تاریخ انتشار: ۰۹:۴۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

درمان افسردگی با خواب

زندگی امروز زندگی آسانی نیست و همه مردم دنیا در آن باوجود مدرنیته و ساده‌سازی زندگی بسیار بیش‌از گذشته در معرض افسردگی قرار دارند و باید تلاش کنند هر روز با آن مبارزه کنند.

درمان افسردگی با خواب

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: زندگی امروز زندگی آسانی نیست و همه مردم دنیا در آن باوجود مدرنیته و ساده‌سازی زندگی بسیار بیش‌از گذشته در معرض افسردگی قرار دارند و باید تلاش کنند هر روز با آن مبارزه کنند.

زندگی امروز در تمام دنیا و باوجود اینترنت و مدرنتیه و آمدن انواع و اقسام وسایل برای ساده‌کردن زندگی بسیار دشوار است و رهاشدن از سختی آن هم آسان نیست چراکه با روح و روان ما مربوط است.

افسردگی حاصل زندگی امروز و مدرن است به‌گونه‌ای که اگر هر روز با آن مبارزه نکنیم ناگهان خود را در آن گرفتار می‌بینیم که بیرون آمدن از آن بسیار دشوار است.

به گزارش رویداد ۲۴ در گذشته گوشی تلفن همراه و این اندازه شبکه‌های تلویزیونی و فیلم و سریال نبود بنابراین انسان‌ها راهی برای سرگرم‌کردن خود پیدا می‌کردند و البته این راه‌ها هم معمولا خواندن کتاب و حل‌کردن جدول و از این قبیل کار‌هایی بود که ذهن را درگیر می‌کرد کار‌هایی که برروی خواب افراد تاثیر می‌گذاشت و سبب می‌شد آن‌ها بتوانند آسان‌تر و با کیفیت بهتری بخوابند چیزی که امروز با مشغله‌های زندگی مدرن و گوشی تلفن همراه و تلویزیون شدنی نیست و یا دست‌کم بسیار سخت و دشوار است.

برای مبارزه با افسردگی بخوابید

برای مبارزه با افسردگی یکی از بهترین کار‌ها خوابیدن است. کسانی‌که نمی‌توانند بخوابند بسیار ناراحت و آزرده می‌شوند و البته روز بعد هم نمی‌توانند کارهایشان را به درستی انجام دهند و اصلا روز خوبی را آغاز کنند.

برای خوب خوابیدن و البته به خواب رفتن آسان راه‌ها و شیوه‌هایی وجود دارد که با هم در این نوشته آن‌ها را مرور می‌کنیم.
جالب است بدانید نظرسنجی‌های بین‌المللی نشان می‌دهند که نزدیک به ۶۵ درصد از بزرگ‌سالانی که خواب ناکافی و ناسالم دارند، سطوح خفیف یا شدیدی از افسردگی در آن‌ها وجود دارد و از این موضوع رنج می‌برند.

در مورد ارتباط خواب و تن‌درستی و سلامت روان نظرسنجی و پژوهش تازه‌ای انجام شده است که نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد از بزرگ‌سالانی که سبک زندگی سالم و خواب کافی دارند، به ندرت پیش می‌آید که نشانه‌های افسردگی در آن‌ها نمایان شود. بنیاد غیرانتفاعی ملی خواب NSF در نظرسنجی امسال خود، به دلیل بحران کنونی سلامت روان در افراد، بر تأثیر خواب بر سلامت روان تمرکز کرد. این مطالعه همچنین نشان داد نزدیک به ۶۵ درصد از افراد برگ‌سالی که تجربه خواب نامناسبی دارند، معمولاً دچار سطوح خفیف یا شدیدی از افسردگی هستند.

درمان افسردگی با خواب

کسانی‌که نمی‌توانند بخوابند و دست‌کم در درازای هفته یک یا دو روز در به خواب رفتن با مشکل روبه‌رو می‌شوند و به تبع آن صبح‌ها نمی‌توانند به آسانی از خواب بیدار شوند و بیدارشدن برایشان از کندن کوه هم سخت‌تر است

به سطوح بالاتری از افسردگی مبتلا هستند و ۵۰ درصد از بزرگ‌سالانی که خواب شبانه کم‌تر از ۷ تا ۹ ساعتِ توصیه‌شده دارند، سطوح کم و اندکی از نشانه‌های افسردگی در آن‌ها وجود دارد.

آن‌گونه‌که پژوهش‌گران می‌گویند یکی از جنبه‌های منحصربه‌فرد این پژوهش، ترکیب موفق معیار‌های چندگانه در رابطه با سلامت و علائم ثابت افسردگی بود تا ارتباط بین سلامت خواب و اختلال افسردگی در یک جمعیت عمومی موردبررسی قرار گیرد.

نکاتی برای داشتن خواب راحت

یکی از آزاردهنده‌ترین مسائلی که هر کسی می‌تواند آن را تجربه کند این است که بخواهد بخوابد، اما در این کار ناتوان باشد. کسانی‌که به این عارضه دچارند و با این مشکل دست‌به گریبان نمی‌توانند انرژی کافی و خوبی برای روز بعد داشته باشند و این مسئله بسیار ناراحت‌کننده است.

به گزارش رویداد ۲۴، اما باید بدانید می‌توان با به‌کارگیری برخی نکات و ترفند‌های ساده تمرین کنید که شب‌ها زود‌تر و راحت‌تر بخوابید.


بیشتر بخوانید:  از ماساژ اسپا چه می‌دانید؟


۱. یک الگوی خواب ثابت داشته باشید

یکی از مشکلاتی که معمولا این روز‌ها بسیار رایج است نداشتن یک الگو و ساعت خواب ثابت است. این خو و عادت بسیار نادرست است و بدن انسان و خوابش را دچار مشکل می‌کند.

این الگوی خواب نامنظم با تجربه یک خواب راحت در تضاد است، زیرا ریتم شبانه‌روزی بدن را مختل می‌کند. رفتن به رختخواب در یک ساعت مشخص به بدن کمک می‌کند تا زمان خواب را پیش‌بینی کرده و به آن عادت کند و به مرور در یک ساعت ثابت به خواب رود.

درمان افسردگی با خواب

۲-در درازای روز چرت نزنید

بسیاری از کسانی‌که در درازای روز می‌خوابند و چرت زدن در این ساعات از روز به‌ویژه چرت‌هایی که بیش از دو ساعت طول می‌کشد، ساعت خواب شبانه را به هم می‌زند. یک مطالعه نشان داد دانشجویانی که حداقل سه بار در هفته چرت می‌زدند و آن‌هایی که هر بار بیشتر از دو ساعت چرتشان طول می‌کشد، نسبت به همسالان خود کیفیت خواب کم‌تری دارند.
تلاش کنید تا جای ممکن در درازای روز نخوابید و چرت نزنید، زیرا این کار بر چرخه خواب سالم تأثیر منفی می‌گذارد.


۳. در طول روز کمی ورزش کنید

براساس پژوهش‌هایی که انجام شده است ورزش تأثیر مثبتی بر کیفیت خواب دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داد که چهار تا پنج بار ورزش در هفته به مدت ۶۰ دقیقه و در طول مدت ۸ تا ۱۲ هفته می‌تواند به طور قابل توجهی اختلال بی‌خوابی را بهبود بخشد.

۴. تلفن همراه را کنار بگذارید

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که نگاه کردن به صفحه نمایش تلفن همراه به مدت بیش از ۸ ساعت در روز یا حداقل ۳۰ دقیقه قبل از رفتن به رختخواب می‌تواند تأثیر منفی بر روند خواب داشته باشد. طبق آمارها، افرادی که حداقل نیم ساعت پیش از خواب، تلفن همراه را کنار می‌گذارند و از آن استفاده نمی‌کنند، خواب بهتری دارند.

۵. از کافئین کم‌تری استفاده کنید

کافئین یک محرک است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند الگو‌های خواب را مختل کند. حدود سه تا پنج ساعت طول می‌کشد تا اثرات کافئین از بین برود. بنابراین، بهتر است دست‌کم ۴ ساعت پیش از رفتن به رختخواب از مصرف کافئین خودداری کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان