تاریخ انتشار: ۱۲:۵۴ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

سایه برجام قیمت طلا و سکه را کاهش داد

انتشار خبر‌های مثبت از برجام، قیمت‌ها در بازار را کاهشی کرد؛ به طوری که امروز نیز طلا و سکه در فاز ریزشی حرکت کردند.

سایه برجام قیمت طلا و سکه را کاهش داد

رویداد۲۴ مریم فکری در خبرآنلاین نوشت: گزارش‌ها از روند بازار طلا و سکه، از کاهش حدود ۴۹ هزار تومانی قیمت طلا و ۲۰۴ هزار تومانی سکه حکایت دارد.

به این ترتیب، در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ۲ میلیون و ۲۹۳ هزار تومان و سکه امامی ۲۸ میلیون و ۲۹۲ هزار تومان قیمت پیدا کرده است.

در این میان، گزارش‌ها از روند بازار ارز نیز از ورود قیمت دلار به کانال ۴۹ هزار تومان حکایت دارد.

سایه برجام، بازار را تکان داد

کارشناسان و صاحب‌نظران اعتقاد دارند که فعالان بازار باور دارند انتشار بیانیه مشترک سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موجب شده تب هیجانات در بازار ارز و سکه کاهشی شود و به همین دلیل حباب دلار و سکه در حال تخلیه شدن است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در تازه‌ترین اظهارنظر عنوان کرده است: تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا به صورت غیرمستقیم برقرار است. سفر آقای گروسی بخشی از روند بازگشت طرف‌های برجام به مسیر مذاکرات است.

به عقیده تحلیلگران، بهبود روابط ایران و آژانس می‌تواند در آینده به بازگشت طرفین قرارداد برجام بر سر میز مذاکره منجر شود و در نتیجه سمت و سوی انتظارات در میان فعالان بازار تغییر خواهد کرد.

همچنین کارشناسان اقتصادی معتقدند تصمیم بانک مرکزی مبنی بر خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی و افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار نرخ ارز نقش موثری در کنترل بازار و کاهش قیمت دلار دارد.

بر اساس همین نگاه، دبیرکل کانون صرافان گفته است: تصمیم اخیر بانک‌مرکزی مبنی بر اینکه خرید ارز صادراتی پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها از سوی صرافی‌های غیربانکی مجاز شد، به تنهایی توانست روند قیمتی دلار را معکوس کند تا شاهد کاهش قیمت در بازار باشیم.

به اعتقاد او، این اتفاق در کنار افزایش اختیارات بانک مرکزی در مهار ارز می‌تواند نرخ دلار را بیشتر از این‌کاهش دهد و حتی شاهد ورود دلار به کانال ۴۵ هزارتومانی هم باشیم.

اقتصاد ایران به تحریم و عقل گره خورده است

در همین فضا، سیامک قاسمی، اقتصاددان در یادداشتی در فضای مجازی نوشته است: احتمال تفاهم با آژانس و عدم ارسال پرونده ایران به شورای امنیت و پذیرش واقعیت قیمت بازار آزاد و کاهش شکاف قیمت نیما با قیمت بازار آزاد، باعث برگشت قیمت دلار به محدوده ۵۰ هزار تومان شد. اقتصاد ایران به تحریم و عقل گره خورده است؛ چه بخواهید و چه نخوهید.

عبدالناصر همتی، رییس کل اسبق بانک مرکزی نیز در یادداشتی در فضای مجازی نوشته است: تفاهم با آژانس، شوک لازم را به قیمت دلار وارد کرد، اما آنچه کاهش قیمت دلار را تسهیل کرد، تجدیدنظر بانک مرکزی در برخی از سیاست‌های اشتباه ارزی بود.

وی افزوده است: تفاهم بین‌المللی در کنار تجدیدمظر در برخی دیگر از سیاست‌های ارزی می‌تواند ثبات بیشتری در بازار ارز ایجاد کند.

همتی خاطرنشان کرده است: قیمت دلار در ایام تعطیل و شبانه صرفا بالا نمی‌رود، پایین هم می‌آید!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت طلا ، قیمت سکه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۵
1
3
عقل را خوب اومدین! چیزی که در اين روزها بیشتر از همیشه به آن نیازمندیم ولی طی این دهه ها اونو ندیدیم.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان