تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۱۲ فروردين ۱۴۰۲

روسیه، ریاست دوره‌ای شورای امنیت را بر عهده گرفت

روسیه، به مدت یک ماه رئیس دوره‌ای شورای امنیت شد و قرار است وزیر امور خارجه این کشور ریاست چند جلسه این شورا را بر عهده بگیرد.

شورای امنیت

رویداد۲۴ به گزارش فارس به نقل از وبگاه شبکه «روسیا الیوم»، پیش‌بینی می‌شود از جمله موضوعات اصلی دوره ریاست روسیه بر شورا، مخاطرات مربوط به صادرات تسلیحات و صلح در خاورمیانه باشد.

طبق این گزارش، محتمل است که ریاست برخی جلسات شورای امنیت را سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه بر عهده بگیرد.

اما با توجه به اهمیت جنگ اوکراین، واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیشتر تأکید کرده بود که در ماه آوریل هیچ نشستی در خصوص اوکراین در برنامه شورای امنیت نیست هر چند احتمال دارد که جلساتی در این خصوص برگزار شود.

با این حال گزارش‌های خبری حاکی است که ششم آوریل یک جلسه غیر رسمی در شورای امنیت با موضوع خارج‌سازی کودکان از منطقه عملیات نظامی روسیه در اوکراین، برگزار شود و روسیه در این جلسه اقداماتی را که در حمایت از کودکان اتخاذ می‌کند، اطلاع می‌دهد.

همچنین قرار است دهم آوریل، جلسه‌ای در خصوص خطرات ناشی از نقض توافقنامه صدور مواد با کاربرد نظامی نیز برگزار شود.


بیشتر بخوانید: واکنش تند یک مقام روسی به خبر حکم بازداشت پوتین/ موشک جواب بازداشت


بنا بر این گزارش، لاوروف، وزیر خارجه روسیه قرار است به نیویورک برود، اما در سایه اختلافات و تنش با آمریکا هنوز روشن نیست که اعطای روادید به این مقام روسی و هیأت همراه او چگونه باشد.

قرار است لاوروف ۲۵ آوریل ریاست یک جلسه شورای امنیت را که در سطح وزرای خارجه درباره صلح در خاورمیانه (حل منازعه رژیم صهیونیستی - فلسطین) برگزار می‌شود، بر عهده بگیرد. یک روز قبل از آن نیز (۲۴ آوریل) ریاست جلسه‌ای در خصوص «چندجانبه گرایی موثر با حفاظت از اصول منشور ملل متحد» را بر عهده خواهد داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شورای امنیت
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان