تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲

آپاندیس در کدام سمت بدن است؟

آپاندیسیت زمانی رخ می‌دهد که مجرای آپاندیس مسوده شده و مخاط ترشح شده از دیواره آپاندیس راهی برای خرج و رفتن به روده بزرگ نداشته باشد. در این صورت این مخاط درون آپاندیس باقی مانده و باکتری‌هایی که به صورت طبیعی در آپاندیس هستند به سرعت تکثیر و رشد کرده و در نهایت آپاندیس متورم شده و عفونت می‌کند.

آپاندیس در کدام سمت بدن است؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: آپاندیس یک عضو ۶ سانتی متری در سمت راست پایین شکم بوده که از یک طرف به روده بزرگ و از طرف دیگر به حفره شکمی متصل است. بسیاری از افراد می‌پندارند این عضو هیچ کارایی نداشته و برای بدن سودی ندارد؛ اما این باور کاملا اشتباه بوده و اخیرا دانشمندان از عملکرد مفید آپاندیس در بدن اطلاعاتی کسب کرده اند. در برخی از موارد آپاندیس دچار التهاب، درد و بیماری شده که در این صورت با یک عمل جراحی آن را از بدن خارج می‌کنند. خروج این عضو ضرری برای بدن به همراه نخواهد داشت و نباید نگران شوید. سلول‌های دیوار آپاندیس مخاطی ترشح می‌کنند که این مخاط به روده بزرگ ریخته و باعث تمیزی آن می‌شود. در بعضی از موارد مجرای آپاندیس مسدود شده و آپاندیسیت رخ خواهد داد که باعث بروز مشکلاتی در بدن خواهد شد. این مشکل با علائمی همراه است که در ادامه نام خواهیم برد.

آپاندیس در کدام سمت بدن قرار دارد؟

برای اینکه جای دقیق قرارگیری آپاندیس در بدن را بدانیم ابتدا باید با تمامی قسمت‌های مختلف روده بزرگ را بشناسیم. روده بزرگ در بخش پایانی لوله گوارش قرار دارد و غذا‌هایی که هضم شده اند از طریق روده بزرگ به مقعد می‌رسند و دفع خواهند شد. روده بزرگ دارای چند بخش مختلف به نام‌های سکوم، کولون، رکتوم و مقعد می‌شود. آپاندیس در انتهای سکوم قرار دارد و یک زائده کرم شکل است. آپاندیس اندازه‌ای حدود ۶ الی ۱۰ سانتی متر و قطری به اندازه یک سانتی متر دارد.

به گزارش رویداد24 همانطور که اشاره کردیم آپاندیس دارای سلول‌های ماهیچه‌ای و مخاطی است که وظیفه اصلی این عضو از بدن، خارج کردن مخاط ترشح شده از بافت پوششی یا غذای هضم شده به کمک روده به خارج بدن است. البته باید بگویم عملکرد دقیق آپاندیس مخص نیست، اما دانشمندان بر این باورند که این عضو از بدن وظایفی از جمله تجمع و تکثر باکتری‌های مفید، در جنین‌ها آپاندیس محل مناسبی برای تجمع اندوکرین جهت هموستازی، کمک به سیستم ایمنی بدن را برعهده دارد. اگر به هر دلیلی در عملکرد آپاندیس مشکل ایجاد شود و این عضو دیگر نتواند مخاط ترشح شده را به بیرون منتقل کند، دچار تورم و عفونت شده که باعث بروز بیماری به نام آپاندیسیت خواهد شد.

آپاندیسیت چیست؟

همانطور که اشاره کردیم، آپاندیسیت زمانی رخ می‌دهد که مجرای آپاندیس مسوده شده و مخاط ترشح شده از دیواره آپاندیس راهی برای خرج و رفتن به روده بزرگ نداشته باشد. در این صورت این مخاط درون آپاندیس باقی مانده و باکتری‌هایی که به صورت طبیعی در آپاندیس هستند به سرعت تکثیر و رشد کرده و در نهایت آپاندیس متورم شده و عفونت می‌کند. در صورت تورم و عفونت راهی جز جراحی و برداشتن آپاندیس وجود ندارد. نبود آپاندیس برای بدن ضرری ندارد، اما وجود آن و عملکرد مناسب این عضو از بدن باعث تکثیر باکتری‌های مفید و در نتیجه باعث بهبود هضم غذا و تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد.

بیماری آپاندیسیت با علائمی همچون درد‌های شکمی، کاهش اشتها، تهع و استفراغ، تب، ورم کردن شکم، عدم خارج شدن گاز از روده ها، عدم توانایی در دفع همراه است. علائم بیماری آپاندیس به مرور زمان تشدید می‌یابند و این بیماری بدون علائم نیست و به راحتی قابل تشخیص است.

دلایل تورم و عفونت آپاندیس چیست؟

انسداد راه ورودی آپاندیس به روده بزرگ سبب تورم و عفونت خواهد شد و حال برای یافتن علت آپاندیسیت باید دلیل‌های مسدود شدن ورودی آپاندیس به روده بزرگ را بررسی کرد. بطور معمول به دلایل زیر انسداد رخ داده و سبب درد‌های شکمی و جراحی آپاندیس خواهد شد:

ورم کردن سلول‌های پوششی لایه داخلی آپاندیس

یبوست (مدفوع با مسدود کردن دهانه ورودی آپاندیس به روده بزرگ سبب تورم و عفونت در این عضو می‌شود).

افزایش قطر آپاندیس

توقف خونرسانی به این ناحیه

جراحی ناحیه شکمی

آسیب به بافت شکم

تصادف و وارد شدن ضربه به آپاندیس

آپاندیس دارای قطری به اندازه ۱۰ سانتی متر بوده که در انتهای سکوم قرار دارد. این عضو از بدن وظیفه خروج مخاط ترشح شده به کمک روده به بیرون از بدن را دارد. اگر بنا به هر دلیلی راه ورودی آپاندیس به روده بزرگ مسدود شد، تورم و عفونت رخ خواهد داد و آپاندیسیت رخ می‌دهد. این بیماری با علائمی همراه است که آن‌ها را نام بردیم در صورت مشاهده هر یک از این علائم به یک اورژانس مراجعه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
پیشخوان