تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۰۷ فروردين ۱۴۰۲

دمنوش برای کاهش استرس 

دمنوش‌های کاهش استرس در طب سنتی بسیار زیادند، ولی در این مقاله تنها به چند مورد اشاره می‌کنیم.  

دمنوش برای لاغری

رویداد۲۴ فقط یک نکته مهم این است که اگر دمنوشی را تهیه می‌کنید و می‌نوشیذ حتما در استفاده آن تکرار و استمرار را داشته باشید تا در بدنتان تاثیرگذار باشد.

۱-    چای سیاه

این نوشیدنی معروف و پرکاربرد در کاهش استرس موثر است. اثر گذاری آن هم از طریق کاهش هورمون‌های استرس زایی، چون هورمون کورتیزول است که حس خوبی را در مغز ایجاد می‌کند. حتما دم کردن چایی را خوب بلد هستید پس یک چایی خوش رنگ درست کنید و استرس و اضطراب خود را با خوردن آن کمتر ککنید

۲-    سنبل الطیب

این گیاه معروف به علف گربه است از معروف‌ترین و موثری‌ترین دم نوش‌های کاهش استرس است در طب مکمل هم از این گیاه برای دارو‌های ضد افسردگی و استرس استفاده می‌شود.

اگر این دم نوش را بخورید خیلی زود و با آرامش به خواب می‌روید. استفاده برای زنان باردار و شیرده با مشورت پزشک انجام شود
برای تهیه این دم نوش قوی کافی است  این گیاه که تقریبا ریشه ریشه است را بکوبید و یک قاشق از آن را در یک قوری کوچک  با یک لیوان آب دم کنید و اگر دوست داشتید همراه با عسل شیرین کنید و بعد از چند دقیقه‌ای که دم کشید میل کنید نوش جان

۳-    اسطوخودوس

اسطوخودوس نیز گیاهی موثر در کاهش استرس است این گیاه که به لوندر نیز معروف است به شکل‌های مختلفی در کاهش استرس موثر است گاهی به صورت عرق از آن استفاده می‌شود و گاهی هم از گل خشک شده آن با آویزان کردن در اتاق برای کاهش استرس استفاده می‌شود.

این گیاه آرام بخش اعصاب است و دم نوش آن خواب آرام شبانه را برای شما به ارمغان می‌آورد. البته یک نکته مهم این است که حتما در مصرف آن زیاده روی نکنید که سردرذ و سرگیجه در صورت زیاده روی  در خوردن آن جزو عوارض این دم نوش است. نکته دوم اینکه حتما در گروه‌های پرخطری جون زنان باردار و شیرده و افرادی که آلرژی فصلی دارند و یا داراب ناراحتی‌های اعصاب و روان هستند برای استفاده حتما از یک پزشک در حوزه طب سنتی و مکمل راهنمایی بگیرند.

طرز تهیه این دم نوش هم به این صورت است که یک قاشق گل خشک شده آن را در یک قوری با یک لیوان آب داغ وهمراه یک مقدار عسل به مدت پانزده دقیقه روی شعله قرار دهید  تا دم بکشد. این دم نوش خاصیت  آنتی اکسیدانی دارد و در درمان استرس بسیار موقر است.

۴- بابونه 

دمنوش بابونه هم در تقویت اعصاب شما موثر است. اگر استرس دارید حتما در خانه از این دمنوش استفاده کنید. این گیاه بسیار ملین است سبب خواب آلودگی می‌شود و در درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز موثر است. اما اگر از استرس در سر جلسه امتحان رنج می‌برید یک فنجان از این دم نوش زرد رنگ حال شما را بهتر خواهد کرد. طبع گرم این دم نوش بدون شک برای زنان باردار در سه ماهه اول بارداری خطرناک است، ولی برای سالمندان و افرادی که طبع سردی دارند بسیار مفید نیز هست این دم نوش تقویت کننده سیستم ایمنی است و در کاهش اضطراب و نگرانی‌های افراد بسیار موثر است.
و، اما برای تهیه این دم نوش کافی است همانند سایر گیاهانی که گفتیم یک قاشق از گل این گیاه را در داخل قوری با مقداری آب دم کنید و بعد از چند دقیقه حرارت غیر مستقیم میل کنید.

۵- گل محمدی 

یکی از دم نوش‌های در دسترس و البته خوشبو و خوش عطر دمنوش گل محمدی است که خاصیت ضد استرسی دارد یک فنجان از دم نوش گل محمدی در اول صبح در داشتن روز پر نشاط و سالم موثر است 
این دمنوش در ایجاد آرامش شما بسیار کمک می‌کند.  

برای تهیه دم نوش آن حتما از گل محمدی خشک شده و یا گلبرگ‌های گل محمدی می‌توانید استفاده کنید.  

۶- دم نوش نعنا 

بدون شک شما هم شاید دیده باشید که افرادی که دارای استرس و اضطراب هستند دچار مشکلات گوارشی نیز هستند دمنوش نعنا برای این افراد بسیار موثر است. این دم نوش به آرام کردن دستگاه گوارش آن‌ها کمک می‌کند و به طبع در کاهش استرس آن‌ها نیز موثر است. البته نعنا تنش عضلات را کم می‌کند و همان طور که قبلاً گفتیم با عملکرد درست دستگاه گوارش یک کاهش دهنده استرس و اضطراب در افراد است. البته منظور از نعنا، نعنا فلفلی است. برای تهیه آن کافی است که مقداری نعنا فلفلی را با مقداری آب داخل یه فوری با حرارت چند دقیقه‌ای تهیه کنید و میل بفرمایید.

۷- گل ساعتی 

این گیاه نیز می‌تواند به عنوان دم نوش برای کاهش اضطراب و استرس شما موثر باشد البته این گیاه اغلب در مناطق استوایی آمریکا و آفریقا یافت می‌شود و دردسترس نیز نیست، ولی اگر به عطاری‌ها مراجعه کنید می‌توانید این گیاه را بخرید و از آن یک دم نوش ضد استرس برای آرام کردن خود استفاده کنید.

۸- چای سبز 

دم نوش چای بیشتر در چربی سوزی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی آمینو اسیدی به نام  تیانین موجود در چای سبز باعث آرامش شما می‌شود و استرس شما را بدون شک بعد از خوردن یک لیوان دم کرده چای سبز کم خواهد کرد. برای تهیه این دم نوش بهتر است زمان زیادی را روی حرارت قرار ندهید، چون رنگ و مزه آن از سبزی به قرمزی تغییر می‌کند که در خاصیت چای سبز را کم می‌کند. پس یک قاشق چای خوری از چای سبز را با مقداری آب سرد در داخل یک قوری به مدت چند دقیقه دم کنید و نوش جان کنید.

۹- رزماری 

رزماری بوی مطبوع و رایحه بسیار خوشی دارد حتما باید دم نوش این گیاه شیرین را امتحان کنید حتما این گیاه وحشی شما را عاشق خود می‌کند خاصیت درمانی این گیاه شما را شگفت زده می‌کند. بهبود خلق و خو و تقویت مغز و حافظه کمترین خاصیتی است که در این گیاه وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که نصف فنجان از دم نوش رز ماری احساس خوشایندی را در سمت ایجاد می‌کند و استرس و اضطراب را از شما دور می‌کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان