تاریخ انتشار: ۱۴:۳۶ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

افزایش احتمال فرار مالیاتی در بیمه سینا/ به نام کارکنان به کام مدیران!

در حالی که چندی پیش اخباری از واریز «بخشی از حقوق و مزایای ماهیانه کارکنان شرکت بیمه سینا به شکل یک بیمه‌نامه عمر مقطعی» منتشر شد، حالا اطلاعات تازه نشان می‌دهد این اقدام، اثری خاصی بر حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان نداشته و با هدف فرار مالیاتی انجام شده است.

بیمه سینا

رویداد۲۴ مدتی پیش با با دستور «عبدالله سلطانی ثانی» مدیرعامل این شرکت، بخشنامه در شرکت بیمه سینا منتشر شد که بر اساس آن کارکنان می‌توانستند بخشی از حقوق و مزایای ماهیانه خود را به شکل «بیمه‌نامه عمر مقطعی» دریافت کرده و پس از مدت کوتاهی، آن را بازخرید کنند.

بر اساس قانون، بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری از پرداخت مالیات معاف هستند و همین معافیت، باعث شده شرکت بیمه سینا، حجم قابل توجهی از منابع خود را به صورت ماهیانه به بیمه‌نامه‌های عمر صوری تزریق کند. از این طریق، نه تنها مالیات قابل توجهی بابت حقوق و مزایای کارکنان پرداخت نمی‌شود، بلکه پرتفو و تعداد بیمه عمر صادره شرکت نیز افزایش می‌یابد.

در پی طرح برخی انتقاد‌ها به این روش، ابتدا شنیده‌ها حاکی بود که مدیران شرکت بیمه سینا تاکید کرده‌اند این اقدام به منظور کاهش میزان مالیات دریافتی از کارکنان و در نهایت افزایش حقوق آن‌ها صورت گرفته است؛ همچنین گفته می‌شد که این اقدام بر اساس یک فرایند قانونی انجام شده است. با این حال، بررسی‌های بیشتر نشان می‌دهد که این اقدام هیچ نفعی برای کارکنان نداشته و دریافتی آن‌ها در صورت استفاده از مزیت بیمه عمر مقطعی یا عدم استفاده از آن، کاملا یکسان است! اکنون مشخص شده است این طرح، برای فرار از مالیات و نیز افزایش صوری پرتفوی بیمه عمر شرکت بیمه سینا عملیاتی شده است.


بیشتر بخوانید: فرار مالیاتی بیمه سینا، دستاورد مدیریت عبدالله سلطانی ثانی


به گزارش رویداد۲۴ تا کنون سه روایت از لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم ارائه شده است که مقایسه آن‌ها نشان می‌دهد، مخالفت و موافقت با حکم ماده ۱۳۷ جدی است. نسخه مهر ۱۳۹۸ لایحه، بند «ب» از ماده ۱۳۰ درباره کسر هزینه‌های شخص حقیقی و افراد تحت تکفل از جمع درآمد مشمول مالیات وی به موضوع حق‌بیمه پرداختی به موسسات بیمه ایرانی به استثنای انواع بیمه‌های عمر و زندگی اشاره کرده است.

نسخه بهمن ۱۳۹۸ لایحه - بند «ب-۲» از ماده ۱۲۹ درباره کسر هزینه‌های شخص حقیقی و افراد تحت تکفل از جمع درآمد مشمول مالیات وی نیز بر حق‌بیمه پرداختی به موسسات بیمه ایرانی بابت بیمه عمر به طور کلی و بیمه زندگی تا سقف معافیت پایه اشاره دارد. اما نسخه خرداد ۱۴۰۱ لایحه - بند «ب-۲» از ماده ۱۲۹ درباره کسر هزینه‌های شخص حقیقی و افراد تحت تکفل وی از جمع درآمد مشمول مالیات وی به حق‌بیمه پرداختی به موسسات بیمه ایرانی بابت بیمه درمانی تا سقف معافیت پایه تاکید کرده است.

این نشانه‌ها گویای گرایش ممیزان به آن است که استفاده غیرمتعارف از ماده ۱۳۷ را از مصادیق ماده ۲۰۱ تعیین کنند. در چنین شرایطی سوال این است که اقدام بیمه سینا فقط برای فرار مالیاتی بوده یا ابعادی گسترده‌تر دارد؟

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تخلفات بیمه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان