تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

تدارک دیدن یک باغ نقلی با گلدان‌ها و درختچه‌های کوچک درون خانه، شاید خیلی رویایی به نظر بیاید، اما امکان‌پذیر است، چون گیاهانی هستند که فقط با کمی رسیدگی جزئی، خیلی سریع رشد می‌کنند و باعث می‌شوند خانه‌ی شما به بهشتی سرسبز و آرام تبدیل شود.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

رویداد۲۴ مریم آیتی: گیاهان آپارتمانی با سریع الرشد، برخلاف دیگر گیاهان در تمام فصول سال حتی زمستان و پاییز هم رشد می‌کنند. این گیاهان برای افرادی که به دنبال دیزاین و دکوراسیون خانه هستند بسیار مناسب است؛ زیرا در مدت زمان کم با رشد بی سابقه‌ای که دارند، سرزندگی و سطح اکسیژن را افزایش می‌دهند و همچنین بهشتی سرسبز را در خانه شما می‌سازند.

تدارک دیدن یک باغ نقلی با گلدان‌ها و درختچه‌های کوچک درون خانه، شاید خیلی رویایی به نظر بیاید، اما امکان‌پذیر است، چون گیاهانی هستند که فقط با کمی رسیدگی جزئی، خیلی سریع رشد می‌کنند و باعث می‌شوند خانه‌ی شما به بهشتی سرسبز و آرام تبدیل شود. اگر دکور منزلتان به سبک فنگ‌شویی است یا دوست دارید که محل زندگی‌تان به مرکز انرژی‌های خوب جهان تبدیل شود، مطمئنا خرید گیاهان آپارتمانی سریع الرشد خیلی بکارتان می‌آید.

پتوس

اگر نگاهی به لیست گیاهان آپارتمانی سریع الرشد بیندازیم، پتوس اولین و پرطرفدارترین گیاه در این لیست است. رشد پتوس به حدی زیاد است که به راحتی می‌توان این گیاه را از یک گلدان به چندین گلدان تکثیر کرد. پتوس در لیست گیاهان تصفیه کننده هوا نیز قرار دارد و می‌تواند محیط را از آلودگی‌ها پاک کند.

گیاه پتوس به خاطر ظاهر زیبا و نگهداری آسان طرفداران فراوانی دارد. از آنجاییکه این گیاه تحت هر شرایطی زنده و با طراوت می‌ماند، به نام Devil’s Ivy یا پوتوس طلایی نیز معروف است. گیاه پوتوس یک گیاه رونده است که مثل پیچک سریع و آسان رشد می‌کند. پوتوس با برگ‌های سبز قلبی شکل و براقش که گا‌ها سایه‌هایی از رنگ زرد در آن دیده می‌شود، ظاهری دلبرا و زیبا دارد. 


بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان دارویی


این گیاه قیمت مناسبی دارد و متعلق به جنگل‌های جزایر سلیمان است و به سادگی و بدون توجه چندانی، می‌تواند سریع‌ترین و بیشترین رشد را داشته باشد. پتوس همچنین به دلیل نگه‌داری ساده خود، گیاه بسیار مناسبی برای مبتدی‌ها محسوب می‌شود.

رونده بودن این گیاه، یکی دیگر از دلایل جذابیت آن است. با استفاده از این ویژگی شما می‌توانید بعد از بلند شدن ساقه‌ها و رویش برگ‌های زیاد پتوس، مسیری را برای رشد آن مشخص کنید. پوتوس همچنین نقش مهمی در تصفیه هوا ایفا می‌کند. این گیاه رطوبت جو را نیز افزایش می‌دهد و دی‌اکسید‌کربن را با اکسیژن جایگزین می‌کند.

پوتوس در محیط آپارتمان، به نور غیرمستقیمی که از یک مانع مانند پرده عبور می‌کند، علاقه‌مند است. همچنین بعضی از گونه‌های پوتوس در نبود نور کافی خورشید یا لامپ، رنگ خود را از دست می‌دهند و به پوتوس سیاه تبدیل می‌شوند. همچنین در نظر داشته باشید که پوتوس علاقه‌ای به خاک همیشه مرطوب ندارد؛ زیرا باعث پوسیدگی ریشه‌های آن می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ گیاه پوتوس، بسیار گیاه سازگار و صمیمی است و زندگی مسالمت آمیزی با سایر گیاهان آپارتمانی دارد. مثلا می‌توانید گیاه پوتوس و فیلودندرون را در یک گلدان بزرگ کنار یکدیگر بکارید.

بسیاری از افراد آن را حتی در گلدان شیشه‌ای نیز پرورش می‌دهند. شاخه‌های رونده پوتوس با برگ‌های پهن و گرد خود، برای آویزان شدن از قفسه‌ها بسیار مناسب هستند. برگ‌های پوتوس طلایی از دو رنگ سبز و زرد تشکیل شده‌اند و این رنگبندی ممکن است با میزان نور و فصل تغییر کند.

گیاه پوششی با رشد سریع

بامبو

اگر میان گل‌های آپارتمانی با رشد سریع مسابقه‌ای برقرار شد، پیروز این نبرد گیاه بامبو است. زیرا این گیاه به قدری رشد زیادی دارد که می‌تواند هر کسی را مدهوش کند. در خصوص گیاه بامبو باید این نکته را در نظر داشته باشید که این گیاه در آب و بدون حضور خاک رشد می‌کند که این مورد یکی از موارد حیرت انگیز گیاه بامبو است. 

این گیاه مظلوم بدون پشتیبانی خاک و فقط با تغذیه‎ از آب اینچنین جسورانه رشد می‌کند. می‌گویند که داشتن گیاه بامبو شانس می‌آورد، درست یا غلط بودن این جریان اثبات نشده است، اما در کل گیاه، سبزی و امید به خانه می‌آورد و همین امر یک خوش‌شانسی بزرگ است.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

پیچک

پیچک جزء گیاهان زود رشد است، اما نکته جالبی که در خصوص این گیاه وجود دارد رشد ریسه‌ای شکل آن است. به این صورت که می‌توان این گیاه را همچون ریسه بر روی دیوار، قفسه و موارد مشابه آویزان کرد و خانه‌ای پر از هوای تمیز و سرسبز را خلق کرد.

هیچ کسی نیست که از دیدن پیچک‌ها به وجد نیاید. پیچک‌ها متخصص تصفیه هوا هستند. همه‌ی ما می‌دانیم که پیچک‌ها، گیاهان سخاومتندی هستند که با رشد سریع می‌توانند تمامی در و دیوار خانه‌ی شما را مثل یک کلبه‌ای که در وسط جنگل است، در بر بگیرند.

پیچک انگلیسی English Ivy، برایش فرقی نمی‌کند که در باغچه باشد یا در گلدانی کوچک در اتاق خواب شما، در هر حال با سخاوت و قدرت تمام رشد می‌کند. فقط دقت کنید که خاک این گیاه زیاد مرطوب نماند، خاک با زهکشی خوب، موردی مهم برای رشد آن است.

حواستان باشد که با آبدهی زیاد طراوت آن را نگیرید چراکه هیچ گونه از پیچک تمایلی ندارد که در خاک خیس زندگی کند. همچنین بهتر است هوای اطراف این گیاه مرطوب باشد.

با اینکه ترجیح پیچک بر دریافت نور زیاد و غیرمستقیم خورشید است، اما اگر در مکانی کم نور زندگی می‌کنید، باز هم مشکلی نیست و این گیاه می‌تواند به رشد خود ادامه دهد، منتها خاصیت زود رشدی آن کمی تحت تاثیر قرار گرفته و با سرعت کمتری رشد می‌کند.

گیاه پوششی با رشد سریع

فیکوس

فیکوس، این درخت مینیاتوری بسیار حس و حال خوشی را به خانه منتقل می‌کند. زیرا این گیاه در کنار تمام زیبایی‌هایی که دارد بسیار تماشایی و خیره کننده است. فیکوس نگهداری آسانی هم دارد و برای افراد پرمشغله که زمان زیادی را برای نگهداری از گیاهان ندارند یک انتخاب بی‌نظیر است.
گیاه فیکوس Ficus یک گیاه نیمه گرمسیری با رشد سریع است. فیکوس یک گیاه آپارتمانی کوچک در هیبت درخت است. برای اینکه یک درخت در خانه داشته باشید در خرید فیکوس تردید نکنید. در تمامی دنیا، این درخت مینیاتوری نمادی برای قدرت و امید است، و در اکثر مراکز انگیزشی و مشاوره به وفور دیده می‌شود.

برای رشد کافی و سریع فیکوس، یک اتاق گرم با نور کافی بهترین فضای رویش است. اگر رشد فیکوس شما متوقف شده است، حتما گلدان برایش تنگ است. رنگ‌ها و شکل‌های خارق‌العاده فیکوس جنگل خانگی شما را بیش از پیش زیبا و دیدنی می‌کند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

شفلرا

با خرید شفلرا شما با گیاهی کم توقع رو به رو هستید، گیاهی که با کم‌ترین نیاز‌ها بیشترین رشد را دارد. یکی از مواردی که در رشد شفلرا تاثیرگذار است، نور این گیاه است. نور عاملی مهم و حیاتی است. اگر به میزان لازم نور به این گیاه برسد رشد شفلرا بسیار زیاد و چشم گیر است. البته یکی از معضلات نگهداری از شفلرا، آویزان شدن برگ‌های آن است که با نگهداری درست این مشکل برطرف می‌شود.

گیاه پوششی با رشد سریع

آلوئه ورا

برخی از گیاهان آپارتمانی همچون آلوورا خواص بسیار زیادی دارند و برای برخی از آسیب‌های پوستی و بیماری‌ها بسیار کاربردی است. درواقع گیاه آلوورا را با لقب گیاه سوختگی هم می‌شناسند؛ زیرا شیره این گیاه برای سوختگی درمان بسیار خوبی است.

اگر به دنبال یک گیاهی هستید که بدون مراقبت زیاد، سریع رشد کند و برای سلامتی نیز مؤثر باشد، گیاه آلوئه ورا ALo Vera را انتخاب کنید. گیاه آلوئه ورا جزو خانواده‌ی سوسن‌ها است و با برگ‌های ساکولنتی و گل آذین خوشه‌ای، خیلی سریع رشد می‌کند. 

اگر خوش شانس باشید گا‌ها در روز‌های متعدل زمستانی با شکوفه‌های زرد یا سفید شما را شگفت زده خواهد کرد. گیاه آلوئه‌ورا از نور مستقیم خورشید لذت می‌برد. البته حتما هم نباید آن را در بالکن بگذارید، همان قرار گرفتن پشت پنجره کفایت می‌کند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

شمعدانی

این گیاهان سریع رشد باغی بسیار ظاهر زیبایی دارند و محیط باغچه و حیاط را سرشار از انرژی می‌کنند. البته از گل شمعدانی در محیط داخل خانه هم میشود نگهداری کرد، فقط دقت داشته باشید که این گیاه را پشت پنجره جنوبی قرار دهید تا نور مورد نیاز گیاه به آن برسد.

شمعدانی‌ها Geraniums گیاهان زینتی هستند که با رنگ و عطر بی‌نظیرشان، طبیعت زیبای منزل شما را تکمیل می‌کنند. این گیاه زیبا تقریبا در تمامی دنیا پیدا می‌شود، اما آب و هوای مناطق متعدل بیشتر به دلش می‌نشیند. این نمونه از گیاهان آپارتمانی به خوبی در فضای خانه رشد می‌کند، اما بخاطر داشته باشید که خاک مرطوبی که خوب زهکشی نشود باعث مرگ زودرس این گیاه شده و طراوتش را می‌گیرد. کود ۹۰ درصد برای این گیاه شرایط خوبی را فراهم می‌کند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

سانسوریا یا ماری

سانسوریا گیاهی نامیرا است، درواقع این گیاه نگهداری بسیار آسانی دارد و عمر بسیار طولانی؛ یعنی این گیاه به این راحتی‌ها کشته نمی‌شود و با کم‌ترین میزان مهر و محبت هم به زندگی خود ادامه می‌دهد و زنده می‌ماند.

گیاه سانسوریا یا Snake Plant یکی دیگر از قطعه‌های شگفت‌انگیز طبیعت است که اجازه می‌دهد ما آن را در خانه‌ی خود پرورش دهیم. گیاه ماری نه تنها با برگ‌های خوشرنگ و کشیده‌اش زیبا و دیدنی است، بلکه بسیار سریع رشد می‌کند و دکور طبیعی بی‌نظیری برای ما می‌سازد.

شاید جالب باشد که بدانید، نام دیگر این گیاه زبان مادر شوهر است، البته این فقط مربوط به کشور ما نیست بلکه در تمامی دنیا به این نام Mother-in-Law’s tongue معروف است، شاید این نام هم به خوش‌زبانی مادرشوهرا ربط داشته باشد، وگرنه جز زیبایی در این گیاه چیزی دیده نمی‌شود.

گیاه سانسوریا، حتی برای کسانیکه هیچ مهارتی در باغبانی ندارند، نگهداری خیلی آسانی دارد و به سرعت رشد می‌کند. در برابر نور کم و زیاد خود را تطبیق می‌دهد، ولی در عوض خاک خوبی نیاز دارد. این گیاه در حال حاضر یکی از بروزترین و رایج‌ترین نوع گیاهان آپارتمانی سریع الرشد در جهان است.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

گندمی یا عنکبوتی

عنکبوتی یکی از نام‌های این گیاه است و علت اصلی این نام گذاری، برگ‌های نازک و افشان آن است که همانند تار‌های عنکبوت در اطراف محل نگهداری پراکنده می‌شود. یکی از نکات مراقبتی که باید در مورد این گیاه در نظر داشته باشید، سمی بودن این گیاه است در زمان نگهداری مراقب باشید تا گیاه درتماس کودکان و حیوانات خانگی شما قرار نگیرد.

اگر شرایط برای گیاه گندمی که به نام گیاه عنکبوتی Spider Plant نیز معروف است، مهیا باشد در عرض یک مدت کوتاهی برگ‌های بلند و خوش فرمش تا حدود یک متر رشد می‌کنند. مثل عنکبوتی که اگر از آن غافل شوید تمامی گوشه و کنار خانه را با تارهایش پر می‌کند، این گیاه نیز با شاخ و برگ‌هایش خانه‌ی شما در عرض مدت کوتاهی به جنگلی سرسبز تبدیل می‌کند.

گیاه عنکبوتی یا گیاه گندومی بیشتر به رنگ سبز است، اما گا‌ها برگ‌های آن با رگه‌هایی از رنگ سفید و زرد نیز آرایش می‌شوند، که به آن‌ها گیاه گندمی ابلق می‌گویند. اگر عاشق سادگی هستید و سبک دکور مینیمالیسم را می‌پسندید، این گیاه همان چیزی هست که شما می‌خواهید.

این نمونه از گیاهان برای حفظ طراوت و زیباییش به نور غیر مستقیم نیاز دارد؛ بنابراین اگر این گیاه را در بالکن یا حیاط می‌گذارید حواستان باشد که زیاد در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد، و گرنه برگ‌هایش می‌سوزد و قهوه‌ای رنگ می‌شود. 

به علت آفت‌خیز بودن این گیاه بهتر است که سطح خاک آن را هر چند هفته یکبار تعویض کرد. گندمی در بسیاری از دما‌ها به شدت مقاوم است و حتی تا صفر درجه نیز دوام می‌آورد. برای آبیاری لازم است که خاک آن حتما خشک باشد. همچنین در تابستان‌ها که درجه حرارت بیش از ۱۵ درجه سانتی‌گراد است، بهتر است غبارپاشی روی گیاه انجام شود. اگر خاکش خوب زهکشی شود و هر چند وقت یکبار تعویض شود، از حجوم آفات محفوظ می‌ماند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

کراسولا یا یشم

گیاه یشم خیلی آسان تکثیر می‌شود و علاوه بر رشد سریع، عمری طولانی دارد. نور مستقیم آفتاب برای رشد سریع گیاه یشم لازم است. گیاه کراسولا درختی، برای آن دسته افرادی که به پرورش گل و گیاه علاقه‌مند هستند، یک گزینه بسیار مناسب است. این گیاه از بهترین گیاهان آپارتمانی با رشد سریع است و به سرعت از یک گیاه کوچک تبدیل به گیاهی بالغ می‌شود.

کراسولا درختی به دلیل داشتن برگ‌های گوشتی و نگهداری آب، چندان به آبیاری نیاز ندارد. این گیاه به خشکی عادت داشته و به نور زیاد و دمای بالا علاقه دارد. کراسولا نیز از گیاهات آفت‌خیز است و لازم است که با برخی اسپری‌های آفت کش یا پنبه آغشته به الکل به مبارزه با آفت‌های آن پرداخت.

رنگ برگ در گیاه کراسولا درختی، معمولا سبز یشمی است و به همین خاطر آنرا گیاه یشمی نیز می‌نامند. همچنین در بعضی از مواقع با تغییر شرایط نوری و وجود نور مستقیم آفتاب، در برگ برخی از کراسولا‌ها نشانه‌هایی از رنگ قرمز به وجود می‌آید. بعضی از انواع کراسولا نیز رنگ‌های سبز دریایی و زرد دارند؛ بااین‌حال رنگ غالب این گیاه، سبز یشمی است.

این را فراموش نکنید که گیاه یشم به شدت در معرض آفت‌زدگی قرار دارد. برای مقابله با حمله‌ی آفات تند و زننده، باید از اسپری‌های مخصوص استفاده کرد یا با پنبه‌ی الکلی هر از گاهی برگ‌های یشم را تمیز کرد.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

گینورا، ژینورا یا شب تاب

گینورا رشد بسیار زیادی دارد و با سرعت زیادی از یک جوانه‌ای کوچک به گیاهی بالغ تبدیل می‌شود. این گل آپارتمانی با برگ‌های رنگی بسیار رنگ خیره کننده و جذابی دارد. 

نکته قابل توجه‌ای که در خصوص این گیاه باید در نظر داشته باشید عمر گینورا است، این گیاه عمر کوتاهی دارد و بیشتر از ۲ الی ۳ سال عمر نمی‌کند.

گیاه گینورا Velvet Plant با رنگ بنفش مخملی، برای کسانیکه دوست دارند یک گیاه رنگی را به جمع گل‌های آپارتمانی‌شان اضافه کنند، پیشنهاد می‌شود. گیاه مخملی برای اینکه زیبایی خود را به رخ بکشد و برگ‌های بنفشش را نمایان کند، نیاز به نور خورشید دارد. هر چقدر که از نور دور باشد، برگ‌هایش به رنگ سبز تمایل پیدا می‌کنند.

این نمونه از گیاهان آپارتمانی سریع الرشد خاک مرطوب را دوست دارد، ولی باید خاک آن خوب زهکشی شود که ریشه‌هایش پوسیده نشوند. اگر تعادل نور و آب را در این گیاه خوب رعایت کنید، به سرعت رشد کرده و گل‌خانه‌ی شما تِم سبز و بنفش به خود می‌گیرد.

این گیاه ممکن است گل تولید کند. شاید بپرسید مگر تولید گل یک فرآیند ناخوشایند است؟ متاسفانه بله! گل‌های ژینوا عطر خوبی ندارند، پس به محض ظاهر شدن آن‌ها را بچینید.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

برگ انجیری

پنیر سویسی لقب اصلی این گیاه است، علت اصلی این لقب حالت و شکل ظاهری برگ انجیری است که بسیار شباهت زیادی به پنیر سویسی دارد. این گل آپارتمانی برگ پهن، برای دیزاین خانه انتخاب بسیار خوبی است.

این گیاه که برگ‌های چرمی و براق بسیار زیبایی دارد، متعلق به جنگل‌های بارانی جنوب مکزیک و کلمبیا است و در ایران نیز بعضی از گونه‌های آن وجود دارند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برگ انجیری، مقاومت بالا و سازگاری این گیاه است به این صورت که اگر شما تا کنون تجربه نگهداری از این گیاه را نداشتید و یا زمان کافی را ندارید برگ انجیری بسیار مناسب و کاربردی است.

این گیاه بخاطر شکل و شمایل برگ‌های بزرگ و براقش بسیار معروف است. فیلودندرون برگ انجیری در سالن خانه‌ها و ادارات شیک به عنوان یک گیاه رونده سریع الرشد خودنمایی می‌کند.

نگهداری از این گیاه زیبا چندان سخت نیست. چون گیاه فیلودندرون از گیاهان استوایی است، بهتر است که خاک آن مرطوب بماند و در معرض نور غیر مستقیم قرار بگیرد؛ بنابراین آپارتمان‌هایی که پنجره‌هایی بزرگ دارند، مکانی مناسب برای رشد آن است. زیبایی این گیاه قابل ستایش است و با قد کشیدنش هر روز زیباتر از روز قبل می‌شود.

برای آبیاری گیاه برگ‌انجیری نیز دقت کنید که در فاصله بین دو آبیاری، چند سانتی‌متر از خاک این گیاه خشک شده باشد. همچنین برای تامین رطوبت گیاه بهترین روش ایجاد جزیره است. یعنی باید زیر گلدانی خود را از سنگ ریزه پر کرده و سپس آن را پر از آب کنید، به طوری که آب با گلدان تماس نداشته باشد.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

سینگونیوم

یکی از ویژگی‌های این گیاه مقاومت آن نسبت به نور کم است، سینگونیم گیاهی بالارونده هم به حساب می‌آید و با هرس کردن این گیاه به شکل و حالت دلخواه می‌توانید گیاه را به شکل دلخواه و مورد نظر خود درآورید.

برگ بیدی

یکی از نکات مراقبتی که در مورد این گیاه وجود دارد، میزان نور است. گل برگ بیدی برای اینکه رشد خوبی داشته باشد نیاز به نور روزانه ۸ ساعته دارد؛ اما دقت داشته باشید که نور مستقیم برای این گیاه مشکل‌زا است و باید از نور فیلتر شده و غیر مستقیم استفاده کنید.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

نخل مرداب

نخل مرداب گیاهی سبز و نیمه‌آبزی است و درمیان نخل‌های موجود رشد خوبی دارد. یکی از نکات مهمی که باید در زمینه نگهداری نخل مرداب در نظر داشته باشید، هرس کردن است. اگر به موقع این گیاه هرس نشود، شاخه و برگ‌های آن فضای بسیار زیادی از محیط را اشغال می‌کنند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

گل ختمی

این گیاه علاوه بر زیبایی بی مثالی که دارد خاصیت درمانی نیز دارد و در طب سنتی استفاده‌های بیشماری از این گیاه می‌شود. گل ختمی ۵ سال عمر می‌کند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

درخت پول یا پاچیرا

گیاه پاچیرا بسیار عمرطولانی دارد و جزء گیاهان مقاوم آپارتمانی است که می‌تواند سالیان طولانی مهمان خانه شما باشد. البته یکی از بزرگترین حسن‌های این گیاه خاصیت افزایش انرژی در خانه است و در فنگشویی این گیاه برای نگهداری خانه به خصوص اتاق خواب پیشنهاد می‌شود.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

کردلین یا فروتکوزا

گیاه کردلین از جمله گیاهان زینتی و آپارتمانی است که جزء گیاهان برگ رنگی است. برگ‌های بسیار زیبا و جذابی دارد که حس و حال خوبی را به دیگران هدیه می‌دهد. نام دیگر این گیاه، “تی هاوایی” است. کوردیلین مثل یک نخل با برگ‌های پهن و بلند به‌نظر می‌رسد، به‌طوری‌که برگ‌های آن به‌صورت دایره‌وار در اطراف تنه اصلی رشد کرده و بافتی بسیار نرم، براق و درخشان دارند. اگر به‌خوبی به برگ‌ها نگاه کنید، یک رگه زیبا را در میانه آن‌ها مشاهده خواهید کرد که بر جذابیت این گیاه اضافه کرده است.
رنگ کوردیلین بسیار جذاب است؛ یک سبز زمردی تیره که می‌تواند به بنفش تبدیل شود. این گیاه گیاهان گلدار است. به‌طوری‌که گل‌های آن به‌رنگ صورتی و بنفش است.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

دیفن باخیا

گیاه دیفن باخیا یا Dieffenbachia با برگ‌های پهن و خوشرنگش یکی از قدمت‌دارترین نوع گیاهان آپارتمانی سریع الرشد است. اکثر گیاهان آپارتمانی بومی مناطق گرمسیری هستند، بنابراین تطبیق خوبی با فضای خانه پیدا می‌کنند. ساقه‌ی تنومند و محکم این گیاه با برگ‌های درشت که با رگه‌هایی از رنگ سفید و سبز نقاشی شده‌اند، گیاه دیفن باخیا را به یک اثر هنری تبدیل کرده‌اند.

این گیاه اگر از شرایط زندگی‌اش راضی باشد خیلی سریع رشد کرده و تا نزدیکی‌های دو متر قد می‌کشد؛ بنابراین زمانی نمی‌گذرد که این گیاه تنومند خوش‌رنگ را همانند یک درختچه‌ی باوقار در میان سایر گل‌های آپارتمانی‌تان ببینید. تدارک شرایط دلخواه دیفن باخیا اصلا کار سختی نیست، این گیاه نیازمند نور متعادل و خاک زهکشی‌شده است. دقیقا حداقل چیزی که گیاهان خانگی به آن نیاز دارند.

فقط اگر حیوان خانگی یا فرزند کوچک در خانه دارید، حواستان را جمع کنید که برگ‌های گیاه دیفن باخیا را نجوند، چون باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در آن‌ها می‌شود، برخی از کارشناسان نیز معتقد هستند که برگ‌های این گیاه موجب گنگ شدن آدم‌ها می‌شود، به همین دلیل نام دیگر این گیاه عصای گنگ Dumb Cane یا عصای بی عقلی است. 

دیفن باخیا عضوی از خانواده بزرگ گیاهان Araceae است و عاشق رطوبت است. این گیاه که به بخش‌های جنوبی و مرکزی آمریکا تعلق دارد، یک تصفیه‌کننده خوب هوا نیز محسوب می‌شود. دیفن باخیا در فضایی تقریبا نورانی همراه با کمی سایه به خوبی رشد می‌کند. ولی نگه‌داری آن در نور مستقیم خورشید نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند. آبیاری این گیاه باید زمانی انجام شود که گیاه کاملا خشکی را احساس کرده باشد. دیفن باخیا همچنین عاشق محیط‌های گرم و مرطوب است. علت علاقه به محیط گرم و مربوط این است که هوای سرد باعث آسیب‌دیدگی دیفن و ریختن برگ‌های آن می‌شود.

پس در کنار این گیاه همواره یک اسپری آب یا دستگاه بخور قرار دهید. به خاطر داشته باشید که گیاه دیفن را به هیچ وسایل گرمایشی نزدیک نکنید، زیرا گیاه از بین می‌رود. به علت سمی بودن دیفن، برای دست زدن به برگ‌های آن از دستکش استفاده کنید یا سریع دستانتان را بشورید.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

هیبیسکوس، گل ختمی یا چای ترش

هیبیسکوس بومی مناطق گرمسیری است و به رشد سریع و آسان معروف است. فقط کافی است شما این گیاه را در بازار گل ببینید، بی برو برگرد عاشقش خواهید شد. در خاستگاه اصلی‌اش، این گیاه در طول سال دائما گل می‌دهد، اما در فضا‌های سربسته شرایط فرق می‌کند. گیاه هیبیسکوس عاشق هوای گرم است، بهترین دما برای رشد این گیاه بین ۱۶ تا ۳۲ درجه‌ی سانتی‌گراد است.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

سرخس پرسیاوشان 

همانطور که آگاه هستید، در عالم طبیعت، سرخس‌ها درکنار جویبار و رودخانه جان می‌گیرند و رشد می‌کنند. اگر شما جزو افرادی هستید که از سبزی بی حد و حصر گیاهان به وجد می‌آیید و دوست دارید که با حداقل نگهداری به طراوت حداکثری برسد، سرخس‌ها رضایت شما را به راحتی جلب می‌کند. سرخس پر سیاوشان Maidenhair با شاخ و برگ‌های زیبا و پریشانش، بر روی استند یا سقف آویز دیدنی‌تر می‌شود. ظاهر پرسیاوشان قوس‌دار و جالب است و برگ‌ها و برگچه‌های آن به‌رنگ سبز روشن هستند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

سینگونیوم پودوفیلوم

گیاه سینگونیوم پودوفیلوم Arrowhead Vine برای رشد سریع و بی‌وقفه‌ی خود به خاک نمناک و کمی نور غیر مستقیم نیاز دارد. گیاه سینگونیوم پودوفیلوم نیز همانند سایر گیاهان آپارتمانی، جزو گیاهان گرمسیری است.

این گیاه بومی آمریکای لاتین است، کم کم بخاطر زیبایی کم نظیرش، در خانه‌ها راه پیدا کرد. شبیه سرخس‌ها، بهتر است روی استند یا سقف آویز قرار بگیرد. گیاه سینگونیوم پودوفیلوم در عرض مدت کوتاهی ساقه‌های ظریف و جذابش رشد می‌کنند بنابراین قبل از اینکه بخواهید آن‌را به خانه بیاورید، بهتر است برای جلوگیری از آسیب دیدن ساقه‎‌های بلند آن به فکر یک داربست چوبی باشید.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

هویا

اگر از گیاه هویا Hoya مراقبت کنید، خوب رشد می‌کند و خوب قد می‌کشد. هویا عاشق نور آفتاب است، بنابراین اگر دوست دارید که قد کشیدنش را ببینید، در آفتابی‌ترین مکان خانه برایش جای باز کنید. فقط اینکه هر چند هفته یکبار، گلدان هویا را بچرخانید تا کل گلدان به تناسب آفتاب بگیرند.

مورد دیگری که در رشد هویا بسیار اهمیت دارد، آبدهی یک روز در هفته است. در آب دادن این گیاه خیلی حساسیت به خرج دهید، چون در اثر آبدهی زیاد ریشه‌هایش آسیب دیده و گیاه را پژمرده می‌کند. بهتر است که هر از گاهی برگ‌هایش را اسپری کنید. هوای مرطوب در رشد این نمونه از گیاهان بسیار مؤثر است.

هویا یک گیاه آپارتمانی زود رشد گرمسیری و متعلق به هند، چین، ویتنام و اندونزی است. هویا گیاهی است که معمولا روی قفسه‌ها و میز‌ها دیده می‌شود، اما می‌توانید آن را به‌صورت آویزی نیز نگهداری کنید. 

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

شاه بلوط گویان

شاه بلوط گویان Guiana Chestnut یکی از بی‌نظیرترین انواع درختچه آپارتمانی و یکی از انواع گیاهان آپارتمانی سریع الرشد است. این گیاه زیبا به تنهایی دکور زیبا و شیکی برای منزل شما می‌سازد که نگاه هر بیننده‌ای را به خود جلب میکند. شاه بلوط گویان که به درختچه‌ی پول نیز معروف است، بومی آمریکای مرکزی و جنوبی است و در مرداب‎‌ها و مکان‌های مرطوب رشد می‌کند.

اگر مایل هستید این گیاه زیبا را به خانه‌تان بیاورید و پرورش دهید، آفتابی‌ترین و گرم‌ترین محل را به آن اختصاص دهید. این گیاه عاشق رطوبت است، اما خاکش باید زهکشی خوبی داشته باشد. نمی‌توان از درختچه‌ی شاه بلوط گویان انتظار داشت که همانطور که در طبیعت رشد می‌کند، در سالن خانه‌ی شما نیز قد بکشد، اما در هر حال گیاه سخاوتمندی است و شما را از طبیعت زیبایش با رنگ‌های سبز روشن و تیره بی‌نصیب نخواهد گذاشت.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

سرخس مارچوبه

نام دیگر این گیاه، سرخس تزئینی یا گیاه شویدی است. این گیاه با بافت توری مانند بی‌نظیر خود دارای رشدی سریع بوده و بسیار ظریف است. برگ‌های سرخس مارچوبه مثل پروانه‌هایی هستند که در هوای خانه یا محل کار شما به پرواز درآمده و بر ساقه‌های ظریف گیاه تکیه می‌کنند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

آگلونما

با کمک آگلونما، محیط خود را به بهترین نحو تازه کرده و از برگ‌های بیضی مانند آن که در دو رنگ مختلف رشد می‌کنند و به سمت پایین خمیده می‌شوند لذت ببرید. برگ‌های این گیاه به‌رنگ سبز روشن هستند و با رگه‌های سبز تیره تزئین شده‌اند. گونه‌های مختلف این گیاه رنگ‌های دیگری نیز دارند، برای مثال نوع “سرنا” مرکزی صورتی رنگ داشته که با رگه‌های بنفش همراه شده است.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

سروپژیا وودی

اگر برای محیط زندگی خود به‌دنبال یک گیاه آپارتمانی با گلدان آویزی هستید، سروپژیا را از دست ندهید. این گیاه آپارتمانی نیمه ساکولنت، دارای شاخه‌هایی بلند و رونده است. برگ‌های قلبی شکل و براق آن نیز آینه تمام و کمال زیبایی، ظرافت، رنگ و رومانس هستند.

رنگ برگ‌های سروپژیا سبز نقره‌ای با رگه‌های کرم است، بااین‌حال در نور زیاد و غیرمستقیم خورشید ممکن است رنگ آن‌ها زرد شده و رگه‌هایی از صورتی - ارغوانی نیز در سطح آن‌ها پدیدار شود.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

فیکوس بنجامین

هرگز نمی‌توان از آیکونیک‌ترین گیاه آپارتمانی جهان یا به‌عبارتی خوش نقش و نگارترین چشم پوشی کرد! بنجامین، یک گیاه که نه، بلکه یک درخت کوچک زود رشد است که می‌تواند هر فضای خالی در محل کار، راهرو، اتاق و خانه را با برگ‌های درخشان و سبز براق خود پر کند. سال‌هاست که این گیاه ظریف با شاخه‌های خمیده خود، به‌عنوان یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی شناخته می‌شود.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

پپرومیا هندوانه‌ای

اگر به‌دنبال یک مجسمه زنده برای میز کار یا روی قفسه‌ها هستید، پپرومیا هندوانه‌ای با برگ‌های گرد و بزرگ خود می‌تواند این نقش را به خوبی برای شما ایفا کند! برگ‌های این گیاه از دو رنگ سبز روشن و سبز تیره تشکیل شده‌اند و به حالت مارپیچی در درون هم قرار گرفته‌اند. همین موضوع باعث شده تا این گیاه به یک اثر هنری زنده تبدیل شود.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

اسپاتی فیلوم 

این گیاه زیبا که شبیه سوسن است، یک سوسن واقعی نیست و به خانواده گل شیپوریان تعلق دارد. رنگ برگ‌های این گیاه سبز تیره است که در تضاد با گل‌های سفید رنگش، جاذبه بسیار خوبی را در محل کار و منزل شما ایجاد می‌کند.

گیاهان آپارتمانی با رشد سریع

آب مناسب برای آبیاری گیاهان آپارتمانی

۱- به سبب وجود کلر در آب لوله کشی بهتر است از ریختن آب لوله کشی برای آبیاری استفاده نکنیم. بلکه ۳- ۲ ساعت آب را در محیط خانه قرار بدهید وبعد برای آبیاری از آن استفاده کنید تا کلر آن ته نشین شود.

۲- درصورتی که تخم مرغ آبپز کردید آب آنرا دور نریزید، زیرا به سبب دارا بودن املاح معدنی بهترین آب برای گلدان‌های شما است.

۳- چنانچه خواستید آب آکواریوم ماهی را عوض کنید؛ آب آن را دور نریزید؛ برای این که بهترین کود برای گل‌ها است.

۴-  آبی که در آن سبزی شسته‌اید، بهترین آب برای گلدان‌ها است.

جلوگیری از شته 

می‌توانید یک حبه سیر را داخل گلدان خاک کنید. این کار برای این است که شته جرات نزدیک شدن به گل را پیدا نکند. 

چه چیزی باعث خشک شدن گل می‌شود

چنانچه به دلیل رفتن به سفر گلدان شما بی‌آب شد با یک بار آبیاری، آب مورد نیاز گلدان تامین نمی‌شود، چون زمانی که گیاه را از گلدان خارج می‌کنید می‌بینید که تمام بخش‌های خاک خیس نیست. به همین خاطر ظرفی را پر از آب کنید و گلدان را داخل آب بگذارید. به صورتی که تا نیمه گلدان در درون آب قرار بگیرد با این کار گیاه آب مورد نیاز خود را از راه ریشه جذب می‌کند. 

در مسافرت نگران آبیاری گل‌ها نباشید

شیوه اول: پیش از سفر یک تشت بزرگ پلاستیکی و یا وان حمام را برای گل‌ها اختصاص دهید. به اینصورت که حوله‌ای درون تشت و یا وان حمام پهن کنید و آن را کاملاٌ خیس کنید. بعد از آن تمام گلدان‌ها را روی حوله بگذارید. با این کار با فکر راحت به سفر بروید و نگران آبیاری گل هایتان نباشید. 

شیوه دوم: یک بطری نوشابه را پر از آب کنید و آنرا برعکس درون خاک کنید به صورتی که سر شیشه درون خاک شود. به این ترتیب گلدان شما چند وقتی از آب ذخیره شده‌ی درون بطری استفاده می‌کند. 

دستگاه بخار برای گلدان‌ها بسازید

 در زمستان گلدان‌ها نیاز به بخار دارند به این منظور دستگاه بخار را درون گل خانه بگذارید، (اما بدون داروی بخور) زیرا برای طراوت گلدان ها، بخار بسیار مناسب است و در فصل تابستان باید گیاهان خنک باشند پس باید گلدان‌ها در جایی قرار بگیرند که باد کولر آن‌ها را خنک کند.

آبپاش برای گل‌ها

در صورتی که فرصت داشته باشید، تلاش کنید مدام با آبپاش بر روی خاک آب بپاشید. در ضمن با آبپاش برگ گیاهان را آبپاشی کنید. برای شادابی گیاهان بسیار موثر است. 

تمیز کردن برگ گل‌ها 

برای تمیزکردن و زیبایی گل‌ها می‌توانید از گلیسیرین استفاده کنید. چند قطره گلیسیرین را روی پارچه‌ی نرمی بریزید. بعد گل‌ها را تمیز کنید. یا از مخلوط برابر آب و شیر استفاده کنید. پارچه‌ی نرمی را آغشته به مخلوط آب و شیر کنید و برگ‌ها را تمیز کنید. 

فاصله بین گلدان و بشقاب زیر آن

اگر گلدان داخل بشقاب باشد آبی که از گلدان خارج می‌شود در بشقاب جمع شده و سبب از بین رفتن ریشه گیاه می‌شود. برای اینکه آب داخل بشقاب به ریشه گیاه نرسد باید بین گلدان و بشقاب فاصله بیندازید. برای این منظور سنگ مرمر یا سنگ سفیدی را به تکه‌های کوچک بشکنید. برای هر گلدان ۳ تکه سنگ در سه سمت گلدان قرار دهید تا گلدان روی سنگ‌ها قرار بگیرد.

نگهداری گل‌های تزئینی برای چند روز

 برای اینکه گل‌های تزئینی مدت بیشتری عمر کنند داخل آب گلدان یک حبه قند بیندازید، تا غذای آن تأمین شود. 

تمیز کردن گلدان‌ها

اگر گلدان‌های بلوری و سرامیک شما جرم گرفته باشند، داخل گلدان سرکه یا آب نمک غلیظ بریزید بعد از چند ساعت گلدان را بشویید کاملاٌ تمیز می‌شود

از بین بردن کرم‌های داخل خاک

اگر دیدید که خاک گلدان شما کرم دارد برای از بین بردن کرم داخل خاک این روش را انجام بدهید: تشتی را تا نیمه پر از آب کنید. بعد از آن گلدان را درون آب قرار بدهید به صورتی که تا نیمه گلدان آب باشد. نصف روز به همین صورت بگذارید بماند. با وجود آب کرم‌ها نمی‌توانند تنفس کنند و از ته گلدان داخل آب می‌شوند. به این روش کرم‌ها از بین می‌روند. باید توجه داشته باشید که بین کف گلدان و تشت آب چند سانتیمتر فاصله باشد. 

تاثیرگذار‌ترین قرص‌ها برای رشد گیاهان آپارتمانی

۱- قرص ضدبارداری یا قرص ال دی 

تجربه نشان داده است که قرص ضد بارداری برای تقویت گل و گیاهان و رشد سریع گیاهان بسیار تاثیرگذار است.

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر ریشه زایی ترکیبات هورمونی می‌باشد. قرص ال دی یا همان قرص‌های ضد بارداری حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند که به رشد گیاه کمک می‌کند؛ و بعد از چند بار استفاده تاثیر قرص ضدبارداری در رشد گیاهان را متوجه می‌شود.

۱ یا ۲ عدد قرص LD را در یک و نیم لیتر آب حل کنید و به گلدان‌ها بدهید، و برای تقویت گل هایتان هر دو سه ماه یکبار این محلول را به گل هایتان بدهید.

۲- قرص آهن

آهن یکی از عناصر ضروری برای رشد تمامی گیاهان است. در صورت کمبود آن، در سلول‌های برگ، کلروفیل‌ها به میزان کافی تولید نمی‌شوند و برگ‌های گیاه رنگ پریده می‌شوند؛ این عامل معمولا در برگ‌ها و گیاهان قدیمی و کهن سال بیشتر دیده می‌شود. اگر گیاهی قادر به جذب آهن به مقدار کافی نباشد، ساخت کلروفیل‌ها کاهش می‌یابد، به این نحو که ابتدا این پدیده در فاصله بین رگبرگ‌ها رخ داده و سپس با شدت بیشتر تمام سطح برگ را فرا می‌گیرد. همچنین کمبود آهن بر رو سنتز گیاه و اختلال در کیفیت میوه و عملکرد درختان میوه تاثیر گذاشته و می‌تواند در موارد حاد منجر به مرگ آن‌ها شود. 

البته به خاطر بسپارید که هر نشانه‌ای از زردی برگ‌ها، همیشه در اثر کمبود آهن رخ نمی‌دهد بلکه ممکن است این زردی به دلایل دیگری مانند کمبود منیزیم، گوگرد، ازت و یا سایر عناصر غذایی، شوری خاک، غلظت بالای فسفر خاک، رقابت گیاهی و یا آسیب‌های ناشی از علف‌کش‌ها رخ دهد. در اثر حمله برخی آفات و بیماری‌ها و یا کمبود نور نیز ممکن است زردی برگ‌ها منجر شود. پس در ابتدا باید نحوه نگهداری و تغییرات گیاهان را بررسی کنید و سپس اقدام به استفاده از این تقویتی‌ها کنید.

تی بگ‌های استفاده شده را دور نریزید. نگه دارید و در جایی بگذارید تا خشک شود. محتویات تی بگ را خارج کنید و داخل ظرف بریزید. یک قرص آهن را به طور کامل له کنید تا کاملا پودر شود. سپس قرص خورد شده را به محتویات تی بگ اضافه کنید.

۵۰۰ میلی لیتر (نیم لیتر) آب را به مخلوط خشک اضافه کنید و برای مدت ۳ تا ۵ دقیقه هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند. تا جایی به هم زدن ادامه دهید تا مخلوط به رنگ قهوه‌ای به نظر بیاید. این کار را به آسانی با یک قاشق انجام دهید یا ظرف را بچرخانید. حال قبل از آبیاری گل‌ها و گیاهان، به میزان دلخواه از این مخلوط به خاک گلدان اضافه کنید.

بهترین زمان برای استفاده از کود آهن، زمانی است که گیاهان در حال رشد و نمو میباشد؛ بنابراین فصل‌های تابستان و بهار جزو بهترین زمان‌های استفاده از کود آهن میباشند. در فصل زمستان و پاییز به دلیل خواب گیاه نیاز کمتری به استفاده کود در گیاه دیده می‌شود.

۳- قرص آسپرین

آسپیرین معمولا برای رفع درد و التهاب در انسان استفاده میشود، ولی ماده‌ی اصلی آن در ابتدا در گیاهان کشف شد و آن‌ها اولین استفاده کنندگان آسپیرین هستند. گیاهان در هنگامی که به دلایلی همچون کمبود آب، خشکی هوا و … دچار استرس شوند به صورت خودکار و طبیعی اسید سالیسیلیک تولید می‌کنند تا بتوانند با این استرس مقابله کنند. همچنین هنگامی که در معرض حمله حشرات، خشکی، کمبود مواد مغذی و یا حتی بیماری قرار میگیرند با آسپرین با آن مقابله میکنند. این همان عاملی است که موجب می‌شود تا گیاه تقویت شود و سیستم ایمنی آن بهتر عمل کند.

۱ قرص آسپیرین را در ۱ لیتر آب حل کنید. اجازه دهید به مدت چند دقیقه در آب بنشیند تا کاملا حل شود نه اینکه فقط در آب معلق باشد. محلول بدست آمده را در هر ماه یک مرتبه به گل بدهید تا باعث تقویت گل‌های آپارتمانی شود. همچنین میتوانید بر روی پوشش ساقه‌ها و برگ‌های گیاهان خود این محلول را هر ۲ یا ۳ هفته یکبار اسپری کنید. حتما قبل از طلوع آفتاب این کار را انجام دهید.

در استفاده از آسپرین دقت بسیاری به خرج دهید، زیرا در صورتی که آسپرین زیادی استفاده شود؛ گیاه دچار لکه‌های قهوه‌ای می‌شود که در واقع نتیجه سوختن گیاه می‌باشند. همچنین به دلیل متفاوت بودن اثرات آسپرین بر روی گیاهان مختلف بهتر است ابتدا روی یک یا دو برگ از گیاهتان آن را تست کنید تا اگر بعد از یک روز مشکلی از قبیل زرد شدن یا سوختن در برگ دیده نشد با خیال راحت از آن استفاده کنید.

حتی آسپرین بر روی ماندگاری گل‌های از شاخه بریده نیز موثر است. گل‌های چیده شده در هر حال بعد از این که چیده شوند، از بین می‌روند. اما با وجود آسپرین این اتفاق دیرتر می‌افتد. با استفاده از محلول آسپرین در آب گلدان، گل‌های شاخه بریده ای، چون گل رز، ارکیده، نرگس و .. تا مدت طولانی تری میتوانند عمر کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان