تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۲

چه خوراکی‌هایی باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

به نظرتان چه خوراکی‌هایی فشارخون را بالا می‌برند؟ اصلاً فشارخون چیست؟ باید بگوییم که فشارخون بالا، یک بیماری شایع پزشکی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر خود قرار داده است.

چه خوراکی‌هایی باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: مشخصه آن بالا رفتن فشارخون در شریان‌هاست که می‌تواند منجر به مشکلات جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیوی شود. عواملی مانند ژنتیک، سبک زندگی و شرایط پزشکی همگی می‌توانند در افزایش فشارخون نقش اساسی داشته باشند. در این مقاله، غذاهای مختلفی را که می‌توانند فشارخون را افزایش دهند، بررسی می‌کنیم.

نمک برای بالا بردن فشار خون

نمک یکی از شناخته‌شده‌ترین مواد غذایی است که می‌تواند فشارخون را افزایش دهد. سدیم، داخل نمک یک ماده معدنی است و می‌تواند باعث حفظ مایعات در بدن شود که باعث افزایش حجم خون و در نهایت افزایش فشارخون شما می‌شود.

غذاهای فراوری و کنسرو شده

یکی از غذاهایی که سرشار از سدیم است مواد غذایی فراوری شده و کنسروی هستند؛ زیرا نمک در آنها معمولاً به‌عنوان نگهدارنده استفاده می‌شود.

این مورد شامل غذاهایی مانند سوپ‌های کنسرو شده، شام‌های یخ‌زده و میان‌وعده‌های بسته‌بندی شده است. این غذاها می‌توانند راحت باشند، اما همچنین می‌توانند سرشار از نمک و سایر مواد ناسالم و مضر باشند.

گوشت قرمز و تاثیر آن بر بالا رفتن فشار خون

گوشت قرمز سرشار از چربی اشباع شده است که می‌تواند سطح کلسترول را افزایش داده و فشارخون هر شخصی را بالا ببرد. افرادی که درگیر این بیماری هستند توصیه می‌شود تا حد امکان گوشت بدون چربی را انتخاب کنند. حتی باید در مصرف روزانه احتیاط نمایند.


بیشتر بخوانید: بهترین نان‌های رژیمی و انواع آن


محصولات لبنی برای بالا بردن فشار خون

یک نکته مهم لازم به ذکر است که محصولات لبنی مانند پنیر، کره و شیر کامل نیز می‌توانند در افزایش فشارخون نقش خیلی مهمی داشته باشند.

چه خوراکی‌هایی باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

این غذاها سرشار از چربی‌های اشباع شده هستند که برخی از آنها سدیم بالایی نیز دارند. البته لبنیات کم‌چرب انتخاب بهتری برای افراد مبتلا به فشارخون بالا هستند.

نکته

منظور از شیر کامل؛ شیر با چربی و درصد چربی بالا هستند.

کره بادام‌زمینی و افزایش فشار خون

به گزارش رویداد۲۴ این ماده غذایی یکی از آن موادی است که چربی اشباع شده بالایی دارد. چربی کره بادام‌زمینی نیز مانند روغن باعث انسداد شریان‌ها می‌شود و پس از آن مشکلات متفاوتی را در رابطه با سلامتی برای شما به وجود می‌آورد. 

قند و افزایش فشار خون

آیا تا به حال می‌دانستید که مصرف شکر با خطر افزایش فشارخون بالا مرتبط است؟ مصرف مقادیر زیاد قند می‌تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود که همین اتفاق از عوامل خطر فشارخون بالا به‌حساب می‌آید.

نوشیدنی‌های قندی مانند نوشابه و انرژی‌زاها در این میان مشکل‌ساز هستند، زیرا قند زیادی دارند و اغلب سدیم بالایی نیز دارند.

الکل برای بالا بردن فشار خون

مصرف الکل می‌تواند فشارخون را بالا ببرد، به‌خصوص زمانی که به مقدار زیاد مصرف شود.

روغن برای بالا بردن فشار خون

سعی کنید از روغن‌های حیوانی و یا نباتی‌هایی که چربی اشباع شده دارند، دوری کنید. حتی خوب است که از آن دسته کره‌هایی استفاده کنید که دارای استانول و استرول‌های گیاهی هستند.

چه خوراکی‌هایی باعث افزایش فشار خون می‌شود؟

غذاهای سرخ شده و فست‌فود

غذاهای سرخ شده و فست‌فودها اغلب سرشار از چربی‌های اشباع و ترانس شده هستند که می‌توانند به فشارخون بالا کمک شایانی کنند. این غذاها معمولاً سرشار از سدیم هستند، به‌خصوص زمانی که با نمک اضافه تهیه شده باشند.

کافئین و فشار خون 

به یک مورد پرمصرف و پرطرف‌دار رسیدیم؛ بله کافئین. لازم است بدانید که کافئین می‌تواند باعث افزایش موقت فشارخون شود، به‌خصوص در افرادی که عادت به مصرف منظم آن ندارند.

بااین‌حال، این اثر به‌طورکلی خفیف و کوتاه‌مدت است. نوشیدن مقادیر متوسط قهوه یا چای به‌طورکلی برای اکثر افراد مبتلا به فشارخون بالا بی‌خطر است.

سس و تاثیر آن بر فشار خون

در میزان مصرف سس نیز باید رعایت کنید تا از افزایش فشارخون جلوگیری نمایید. زیرا بیشتر سس‌ها دارای سدیم بالا هستند.

 ترشی

این ماده غذایی خوشمزه و پرطرف‌دار معمولاً پر از نمک است. وقتی مواد اولیه ترشی در نمک باشند مطمئناً آن را به خود جذب می‌کنند و بافت مواد پر از نمک می‌شود. متأسفانه بدنتان در هنگام مصرف ترشی میزان زیادی نمک به خود جذب می‌کند که به افزایش فشارخون کمک شایانی می‌نماید.

نکته

توجه به این نکته مهم است، درحالی‌که برخی از غذاها برای افزایش یا کاهش فشارخون شناخته شده‌اند، اما بدن همه افراد متفاوت است و ممکن است واکنش متفاوتی به برخی غذاها نشان دهد.

سخن پایانی

به پایان محتوا رسیدیم امیدواریم که مفید بوده و از خواندن آن لذت برده باشید. متوجه شدیم که رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد و مدیریت فشارخون بالا دارد.

غذاهایی که سرشار از سدیم، چربی‌های اشباع شده و قند هستند می‌توانند به فشارخون بالا کمک کنند، درحالی‌که غذاهای سرشار از فیبر، پتاسیم و سایر مواد مغذی می‌توانند به کاهش فشارخون کمک شایانی نمایند.

با انتخاب غذاهای سالم و پرهیز از غذاهایی که فشارخون را افزایش می‌دهند، افراد مبتلا به فشارخون می‌توانند خطر ابتلا به مشکلات جدی را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان