تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱

آیا بیمه شخص ثالث برای موتورهای برقی هم اجباری است؟

در این مطلب درباره بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و ویژگی‌های انواع بیمه نامه‌های موتور سیکلت توضیحاتی خواهیم داد با ما همراه باشید.

آیا بیمه شخص ثالث برای موتورهای برقی هم اجباری است؟                              

رویداد۲۴ موتور سیکلت‌های برقی چند سالی است که مورد استقبال افراد زیادی از جمله خانم‌ها و جوانان قرار گرفته است. این وسایل به دلیل نداشتن آلودگی محیط زیست و مصرف کمی‌ که دارند، در سطح ظهر بیشتر دیده می‌شوند. در گذشته نیازی به گواهینامه و بیمه موتور برقی احتیاجی نبود، اما با این استقبالی که انجام شده و تردد‌های شهری که دیده می‌شود احتمال خطر برای این وسیله نقلیه هم وجود دارد. از این رو پلیس راهور تاکید کرده که موتور برقی که فاقد بیمه و راننده فاقد گواهینامه باشد، تخلف کرده و اعمال قانون می‌شود.

در این مطلب درباره بیمه شخص ثالث، بیمه بدنه و ویژگی‌های انواع بیمه نامه‌های موتور سیکلت توضیحاتی خواهیم داد با ما همراه باشید.

لزوم بیمه موتور برقی

آیا بیمه شخص ثالث برای موتورهای برقی هم اجباری است؟

با توجه به مطالعاتی که در زمینه آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ انجام شده است، نقش وسایل نقلیه نسبت به سایر عوامل بیشتر بوده و 80 درصد از این آلودگی‌ها مرتبط با موتور سیکلت و خودرو‌های فرسوده است. با توجه به اینکه اکثر سفرهای درون شهری در تهران به وسیله موتور سیکلت‌ها قرار می‌گیرند، سهم بالایی از این آلودگی مرتبط با موتور سیکلت‌ها است. از این رو پیشنهادات مختلفی برای ارائه راهکارها انجام شده که یکی از آن‌ها استفاده از موتور‌های برقی است.

در چند سال گذشته کمتر از موتور برقی استفاده می‌شد، اما با توجه به گسترش این وسیله، نیاز به پلاک شدن، گواهینامه و بیمه موتور برقی نیاز است. بیمه شخص ثالث یکی از شرایط استفاده از این وسیله کاربردی است، زیرا در صورت عدم خریداری این بیمه نامه، خسارت‌های جبران ناپذیری رخ می‌دهد.

بیمه شخص ثالث موتور چیست؟

آیا بیمه شخص ثالث برای موتورهای برقی هم اجباری است؟

خرید بیمه شخص ثالث برای موتورسیکلت هم مانند بیمه شخص ثالث خودرو اجباری است. شاید بپرسید که چرا بیمه موتور اجباری است؟  این بیمه نامه برای انواع موتور سیکلت‌ها باید تهیه شود تا در صورت بروز حوادث و هزینه‌های ایجاد شده، شرکت بیمه بتواند جبران خسارت کند. با توجه به آمارهای منتشر شده، حدود 90 درصد موتور سیکلت‌هایی که در سطح شهر تردد دارند، از بیمه شخص ثالث استفاده نمی‌کنند و اگر خسارتی در حادثه‌های رانندگی رخ ‌دهد، جبران هزینه‌های سنگین بر روی دوش راننده مقصر است. 

در حقیقت بیمه موتور برقی و موتور سیکلت‌های دیگر خسارت‌های مالی و جانی که راننده مقصر باید به وسیله نقلیه دیگر پرداخت کند را تا سقف تعهدات خود پرداخت خواهد کرد. همچنین خسارت‌هایی که با نقص عضو، هزینه‌های درمان و فوت همراه باشد هم تحت پوشش این بیمه نامه قرار خواهد گرفت.

پوشش‌های بیمه موتور برقی

بیمه موتور در حالت کلی به سه دسته تقسیم می‌شود و خسارت‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهند. این خسارت‌های عبارتند از:

  • خسارت مالی شخص ثالث
  • خسارت جانی به راننده
  • خسارت جانی به شخص ثالث

با توجه به این دسته بندی، بیمه شخص ثالث خسارت‌های مالی وارد شده به افراد ثالث و صدمه‌های جانی که به هر دو طرف راننده مقصر و فرد زیان دیده رخ می‌دهد، تحت پوشش قرار می‌گیرند.

حوادث تحت پوشش بیمه موتور برقی و انواع موتور سیکلت

در بیمه شخص ثالث موتور سیکلت برخی از حوادث تحت پوشش قرار خواهند گرفت که این موارد عبارتند از:

  • پرداخت دیه فوت یا نقص عضو
  • هرگونه خسارت مالی وارد شده به شخص ثالث
  • هزینه‌های درمان شخص ثالث در صورت بروز حادثه
  • برخورد یا تصادف موتور با هر گونه جسم ثابت یا متحرک
  • خسارت‌های ایجاد شده از طریق محموله و بار موتور به شخص ثالث

خسارت‌های اصلی که در بیمه شخص ثالث موتور سیکلت تحت پوشش قرار می‌گیرند به شرح زیر است:

خسارت‌های مالی به شخص ثالث

 در صورتی که تصادف و حادثه رانندگی، موجب خسارت مالی به شخص ثالث و فردی غیر از راننده مقصر شود، می‌تواند از پوشش بیمه موتور برقی و سایر موتور سیکلت‌ها استفاده کند و جبران خسارت داشته باشد.

خسارت بدنی و جانی به شخص ثالث

اگر در تصادف حادثه رانندگی، خسارت جانی یا بدنی برای فرد زیان دیده( شخص ثالث) رخ دهد، می‌توان از این پوشش برای جبران دیه و هزینه‌های دیگر استفاده کرد.

خسارت جانی به راننده مقصر

 در بیمه موتور، اگر راننده مقصر دچار خسارت جانی شود، بیمه مطابق با قوانین این بیمه نامه، به جبران خسارت می‌پردازد.

تنها نکته مهمی ‌که در بیمه موتور وجود دارد این است که در این بیمه نامه هیچ گونه تعهدی در برابر خسارت‌های مالی وارد شده به راننده مقصر ندارد و باید از بیمه بدنه موتور سیکلت خود استفاده کند.

بیمه بدنه موتور سیکلت

همانطور که اشاره شد موتور سیکلت یک وسیله پر خطر برای تردد است که در برخی از مواقع به دلیل جابه جایی بار یا مسافر احتمال وقوع حادثه بیشتر می‌شود. از این رو بیمه موتور می‌تواند نقش مهمی ‌در جبران خسارت‌ها داشته باشد که بیمه شخص ثالث این موارد را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما برای جبران خسارت‌های وارد شده به بدنه موتور سیکلت راننده مقصر هم نیاز است که از بیمه بدنه موتور سیکلت استفاده کرد.

 هنگام تصادف موتور سیکلت‌ها برخی از خطرات و حادثه‌هایی رخ می‌دهند که بیمه شخص ثالث آن‌ها را جبران نمی‌کند و برای جبران این هزینه‌ها باید بیمه بدنه موتور را خریداری کنید که به طور کلی دو نوع خسارت را جبران می‌کند و عبارتند از:

  • تصادفات
  • آتش سوزی

این بیمه نامه برای انواع موتور سیکلت‌ها هم قابل استفاده است و در بیمه موتور برقی هم مورد تایید می‌باشد. همچنین خسارت‌های تحت پوشش بیمه بدنه موتور سیکلت موارد گوناگونی است که عبارتند از:

  • واژگون شدن موتور سیکلت
  • سقوط موتور
  • برخورد دو موتور با هم دیگر یا برخورد با خودرو
  • حریق
  • برخورد موتور سیکلت با یک جسم ثابت یا متحرک
  • برخورد اشیا به موتورسیکلت (موتورسیکلت در حال حرکت یا سکون)

فسخ قرارداد بیمه موتور برقی

بیمه یک قرارداد دو طرفه بین شرکت بیمه و بیمه‌گزار است که با توجه به توافق انجام شده در قرارداد، بیمه‌گر می‌تواند در برخی از مواقع بیمه نامه را فسخ کند. این موارد عبارتند از:

  • بیمه‌گزار حق بیمه خود را پرداخت نکند.
  • ریسک خطر موتور سیکلت با هر کاربری که دارد، بیشتر شده باشد و این موضوع به شرکت بیمه اطلاع رسانی نشده باشد.
  • بیمه‌گزار به صورتی عمدی یا سهوی اطلاعات کافی از شرایط و پوشش‌های درخواستی را در اختیار شرکت بیمه قرار ندهد یا اظهارات وی خلاف موارد گفته شده باشد.

خرید بیمه موتور برقی در بیمه دات کام

همانطور که می‌دانید با توجه به سرعت بالای زندگی استفاده از وسایل پرکاربرد مانند موتور بسیار دیده می‌شود و از طرفی‌ام برای صرفه جویی بیشتر در وقت و انرژی از خرید‌های آنلاین استفاده خواهد شد. شما برای خرید بیمه موتور هم می‌توانید از خدمات پلتفرم‌های آنلاین استفاده کنید.

برچسب ها: بیمه شخص ثالث
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان