو از درگیری دور کرد و در ازای تحریم روسیه انرژی ارزان میخره و روز بروز پیشرفت میکنه هند هم اقتصاد رو به رشدی داره عربستان و قطر هم بازار نفت و گاز روسیه رو ارام ارام تصاحب میکنند ایران هم فکر کرد میتونه بهترین نفع رو ببره ازین جنگ و با فروش پهپاد سود ببره و هم روسیه رو راضی نگاهداره و بنوعی برای غرب در اوکراین موی دماغ باشه و تبلیغاتی هم برای فروش پهپادهاش باشه براشم فرقی نمیکرد چون تحریم بود ولی دیگه فکرشو نمیکردغرب و اروپا با هم فشار اقتصادی مضاعفی بهش وارد کنند و در استانه ورود به ب ابرتورم و ورشستگی اقتصادی قرار بگیره بازندگان این جنگ هم روسیه ایران اوکراین امریکا و اروپا هستند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
1
0
با شناسایی که انجام گرفته اگر جمهوری اسلامی ایران برای حفظ امنیت مردم ارازل اوباش غربزده وطن فروش را ترانسفر کند به اکراین فکر کنم هم کمک به امنیت ایران و از پولهای اکراین می تواند دریافت کند
آرش 1
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
0
2
وقتی سوسیالیسم تقلبی در شوروی از هم پاشید، دنیا احساس خطر کرد، زیرا با یک تعداد کشور های وحشی مواجه شد که کاملا بی تمدن بودند. این جامعه براساس تئوری های مارکس سازماندهی نشده بود، به همین دلیل به جای یک جامعه پیشرفته ی فاقد استثمار، یک جامعه وحشی با آموزشی دوران توحش کمونیستی اولیه سازمان یابی شده بود. وقتی شوروی از هم پاشید، ما یعنی جهان احساس خطر کردیم. البته بر خلاف شوروی، چین وقتی برگشت به سرمایه داری ما با یک کشور و یک جامعه ی پیشرفته ماجه گردیدیم، دنیا نترسید و سرمایه داران رفتند آنجا. اما شوروی برعکس بود. روسیه وحشی متجاوز است. کسی هست این را انکار کند؟ اما دلیل جنگ، پیوستن اکراین به اروپا نیست، بلکه شرایطی بود که داشت مشابه چین در آنجا فراهم می شد، یعنی شرایطی که سرمایه گذاری کشور های غربی، اکراین را به یک قدرت اقتصادی تبدیل می کرد. این که جنگ برنده نداره درست، اما این یک حقیقت مطلق نیست. اگر روسیه، اوکراین را اشغال بکنه، هر دو کشور بازنده اند، زیرا روسیه فاقد مسیر اقتصادی درستی است. اما اگر هردو کشور حریم یکدیگر را به رسمیت بشناسند، اکراین مسیر ترقی را طی خواهد کرد و شاید به قدرت اقتصادی سوم دنیا تبدیل شود، آنگا روسیه باید بودجه کشور خودش را یا ارز پولی اوکراین. تنظیم کند. تجاوز روسیه به اوکراین هیچ دلیل قانع کننده ای ندارد. اگر پیروز هم بشود، باز هم در دنیا به عنوان تجاوز گر محاکه خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
الان برو اکراین فرصت سوخت نشه خخخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
1
0
امریکا مسبب جنگ است و غول رسانه ای مردم اطراف را نرسانده لذا اجازه نمی دهد مردم دو کشور که هم زبانند با هم گفتگو کنند یک دلقک حلقه به گوش هم سوار کرده بر مردم اکراین که نفوذ روسیه را از کار بیاندازد و بر انرژی روسیه مسلط شود و از قدرت حامیان چین بکاهد
Hamlet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۳۱
1
1
بعضی ها طرف روسیه میگیرند. یادشان رفته بدترین بلاهای تاریخ رو روسیه بر سر مردم ایران اورد. اگر زرنگید شما روسیه ک نصف خاک ایران رو بزور تصرف کرده بود برید پس بگیرید. چه جوانها و چه سردارانی ک روسیه در شمال و از سرداران جنگل ایران نابود کرد. بزرگترین خسارات رو به ایران زد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۴
0
0
جنگ جنگ تا پیروزی پوتین بزن جای دیروزی??
esmiiel
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۴
0
0
چی بگم والا!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان