تاریخ انتشار: ۲۱:۳۵ - ۰۷ اسفند ۱۴۰۱

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار خودرو + عکس

علی‌رغم افزایش شدید قیمت خودرو در هفته اول اسفند و رشد قابل‌توجه قیمت خودروهای داخلی و خارجی، بازار خرید خودر رونق پیدا کرد. همان‌طور که در نمودار بالا پیداست، هفته اول اسفند در حالی به پایان رسید که رشد شاخص رونق بازار از افزایش شاخص قیمت خودرو پیشی گرفت و میزان تمایل مشتریان به خرید خودرو در بازار آزاد با افزایش ۳۶ درصدی مواجه شد.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار خودرو

رویداد۲۴ بر اساس بررسی‌های کارنامه (پلتفرم آنلاین کارشناسی و معامله خودرو) در طول هفته گذشته، همزمان با افزایش قیمت دلار، قیمت خودرو در بازار آزاد حدود ۹.۵ درصد افزایش پیدا کرد. عرضه پژو ۲۰۷ دنده‌ای در بورس کالا و خبر عرضه ۲۹ هزار محصول ایران‌خودرو در بورس کالا هم کمکی به کاهش قیمت بازار خودرو نکرد.

قیمت خودرو‌های صفر محبوب بازار به‌طوری رشد پیدا کرد که دنا پلاس دنده‌ای ۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ حدود ۵۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتومات ۸۰ میلیون تومان، پژو پارس XU۷P حدود ۱۰۰ میلیون تومان، کوییک اتومات۲۰ میلیون تومان، تیبا سدان۲۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای ۷۰ میلیون تومان در یک هفته افزایش قیمت داشتند.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار خودرو


نکته مهم این که بازار خودرو‌های دست‌دوم نیز تحت تاثیر افزایش قیمت خودرو‌های صفر، با نوسان مواجه شد. هفته اول اسفند ماه در حالی به پایان رسید که بازار ماشین‌های کارکرده با افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی همراه بود.


بیشتر بخوانید: قیمت روز خودرو‌های داخلی ۷ اسفند ۱۴۰۱


رونق خرید خودرو همزمان با افزایش قیمت‌ها

علی‌رغم افزایش شدید قیمت خودرو در هفته اول اسفند و رشد قابل‌توجه قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی، بازار خرید خودر رونق پیدا کرد. همان‌طور که در نمودار بالا پیداست، هفته اول اسفند در حالی به پایان رسید که رشد شاخص رونق بازار از افزایش شاخص قیمت خودرو پیشی گرفت و میزان تمایل مشتریان به خرید خودرو در بازار آزاد با افزایش ۳۶ درصدی مواجه شد.

تاثیر افزایش قیمت دلار بر بازار خودرو

 

روز‌های ابتدایی اسفند با رشد میزان عرضه خودرو در بازار آزاد نیز همراه بود؛ در واقع رشد قابل‌توجه قیمت، تاثیری روی کاهش شاخص رونق و یا کاهش میزان تمایل فروشندگان نسبت عرضه خودرو در بازار آزاد نداشت.

مشتریان در بهمن‌ماه، به امید خرید ماشین در طرح‌های ویژه خودروسازان، تمایل کمتری نسبت به خرید خودرو از بازار آزاد داشتند. اما به‌نظر می‌رسد در روز‌های ابتدایی اسفند، با اتمام فرصت شرکت در طرح‌های فروش ویژه، خریداران مجددا بازار آزاد را برای خرید خودرو انتخاب کردند.

وضعیت قیمت خودروی بورسی در بازار آزاد چه شد؟

روز سه‌شنبه ۲ اسفند، ۱۰،۰۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ دنده‌ای درحالی به‌فروش رسید که بیش از ۲۳ هزار تقاضا برای خرید آن شکل گرفت. با احتساب خواب پول، مالیات و هزینه‌های جانبی، ۲۰۷ دنده‌ای با قیمت ۴۹۳،۴۱۴،۰۰۰ تومان در بورس کالا معامله شد.

به‌نظر می‌رسد میزان تقاضای خریداران برای خرید ۲۰۷ در بورس کالا، اختلاف قیمت نهایی بورس و قیمت بازار آزاد این ماشین و رشد چشم‌گیر قیمت خودرو باعث شد تا این ماشین در بازار روز‌های بعد، حدود ۵۰ میلیون تومان افزایش قیمت پیدا کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان