تاریخ انتشار: ۱۶:۲۳ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲

وضعیت بازار طلا در ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟

«بازار طلا در ۱۴۰۲ غیرقابل پیش‌بینی است، اما در یک ماه آینده این بازار آرام و بدون تغییر خواهد بود»؛ این نظر محمد کشتی‌آرای، کارشناس برجسته فلزات قیمتی است.

وضعیت بازار طلا در ۱۴۰۲ چگونه خواهد بود؟
رویداد۲۴ محمد کشتی‌آرای، کارشناس برجسته فلزات قیمتی گفت: نرخ طلا در کشور ما تابعی از دو عامل اصلی قیمت ارز و نرخ اونس جهانی است.

به گزارش انصاف نیوز، کشتی‌آرای ادامه داد: ابتدای سال گذشته، قیمت جهانی طلا حدود ۱۹۵۰ دلار در هر انس بود که این رقم در اواسط سال به ۱۶۰۰ دلار کاهش پیدا کرد، اما قیمت‌ها باز صعودی شد تا جایی که در آخرین روز کاری اسفند ماه به ۱۹۹۰ دلار در هر انس رسید؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم به طور متوسط در یک سال گذشته اونس جهانی طلا فقط ۴۰ دلار افزایش قیمت داشته است.

رئیس سابق اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا ادامه داد: قیمت ارز به عنوان یک عامل موثر بر نرخ طلا در سالی که گذشت، تغییرات سریع و پی در پی را تجربه کرد به‌طوری‌که در افزایشی بی سابقه، حتی به بیش از ۶۰ هزار تومان هم رسید. طبیعتا رشد قیمت دلار تاثیر خود را در همه حوزه‌ها نشان می‌دهد کما این‌که در بازار طلا، قیمت سکه را به رقم بی‌سابقه ۳۸ میلیون تومان در اوایل اسفند ماه رساند.

کشتی‌آرای سال ۱۴۰۱ را سالی پرنوسان خواند و افزود: بی ثباتی نرخ دلار تاثیرات مشهودی بر همه بازار‌ها از جمله بازار سکه و طلا داشته است.

او به نوسانات نرخ سکه در روز ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: قیمت سکه تا ۳۰ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافت، اما در بعد از ظهر روی حدود ۳۰ میلیون تومان تثبیت شد و با این حال، در رقم مذکور سکه حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حباب دارد.

کشتی‌آرای در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز درباره سیاست‌های مختلف بانک مرکزی برای کنترل نرخ سکه، این سیاست‌ها را موفق ارزیابی کرد و ادامه داد: حباب سکه تا حدود ۸ میلیون تومان هم افزایش پیدا کرده بود و اقدام به موقع بانک مرکزی در عرضه، سبب شد حباب سکه با کاهش همراه باشد.

این کارشناس اضافه کرد: بنا بر اعلام بانک مرکزی، از ششم فروردین واگذاری ربع‌سکه در مرکز مبادلات ارز و طلای بانک مرکزی آغاز می‌شود و افراد حقیقی بالای ۱۸ سال می‌توانند یک بار در سال ربع‌سکه خریداری کنند. این اقدام هم باعث تخلیه حباب خواهد شد.

او در ارزیابی نوسانات بازار طلا در ۱۴۰۲ گفت: همان‌طور که پیش‌تر گفتم عوامل گوناگونی بر قیمت طلا و سکه تاثیرگذار است و بنابراین نمی‌توانم تحولات یک سال آینده را پیش‌بینی کنم، اما تحلیل روند‌ها در یک ماه آینده نشان می‌دهد تا پایان فروردین ماه، بازار طلا و سکه آرام و بدون تغییر قابل توجه خواهد بود و شرایط حاکم بر این بازار تغییر خاصی نمی‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار طلا
نظرات شما
پیشخوان