تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱

اسراییل: فعلاً درباره توافق ایران و عربستان اظهارنظر نمی‌کنیم

وزارت خارجه اسراییل در پاسخ به درخواست اظهارنظر درباره توافق تهران-ریاض و پیامد‌های احتمالی آن برای عادی سازی روابط تل‌آویو-ریاض گفت: ما در حال حاضر درباره این موضوع اظهارنظر نمی‌کنیم.

اسراییل: فعلاً درباره توافق ایران و عربستان اظهارنظر نمی‌کنیم

رویداد ۲۴ خبرگزاری روسی «تاس» شنبه (۱۱ مارس) به نقل از دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه اسراییل گزارش داد این وزارتخانه از اظهارنظر درباره توافق اخیر بین ایران و عربستان سعودی برای احیای روابط دیپلماتیک خود، خودداری کرد.

وزارت خارجه اسراییل در پاسخ به درخواست اظهارنظر درباره توافق ایران و عربستان سعودی و پیامد‌های احتمالی آن برای عادی سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی گفت: ما در حال حاضر درباره این موضوع اظهارنظر نمی‌کنیم.

رسانه‌های منتقد بنیامین نتانیاهو، او را به دلیل حصول توافق میان ایران و عربستان سعودی، بشدت سرزنش و نقد می‌کنند. آویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسبق این رژیم دیروز نتانیاهو را به استعفا دعوت کرد.

به نوشته این خبرگزاری، نتانیاهو هم هنوز درباره این موضوع اظهارنظر نکرده است. او در سفر جمعه به ایتالیا بار دیگر تاکید کرد که این رژیم به دنبال عادی‌سازی روابط با ریاض است.

مقام‌های سابق اسراییل توافق ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط با یکدیگر را شکست کامل سیاست خارجی تل‌آویو و فروپاشی ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران توصیف می‌کنند.

نفتالی بنت نخست‌وزیر سابق اسراییل این توافق را یک پیروزی سیاسی برای ایران و ضربه‌ای مهلک به ائتلاف منطقه‌ای علیه تهران توصیف کرده است. او گفت: «احیای روابط میان ایران و عربستان سعودی تحولی جدی و خطرناک برای اسرائیل و یک پیروزی سیاسی برای ایران است. این ضربه‌ای مهلک به تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران است.»

یائیر لاپید وزیر خارجه سابق اسراییل هم از زاویه مشابهی به این موضوع پرداخته و بر فروپاشی ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تأکید کرده است.

او در توییتر نوشت: «توافق بین ایران و عربستان سعودی شکست کامل و خطرناک سیاست خارجی اسرائیل است. این به معنی فروپاشی پدافند منطقه‌ای است که ساخت آن علیه ایران شروع شده بود».

ایران و عربستان سعودی بعد از مذاکراتی چند روزه در پکن، در بیانیه‌ای از ازسرگیری روابط دیپلماتیک میان دو کشور و بازگشایی سفارت‌خانه‌ها طی چند ماه آینده خبر دادند که مورد استقبال کشور‌های زیادی قرار گرفت. چین که میزبانی این مذاکرات را برعهده داشت، تصمیم ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک را «پیروزی صلح» خواند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره این توافق در بیانیه‌ای اعلام کرد: دولت در مسیر تامین منافع ملت ایران و ملت‌های مسلمان، دوست و همسایه و به کارگیری ظرفیت‌های منطقه‌ای برای تحقق و تحکیم صلح و ثبات فراگیر و تأمین منافع مشترک و جمعی دولت‌ها و ملت‌های منطقه، عزم جدی داشته و گام‌های موثر و رو به جلو طراحی کرده است.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اسرائیل
نظرات شما
پیشخوان