تاریخ انتشار: ۱۰:۴۹ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

نوروز در قزوین

ایران کشوری پهناور با اقوام و ملل گوناگون است که هر یک از آن‌ها آداب و رسوم خود را دارند و گه‌گاه حتی جشن‌های ویژه دارند اما نوروز جشنیست که نه تنها ایران بل‌که بسیاری از کشورهای دنیا آن را جشن می‌گیرند.

 نوروز در قزوین

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: ایران کشوری پهناور با اقوام و ملل گوناگون است که هر یک از آن‌ها آداب و رسوم خود را دارند و گه‌گاه حتی جشن‌های ویژه دارند، اما نوروز جشنیست که نه تنها ایران بل‌که بسیاری از کشور‌های دنیا آن را جشن می‌گیرند.

نوروز رستاخیز طبیعت است و بسیاری از مردم دنیا این دگرگونی و آغاز بهار و رفتن سرما را جشن می‌گیرند و گرامی می‌دارند.

ایران کشوریست که نوروز در آن بسیار اهمیت دارد و شهر‌های آن هر یک در نوروز آداب و رسوم ویژه و خاص خود را دارند و آن‌ها را ارج می‌نهند. شهر قزوین هم جزو شهرهاییست که در نوروز آداب خاص و جالب و ویژه خود را دارند و با آن‌ها به استقبال آغاز سال نو و نوروز می‌روند.

اسفند در تمام ایران حال و هوای دیگری دارد و مردم بسیار بیش از دیگر ماه‌های سال در تکاپوی نوروز و آغاز سال نو هستند.

به گزارش رویداد۲۴ در تمام شهر‌های ایران مراسم چهارشنبه سوری و خانه تکانی و دیدوبازدید وجود دارد و اجرا می‌شود. بسیاری در این جشن و پیش از آغاز سال نو لباس نو می‌خرند و براین باورند که دست‌کم یک تکه از لباس‌ها باید نو باشد.

هرچند با وضعیت اقتصادی این روز‌ها شاید این موضوع به آرزو تبدیل شده باشد، اما به‌هرروی می‌توان حتی با یک جفت جوراب نو به استقبال این روز و جشن بزرگ رفت.

اگر می‌خواهید بدانید مردم قزوین چگونه نوروز را جشن می‌گیرند و چه آدابی را برای استقبال از این جشن بزرگ رعایت می‌کنند با ما در ادامه همراه باشید.
سبز کردن گندم و خرید لباس نو

پوشش متفاوت مهم قزوینی‌ها در نوروز از جمله آداب آن‌ها دراین جشن است. مردم قزوین چند روز مانده به آغاز سال نو لباس نو می‌خرند و با عطر و بوی خوش به استقبال از بهار می‌روند.

خانواده‌ها با این کار تغییراتی در ظواهر زندگی خود می‌دهند تا نشاط و شادابی خاصی به زندگی خود ببخشند.

مردم قزوین هم‌چنین مانند بسیاری دیگر از مردم کشورمان در اسفند شروع به سبزکردن سبزه می‌کنند.

آن‌ها ده تا ۱۵ روز مانده به عید گندم، تره تیزک و یا عدس سبز می‌کنند و یکی از ملزومات سفره هفت‌سین را تهیه آماده می‌کنند.

شیرینی‌های قزوین

شیرینی پختن

حتما می‌دانید که شیرینی‌های قزوین بسیار مشهور و خوشمزه است. قزوینی‌ها در نوروز خود شیرینی‌هایشان را می‌پزند و این شیرینی‌ها بسیار خوشمزه و لذیذ و، چون خانگیست طرفداران بسیار دارد و مسلما سلم‌تر از شیرینی‌های موجود در شیرینی‌فروشی‌هاست.

شیرینی‌پزی از مشاغل پرسود در میان زنان قزوینیست و آن‌ها در اسفند بسیار پرکار و البته پرپولند. شیرینی‌های که در قزوین شهرت بسیار دارند و بسیار خوشمزه‌اند شامل باقلوا و لوزی و شیرینی پسته‌ای و پادرازی و اتابکی و حاج کریمی و نان برنجیست که به‌راستی یکی از دیگری خوشمزه‌تر است.

برگزاری آیین سمنوپزان

یکی از سنن بسیار اصیل و خاص قزوین آیین سمنوپزان است که از گذشته تا امروز در میان مردم این شهر رواج دارد.

در برگزاری این آیین یک سری افراد نیت می‌کنند و بر اساس همان نیتشان برای حضرت زهرا سلام الله گندم تهیه کرده و در این آئین شرکت می‌کنند. آن‌ها بر این باور بودند که سمنوپزی افزون بر این‌که قوتی برای سال است سبب می‌شود عنایت حضرت زهرا (س) و نعمات فراوان‌تر شوند.

غذا‌های نوروز در قزوین

در نوروز معمولا در تمام شهر‌های ایران و در شب منتهی به نوروز که به شب عید شهرت دارد سبزی‌پلو با ماهی می‌خورند، اما در قزوین قیمه نثار هم که غذای ویژه خودشان است طرفدار زیاد دارد و بسیاری آن را در کنار سبزی پلو با ماهی سرو و میل می‌کنند.

جالب است بدانید تاکستان که یکی از شهر‌های استان قزوین است در شب عید قیمه و قورمه‌سبزی می‌خورند.

آیین گلا‌ب‌پاشی

یکی از آیین‌های بسیار جالب و جذاب مردم قزوین گلاب‌پاشیست که قدمت و پیشینه‌ای بسیار کهن دارد. در این آیین هنگامی‌که دختران مجرد به دیدن بزرگتر‌ها می‌رفتند با خود گلاب‌پاش برده و روی دست بزرگ‌تر‌های خانواده و یا خاندان گلاب می‌ریختند و آن‌ها نیز آن را به صورت خود می‌زدنند.

نوروز در قزوین

نوروزی خوانی در قزوین

یکی از جذاب‌ترین مراسم‌های قزوینی‌ها نوروز خوانی می‌باشد که مربوط به روز‌های پایانی سال می‌باشد و به نوعی یکی از برنامه‌های جذاب استقبال عید به شمار می‌رود. اکثر اهالی روستا‌های منطقه طالقان و الموت نوروزی خوان‌ها هستندد و در دسته‌های ۲ تا ۴ نفره در کوچه و خیابان با خواندن اشعار کوتاه و بلند مژده فرا رسیدن سال نو را به مردم می‌دهند و بیت یا دو بیت دیگر را دو نفر دیگر پاسخ می‌دهند. اهالی این منطقه و ساکنان آن این نوروز خوانی‌ها را که می‌شنوند و با دادن شیرینی و پول از آن‌ها پذیرایی کرده و به استقبالشان می‌روند.

چهارشنبه سوری قزوین

چهارشنبه سوری یکی دیگر مراسماتیست که مردم قزوین آن را گرامی و برپا می‌کنند. در این زمینه افسانه‌ای وجود دارد که براساس آن می‌گویند هنگامی‌که مختار ثقفی خواست علیه بنی امیه قیام کند با یاران خود تصمیم گرفت در شب آخرین پنج‌شنبه سال اقدام به شورش کنند، اما این نقشه فاش شد بنابراین نقشه خود را این‌گونه پیش بردند که شب چهارشنبه بر روی پشت بام خانه‌های خود آتش روشن کنند تا همگان متوجه شوند و قیام کنند و مردم نیز خواسته او را پذیرفتند و این کار را انجام دادند. از آن پس به پاس گرامی‌داشت این اقوام ایرانیان هر سال در شب چهارشنبه آخر سال در بام و یا حیاط خانه خود آتش روشن می‌کنند.

به گزارش رویداد۲۴ همان‌گونه‌که اشاره کردیم تمام ایران در این روز آتش روشن می‌کنند بنابراین این مراسم در بین ایرانیان باستان نشان دهنده نماد آتش است.


بیشتر بخوانید:  روش درست چیدمان کتاب‌خانه


قزوینی‌ها هم در این شب آتش روشن می‌کنند و بر این باورند که کوپه‌های آتش حتما باید طاق یا تک باشند. آن‌ها در این شب حواسشان کاملاً جمع است تا چیزی نشکند چرا که این رخداد را خوش‌یمن نمی‌دانند.

جالب است بدانید قزوینی‌ها در این شب کله‌پاچه و آجیل می‌خوردند و فردای آن شب استخوان‌های کله‌پاچه را به مزارع می‌برند و در باغ خود می‌ریزند چراکه براین باورند این کار آفات را از مزارع و باغاتشان دور می‌کند.

مردم قزوین هم‌چنان در شب چهارشنبه سوری مراسم قاشق‌زنی را اجرا می‌کنند سنتی که در بسیاری مناطق امروز انجام نمی‌شود.

نوروز در قزوین

تخم‌مرغ بازی

جوانان و نوجوانان قزوینی در تمام روز‌های نوروز و در این ۱۳ روز بازی جالبی با نام تخم‌مرغ بازی انجام می‌دهند.

بازی این‌گونه است که دو تخم مرغ را به هم می‌زدند و تخم مرغ هرکسی که می‌شکست باید تخم مرغ سالم خود را به طرف مقابلش هدیه می‌داد.

سیزده بدر در قزوین

مردم قزوین مانند دیگر مردم ایران در روز ۱۳ فروردین به طبیعت رفته و دور هم جمع می‌شوند در این روز شادی و نشاط در جمع قزوینی‌ها موج می‌زند. در این روز مردم قزوین رسمی را به جا می‌آورند آن هم اینکه هر کسی کنار رود رفت، هفت سنگ کوچک را به نیت رفع و دفع بلا و بیماری به داخل آب بیاندازد و همچنین دختران دم بخت به گره زدن سبزه اکتفا کنند و در پایان سبزه‌ها را به آب انداخته و به خانه‌های خود باز می‌گردند.

جالب است بدانید که قزوینی‌ها افزون‌بر ۱۳ بدر، پنجاهمین روز بهار را نیز به دامان طبیعت رفته و هم‌چون سیزده بدر این روز را جشن می‌گیرند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
0
0
قزوینی ها تا ۲۰ اردیبهشت که بهش میگن ۵۰ بدر در حال دید و بازدید و دوره های عصرانه زنانه و شب نشینی خانوادگی عید هستن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان