تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۰۱ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دست خالی صداوسیما در برنامه‌های نوروزی/ ناکامی جبهه انقلاب در سال نو!

ویژه برنامه نوروزی صداوسیما در حالی برگزار شد که کمترین نسبتی با آنچه در بطن جامعه می‌گذرد، نداشت؛ از مجریان باسابقه خبری نبود و برنامه به مجری سلام فرمانده سپرده شد.

برنامه‌های نوروزی صداوسیما

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: مشخص بود برنامه‌های تحویل سال نوروز به خاطر حوادث سال ۱۴۰۱ تغییرات زیادی داشته باشد؛ این موضوع را می‌شد از انتخاب مجریان شبکه‌های مختلف صدا و سیما برای برنامه سال تحویل فهمید. امسال خبری از چهره‌های از مشهوری که در سال‌های گذشته از آن‌ها به عنوان سرمایه‌های سازمان یاد می‌شد خبری نبود. حتی مجریان محافظه‌کاری مانند احسان علیخانی، رضا رشیدپور و علی ضیا از فهرست حذف شدند و در عوض چهره‌هایی برای اجرای برنامه انتخاب شدند که که بی هیچ اشاره‌ای به اتفاقات سال ۱۴۰۱ برنامه را اجرا کند.

صدا و سیما اجرای برنامه ویژه شب یلدای شبکه سه به عنوان مهم‌ترین شبکه تلویزیونی صدا و سیما را به حامد سلطانی سپرد. چهره‌ای که فعالیت خود را در آستان قدس آغاز کرد و خیلی زود به عنوان فعال رسانه‌ای «جبهه انقلاب» و به مدد دوپینگ رسانه‌ای نواصول‌گرایان توانست آنتن مهم‌ترین برنامه تحویل سال را به دست بیاورد.

شاید اتفاقی که حامد سلطانی را به چهره مورد اعتماد حاکمیت برای اجرای برنامه تحویل سال تبدیل کرد، اجرای برنامه سلام فرمانده در ورزشگاه صد هزار نفری آزادی بود. نگاهی به برنامه سال تحویل شبکه سه سیما نکات بسیاری را روشن می‌کند که بسیار جالب توجه است. به نظر می‌رسد برای سال تحویل پیش رو صدا و سیما سعی کرده در چند محور برنامه‌های خود را پیش ببرد. محور اول مقابله با فضای مجازی است. در برنامه سال تحویل صدا و سیما در شبکه سه که اسپانسر آن بانک ملی است پیجی در پیام‌رسان بله برای این برنامه ساخته شده است که با بارگذاری پاکت‌های دیجیتالی افرادی که عضو این پیج می‌شوند می‌توانند با باز کردن پاکت مبالغ چند ده هزار تومانی را به عنوان عیدی دریافت کنند.

پول‌پاشی نهاد‌های دولتی دو هدف را دنبال می‌کند؛ اول عضوگیری برای پیام‌رسان‌های داخلی از طریق تطمیع مخاطب و دوم مقابله با فضای مجازی که مدت‌ها است صدا و سیما را از مرجعیت انداخته است. نکته دوم که در برنامه سال تحویل شبکه سه به چشم می‌خورد تلاش برای عادی نشان دادن شرایط جامعه بعد از حوادث ماه‌های اخیر است.

دعوت از خوانندگان پاپ که تا یکی دو سال پیش صدا و سیما حضور آن‌ها را نفی می‌کرد و تلاش برای خواندن شعر‌هایی با مضامین غیر سیاسی از جمله تلاش‌های صدا و سیما برای عادی نشان دادن اوضاع کشور است.

نکته بعدی که در برنامه سال تحویل امسال به چشم می‌خورد تلاش برای پررنگ کردن مفهوم ایران در صحبت‌های مهمانان برنامه سال تحویل است. این موضوع به خودی خود اشکالی ندارد و قطعاً ایران برای تمام ایرانیان مهم و عزیز است. اما مشکل این جا است که صدا و سیما و مهمانانی که به این برنامه آمده‌اند ایران را به شکلی تعریف می‌کندد که مطابق خواست قدرت است. به عنوان مثال صدا و سیما از زبان هادی چوپان مهاجرت را نفی می‌کند بدون این‌که گفته شود هادی چوپان چه مرجعیتی درباره این اظهارنظر دارد!

هر چند صحبت‌های هادی چوپان خالی از طعنه و کنایه نبود و او ضمن صحبت‌هایش گفت: «هر کس می‌تواند با چهار کلاس سواد رئیس جمهور شود، اما هیچ کس نمی‌تواند قهرمان مستر اُلمپیا شود» یا علیرضا دبیر بعد از حضور در برنامه سال تحویل شبکه از موفقیت ایرانیان در همه حوزه‌ها حرف می‌زند و می‌گوید درست است که مردم تحت فشار هستند، اما این فشار در نهایت باعث پختگی و رستگاری آن‌ها می‌شود.

سوالی که باید از دبیر و صدا و سیما پرسید این است که آیا مسئولانی مانند علیرضا دبیر هم این فشار اقتصادی را تحمل می‌کنند؟ آیا علیرضا دبیر که در برنامه تحویل سال به تبلیغ ازدواج می‌پردازد و یونس امامی کشتی‌گیر را که به تازگی متاهل شده روی آنتن می‌آورد تا ازدواج را تبلیغ کند از قیمت‌ها و شرایط معیشت مردم خبر دارد؟ جالب است که دبیر در صحبت‌هایش از کشتی‌گیران درخواست می‌کند در حوزه سیاسی و اجتماعی که در آن تخصص ندارند وارد نشوند، اما خودش به عنوان یک کشتی‌گیر سال‌ها در شورای شهر به خدمت مشغول بود!

صدا و سیما از ابتدای فعالیت ایدئولوژی را مقدم بر حقیقت می‌داند و طبیعی است هم به تبلیغ مواردی می‌پردازد که در عالم واقع امکان وقوعی ندارد. این نگاه باعث شده صدا و سیما چنان ریزش مخاطبی داشته باشد که قافیه را به چند شبکه آن‌ور آبی و فضای مجازی ببازد.

نکته رقت‌انگیزی که در برنامه شب سال تحویل امسال صدا و سیما به چشم می‌خورد دست خالی این سازمان برای سرگرم کردن مردم است. بعد از حوادث ماه‌های اخیری که در ایران رخ داد بسیاری از هنرمندان و سلبریتی‌های مشهوری که مورد علاقه مردم هستند حاضر نیستند با صدا و سیما همکاری کنند. به همین خاطر صدا و سیما مجبور است آنتن خود را با حضور سلبریتی‌های درجه چندمی پُر کند که نه خاطرات تکراری و نمک ریختن‌های بی‌مزه‌شان برای مردم جذابیت دارد و نه محتوای صحبت‌هایشان کسی را سر شوق می‌آورد.

تاکتیک‌های نخ نمایی (که زمانی احسان علیخانی در آن اُستاد بود) مانند غافلگیر کردن دو خانواده با دعوت بدون هماهنگی از فرزندان سربازهایشان دیگر جذابیتی ندارد که بخواهد مخاطب را پای برنامه شب تحویل سال بنشاند. به طور کلی می‌توان برنامه سال تحویل شبکه سه را ضعیف، پر از نشانه‌های ایدئولوژیک و بی‌رمق توصیف کرد. از قدیم گفته‌اند سالی که نکوست از بهارش پیداست. صدا و سیما بهار را به بدترین شکل ممکن آغاز کرد. با توجه به رویکرد مدیران این سازمان که همه از نواصول‌گرایان جوان هستند، بسیار بعید است شاهد تغییر رویکردی در این سازمان باشیم و در بر همان پاشنه‌ای خواهد چرخید که سال‌های گذشته چرخیده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
1
دروغ و دغل و غارت
بی لیاقت سالاری بیداد میکنه
به قول رهبر امارات هر چیزی باید از ریشه و پی صحیح چیده بشه الا حکومت که باید از راس درست و اصولی چینش بشه
زمانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
16
6
رویداد پوشالی بودن و مزخرف بودن یک رسانه لجن پراکن به تمام معنا فلسفه وجودیش مثل اهریمن در کنار اهورامزداست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
باشه حالا برو جیرت رو بخور یخ نکنه دو تا اختلاس هم بذار تنگش جون بگیری
ناشناس
|
Iraq
|
۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
2
18
جایی که میوه نیست چغندر، سلطان مرکباته

جایی که میوه نیست چغندر، سلطان مرکباته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
19
3
نویسنده عقده‌ای
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
3
به امید خدا داریم به پایان ایدولوژی می‌رسیم
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
1
تشکر از آقای مازیار وکیلی عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
1
خلایق هر چه لایق
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
دبير كشتيش تموم شده بود و تحصيل كرده بود رفت شوراى شهر ، هر شهرى نماينده ورزشكار هم مى خواد هم فرهنگى اجتماعى شهر سازى آسيب شناسى ..... هزار آيتم ديگه ، چه حرفييه ، جورج بوش هم نظامى بود شد رئيس جمهور بريد اونجا هم اعتراض كنيد ، نماينده شوراى نبايد ورزشكار باشه , معتاد باشه ، جمع كنيد اين حرف ها ، كمپ هاى تيم ملى كشتى ايران جزء بهترين كمپ هاى ورزشى دنياست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
3
کار عاقلانه ای کردند خرج الکی نکردند... کسی صداسیما تماشا نمی کند.
ناشناس
|
Germany
|
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
1
0
وچقدر رویداد تودلت میخاد اوضاع ایران عادی جلوه نکنه ،میدونید که نظام به این الکیها از جا کنده نمیشه فقط با این ناارامیها برجام عقب میفته وهمه همسایه ها ازجمله طالبان والهام علی اف برای ایران شاخ شانه میکشند
استاد رازقی پور
|
Canada
|
۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
0
2
حسود نباشید . طبق نظرسنجی موسسه گاگول و موسسه اینتر پلیز و نظرسنجی دانشگاه آکسبورد در ایالت سانفراندیسکو ، یک میلیارد و چهارصد و پنجاه و شش میلیون و هفتصد و شصت و سه هزار و پانصد و سی و دو نفر در سراسر جهان برنامه های سال تحویل صدا و سیما را نگاه کرده اند .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
0
0
اتفاقا خیلی خوب بود
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
0
1
برنامه شبکه یک بامجلس ختم فرق زیادی نداشت
کریم۲
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۳
0
0
واا همه چی خوب بود . حالا چرا نویسنده نوشته صدا و سیما می خواست عادی نشان بدهد . اصرار بر این جمله را نفهمیدم .
داداش همه چی خوبه. متن ها رو با چشم باز بنویس .نه با جیب باز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان