تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

بهترین برنامه ورزشی برای تعطیلات نوروز

یکی از بهترین زمان‌هایی که می‌توانید ورزش کنید و اندام خود را روی فرم نگه دارید و تن‌درست بمانید تعطیلات نوروز است.

بهترین برنامه ورزشی برای تعطیلات نوروز

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از بهترین زمان‌هایی که می‌توانید ورزش کنید و اندام خود را روی فرم نگه دارید و تن‌درست بمانید تعطیلات نوروز است.

اگر ورزش در برنامه روزانه‌تان است و به آن عادت دارید که چه بهتر آن را در نوروز تعطیلات هم ادامه دهید و اگر هنوز به آن رو نیاورده و آغازش نکردید تعطیلات نوروز بهترین زمان برای آن است.

ممکن است برخی از شما بگویید نوروز زمان استراحت است بله درست است، اما ورزش‌کردن ضمن این‌که شما را تن‌درست نگه می‌دارد در حفظ تناسب اندامتان در تعطیلات نوروز که افراد معمولا کالری بیش‌تری نسبت به دیگر روز‌های سال دریافت می‌کنند کمک شایانیست.

برنامه ورزشی مناسب برای تعطیلات نوروز

یکی از بدترین مشکلاتی که ورزش‌کاران و کسانی‌که مدت‌هاست ورزش می‌کنند در تعطیلات با آن روبه‌رو می‌شوند جداشدن از محیط باشگاه و ورزش‌کردن متناوب و منظم است ضمن این‌که در نوروز معمولا عادات و سبک زندگی دست‌کم برای دو هفته تغییر می‌کند و افراد بیش‌از گذشته غذا و تنقلات مصرف می‌کنند و برخی پرخوری می‌کنند. 

 زیاده روی در خوردن شیرینی و آجیل سبب می‌شود که رژیم غذایی افراد دستخوش تغییرات چشم‌گیری شود.

بدانید که این تغییرات قرار نیست پایدار بماند و یک دوره مقطعی می‌باشد و شما می‌توانید با یک برنامه ریزی منظم و ساده از این ایام و تعطیلات نوروز به خوبی بهره‌مند شوید و یک ریکاوری ذهنی و فیزیکی خوبی انجام دهید. در این بخش با ما درباره چگونگی حفظ تناسب اندام خود درتعطیلات نوروز به دست آورید.

فعالیت ورزشی چند دقیقه باید باشد؟

زمان فعالیت ورزشی بسیار مهم است و برای هر کس بسته به سن آن شخص متفاوت است برای نمونه کودکان زیر یک سال در طول روز حتماً باید چندین بار حرکات ورزشی انجام بدهند و کودکان زیر ۵ سال به مدت ۱۸۰ دقیقه فعالیت‌های مختلفی مثل بازی‌های حرکتی و ورجه وورجه کردن نیاز دارند که ۶۰ دقیقه آن باید به فعالیت‌های ورزشی سازماندهی شده اختصاص داده شود. نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۷ سال نیز باید حدود ۶۰ دقیقه اقدام به انجام فعالیت‌های ورزشی متوسط تا شدید بکنند. بزرگسالان هم فعالیت‌های ورزشی خود را باید در طول هفته به ۱۵۰ دقیقه برسانند.

مناسب‌ترین مکان ورزش تعطیلات نوروز

در نوروز خود را ملزم به داشتن مکان خاص برای ورزش نکنید شما می‌توانید در هر جایی ورزش کنید.

بهترین برنامه ورزشی

اهمیت تجهیزات در ورزش‌های خانگی

در کشور ما این‌گونه نهادینه شده است که برای ورزش‌کردن حتما باید به باشگاه ورزشی رفت درصورتی‌که این باور به‌کلی نادرست است. چه بسیار افرادی که در خانه ورزش می‌کنند و توانسته‌اند با این کار زندگی خود را تغییر دهند و تن‌درستی را به بدنشان برگردانند. 

به گزارش رویداد۲۴ باید دقت داشته باشید چیزی که در ورزش‌کردن اهمیت دارد مدت و البته کیفیت ورزش است نه تجهیزات و باشگاه ورزشی. 

از تعطیلات و حتی کارهای خانه استقبال کنید و به آن‌ها به چشم ورزش نگاه کنید. انجام حرکات کششی و نرمش‌ها و کم‌کردن زمان نشستن در خانه انجام کار‌های خانه مانند ظرف شستن همگی فعالیت‌های بدنی محسوب می‌شوند و به نوبه خود تاثیر به‌سزایی در تن‌درستی دارند.

عضلات خود را غافلگیر کنید

همه ما در درازای روز فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم که بسیاری از آن‌ها روتین است درواقع همه ما معمولا یک الگوی مشخص فعالیت بدنی داریم و آن را دنبال می‌کنیم. برخی ممکن است هر روز به سرکار بروند و برگردند و برخی دیگر پیاده‌روی کنند یا ورزش سنگین انجام دهند. 

در نوروز و تعطیلات همان‌گونه‌که در بالا اشاره کردیم ممکن است به دلایلی مانند رفت‌وآمدهای نوروزی و دید و بازدیدها این الگو تغییر کند و تحرک و فعالیت بدنی افراد کم شود. 

نشستن زیاد در مقابل تلویزیون و استراحت طولانی مدت باعث می‌شود که عضلات شما ضعیف شود و در نهایت دچار کمر و گردن درد شوید به همین دلیل برای اینکه از بروز چنین مشکلاتی پیش‌گیری کنید حتماً باید ورزش‌های گردن، کمر و پشت انجام دهید و از بی تحرکی دوری کنید.


بیشتر بخوانید: پیشگیری از بیماری‌ها با تغییر سبک زندگی


از رختخواب خود شروع کنید

بهترین کار این است که همه چیز را به رخت‌خواب خود منوط کنید یعنی به محض این‌که از خواب بیدار شدید ورزش کنید. اشاره کردیم که ورزش‌کردن در خانه کار آسانیست که همه می‌توانند آن را انجام دهند. اگر به محض بیدارشدن یک ورزش نیم ساعته و سنگین و خوب و اصولی را انجام دهید و پس از آن دوش بگیرید و به دیگر کارهای روزانه خود برسید خواهید دید که در درازای روز آن فعالیت زندگی شما را تغییر خواهد داد و نداشتن فعالیت و ورزش آزارتان نمی‌دهد. 

تبدیل کردن ورزش به یک فعالیت اجتماعی

همه افرادبه مناسبت فرا رسیدن سال جدید در تکاپوی انجام برنامه‌ها و کار‌های خود هستند پیشنهاد ما این است که بهترین زمان برای برنامه ریزی‌های اجتماعی همین موقع است، برنامه‌های دیدار نه تنها می‌تواند با دوستان نزدیک خانوادگی و حتی اعضای خانواده انجام شود بلکه می‌تواند به دیدار دوستان قدیمی نیز ختم شود بنابراین به راحتی می‌توانید برنامه‌های ورزشی خود را با همین دیدار‌ها گره بزنید برای نمونه قرار بگذارید با هم به پیاده روی یا استخر و یا حتی باشگاه بروید و با یک تیر دو نشان بزنید.

ورزش در تعطیلات

استفاده بهینه از رفت و آمد‌ها

یکی از بهترین کارهای در تعطیلات این است که از آن و حتی رفت‌وآمدها و دید و بازدیدهای این برهه استفاده بهینه کنید. شما می‌توانید یک جفت کتانی ورزشی تهیه کرده و به جای این که از وسیله نقلیه استفاده کنید با دوچرخه رکاب بزنید یا پیاده روی کنید. این کار شما باعث می‌شود که روحیه جنگندگی شما حفظ شود، با این روش هم به محیط زیست کمک کرده‌اید و هم برنامه روزانه خود را به موقع انجام می‌دهید.

پیاده روی مناسب‌ترین ورزش

بیش‌تر متخصصین به دلیل بی خطر بودن و تاثیرات مثبت پیاده روی بر روی تن‌درستی آن را منحصر به‌فرد‌ترین روش تلقی می‌کنند چنانچه به هنگام پیاده روی دچار تپش قلب و افت ناگهانی فشار خون و سرگیجه شدید بی تفاوت نباشید و در صورت لزوم به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که به هنگام پیاده روی از کفش مناسب استفاده نمایید خانم‌ها نباید از کفش پاشنه بلند و آقایان نباید از کفش مهمانی استفاده کنند.

کوهنوردی را فراموش نکنید

چنانچه تعطیلات نوروز را به مسافرت رفته اید حتما کوشش کنید برای دیدن مناظر طبیعی کشورمان بروید و حتما کوهنوردی و جنگل نوردی داشته باشید. اگر هم در تهران هستید که در این شهر کوه‌های بسیاری زیادی داریم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

به جای آسانسور از پله استفاده کنید

پیش از هر چیزی باور غلط اینکه بالا و پایین رفتن از پله دشمن زانو‌های شما است را کنار بگذارید. چنانچه در خارج از خانه، پارک یا محیط کار هستید به سراغ پله‌ها بروید و اگر پله‌ای پیدا نکردید به سراغ سکو‌های کوچک رفته و تلاش کنید که ۱۵ الی ۲۰ بار از آن بالا و پایین بروید.

این کار سبب می‌شود که عضلات پای شما قوی‌تر شود و مانع آسیب دیدن به زانو‌های شما شود؛ بنابراین کوشش کنید در دید و بازدید‌های نوروزی از آسانسور استفاده نکنید.

دوچرخه سواری را فراموش نکنید

دوچرخه‌سواری از آن ورزش‌هاییست که برای تعطیلات بسیار سودمند است و می‌تواند وضعیت تن‌درستی و نشاط شما و خانواده‌تان را بهبود ببخشید. با دوچرخه‌سواری می‌توانید تمام خانواده را وارد چرخه ورزش و البته شادابی بیش‌از اندازه کنید و از تعطیلات و کنار هم بودن لذت بیش‌تری ببرید. اگر با خود دوچرخه دارید و در سفر هستید که چه بهتر اما اگر این کار را نکرده‌اید و این امکان برایتان فراهم نبود می‌توانید با کمی پرس‌جو از مراکز کرایه‌دادن دوچرخه آگاه شوید و چند روزی آن را کرایه کنید و از آن استفاده کنید. 

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، نوروز
نظرات شما
پیشخوان