تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

چگونه خسارت افت قیمت خودرو را از بیمه بگیریم؟

در این مطلب سعی کردیم توضیحاتی درباره اهمیت خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ارائه کنیم. دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خدمتی است که هر دو بیمه ثالث و بدنه آن را ارائه می‌دهند؛ البته دریافت آن از بیمه بدنه بسیار آسان‌تر است.

چگونه خسارت افت قیمت خودرو را از بیمه بگیریم؟
رویداد۲۴ دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو
یکی از موضوعاتی که بعد از تصادف دو طرف حادثه به آن فکر می‌کنند این است که دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو از بیمه امکان پذیر است یا خیر؟ افت قیمت خودروها یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. اینکه وسایل نقلیه برخی از افراد بعد از تصادف‌های رانندگی دچار افت قیمت می‌شود، اتفاقی تلخ برای مالک خودرو است. فکر کنید که شما خودرویی با قیمت بالا خریداری کرده‌اید اما در یک تصادف ارزش آن کاهش پیدا می‌کند و دیگر نمی‌توان به قیمت روز، خودرو را معامله کرد. دریافت خسارت ناشی از افت قیمت یکی از امکانات شرکت‌های ارائه دهنده بیمه خودرو است که در این مقاله به آن می‌پردازیم.

شرکت‌های بیمه‌ای علاوه بر تأمین هزینه‌های تعمیرات خودرو، افت قیمت خودرو را هم جزء پوشش‌ها قرار داده‌اند؛ بیمه‌گزار می‌تواند برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خودرو به شرکت بیمه‌گر خود مراجعه کند و بعد از ارائه مدارک لازم، هزینه‌های ایجاد شده را کاهش دهد. از طرف دیگر برخی از افراد سوال دارند که برای جبران افت قیمت خودرو باید از چه بیمه‌نامه‌ای استفاده کنند؟ برای پاسخ به این سوال و شرایط گرفتن خسارت ناشی از افت قیمت خودرو تا انتهای متن همراه ما باشید.

افت قیمت خودرو به چه معنا است؟
بیشتر اوقات تصادف باعث می‌شود که خودروها آسیب‌های جزئی و کلی داشته باشند، در برخی از موارد نیز ممکن است که قطعات اصلی خودروها تعویض شوند. اگر شما هم تجربه خرید خودروی دسته دوم را داشته باشید، به طور حتم با کلماتی مانند: خط و خش جزئی یا تعویض قطعات ماشین روبه رو شده‌اید. تمام این موارد هنگامی ‌در آگهی خودرو قید می‌شود که تصادفی رخ داده باشد و همین موضوع باعث کاهش قیمت خودرو هم می‌شود.

بگذارید با یک مثال این مسئله را توضیح دهیم؛ اگر خودروی ۲۰۶ مدل ۹۰ تصادفی را با خودروی ۲۰۶ مدل ۹۰ سالم مقایسه کنید، خواهید دید که از نظر قیمتی تفاوت‌هایی وجود دارد. البته که عوامل دیگری هم باعث افت قیمت خودرو خواهد شد. هرچه سال تولید ساخت خودرو بیشتر باشد به طور حتم با افت قیمت خودرو مواجه خواهد بود. همچنین میزان کارکرد خودرو یا همان عدد کیلومتر شمار، نشان دهنده میزان کارکرد بوده و هرچه بیشتر باشد، کاهش قیمت نیز محسوس‌تر خواهد بود.

به طور کلی دلایل افت قیمت خودرو عبارت‌اند از:
⦁    سال ساخت و کارکرد خودرو
⦁    قیمت روز ماشین
⦁    داخلی یا وارداتی بودن خودرو
⦁    سابقه خسارت
⦁    میزان خسارت
⦁    رنگ شدگی
⦁    نیاز یا عدم نیاز به تعویض قطعات (آپشن ماشین‌های لاکچری به طور معمول بسیار گران هستند و اگر آسیب ببیند باعث افت قیمت می‌شوند.)
⦁    قسمت آسیب دیده (به طور معمول درب‌ها، کاپوت، صندوق عقب و سپرها بیشترین قسمت‌های آسیب دیده هستند.)

مسئولیت افت قیمت خودرو با کیست؟

چگونه خسارت افت قیمت خودرو را از بیمه بگیریم؟
 
مسئولیت افت قیمت خودرو
برخی از افراد این سوال را می‌پرسند که چه کسی مسئول افت قیمت ماشین است؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است که از قانون و ماده‌های آن اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. “با توجه به ماده ۲ قانون رسیدگی فوری به خسارت ناشی از تصادفات رانندگی، کارشناس فنی باید میزان خسارت اعم از هزینه تعمیر و کسر قیمت را مشخص کند.”

“همچنین بر اساس ماده ۱ و ۲ قانون مسئولیت مدنی هر کسی که به مال یا آبروی طرف دیگر خسارتی وارد کرده باید آن را جبران کند.”

از این رو می‌توان برای دریافت خسارت ناشی از افت قیمت اقدام کرد. اما دقت کنید برای اینکه بتوان خسارت افت قیمت را از شرکت بیمه دریافت کرد، نیاز است که پوشش انتخابی افت قیمت را در بیمه‌نامه خریداری کرده باشید.

در صورت وقوع سانحه‌های رانندگی مانند تصادف، تصادم، واژگونی، آتش سوزی یا سایر سوانح با خسارت مالی برای افراد یا اشیاء ثالث، با توجه به قوانین، جبران خسارت بر عهده شرکت ارائه دهنده بیمه شخص ثالث بوده که تا سقف تعهدات جبران هزینه خواهد شد.

از طرف دیگر اگر خسارت‌های مالی ایجاد شده برای افراد زیان دیده در حادثه بیش از سقف خسارت بیمه شخص ثالث باشد، باید از بیمه بدنه استفاده کرد. در سال ۱۴۰۱ مبلغ تعهدات مالی در بیمه شخص ثالث حداقل معادل ۲۰ میلیون تومان و حداکثر ۴۰۰ میلیون تومان است.

نکته مهم این است که با خرید بیمه بدنه می‌توان علاوه بر جبران هزینه‌های مازاد مالی، پوشش افت قیمت خودرو را هم خریداری کرد تا جبران هزینه‌ها به طور کامل انجام شود.

آیا حوادث رانندگی موجب افت قیمت خودرو می‌شود؟

چگونه خسارت افت قیمت خودرو را از بیمه بگیریم؟
 
حوادث رانندگی موجب افت قیمت خودرو می‌شود
به طور معمول صدمه‌هایی که برای خودرو در تصادف ایجاد می‌شود، می‌تواند در قسمت‌های مختلف خودرو رخ دهد که نتیجه آن افت قیمت خودرو خواهد بود. دریافت خسارت ناشی از افت قیمت هم با توجه به صدمه ایجاد شده انجام می‌شود.

به طور کلی می‌توان آسیب‌های وارد شده به خودرو که باعث افت قیمت می‌شوند را اینگونه بیان کرد:

در صورتی که آسیب وارد شده به قطعاتی باشد که با پیچ و مهره به هم وصل می‌شوند، باعث افت قیمت خودرو خواهد شد؛ مانند گلگیرهای جلو و درب‌ها حدود چهار درصد
اگر تصادف باعث آسیب به قسمت عقب ماشین شود، پنج درصد برای خودرو ایجاد می‌کند. مانند گلگیرهای عقب تا افت قیمت خودرو
شاسی و سینی بغل شاسی ماشین اهمیت زیادی دارند؛ اگر این قسمت‌ها دچار آسیب شوند به طور حتم کارکرد و سلامت خودرو را با خطر روبه‌رو خواهند کرد و هر کدام از این موارد می‌توانند ۵ درصد افت قیمت خودرو را افزایش دهند.
اگر به سقف ماشین هم آسیبی وارد شود تا ۱۰ درصد باعث افت قیمت خودرو خواهد شد. البته اگر آسیب مربوط به ستون‌های بغل سقف (کلاف‌ها) باشد، افت قیمت خودرو فقط حدود ۵ درصد است.
نکته مهم دیگر این است که اگر خودرویی بعد از تصادف به طور کامل رنگ شود، به این معنا است که آسیب جدی دیده و می‌توان تا ۶۰ درصد افت قیمت خودرو را شاهد بود.

آیا تغییر رنگ ماشین موجب افت قیمت خودرو می‌شود؟
همان‌طور که اشاره شد، رنگ شدگی یکی از مواردی است که در افت قیمت خودرو تأثیر به سزایی دارد. اگر قسمت‌های ماشین مانند: شاسی، سقف، ستون‌ها و کاپوت صدمه ببینند به طور حتم هنگام معامله خودرو با مشکل روبه‌رو خواهید بود.

معمولاً افت قیمت در بخش رنگ شدگی خودرو به صورت زیر است:

⦁    رنگ ‌شدگی گلگیر ۲ تا ۳ درصد افت قیمت
⦁    رنگ ‌شدگی کاپوت ۳ تا ۴ درصد افت قیمت
⦁    رنگ شدگی درب‌ها ۳ تا ۴ درصد افت قیمت
⦁    رنگ ‌شدگی صندوق ۳.۵ تا ۴.۵ درصد افت قیمت
نکته: این درصد‌ها ممکن است که با کارشناسی خودرو کمی تفاوت داشته باشد.

چگونگی جلوگیری از افت قیمت خودرو 
تا اینجای متن با عوامل تأثیرگذار در افت قیمت خودرو آشنا شده‌ایم. اما بهتر است راه کارهایی را انجام دهیم که میزان کاهش قیمت را کمتر کنیم. به طور کلی هر خودرویی با گذشت زمان به دلیل گذشت سال تولید و میزان کارکرد دچار افت قیمتی خواهد شد؛ اما مهم‌ترین نکته این است که هنگام معامله خودرو، بدنه و کابین خودرو سالم باشد.

از این رو می‌توان برای سالم نگه داشتن بدنه یا داخل کابین، خودرو را زیر نور مستقیم آفتاب پارک نکرد و از پارکینگ‌های سقف دار استفاده شود. حتی اگر محل پارک خودروی شما بر زیر درختان است، در صورت رویت فضله پرنده‌ها یا شیره درختان بلافاصله برای پاک‌سازی آن اقدام کنید.

به طور کلی نحوه نگهداری ماشین برای اینکه از افت قیمت جلوگیری کنیم روش‌های گوناگونی دارد که عبارتند از:

⦁    تعویض روغن و آب ماشین در زمان مشخص
⦁    تعویض فیلترهای ماشین سر وقت
⦁    رعایت مقررات راهنمایی رانندگی برای جلوگیری از تصادف
⦁    پوشش دریافت خسارت ناشی از افت قیمت در بیمه بدنه
بیمه بدنه یک بیمه‌نامه اختیاری است که افراد با توجه به نیاز خود این بیمه‌نامه و پوشش‌های آن را تهیه می‌کنند. توافق خریدار بیمه‌نامه یا همان بیمه‌گزار با شرکت بیمه بدین گونه است که با پرداخت حق بیمه می‌توان در برابر خطرات انتخابی تحت پوشش قرار گرفت. پوشش افت قیمت نیز یکی از پوشش‌های اضافی بیمه بدنه است. بیشتر شرکت‌های بیمه، پوششی تحت عنوان پوشش افت قیمت خودرو ارائه می‌کنند. تنها نکته مهم در دریافت خسارت ناشی از افت قیمت بیمه بدنه این است که قبل از جبران خسارت باید کارشناس بیمه ارزش دقیق روز خودرو را محاسبه کند.

آیا بیمه شخص ثالث خسارت ناشی از افت قیمت خودرو را پرداخت می‌کند؟
بیمه شخص ثالث یک بیمه‌نامه اجباری است که برای خسارت‌های جانی و مالی متعهد به جبران خسارت خواهد بود. از طرفی هم جبران خسارت افت قیمت ماشین نوعی از خسارت مالی غیر مستقیم و قابل جبران است. با این شرایط بیمه موظف است که خسارت افت قیمت افراد زیان دیده در حادثه را پرداخت کند. البته که برخی از شرکت‌های بیمه‌ای این خسارت را پرداخت نمی‌کنند. در چنین شرایطی می‌توانید به شورای حق اختلاف مراجعه کنید تا از مقصر حادثه و شرکت بیمه‌گر او برای عدم پرداخت افت قیمت خودرو شکایتی تنظیم نمایید. البته معمولاً برای خودروهایی که از سال ساخت آنها زمان زیادی نگذشته است، حکم به نفع زیان دیده صادر می‌شود.

با تمام این توضیحات پیشنهاد می‌دهیم که اگر مبلغ خسارت افت قیمت خودرو کمتر از ۲۰ میلیون تومان است، با توافق این موضوع را حل کنید؛ زیرا روند شکایت از راننده مقصر و اقدام قانونی بسیار زمان بر خواهد بود. 

مدارک مورد نیاز برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو 
برای دریافت خسارت افت قیمت خودرو و طرح شکایت از بیمه به یکسری مدارک نیاز است که عبارتند از:

⦁    کروکی تصادف
⦁    گزارش پلیس
⦁    مدارک شناسایی مالک و خودرو
دقت کنید که اگر در تصادف‌هایی امکان ارائه کروکی نیست، دادگاه طبق توضیحات ارائه شده کروکی را رسم خواهد کرد.

تهیه بیمه خودرو برای کاهش خسارت 
این مطلب سعی کردیم توضیحاتی درباره اهمیت خرید بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه ارائه کنیم. دریافت خسارت ناشی از افت قیمت خدمتی است که هر دو بیمه ثالث و بدنه آن را ارائه می‌دهند؛ البته دریافت آن از بیمه بدنه بسیار آسان‌تر است. به هر حال پیشنهاد ما استفاده همزمان از بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث است. این پوشش جزء پوشش‌های اضافی بیمه بدنه است که باید هنگام خرید آن را انتخاب کنید. 
برگرفته از سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com/

برچسب ها: صنعت بیمه
نظرات شما
پیشخوان