تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۲۲ اسفند ۱۴۰۱

دلیل بوی بد جاروبرقی

یکی از وسایل کابردی و مهم در خانه جاروبرقی است. جاروبرقی از آن وسایلیست که زندگی را آسان‌تر کرده است اما مسلما مشکلاتی را هم به‌وجود می‌آورد. یکی از مشکلاتی که برخی آن را تجربه می‌کنند بوی بدیست که از جاروبرقی متصاعد می‌شود.

دلیل بوی بد جاروبرقی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: زندگی امروز نسبت به گذشته و با آمدن ابزار و وسایل رفاهی آسان‌تر شده است. یکی از این وسایل پرکاربرد و مهم جاروبرقی است که نقش مهمی در خانه دارد و جاروکردن را برای اعضای خانواده ساده کرده است.

اما این وسیله هم مانند دیگر وسایل مشکلات خاص خود را دارد که یکی از آن‌ها متصاعدشدن بوی بد از جاروبرقی به هنگام روشن‌کردن آن است. گاه این بو به‌اندازه‌ای زننده و بد است که سبب می‌شود عطای جارو را به لقایش ببخشیم و از جاروکردن چشم‌پوشی کنیم.

به گزارش رویداد۲۴ اگر شما هم با این معضل روبه‌رو هستید باید بدانید که تنها نیستند و این رخداد مشکل رایجی در جاروبرقیست و افراد زیادی آن را تجربه می‌کنند.

کسانی‌که با این مشکل در جاروبرقی روبه‌رو می‌شوند می‌خواهند هرچه زودتر از آن رها شوند و هرگز پس از آن با آن روبه‌رو نشوند. همان‌گونه‌که اشاره کردیم جاروبرقی‌ها دستگاه‌هایی هستند که چند بار در هفته مورد استفاده قرار می‌گیرند و جزو لوازم بسیار ضروری و پرکاربرد در خانه به حساب می‌آیند.

اگر به طور منظم آن‌ها را تمیز نکنید و یا به فکر سرویس جاروبرقی نباشید، آشغال درون آن‌ها جمع شده و بوی بدی به‌وجود می‌آورند.

در این مطلب به چند دلیل که سبب به‌وجودآمدن بوی بد در جاروبرقی می‌شود می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

علل بوی بد جاروبرقی

کار جاروبرقی این است که خانه شما را تمیز کند و با ازبین‌بردن و جمع‌آوری آشغال‌ها سبب به‌وجودآمدن بوی خوبی در خانه شما شود. اما اگر این کار سبب پخش‌شدن بوی بد در خانه شود چه خواهد شد؟ درواقع هربار که جاروبرقی را روشن می‌کنید باید بوی بد پخش‌شده از آن را تاب آورید. بو‌های برخاسته از جاروبرقی می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد از تجمع کپک در آن گرفته تا انسداد آن با موی حیوانات خانگی.

دقت داشته باشید که هر وسیله‌ای نیاز به تمیز شدن دارد و جاروبرقی هم از این قائده مستثنا نیست. شما باید هر ماه جاروبرقی خود را باز کنید و نسبت به تعویض کیسه آن و تمیز کردن داخلش اقدام کنید. با تمیز نگه داشتن داخل جاروبرقی به‌سادگی می‌توان از بوی بد دستگاه پیش‌گیری کرد. اما اگر با تمام این کار‌ها باز هم جاروبرقی شما بوی بدی می‌دهد باید به دنبال منشا آن باشید.

تجمع مو‌های حیوان خانگی عامل بوی بد جاروبرقی

امروزه بسیاری از افراد در خانه حیوان خانگی دارند و از آن‌ها نگهداری می‌کنند. باید بدانید اگر حیوان خانگی شما مو دارد پس مو‌های بدنش می‌ریزد و یکی از دلایل بوی بد جاروبرقی تجمع این موهاست. حتی گاه ادرار حیوانات خانگی نیز ممکن است به مو‌های آن‌ها بچسبد و بوی بد را بیش‌تر کند. ترکیب ادرار خشک شده و مو‌های حیوانات پشمالوی خانگی بهترین وضعیت را برای ایجاد بوی کپک و قارچ به‌وجود می‌آورد.

بوی بد جاروبرقی

وجود کپک در جاروبرقی عامل بوی بد

یکی دیگر از علل بوی بد جاروبرقی تجمع و وجود کپک در آن است. ممکن است ذرات کپک در کیسه جاروبرقی و فیلتر‌های آن تشکیل شده باشند که سبب به‌وجودآمدن بوی بد در دستگاه هستند. البته این مشکل برای جاروبرقی‌هایی به‌وجود می‌آید که آب را هم جمع می‌کنند چراکه کپک در جایی به‌وجود می‌آید که در آن رطوبت وجود دارد.

سوختن تسمه عامل بوی بد جاروبرقی

به گزارش رویداد۲۴ سوختن تسمه جاروبرقی از دیگر مواردیست که سبب پخش‌شدن بوی بد از دستگاه می‌شود. تسمه از لاستیک تشکیل شده است و وجود آن در جاروبرقی باعث چرخش برس و برداشتن مو و دیگر آشغال‌ها را می‌شود. برس‌های جاروبرقی باید در فواصل زمانی منظم تمیز شوند.

بدون نگهداری مناسب، مو‌های گیر کرده درون آن ممکن است از چرخش صحیح برس ممانعت به‌عمل آورند و به لاستیک آسیب برسانند. همچنین ممکن است تسمه روی برس گیر کند. تسمه‌هایی که کشیده شده و بیش از حد استفاده شده‌اند، بوی پلاستیک سوخته تولید می‌کنند که به‌آسانی قابل تشخیص است.

پر شدن کیسه عامل بوی بد جاروبرقی

یکی دیگر از دلایلی که سبب بوی بدن در جاروبرقی می‌شود پرشدن کیسه آن است. همان‌گونه‌که اشاره کردیم باید هر ماه جاروبرقی خود را بررسی و نسبت به تعویض کیسه و نظافت آن اقدام کنید. این‌گونه همیشه به موقع می‌توانید از پر یا خالی‌بودن کیسه جاروبرقی باخبر شوید. گرد و غبار موجود روی خرده آشغال‌ها که توسط لوله جاروبرقی به داخل آن مکیده می‌شود، یکی دیگر از عوامل بالقوه ایجاد بوی بد جاروبرقیست. دقت داشته باشید پرشدن بیش‌از اندازه کیسه دستگاه عمر جاروبرقی را هم کم می‌کند پس نسبت به آن دقیق باشید.

چگونه بوی بد جاروبرقی را برطرف کنیم؟

در بالا به دلایل بوی بد جاروبرقی اشاره کردیم و توضیح دادیم که جاروبرقی هم مانند دیگر وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنیم باید مدام تمیز شود و البته به این موضوع هم اشاره کردیم که باید منشا بوی بد در جاروبرقی را پیدا کنید.

کیسه جاروبرقی را خالی کنید

بار‌ها بیان کردیم که کیسه جاروبرقی تمام گردوغبار و آشغال‌ها را به درون خود می‌مکد پس نخستین کار تعویض آن است. اگر کیسه جاروبرقی شما دائمیست آشغال‌های آن را خالی کنید و آن را خوب بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد کامل خشک شود. پیشنهاد می‌شود برای از بین بردن کپک‌های احتمالی، از مقداری سرکه سفید یا جوش شیرین استفاده کنید.


بیشتر بخوانید: ترفندهای خانه تکانی اصولی


فیلتر‌ها را تمیز کرده یا جایگزین کنید

به گزارش رویداد۲۴ با گذشت زمان فیلتر‌ها کثیف می‌شوند و گرد و غبار روی آن‌ها می‌نشیند. اگر فیلتر شما قابلیت شستن دارد، آن را زیر آب گرفته و گرد و غبار آن را تمیز کنید. فیلتر را تا زمانی که آب شفاف به‌نظر برسد، بشویید. حتی فیلتر‌هایی که در ظاهر تمیز هستند نیز ممکن است مقدار قابل توجهی گرد و غبار را در خود داشته باشند؛ بنابراین اگر فرایند تمیز کردن فیلتر بیش از ۵ دقیقه طول کشید، تعجب نکنید. فیلتر را پیش از قرار دادن دوباره سر جای خود به مدت ۲۴ ساعت در مجاورت هوا قرار دهید تا خشک شود.

دقت داشته باشید اگر فیلتر قابل شستشو نباشد، آن را تعویض کنید. به صورت کلی فیلتر‌های جاروبرقی باید هر سال یک بار تعویض شوند. اگر از جاروبرقی استفاده زیادی می‌کنید یا حیوان خانگی دارید، این زمان به شش ماه می‌رسد.

بررسی برس‌های جارو

چه جاروبرقی شما بوی بدی دهد و چه نه باید آن را تمیز کنید. یکی از بخش‌هایی که معمولا از نظر‌ها پنهان می‌ماند برس‌های دستگاه است. با توجه به این‌که آن‌ها اغلب برای تمیز کردن فرش و موکت مورد استفاده قرار می‌گیرند، بقایای زیادی را در خود نگهداری می‌کنند پس تمیزکردن آن‌ها ضروریست.

دلیل بوی بد جاروبرقی

برس‌ها را جدا کنید و هر یک را بررسی کنید.

اگر میان دندانه‌های آن مو یا آشغال گیر کرده است آن را بیرون بیاورید.

برس را با استفاده از محلول آب و صابون تمیز کنید. اگر قابل شستن نیست، روی آن اسپری آب و سرکه بپاشید.

اجازه دهید برس به مدت ۲۴ ساعت در مجاورت هوا خشک شود.

دقت داشته باشید هر یک از وسیله‌های جاروبرقی را که می‌شویید باید کامل خشک شده باشند تا سرجیای خودشان قرارشان دهید.

خرطومی جاروبرقی را تمیز کنید

فراموش نکنید که خرطومی جاروبرقی می‌تواند یک علت بوی بد جاروبرقی باشد که معمولا این هم نادیده گرفته می‌شود. گرد و غبار از آن عبور می‌کند. خاک پیش از رسیدن به فیلتر یا کیسه جاروبرقی از خرطومی رد می‌شود. احتمال این‌که ذره یا گردوغباری در خرطومی گیر کند وجود دارد که به مرور می‌تواند سبب به‌وجودآمدن بوی بد در جاروبرقی شود.

خرطومی را جدا کرده و روی سطح صافی بگذارید. اگر گرفته است می‌توانید از چوب جارو یا ابزار مشابه دیگر استفاده کنید. با فشار دادن ابزار درون خرطومی، انسداد را برطرف کنید.

درون لگن یا سینک آب داغ بریزید.

درون آب سرکه و جوش شیرین بریزید و خرطومی را داخل آن قرار هید.

سپس آن را بشویید. صبر کنید تا خرطومی کامل خشک شود و سپس آن را سرجای خود قرار دهید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان