تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۸ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

جایگزین برنج برای ریزش مو

یکی از مواد غذایی بسیار آشنا و محبوب برای ما ایرانی‌ها برنج است. غذایی که از دوران طفولیت به طعم آن عادت کرده‌ایم و مورد پسند ما است. این ماده مغذی سرشار از انواع مختلف مواد معدنی و ویتامین‌ها است. همچنین منبع مهمی از کربوهیدرات نیز به شمار می‌رود. اما بااین‌حال برنج کالری فراوانی دارد و مقدار قند ذخیره‌شده آن بسیار زیاد است. برای همین همه افراد نمی‌توانند از برنج به‌عنوان غذای روزانه استفاده کنند. همان طور که می‌دانید برنج با توجه به مواد مغذی‌ای که دارد برای رشد مو یک منبع بسیار غنی به حساب می‌آید.

ریزش مو

رویداد۲۴ حال اگر فردی بخواهد برنج را کنار بگذارد باید بتواند بهترین جایگزین برنج برای ریزش مو را پیدا کند. جایگزینی که با آن نه تنها بتوان مصرف برنج را کم کرد بلکه بتوان به منبع غنی جدیدی از مواد مفید تکیه کرد. در ادامه به بررسی موادی که در جلوگیری از ریزش مو تاثیر گذار هستند می‌پردازیم.

تاثیرات آهن بر سلامت مو

به گزارش رویداد ۲۴؛ کم خونی یکی از دلایل اصلی ریزش مو به حساب می‌‌آید زیرا وقتی بدن دچار کم خونی شود امکان رسیدن مواد مغذی به فولیکول های مو کمتر می‌شود و رشد و سلامت مو دچار اختلال می‌شود. برای جلوگیری از وقوع چنین اتفاقی بهتر است از وجود غذاهای سرشار از آهن در رژیم غذایی خود اطمینان حاصل کنیم. آهن را می‌توان در انواع مختلف غذا های گیاهی و حیوانی جستجو کرد. برخی از مواد غذایی که آهن فراوانی دارند شامل کلم و کلم بروکلی، اسفناج، ماهی، مرغ و گوشت قرمز هستند.

مصرف پروتئین برای جلوگیری از ریزش مو

عدم وجود پروتئین کافی در رژیم غذایی باعث می‌شود که بدن آمینو اسید مورد نیاز خود را دریافت نکند و ساقه مو به‌شدت نازک و شکننده شود. این عامل می‌تواند موجب ریزش مو بشود. پس بهتر است از غذا هایی استفاده کنیم که سرشار از مواد پروتئینی باشد. البته شامپو مورد استفاده ما نیز می‌تواند سهم کوچکی در این قضیه داشته باشد. به این معنا که شامپو های دارای پروتئین می‌توانند در تأمین پروتئین مورد نیاز مو کمک‌کننده باشند.

مواد پروتئین دار را می‌توان در انواع غذا های دریای مانند میگو، ماهی و... جستجو کرد. همچنین انواع لبنیات مانند پنیر، شیر، ماست و... سرشار از پروتئین هستند. مرغ، تخم مرغ، بوقلمون، لوبیا، سویا، گوشت های کم چرب و برخی مکمل های پروتئینی نیز می‌توانند پروتئین مورد نیاز ما را تامین کنند.

منبع پروتئین برای گیاهخواران

از آن جایی که گیاه خواران در مصرف انواع گوشت مشکل دارند بهتر است کاملا مراقب میزان پروتئین موجود در غذایشان باشند. در ادامه لیستی از غذا هایی را معرفی خواهیم کرد که افراد گیاه خوار و یا کسانی که رژیم غذایی خاص و حساس دارند می‌توانند از آن به عنوان جایگزین برنج برای ریزش مو استفاده کنند. کلم بروکلی، نان، لوبیا، انواع آجیل، کینوآ، عدس از این قسم مواد هستند.

خواص ویتامین C برای جلوگیری از ریزش مو

ویتامین سی به‌صورت بالقوه می‌تواند میزان جذب آهن را در بدن بالا ببرد. به‌همین خاطر است که توصیه می‌شود مواد حاوی آهن را با مواد سرشار از ویتامین سی مصرف کنید تا میزان جذب آن به طور چشم گیری افزوده شود. جدای از این مصرف ویتامین سی می‌تواند میزان ساخته شدن کلاژن را در بدن به‌شدت افزایش بدهد.

کلاژن نیز برای تقویت مویرگ مو بسیار مفید است و باعث جلوگیری از ریزش مو می‌شود. حال قصد داریم برخی از منابعی که شما می‌توانید ویتامین سی مورد نیاز بدن خود را از آن‌ها تأمین کنید نام ببریم. به‌ طور کلی مرکبات و برخی از میوه‌ ها مانند توت‌ فرنگی و بلوبری می‌تواند به تأمین ویتامین سی بدن شما کمک کنند کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و صیفی‌جاتی مانند گوجه و سیب‌زمینی به‌ صورت پخته شده می‌توانند سرشار از ویتامین سی باشند.

اُمگا ۳ و جلوگیری از ریزش مو

امگا ۳ در حقیقت همان اسیدهای چرب هستند که به سالم ماندن و عدم خشک شدن و شکننده شدن موی سر کمک شایانی می‌کنند. امگا سه به‌صورت طبیعی در سلول های موجود در پوست سر ما یافت می‌شود و می‌تواند به طور ذاتی شادابی و رطوبت پوست سر و موی ما را تامین کند. حواستان باشد که شما باید با یک رژیم غذایی درست این چربی مورد نیاز پوست و مو را برای بدن خود فراهم کنید. انواع آجیل مانند گردو، تخمه کدو و همچنین تخم کتان و انواع غذا های دریایی مانند ماهی تن و سالمون و خالمخالی مواد غذایی سرشار از امگایی هستند که می‌توان آن ها را جایگزین برنج کرد.

بیوتین و جلوگیری از ریزش مو

بیوتین یکی از انواع ویتامین ب هست که قابلیت حلالیت در آب را دارد. وجود بیوتین برای سلامت موها بسیار ضروری است. به‌ گونه‌ای که کمبود آن باعث ایجاد ریزش مو و شکنندگی در ساقه مو می‌شود. برخی از موادی که منبع مهم بیوتین هستند شامل غلات کامل، آرد سویا و گردو، سفیده تخم‌ مرغ و جگر می‌باشند. یکی دیگر از موادی که در سلامت مو بسیار تأثیر گذار است و می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کند زینک می‌باشد. غلات کامل علاوه‌ بر سرشار بودن از بیوتین مقادیر بسیار زیادی زینک نیز دارد. و به‌ همین جهت می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو خارش سر و خشکی ساقه مو بسیار مؤثر باشد.

استفاده از مکمل ها برای جلوگیری از ریزش مو

در کنار جایگزین کردن مواد مغذی با ارزش های غذایی مختلف به جای برنج شما می‌توانید از انواع مکمل های گوناگون استفاده کنید تا مواد مورد نیاز رشد و طراوت مو های خود را تامین کنید. برای انتخاب مکمل مناسب خود حتما باید با پزشکتان مشورت کنید و سر خود این کار را انجام ندهید. اما در هر صورت مواد مغذی ای از جمله آهن، بیوتین، ساوپالمتو، اینوزیتول و ویتامین C موادی هستند که وجود آن ها در مکمل می‌تواند ثمر بخش باشد. حال که از مواد مغذی مورد نیاز مو صحبت کردیم بهتر است چند ماده که قابلیت جایگزین شدن برنج را دارد معرفی کنیم.

جو جایگزین برنج برای ریزش مو

جو یکی از غلاتی است که می‌توان آن را به‌ جای برنج سفید استفاده کرد. میزان کالری موجود در جو و برنج سفید تقریباً یکی است. اما میزان پروتئین و فیبری که جو دارد از برنج بسیار بیشتر است. مواد مغذی دیگری که در جو وجود دارد شامل ویتامین‌هایی مانند روی، نیاسین، سلنیوم و می‌باشد که باعث غنی شدن ماده غذایی جو می‌شود.

بلغور گندم جایگزین برنج برای ریزش مو

بلغوز نیز از دیگر غلاتی هست که می‌توان آن را با برنج جایگزین کرد. برنج سفید و بلغور گندم از نظر میزان مواد مغذی، ویتامین و پروتئین تقریبا در سطح مشابه‌ای هستند و برای سلامت مو کاملا مفید و مناسب است. اما میزان کالری بلغور گندم از برنج کمتر است و همین امر می‌تواند بلغور گندم را برای کسانی که امکان استفاده از برنج سفید ندارند مناسب و به صرفه کند.


بیشتر بخوانید: ریزش مو در پاییز و آنچه باید بدانید


سیب زمینی

به گزارش رویداد ۲۴؛ سیب زمینی با توجه به اینکه چاق کننده محسوب می‌شود و کربوهیدرات بسیار زیادی دارد نمی‌تواند یک گزینه مناسب برای افرادی که اضافه وزن و یا دیابت دارند باشد. اما با توجه به کالری کمتر آن نسبت به برنج سفید، سیب زمینی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود که می‌توان آن را با روش های مختلف در طعم های گونان پخت و سرو کرد. سیب زمینی خواص فوق العاده ای مانند ضد التهاب بودن و آنتی اکسیدان دارد و تنظیم کننده ی میزان کلسترول و قند خون است. با توجه به این خواص سیب زمینی نیز می‌تواند یک جایگزین مناسب برنج برای ریزش مو باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ریزش مو
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
0
1
چون،گرانش،کردید،تبلیغات، میکنید،انشالله زودتر،بمیرید،فاسدها
نظرات شما
پیشخوان