تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

این اموال بدهکار را هرگز نباید توقیف کنید!

مشاوره حقوقی آنلاین؛ اگر طلبکار به دنبال توقیف اموال بدهکار باشد باید بداند که امکان توقیف بسیاری از اموال را ندارد.

این اموال بدهکار را هرگز نباید توقیف کنید!

رویداد۲۴ توقیف اموال بدهکار یکی از کارهایی است که طلبکار انجام می‌دهد. یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مباحثی که در دعوا‌ها و درگیری‌های حقوقی وجود دارد، بحث توقیف اموال است. خانه یا ملک می‌تواند به علت عدم پرداخت مهریه یا عدم پرداخت وام بانکی، توقیف شود. توقیف کردن اموال و توقیف ملک شرایط و قوانینی دارد.

توقیف اموال بدهکار به چه معناست؟

ساده‌ترین تعریف توقیف اموال بدهکار آن است که شخصی به دیگری بدهکار است و در نتیجه طلبکار اموال وی را توقیف می‌‫کند. توقیف اموال معمولا زمانی موضوعیت پیدا می‫‌کند که اولا شخصی بدهکار باشد، ثانیا شخص بدهکار، اموالی داشته باشد و ثالثا شخص طلبکار بتواند این اموال را شناسایی کند.

چه اموالی از بدهکار را نمی‌توان توقیف کرد؟

بر اساس قانون طلبکار می‌تواند برای وصول طلبش اموالی از بدهکار را توقیف کند و اموال او را به عنوان طلب خود بردارد.

اما بر اساس قانون برداشت تمام اموال بدهکار امکان‌پذیر نیست و طلبکار نمی‌تواند هر اموالی که دلش خواست را از بدهکار بگیرد.

  • منزل مسکونی که عرفا در شأن بدهکار در حالت اعسار او باشد و اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع نیاز‌های ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است قابل گرفتن نیستند.
  • همچنین فرد بدهکار برای ادامه زندگی خود به قدر احتیاج به آذوقه نیاز دارد. بدهکار و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می‌شود نیازمند غذا هستند و طلبکار نمی‌تواند به آذوقه بدهکار دست بزند.
  • علاوه بر موارد گفته شده کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن وی قابلیت برداشتن ندارد. طلبکار نمی‌تواند وسایل و ابزار کار کسبه، پیشه‌وران، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفلشان لازم است را توقیف کند.
  • تلفن مورد نیاز مدیون
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌بها بدون آن موجب عسر و حرج شود و ملک مورد اجاره در حد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد هم قابلیت توقیف ندارند.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۰
1
0
آیا این قوانین اعمال می شوند؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان